Re: Nya uppdateringen. Good and bad
Postat: 01 jan 2024 21:17
Just i snö har även USS problem. Vet inte hur många gånger jag backade in i snövallar med min gamla Saabillac för att den inte pep. Så här parkerade jag med min USS Y idag utan en enda varning hellerAAKEE skrev: ↑28 dec 2023 17:11Skulle vända på en stor plogad gårdsplan idag. När jag la in backen skrek bilen ”STOPPA” trots att det inte fanns något inom 10m bakåt eller åt sidorna.
Närmaste hinder var klockan 11 ca 5m.
Efter att ha backat 5m med exakt samma visualisering stannade jag och tog ett par kort:
IMG_6637.jpeg
IMG_6636.jpeg
Totalt värdelöst, och sämre än någonsin.
Det går ju inte använda till någonting alls, annat än att bli irriterad![]()
Kört 30 mil landsväg imorse.renes skrev: ↑22 dec 2023 11:46Jag tvivlar på att det (alltid?) är så. Igår passerade jag en 70-skylt som stått där minst 15 år, men nu var täckt med snö. Bilen fortsatte ange 50 efter skylten, vilket den aldrig gjort förut.AAKEE skrev: ↑22 dec 2023 10:25Vi har precis fått ett stort problem med att Tesla vägrat använda den patenterade lösningen för att avläsa aktuell hastighet. Ren snålhet.
Tesla läser av med kameran men tar datan från en databas istället. Datan är sämre än någonsin och EU-reglerna säger att bilen skall varna när man kör för fort. Så den gör det på tex motorväg med underlaget att det är 40 eller 70, som bilen tror pga deras undermåliga sniklösning. Nu ska halva europa åka runt och få okynnesvarningar pga det.
Ja, det är vanligt att bilen tror 110-skyltar är 70-skyltar.Gustafsson skrev: ↑11 jan 2024 11:15Jag ser ofta att bilen inte läser 110 skyltar. Så var det redan innan snön kom. Det är dock vissa platser som den aldrig läser skyltarna på, medan det oftast fungerar. Uppdateringar har inte ändrat något. På fruns Yaris funkar det dock klockrent.
Helt översnöade skyltar brukar ignoreras fullständigt, så om det alltid är kartdata som används betyder det kanske att själva skyltdetekteringen är det som triggar bilen att läsa in ny hastighet från lokala databasen, oavsett vad som står på skylten..AAKEE skrev: ↑12 jan 2024 00:01Ja, det är vanligt att bilen tror 110-skyltar är 70-skyltar.Gustafsson skrev: ↑11 jan 2024 11:15Jag ser ofta att bilen inte läser 110 skyltar. Så var det redan innan snön kom. Det är dock vissa platser som den aldrig läser skyltarna på, medan det oftast fungerar. Uppdateringar har inte ändrat något. På fruns Yaris funkar det dock klockrent.
Jag undrar om det ändå inte är så att den hastighetsbegränsning vi ser på displayen kommer från en databas. Det är det enda sättet jag kan förstå och förklara att bilen ofta visar en helt annan hastighet än skyltarna vi ser, som bilen antingen identifierar korrekt eller fel.
Exempelvis att det är 110, bilen läser 70 men visar 80 som gräns. På mina 60 mil idag förekom alla varianter.
Där man haft vägarbete de sista åren är det extra tydligt att bilen kan tycka det är 50 trots att bilen rent läste 110 där det är 110.
Jag är mer säker efter idag att teslas lösning är gjord för att runda patentet, eftersom bilen inte direkt visar det kameran ser.
Och att vi får fullständig skit pga det, då systemet är helt kass.
Jag instämmer, men vilken databas går man på?AAKEE skrev: ↑12 jan 2024 00:01Jag undrar om det ändå inte är så att den hastighetsbegränsning vi ser på displayen kommer från en databas. Det är det enda sättet jag kan förstå och förklara att bilen ofta visar en helt annan hastighet än skyltarna vi ser, som bilen antingen identifierar korrekt eller fel.
Exempelvis att det är 110, bilen läser 70 men visar 80 som gräns. På mina 60 mil idag förekom alla varianter.
Där man haft vägarbete de sista åren är det extra tydligt att bilen kan tycka det är 50 trots att bilen rent läste 110 där det är 110.
Jag är mer säker efter idag att teslas lösning är gjord för att runda patentet, eftersom bilen inte direkt visar det kameran ser.
Och att vi får fullständig skit pga det, då systemet är helt kass.
Precis, det verkar helt klart som att Tesla använder NVDB, åtminstone för att definiera vilka vägar som är "restricted", och där har man gått bort sig genom att feltolka databasens fyra olika kvalitetsnivåer vilket potentiellt kan leda till trafikfarliga situationer.Arctic Drifter skrev: ↑12 jan 2024 07:17Jag instämmer, men vilken databas går man på?AAKEE skrev: ↑12 jan 2024 00:01Jag undrar om det ändå inte är så att den hastighetsbegränsning vi ser på displayen kommer från en databas. Det är det enda sättet jag kan förstå och förklara att bilen ofta visar en helt annan hastighet än skyltarna vi ser, som bilen antingen identifierar korrekt eller fel.
Exempelvis att det är 110, bilen läser 70 men visar 80 som gräns. På mina 60 mil idag förekom alla varianter.
Där man haft vägarbete de sista åren är det extra tydligt att bilen kan tycka det är 50 trots att bilen rent läste 110 där det är 110.
Jag är mer säker efter idag att teslas lösning är gjord för att runda patentet, eftersom bilen inte direkt visar det kameran ser.
Och att vi får fullständig skit pga det, då systemet är helt kass.
Vi har ju ändå något så fiffigt som en nationell vägdatabas, den är ju korrekt. Men kostar antagligen att hämta data alternativt så orkar Tesla inte sätta sig in i nationella anpassningar.
https://www.nvdb.se/sv
Nu hänger jag inte med. Hur vet du att bilen läser 70 om den visar 80 som gräns?
Först och främst ser jag skylten själv, så jag vet ju vilken hastighet som är skyltad. (Exempel 110 km/h)
Det verkar ju som bilen skickar data till Teslas egen databas, utifrån det den läst.Arctic Drifter skrev: ↑12 jan 2024 07:17
Jag instämmer, men vilken databas går man på?
Vi har ju ändå något så fiffigt som en nationell vägdatabas, den är ju korrekt. Men kostar antagligen att hämta data alternativt så orkar Tesla inte sätta sig in i nationella anpassningar.