Sida 7 av 14

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 23 apr 2024 18:52
av Old_O
Segelflygaren skrev:
Oscar11 skrev: 23 apr 2024 18:28
Brages skrev: 23 apr 2024 18:23
Olika spec 0-100 och HP på svenska hemsidan och twitter. Olika batterier i EU/US?
IMG_5016.jpegIMG_5017.jpeg
60mph=96.56km/h
Det brukar skilja någon tiondel, verkar helt klart vara ett mindre batteri i Europa.
Vill minnas att jag såg det redogöras för skillnader i batterier mellan US och EU/EMEA. Dvs vi får mindre kapacitet här :/

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 23 apr 2024 18:53
av Segelflygaren
Jag har för mig att min P från 2023 har längre WLTP räckvidd än den nya. Någon som har koll?

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 23 apr 2024 18:59
av pefreli
WLTP-räckvidden sjunker med nästan 20 km jämfört med förra M3P. Mindre effektiva motorer? Aerodynamiken borde ju vara bättre?

Det är ju lite trist att vi inte får Panasonic till Europa (bättre prestanda och snabbare laddning). Med det sagt hade jag mer degradering på Panasonic än LG.

Men fortfarande väldigt mkt bil för pengarna som jag ser det.

Intressant att se hur prestandan är i högre hastigheter.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 23 apr 2024 19:01
av pp3
IMG_6052.png
Nu är den tillgänglig.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 23 apr 2024 19:03
av Lerumsexpressen
pefreli skrev: 23 apr 2024 18:42
460 hk?

Måste väl vara 460 kW (=625 hk)?

Priset var ju helt ok, ungefär samma påslag som tidigare. Bättre än väntat. Det blir svårt att stå emot… :mrgreen:
Står 500 hk på amerikanska hemsidan.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 23 apr 2024 19:21
av SwedishAdvocate
En liten film från Tesla:


Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 23 apr 2024 19:25
av holden
Måste man skaffa 20 tums vinterhjul är frågan, eller är det bättre att skifta däcken på samma fälgar.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 23 apr 2024 19:45
av Toft
Så Ludicrous modellen vi alla väntat länge på var istället en Performance som gör 0-100 km/t bara 0,2 sekunder snabbare än den 5 år gamla Performance :| Ja jag vet att det är en förbättring, men säkert många där som jag förväntade mig 2,9 eller kanske lite bättre än så..

20" Warp-fälgarna, är det plastbitar i olika storlekar som sitter på fälgen (som på 19" Nova-fälgarna)? :shock:

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 23 apr 2024 19:47
av AAKEE
Old_O skrev: 23 apr 2024 18:52
Segelflygaren skrev:
Oscar11 skrev: 23 apr 2024 18:28
Brages skrev: 23 apr 2024 18:23
Olika spec 0-100 och HP på svenska hemsidan och twitter. Olika batterier i EU/US?
IMG_5016.jpegIMG_5017.jpeg
60mph=96.56km/h
Det brukar skilja någon tiondel, verkar helt klart vara ett mindre batteri i Europa.
Vill minnas att jag såg det redogöras för skillnader i batterier mellan US och EU/EMEA. Dvs vi får mindre kapacitet här :/
Model 3 LR har redan gått över till LG i USA, i somras. Skulle nästan tippa på LG även i USA.

(Inte hunnit se några data från USA, men det verkar onekligen inte bättre än att det blev LG.)

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 23 apr 2024 19:48
av Segelflygaren
Toft skrev: 23 apr 2024 19:45
Så Ludicrous modellen vi alla väntat länge på var istället en Performance som gör 0-100 km/t bara 0,2 sekunder snabbare än den 5 år gamla Performance :| Ja jag vet att det är en förbättring, men säkert många där som jag förväntade mig 2,9 eller kanske lite bättre än så..

20" Warp-fälgarna, är det plastbitar i olika storlekar som sitter på fälgen (som på 19" Nova-fälgarna)? :shock:
Att den dessutom verkar ha högre WLTP förbrukning än den gamla modellen, är ju bara för dåligt. Eller har man bytt till ett mindre batteri än LR?

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 23 apr 2024 19:49
av taliz
Segelflygaren skrev: 23 apr 2024 19:48
Toft skrev: 23 apr 2024 19:45
Så Ludicrous modellen vi alla väntat länge på var istället en Performance som gör 0-100 km/t bara 0,2 sekunder snabbare än den 5 år gamla Performance :| Ja jag vet att det är en förbättring, men säkert många där som jag förväntade mig 2,9 eller kanske lite bättre än så..

20" Warp-fälgarna, är det plastbitar i olika storlekar som sitter på fälgen (som på 19" Nova-fälgarna)? :shock:
Att den dessutom verkar ha högre WLTP förbrukning än den gamla modellen, är ju bara för dåligt. Eller har man bytt till ett mindre batteri än LR?
Den sägs komma med staggered setup nu, det ökar säkert förbrukningen en del.
Gamla har ju 235 runtom.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 23 apr 2024 19:50
av AAKEE
pefreli skrev: 23 apr 2024 18:59
WLTP-räckvidden sjunker med nästan 20 km jämfört med förra M3P. Mindre effektiva motorer? Aerodynamiken borde ju vara bättre?

Det är ju lite trist att vi inte får Panasonic till Europa (bättre prestanda och snabbare laddning). Med det sagt hade jag mer degradering på Panasonic än LG.

Men fortfarande väldigt mkt bil för pengarna som jag ser det.

Intressant att se hur prestandan är i högre hastigheter.
Det är ju tänkt ganska breda hjul på den nya, skillnaden ligger troligen där.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 23 apr 2024 19:51
av pp3
Toft skrev: 23 apr 2024 19:45
Så Ludicrous modellen vi alla väntat länge på var istället en Performance som gör 0-100 km/t bara 0,2 sekunder snabbare än den 5 år gamla Performance :| Ja jag vet att det är en förbättring, men säkert många där som jag förväntade mig 2,9 eller kanske lite bättre än så..

20" Warp-fälgarna, är det plastbitar i olika storlekar som sitter på fälgen (som på 19" Nova-fälgarna)? :shock:
Det skulle vara intressant om tesla erbjöd en Ludicrous uppdatering via mjukvara som accboost för LR.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 23 apr 2024 19:54
av AAKEE
taliz skrev: 23 apr 2024 19:49
Segelflygaren skrev: 23 apr 2024 19:48
Toft skrev: 23 apr 2024 19:45
Så Ludicrous modellen vi alla väntat länge på var istället en Performance som gör 0-100 km/t bara 0,2 sekunder snabbare än den 5 år gamla Performance :| Ja jag vet att det är en förbättring, men säkert många där som jag förväntade mig 2,9 eller kanske lite bättre än så..

20" Warp-fälgarna, är det plastbitar i olika storlekar som sitter på fälgen (som på 19" Nova-fälgarna)? :shock:
Att den dessutom verkar ha högre WLTP förbrukning än den gamla modellen, är ju bara för dåligt. Eller har man bytt till ett mindre batteri än LR?
Den sägs komma med staggered setup nu, det ökar säkert förbrukningen en del.
Gamla har ju 235 runtom.
Det är redan utklarat sedan halvlänge 😅
Eivissa har fixat WLTP/EU-godkännandet:
IMG_8508.png

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 23 apr 2024 19:55
av Toft
pp3 skrev: 23 apr 2024 19:51
Toft skrev: 23 apr 2024 19:45
Så Ludicrous modellen vi alla väntat länge på var istället en Performance som gör 0-100 km/t bara 0,2 sekunder snabbare än den 5 år gamla Performance :| Ja jag vet att det är en förbättring, men säkert många där som jag förväntade mig 2,9 eller kanske lite bättre än så..

20" Warp-fälgarna, är det plastbitar i olika storlekar som sitter på fälgen (som på 19" Nova-fälgarna)? :shock:
Det skulle vara intressant om tesla erbjöd en Ludicrous uppdatering via mjukvara som accboost för LR.
Tesla erbjuder inte acc boost för LR Highland. Men man får hoppas att det kommer till båda modellerna i framtiden 8-)

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 23 apr 2024 20:27
av Markus
Vad tror ni då, vågar man hoppas på att Dragkrok kommer som tillval? Krav från min arbetsgivare på våra förmånsbilar. Men också för min egen del så vill jag ha det.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 23 apr 2024 20:33
av Trevlig
Det det som är intressant är ju 100-200 tiden emot 2023 P/LR

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 23 apr 2024 20:34
av Verdi_
Toft skrev: 23 apr 2024 19:45
Så Ludicrous modellen vi alla väntat länge på var istället en Performance som gör 0-100 km/t bara 0,2 sekunder snabbare än den 5 år gamla Performance :| Ja jag vet att det är en förbättring, men säkert många där som jag förväntade mig 2,9 eller kanske lite bättre än så..

20" Warp-fälgarna, är det plastbitar i olika storlekar som sitter på fälgen (som på 19" Nova-fälgarna)? :shock:

0-100 är väl det minsta problemet med gamla M3P. Är ni amerikaner eller vad är det frågan om?

Adaptiva dämpare, sportstolar och, förhoppningsvis, bra bromsar är alla tre stora förbättringar som har potential att göra mer än några tiondelar på 0-100.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 23 apr 2024 20:38
av Verdi_
Markus skrev: 23 apr 2024 20:27
Vad tror ni då, vågar man hoppas på att Dragkrok kommer som tillval? Krav från min arbetsgivare på våra förmånsbilar. Men också för min egen del så vill jag ha det.
Har fasiken kan det vara krav på dragkrok? Är det något i er verksamhet som kräver det?

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 23 apr 2024 20:48
av Markus
Verdi_ skrev: 23 apr 2024 20:38
Markus skrev: 23 apr 2024 20:27
Vad tror ni då, vågar man hoppas på att Dragkrok kommer som tillval? Krav från min arbetsgivare på våra förmånsbilar. Men också för min egen del så vill jag ha det.
Har fasiken kan det vara krav på dragkrok? Är det något i er verksamhet som kräver det?

Byggbranschen så ja. 😀
Men ska jag vara ärlig så har jag nog inte använt kroken någon gång i tjänsten. Däremot används den flitigt privat.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 23 apr 2024 21:04
av vigge50
Angående tiden för acceleration, vad jag vet så har Tesla genom åren ständigt haft 0,2 sek skillnad om man jämfört 0-60 mph och 0-100 km/h, även på Model S och Model X. Att det nu helt plötsligt skulle bero på sämre batterier har jag lite svårt att se.

Om det är så att bilarna i Europa har sämre batterier så tror jag snarare att tiden vi ser för 0-100 är bättre än vad vi kommer se här i Europa.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 23 apr 2024 21:07
av spacecoin

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 23 apr 2024 21:12
av Verdi_
vigge50 skrev: 23 apr 2024 21:04
Angående tiden för acceleration, vad jag vet så har Tesla genom åren ständigt haft 0,2 sek skillnad om man jämfört 0-60 mph och 0-100 km/h, även på Model S och Model X. Att det nu helt plötsligt skulle bero på sämre batterier har jag lite svårt att se.

Om det är så att bilarna i Europa har sämre batterier så tror jag snarare att tiden vi ser för 0-100 är bättre än vad vi kommer se här i Europa.

Du vet att 60 mph är 96 km/h va?

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 23 apr 2024 21:14
av SwedishAdvocate
Markus skrev: 23 apr 2024 20:27
Vad tror ni då, vågar man hoppas på att Dragkrok kommer som tillval? Krav från min arbetsgivare på våra förmånsbilar. Men också för min egen del så vill jag ha det.
Har väl egentligen ingen aning, men det står ju ingenting om dragkrok på beställningssidan. Hade den gått att beställa med drag så borde det väl ha stått – eller? T.o.m S Pläd går ju att beställa med drag nuförtiden... Någon har skrivit tidigare att det fanns ngt skäl till varför Tesla inte erbjöd 3 Performance med drag, men nu minns jag inte vilket det skälet var...

Synd oavsett. Kan tycka att fler borde försöka uppmärksamma Tesla på att de borde erbjuda drag dels till alla bilar de säljer idag, men även alla bilar som de sålt tidigare (med undantag för Roadstern). Åtm. när det gäller alla tidigare S och 3 som inte är Perf. så finns det ju som jag förstått inga som helst hinder till det. Och vad nu anledningen till att 3 Perf. inte har erbjudits med drag har jag som sagt glömt (om det nu finns ngn sån anledning dvs...).

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 23 apr 2024 21:33
av vigge50
Verdi_ skrev: 23 apr 2024 21:12
vigge50 skrev: 23 apr 2024 21:04
Angående tiden för acceleration, vad jag vet så har Tesla genom åren ständigt haft 0,2 sek skillnad om man jämfört 0-60 mph och 0-100 km/h, även på Model S och Model X. Att det nu helt plötsligt skulle bero på sämre batterier har jag lite svårt att se.

Om det är så att bilarna i Europa har sämre batterier så tror jag snarare att tiden vi ser för 0-100 är bättre än vad vi kommer se här i Europa.

Du vet att 60 mph är 96 km/h va?
Ja, visst är det inte mycket med 4 km/h i ytterligare acceleration men även om vi går tillbaka och kollar på Model S så har det ständigt skilt 0,2 sekunder mellan 0-60 mph och 0-100 km/h när Tesla redovisat siffrorna, även när de tillverkades på samma produktionslina i USA. När Model S P100D presenterades så tror jag tiderna var 3,1 sek för 0-60 och 3,3 sek för 0-100. Då var det däremot konstigt nog ingen diskussion om att Tesla skulle ha satt in sämre batterier i alla bilar som skickades till Europa.