I teorin kan hon väl ha fått bonus? Hade man en liggande beställning så fick man väl det även i år? Passar ju då lagom att sälja kort efter det..Carlsson skrev: ↑05 dec 2024 13:35Hahaha jag kommer bestämt inte göra något av det. Min misstanke är väl att hon köpte en ny bil, sen kom kampanjen, hon kände sig blåst och insåg hur mycket pengar bilen kostade. Fick säkert ett bra pris i inbyte och kom ut på andra sidan med lägre månadskostnad. MEN - det vet man ju inte.
Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y
Moderator: Redaktion
Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y
Hur får du säljare och koll i samma mening?Carlsson skrev: ↑04 dec 2024 14:48Jo, absolut! Men ändå, borde inte säljarna ha koll haha. Att jag ska behöva slå regnummer på alla bilar för att se det känns segt.SwedishAdvocate skrev: ↑04 dec 2024 14:47Om du har ett reg.nr. på en bil tillverkad efter 2023 – funkar det inte att söka på reg.nr (annat fordon) i Transportstyrelsens databas?…Carlsson skrev: ↑04 dec 2024 14:42Mailade en säljare på Hedin bil med frågor om dragvikt osv. 750 kilo gäller på alla svarade han. Nej det stämmer väl inte svarade jag. Jo rå, sa han. Nä, men jag vet ju att bilar tillverkade efter 2023 får dra 1500. Nej nej, vi har jättebra deal på 21or svarade han. Officiella återförsäljare för Ford? Kan inte ens svara på fråga om dragvikt. Tröttsamt.
-
Antagande: Istället för en säljare kanske det skulle kunna fungera att vända sig till någon tekniskt kunnig i KIA:s organisation i Sverige. Vet dock så här på rak arm inte vem det skulle kunna vara…Carlsson skrev: ↑04 dec 2024 14:48Jo, absolut! Men ändå, borde inte säljarna ha koll haha. Att jag ska behöva slå regnummer på alla bilar för att se det känns segt.SwedishAdvocate skrev: ↑04 dec 2024 14:47Om du har ett reg.nr. på en bil tillverkad efter 2023 – funkar det inte att söka på reg.nr (annat fordon) i Transportstyrelsens databas?…Carlsson skrev: ↑04 dec 2024 14:42Mailade en säljare på Hedin bil med frågor om dragvikt osv. 750 kilo gäller på alla svarade han. Nej det stämmer väl inte svarade jag. Jo rå, sa han. Nä, men jag vet ju att bilar tillverkade efter 2023 får dra 1500. Nej nej, vi har jättebra deal på 21or svarade han. Officiella återförsäljare för Ford? Kan inte ens svara på fråga om dragvikt. Tröttsamt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Pratat med tre olika säljare om det här nu. En av tre hänvisade till car.info så jag misstänker nu att det är så att car.info hämtar sitt värde från Transportstyrelsen baserat på en modell och inte regnr. Siffrorna man ser där är alltså 2021s siffror. Antar att säljarna använder car.info för att hämta information och att de inte har så bra koll på bilarna i övrigt då. Har aldrig handlat bil av bilfirma, trodde ändå att de skulle kunna lite om sina produkter. Men men.SwedishAdvocate skrev: ↑05 dec 2024 16:10Antagande: Istället för en säljare kanske det skulle kunna fungera att vända sig till någon tekniskt kunnig i KIA:s organisation i Sverige. Vet dock så här på rak arm inte vem det skulle kunna vara…Carlsson skrev: ↑04 dec 2024 14:48Jo, absolut! Men ändå, borde inte säljarna ha koll haha. Att jag ska behöva slå regnummer på alla bilar för att se det känns segt.SwedishAdvocate skrev: ↑04 dec 2024 14:47Om du har ett reg.nr. på en bil tillverkad efter 2023 – funkar det inte att söka på reg.nr (annat fordon) i Transportstyrelsens databas?…Carlsson skrev: ↑04 dec 2024 14:42Mailade en säljare på Hedin bil med frågor om dragvikt osv. 750 kilo gäller på alla svarade han. Nej det stämmer väl inte svarade jag. Jo rå, sa han. Nä, men jag vet ju att bilar tillverkade efter 2023 får dra 1500. Nej nej, vi har jättebra deal på 21or svarade han. Officiella återförsäljare för Ford? Kan inte ens svara på fråga om dragvikt. Tröttsamt.
- Sportbilsentusiasten
Begagnat, ID.4 / systerbilarna ligger bra till prismässigt.Carlsson skrev: ↑17 nov 2024 09:30Jag kommer under 2025 att byta bil. Mycket talar för att vi landar i en Model Y. Detta för att det är en av få bilar som verkar uppfylla våra krav/behov. Min fru tycker dock inte att det känns bra att köpa Tesla pga Musk och för tillfället undviker vi även de kinesiska märkena så BYD och Xpeng går bort. Så finns det några värdiga alternativ eller kommer vi ändå landa i en Tesla?
Det som är viktigast för oss är stort lastutrymme. Vi åker ofta mellan Göteborg och Gävle med bilen fullastad (barnvagn, resesäng och packning till två barn). Vi är väl inte direkt de effektivaste packarna, men inte heller något vi siktar på att bli. Idag kör vi VW Passat och den sväljer ju som bekant ganska mycket. Inte nog med det så har vi takbox också…
Nå, nog om det. Vårt andra krav är att bilen laddar rätt snabbt. Så då landar jag i att det finns KIA EV9 och VW ID7 Tourer att välja på. Missar jag någon? Behöver inte vara AWD. Gärna drag dock. Har ni förslag på andra modeller?
Helst av allt köper vi dock begagnat så lär väl ändå landa i en MY-22 någon gång under 2025. Om inte det kommer några riktigt bra deals i bilhallarna runt årsskiftet alltså.
KIA EV9 och VW ID7 Tourer är väl för nya, bra val annars
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
När på att slå till på en Mach-E nu. Tillverkad 23, uttagen 24/04. 470 000 kr ink. vinterdäck dock med 2,95% ränta.
Får jag ett tillräckligt bra inbytespris på min bil tar vi nog den ändå.
Alltid köpt begärde bilar kontant innan. Hur funkar det med billån? Nu lägger vi i så fall lånet på 3 år - restskuld är 258 500.
När tre år gått behöver jag antingen sälja bilen och hoppas på att restvärdet täcker upp skulden, eller så betalar jag av skulden med kontanta medel eller så finansierar jag om bilen? Tar man då lån på hela summan eller krävs en ny kontantinsats? Räntan lär vara högre då så räntekostnaden blir ju högre efter tre år, även om lånet i sig är lägre - stämmer den tanken?
Alltid köpt begärde bilar kontant innan. Hur funkar det med billån? Nu lägger vi i så fall lånet på 3 år - restskuld är 258 500.
När tre år gått behöver jag antingen sälja bilen och hoppas på att restvärdet täcker upp skulden, eller så betalar jag av skulden med kontanta medel eller så finansierar jag om bilen? Tar man då lån på hela summan eller krävs en ny kontantinsats? Räntan lär vara högre då så räntekostnaden blir ju högre efter tre år, även om lånet i sig är lägre - stämmer den tanken?
Du bör kunna låna upp hela restvärdet om du behöver. Oklart om reporäntan kommer att vara högre. Skulle jag låna upp beloppet på mitt boende för att finansiera ett bilköp om tre år skulle det antagligen vara lägre om tre år än nu. Tyvärr ser konjunkturen inte lysande ut i Europa.Carlsson skrev: ↑09 dec 2024 11:09När på att slå till på en Mach-E nu. Tillverkad 23, uttagen 24/04. 470 000 kr ink. vinterdäck dock med 2,95% ränta.
Vad var det som fick dig att backa? Funderar nämligen på samma bil men är lite osäker på färg och miltal. Hade helst velat ha awd också..Carlsson skrev: ↑09 dec 2024 11:09När på att slå till på en Mach-E nu. Tillverkad 23, uttagen 24/04. 470 000 kr ink. vinterdäck dock med 2,95% ränta.
Iofs får man en sprak ny ID4 pro för 499 direkt från VW, går säkert att pruta lite på också
https://www.volkswagen.se/sv/kop-en-vw/ ... able%22%7D
VW ID.4 pro edition 2025 beställd
Kia E-Niro 2022.
10,3kWp solceller
Kia E-Niro 2022.
10,3kWp solceller
Allaaan skrev: ↑09 dec 2024 17:57Vad var det som fick dig att backa? Funderar nämligen på samma bil men är lite osäker på färg och miltal. Hade helst velat ha awd också..Carlsson skrev: ↑09 dec 2024 11:09När på att slå till på en Mach-E nu. Tillverkad 23, uttagen 24/04. 470 000 kr ink. vinterdäck dock med 2,95% ränta.
Iofs får man en sprak ny ID4 pro för 499 direkt från VW, går säkert att pruta lite på också
Det är väl priset som skrämmer mig lite. 470k plus ränta - då är vi uppe i 500k. Dessutom inget drag - kostar 20 000 att montera.
Hade också helt kört AWD men inget måste för mig. Inte heller kär i färgen. Karmux erbjuder 150 000 för min Passat, 2018. Holmgren kunde tänka sig ge 140 000 - så blev ingen bonus i bra inbyte där inte.
Hade väl egentligen inte tänk lägga 449 000+ på en bil nu, men så hade Hedin 0% och så fick man nys av Macki på att man kanske kunde få loss en 2023a AWD för det priset och sen tickar det på. Sen satt man och övervägde en 2021a AWD och har varit på varje säljare i landet.
Sen tycker jag värdeminskningen känns så sjukt sketchy. Suttit en del på car.info och sett värderingarnas sjunka från dag till dag pga att bilar säljs för 449 000 nu. Det kommer såklart påverka senare också. Tror det är svårt att få bra betalt för en Mach-E senare.
Sen är det nått annat med den röda där på Holmgrens, jag vet inte - bara nått jag fått för mig. Snackade med andra säljare hos Holmgrens på liknande bilar och de vill inte ens i närheten av priset på den. Men det borde väl vara en RWD LR Premium med Komfortpaketet - nått annat finns ju inte? Tycker t.ex. att det röda bromsoket på en av bilderna ser mindre ut än om man tittar på andra bilar. Så fattar inte varför de är så villiga att gå ner till 470 helt utan problem.
Ja fick också lite halvdan känsla. Kan iofs bero på att de är sjukt måna om att avsluta året starkt, öka omsättning y/y etc. fyndat en BMW M2 i mellandagarna sprak ny för 420 när den vart på marknaden något år, fick mer betalt för den ett år senare.
Lyckades faktiskt komma över en sprak ny ID4 pro edition inkl vinterhjul och drag för 475’ precis. Kanske inte bilen jag ville ha i första hand men mot 2023a med över 2000 mil blev valet enkelt. Fick till och med välja färg (postkodslotteriet vinst). Det går att göra hyggliga affärer om man är lite om och kring sig. Nu är iofs inte affären klar förrän kontraktet är signerat men vi är överens om allt iallafall. Lycka till i sökandet!
Lyckades faktiskt komma över en sprak ny ID4 pro edition inkl vinterhjul och drag för 475’ precis. Kanske inte bilen jag ville ha i första hand men mot 2023a med över 2000 mil blev valet enkelt. Fick till och med välja färg (postkodslotteriet vinst). Det går att göra hyggliga affärer om man är lite om och kring sig. Nu är iofs inte affären klar förrän kontraktet är signerat men vi är överens om allt iallafall. Lycka till i sökandet!
Kia E-Niro 2022.
10,3kWp solceller
Kia E-Niro 2022.
10,3kWp solceller
- Sportbilsentusiasten
Prisvärt !Allaaan skrev: ↑09 dec 2024 21:11ition inkl vinterhjul och drag för 475’ precis. Kanske inte bilen jag ville ha i första hand men mot 2023a med över 2000 mil blev valet enkelt. Fick till och med välja färg (postkodslotteriet vinst). Det går att göra hyggliga affärer om man är lite om och kring sig. Nu är iofs inte affären klar förrän kontraktet är signerat men vi är överens om allt iallafall. Lycka till i sökandet!
Grattis
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- VW Up 2012 HighUp
- VW Up 2012 HighUp
JAHA. Då var jag igång igen. Vänder och vrider.
Vi diskuterade hemma och kom fram till att eftersom vi inte fick en sån pang-deal som nämns på s.1 så kanske vi ska sikta på en mer praktisk bil med lite större bagage. Vi har ändå en barnvagn som ska in och ut i nått eller eller två till. Och med två barn och släkt som bor långt bort blir det en del packning och många resor.
Så vi börjar kolla på Id.4 och Enyaq igen. Kollar mest på fyrhjulsdrivna, varför vet jag egentligen inte, men frugan vill gärna ha det.
Ska åka och provköra en Id.4 GTX idag eftersom jag hittade vad som verkar vara en bra deal på en och satte mig ner på morgonen och räknade lite på de olika alternativen vi tittat på.
Att köpa en Mach-E för 449 900 och 0% ränta i tre år (då får man en 2021-2022a lite olika mil och utrustning) kostar:
TCO 36 månader 5 775 kr (4 683 kr)
TCO 60 månader 5 963 kr (4 088 kr)
TCO 96 månader 5 392 kr (3 357 kr)
Då har jag räknat med att det är 0% ränta de tre första åren och därefter 6% ränta. Samt att man betalat av 50% av bilens värde på 3 år. Värdeminskning inom parantes beräknat på 15% av köpeskilling per år. I TCO är skatt, försäkring, däckkostnad samt beräknad servicekostnad. Och för att det ska bli jämförbart har jag 150 000 i kontantinsats eftersom det är det jag får för min bil idag om jag säljer.
Sen har jag som sagt haft span på en Mach-E 2023 LR RWD som gått som tjänstebil, registrerad 2024. Inköpspris ink. vinterdäck är 465 000. Ränta är 2,65% i tre år. Bilen har rullat 3000 mil
TCO 36 månader 6 559 kr (4 693 kr)
TCO 60 månader 6 491 kr (4 136 kr)
TCO 96 månader 5 754 kr (3 414 kr)
På fem års ägande är skillnanden cirka 500 i månaden. Och då är denna bil lite mer värd eftersom den har elektriska säten med minnen, röda bromsok och allt sånt där (som vissa av de 0% kampanjbilarna inte har).
Lägg till att värdeminskningen kanske håller lite bättre på denna bil eftersom det är en 2023a reggad 2024. Men det kan man omöjligtvis veta. Bäst att räkna på att den tappar 15% per år oavsett.
Sen har jag ytterligare en kandidat. Det är en ID4 GTX. Tillverkad 23/08 och reggad 24/03. Gått 1100 mil som tjänstebil hos bilföretaget. 21" svartlackerad originalfälgar sommardäck. 19" org. nya vinterdäck. 454 000:-. Då ska han ha 29 000 för fälg och däck så kanske går att pruta. 6,45% ränta från start.
TCO 36 månader 7 378 kr (4 872 kr)
TCO 60 månader 7 582 kr (4 214 kr)
TCO 96 månader 6 480 kr (3 444 kr)
(Blir egentligen några kronor billigare på 60 och 96 mån, orkade inte ställa upp 3 år med halv försäkring och x år med hel utan räknade bara 5/8 år med hel här)
Även här tänker jag att värdeminskningen håller lite bättre än vad jag skrivit, men vem vet. Ränta är betydligt högre, 6,45% Försäkring och service är med dyrare på denna modell.
På fem års ägande skiljer det 1500 på en kampanjbil vs GTX och 1000 kr mellan de två tjänstebilarna. Det som kommer att påverka kalkylerna är då värdeminskningen. De två senare alternativen är bilar tillverkade 23 och uttagna under 2024. De ligger redan väl under sin beräknade värdeminskning och KANSKE håller sitt pris något bättre än vad som är beräknat. Men vem vet hur marknaden ser ut om tre till fem år. Jag tror knappast att handlarna trodde att de skulle sälja dessa bilarna för runt 450 000 just nu heller.
Säljaren håller GTXen till mig tills imorgon. Annars lär den ryka till nån annan.
Hur hade ni tänkt?
p.s Älskar hur självironiskt det är att jag sitter i flera trådar och beklagar mig över hur dyra bilar är och att det är galet att köpa bil för 10 000 i månaden... men 7 500 verkar gå HELT OKEJ!

Vi diskuterade hemma och kom fram till att eftersom vi inte fick en sån pang-deal som nämns på s.1 så kanske vi ska sikta på en mer praktisk bil med lite större bagage. Vi har ändå en barnvagn som ska in och ut i nått eller eller två till. Och med två barn och släkt som bor långt bort blir det en del packning och många resor.
Så vi börjar kolla på Id.4 och Enyaq igen. Kollar mest på fyrhjulsdrivna, varför vet jag egentligen inte, men frugan vill gärna ha det.
Ska åka och provköra en Id.4 GTX idag eftersom jag hittade vad som verkar vara en bra deal på en och satte mig ner på morgonen och räknade lite på de olika alternativen vi tittat på.
Att köpa en Mach-E för 449 900 och 0% ränta i tre år (då får man en 2021-2022a lite olika mil och utrustning) kostar:
TCO 36 månader 5 775 kr (4 683 kr)
TCO 60 månader 5 963 kr (4 088 kr)
TCO 96 månader 5 392 kr (3 357 kr)
Då har jag räknat med att det är 0% ränta de tre första åren och därefter 6% ränta. Samt att man betalat av 50% av bilens värde på 3 år. Värdeminskning inom parantes beräknat på 15% av köpeskilling per år. I TCO är skatt, försäkring, däckkostnad samt beräknad servicekostnad. Och för att det ska bli jämförbart har jag 150 000 i kontantinsats eftersom det är det jag får för min bil idag om jag säljer.
Sen har jag som sagt haft span på en Mach-E 2023 LR RWD som gått som tjänstebil, registrerad 2024. Inköpspris ink. vinterdäck är 465 000. Ränta är 2,65% i tre år. Bilen har rullat 3000 mil
TCO 36 månader 6 559 kr (4 693 kr)
TCO 60 månader 6 491 kr (4 136 kr)
TCO 96 månader 5 754 kr (3 414 kr)
På fem års ägande är skillnanden cirka 500 i månaden. Och då är denna bil lite mer värd eftersom den har elektriska säten med minnen, röda bromsok och allt sånt där (som vissa av de 0% kampanjbilarna inte har).
Lägg till att värdeminskningen kanske håller lite bättre på denna bil eftersom det är en 2023a reggad 2024. Men det kan man omöjligtvis veta. Bäst att räkna på att den tappar 15% per år oavsett.
Sen har jag ytterligare en kandidat. Det är en ID4 GTX. Tillverkad 23/08 och reggad 24/03. Gått 1100 mil som tjänstebil hos bilföretaget. 21" svartlackerad originalfälgar sommardäck. 19" org. nya vinterdäck. 454 000:-. Då ska han ha 29 000 för fälg och däck så kanske går att pruta. 6,45% ränta från start.
TCO 36 månader 7 378 kr (4 872 kr)
TCO 60 månader 7 582 kr (4 214 kr)
TCO 96 månader 6 480 kr (3 444 kr)
(Blir egentligen några kronor billigare på 60 och 96 mån, orkade inte ställa upp 3 år med halv försäkring och x år med hel utan räknade bara 5/8 år med hel här)
Även här tänker jag att värdeminskningen håller lite bättre än vad jag skrivit, men vem vet. Ränta är betydligt högre, 6,45% Försäkring och service är med dyrare på denna modell.
På fem års ägande skiljer det 1500 på en kampanjbil vs GTX och 1000 kr mellan de två tjänstebilarna. Det som kommer att påverka kalkylerna är då värdeminskningen. De två senare alternativen är bilar tillverkade 23 och uttagna under 2024. De ligger redan väl under sin beräknade värdeminskning och KANSKE håller sitt pris något bättre än vad som är beräknat. Men vem vet hur marknaden ser ut om tre till fem år. Jag tror knappast att handlarna trodde att de skulle sälja dessa bilarna för runt 450 000 just nu heller.
Säljaren håller GTXen till mig tills imorgon. Annars lär den ryka till nån annan.
Hur hade ni tänkt?

p.s Älskar hur självironiskt det är att jag sitter i flera trådar och beklagar mig över hur dyra bilar är och att det är galet att köpa bil för 10 000 i månaden... men 7 500 verkar gå HELT OKEJ!

Id.4 GTX väckte noll känsla hos mig. Alltså designmässigt utsida är det ju nice tycker jag men väl inne kändes det inte lika bra. Manuella stolar, nej tack. Infotainment har dålig respons och känns inte alls genomtänkt. Svårt att hitta saker som nybörjare. Hade till och med problem att navigera rätt första gången. Kass. Tycker också den lilla skärmen inte gav så mycket. Den framför ratten. Smartare då som Mach-E gjort att inkludera navigation. Störigt att inte one pedal går ner till noll med.
Som bil tycker jag Mach-E kändes mycket mer värd att både köra och utseendemässigt. Däremot är ju bagaget så mycket bättre i Id4an. Så skulle de kosta samma peng hade valet ändå landat på ID.4, dock med sorg i hjärtat.
Inte kört Enyaq än, tycker dock att den kändes trevligare att sitta i när vi var å provsatt en i helgen.
Som bil tycker jag Mach-E kändes mycket mer värd att både köra och utseendemässigt. Däremot är ju bagaget så mycket bättre i Id4an. Så skulle de kosta samma peng hade valet ändå landat på ID.4, dock med sorg i hjärtat.
Inte kört Enyaq än, tycker dock att den kändes trevligare att sitta i när vi var å provsatt en i helgen.
En GTX kan du ropa hem för 350 på kvd, med massagestolar etc.
En RWD för 250.
Går att få navigation på den lilla skärmen, samt många välutrustade har HUD.
En RWD för 250.
Går att få navigation på den lilla skärmen, samt många välutrustade har HUD.
En Mach-E tillverkad 2023 uttagen 2024 kostar (enligt mina beräkningar). 465 000:- 2,95% ränta i tre år därefter 6,45%
TCO 36 månader 6 559 kr
TCO 60 månader 6 526 kr
TCO 96 månader 5 800 kr
Köpa en Id.4 GTX på KVD för 350 000
TCO 36 månader 6 667 kr
TCO 60 månader 6 208 kr
TCO 96 månader 5 277 kr
Åka en nästan ny Mach-E eller tre årig GTX - kostar ungefär samma per månad. Id4 har något högre servicekostnad och försäkring kostar ca 300 kr mer i månaden för mig. Sen vet jag inte om man får 6,45% på privatlån för bil just nu, men jag tror man kan hamna på det. Annars är ju KVDs ränta typ 8% och då skiljer det bara 100 kr mellan de två bilarna på fem år.
Är det nu jag får äta upp att jag sa om de kostar lika mycket väljer jag ID.4an?
Värt att ha i åtanke om ni åker långt i kyla ibland är att id4 fick batterivärmning årsm 2024 och ny mjukvara/skärm som går att förstå sig på.
Är nog ingen rolig upplevelse i pre-24 att sitta och slöladda 50kw på vintern.
Kolla på blocket - ligger en postkodsbil 2025a ute för 510’ inkl vinterhjul som är sprak ny. Alla som kört RWD är nöjda med det. Trevligt med nya motorn från -24 som har 80hk extra och 240Nm mer och dessutom mer effektiv.
Är nog ingen rolig upplevelse i pre-24 att sitta och slöladda 50kw på vintern.
Kolla på blocket - ligger en postkodsbil 2025a ute för 510’ inkl vinterhjul som är sprak ny. Alla som kört RWD är nöjda med det. Trevligt med nya motorn från -24 som har 80hk extra och 240Nm mer och dessutom mer effektiv.
Kia E-Niro 2022.
10,3kWp solceller
Kia E-Niro 2022.
10,3kWp solceller
Om det inte är så otroligt viktigt med fyrhjulsdrift och exakt modell finns det ju väldigt bra privatleasing på ID4/Enyaq/Tavascan just nu där i princip samtliga får samma TCO över 36 månader än de begagnade du kikar på.
För 1500 mil per år:
Tavascan startar på ca 5600kr/mån inklusive vinterhjul
Enyaq 85 startar på ca 5600kr/mån
ID4 startar på 5800kr/mån
Fyrhjulsdrift kostar 400-500kr extra/mån, försäkring kostar 500kr/mån och vinterdäck kan man finna begagnade till bra pris också.
För 1500 mil per år:
Fyrhjulsdrift kostar 400-500kr extra/mån, försäkring kostar 500kr/mån och vinterdäck kan man finna begagnade till bra pris också.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
-
Hur är det med batterivärmning för Enyaq? Kom den också först med årsm. 2024?…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Japp, samma för alla MEB-bilar.SwedishAdvocate skrev: ↑15 dec 2024 18:18Hur är det med batterivärmning för Enyaq? Kom den också först med årsm. 2024?…
ID4 GTX 340 hk MY25
Ja, ink försäkring blir det typ samma TCO. Mjau har dock vinterdäck med i min kalkyl men det blir inte så många kr per månad. Men privatleasing är inte för oss. Med två barn, barnvagn som ska in och ut osv. Det kommer att bli något skadat inom tre år - och då blir det plötsligt dyrare. Det är fördelen med att äga, då kan man laga om man vill eller ta smällen när man säljer.toppo skrev: ↑15 dec 2024 18:07Om det inte är så otroligt viktigt med fyrhjulsdrift och exakt modell finns det ju väldigt bra privatleasing på ID4/Enyaq/Tavascan just nu där i princip samtliga får samma TCO över 36 månader än de begagnade du kikar på.
För 1500 mil per år:
Det är i och för sig väldigt vanligt att småbarnsfamiljer privatleasar, och det ska mycket till att det inte ryms inom normalt slitage. Skador som inte ryms inom normalt slitage är ju normalt försäkringsärenden oavsett så jag har svårt att se att det blir en nackdel i realiteten. Skadar man en privatägd bil tappar den ju också i värde, och skador i min bil åtgärdar jag i alla fall.Carlsson skrev: ↑15 dec 2024 19:28Ja, ink försäkring blir det typ samma TCO. Mjau har dock vinterdäck med i min kalkyl men det blir inte så många kr per månad. Men privatleasing är inte för oss. Med två barn, barnvagn som ska in och ut osv. Det kommer att bli något skadat inom tre år - och då blir det plötsligt dyrare. Det är fördelen med att äga, då kan man laga om man vill eller ta smällen när man säljer.toppo skrev: ↑15 dec 2024 18:07Om det inte är så otroligt viktigt med fyrhjulsdrift och exakt modell finns det ju väldigt bra privatleasing på ID4/Enyaq/Tavascan just nu där i princip samtliga får samma TCO över 36 månader än de begagnade du kikar på.
För 1500 mil per år:
Men alla gör sitt val och är man orolig när man använder sin bil ska man naturligtvis inte privatleasa.
ID4 GTX 340 hk MY25
Blev lite jobbigt nu.
MEB (Id.4, Enyaq och Audi) går nu bort - kan inte sitta och ladda i 50 kwH på vintertid. Må hända att det blir lite längre stopp med barn men vi vill absolut inte stanna längre än nödvändigt någonstans.
Ioniq 5 verkar gå bort också. Ser i ABRP att man inte kan sträckköra till GBG-Örebro (AWD) med den utan att stanna och fylla på. Och jag känner inte för att ligga och tuffa på gränsen.
Återstår gör Mach-E då... men bagageutrymme är verkligen ingen höjdare. 2021 och 2022 går typ inte att köra (lagligt) med bakbox - om man har tur att hitta en med krok. 15-20 000 för att montera... Då blir det takbox. På RWD klarar man sig kanske - vem vet - GBG till Örebro med RWD LR.
Läser om flera som tycker de bakhjulsdrivna modellerna, både Mach och Skoda släpper där bak när det är halt med. Det verkar ju inte så kul heller. Men det är väl ovanligt kanske.
MEB (Id.4, Enyaq och Audi) går nu bort - kan inte sitta och ladda i 50 kwH på vintertid. Må hända att det blir lite längre stopp med barn men vi vill absolut inte stanna längre än nödvändigt någonstans.
Ioniq 5 verkar gå bort också. Ser i ABRP att man inte kan sträckköra till GBG-Örebro (AWD) med den utan att stanna och fylla på. Och jag känner inte för att ligga och tuffa på gränsen.
Återstår gör Mach-E då... men bagageutrymme är verkligen ingen höjdare. 2021 och 2022 går typ inte att köra (lagligt) med bakbox - om man har tur att hitta en med krok. 15-20 000 för att montera... Då blir det takbox. På RWD klarar man sig kanske - vem vet - GBG till Örebro med RWD LR.
Läser om flera som tycker de bakhjulsdrivna modellerna, både Mach och Skoda släpper där bak när det är halt med. Det verkar ju inte så kul heller. Men det är väl ovanligt kanske.
Efter 172 inlägg så tror jag du landar i en Y nu ändå
Två barn och barnvagn kräver ett stort bagage, Mach-E:s tycker jag känns för litet för det.

Gjorde en snabb kalkyl. Köper man från KVD, 2021a för 360 000 och lånar med 6,45% ränta och 150 000 i kontant så landar TCO över fem år på samma som den Mach E från 2023 jag tittat på. Detta beror delvis på den högre räntan de tre första åren men främst på att försäkringen kostar 1500 kr i månaden för Teslan.
Sjukt att det skiljer så fortfarande.
Jag hade en lite liknande process innan jag till slut landade i att Model Y var den bilen som uppfyllde alla mina krav när det var dags att byta från vår V90 och jag har inte ångrat valet en sekund. Med två barn som båda sitter i stora skrymmande bakåtvända stolar, dubbelvagn med liggdel och sittdel vid köptillfället, numera två sittdelar, samt all packning som ska med inklusive resesäng och i somras packade vi även med oss en springcykel. Allt funkar utan problem i Y. Det är rymligt och luftigt i kupén och ljudsystemet är riktigt bra. Appen är klockren och funkar alltid.
Den bil som stod sig bäst mot Y var Enyaq men den föll främst på att den inte kändes lika modern och teknisk, jag gillar enkelheten med en skärm fullproppad med funktioner. Infotainmentsystemet i Teslan är oslagbar, gillar man det kommer man älska det, men visst vill man ha det mer klassiskt med förardisplay och mer fysiska reglage då är det en stor omställning. Sen var det återigen praktikaliteten, Ys balja under bagagerumsgolvet sväljer massor, jag brukar sätta matkassarna där, två fulla går lätt att gömma, ibland tre om man låter golvet stå lite på glänt. Sen har vi frunken som rymmer laddkablar, dragkrok, varningstriangel och allt annat bilrelaterat som annars tagit upp plats där bak.
Jag upplever att det kanske inte är den bästa bilen, jag har kört bilar med bättre komfort osv, men jag vågar påstå att den är extremt svårslagen som elbil vad gäller prestanda, effektivitet, drivlina, och de kontinuerliga uppdateringarna gör att det känns som att bilen förbättras hela tiden.
Det enda och dessvärre rätt stora minuset som många andra påpekar är farthållaren och autopiloten. Vindrutetorkarautomatiken har jag sällan problem med och om det mot förmodan är så att jag inte håller med bilen om hur den torkar rutan så scrollar jag på hjulet och väljer hastighet manuellt, det är för mig inget problem. Men vad gäller AP så för det första så gillar jag att köra själv men använder ändå gärna autopiloten på långresor och under 8 månader fungerade det klockrent, jag hade aldrig upplevt någon spökbromsning. Men det var väl inte någon fråga om om utan när och jodå tillslut så hade jag två incidenter kort efter varandra där bilen både bromsade hårt och krängde mellan linjerna, detta på tvåfilig 120 väg där autopiloten främst är avsedd att användas. Även fast jag inte haft någon mer incident efter det så ligger ändå det i bakhuvudet och jag kan inte slappna av helt med autopiloten på utan man sitter med en känsla av att behöva vara redo hela tiden för att parera om den skulle få för sig att hitta på nåt hyss igen. Men det är trots det absolut ingen dealbreaker för mig, allt det positiva väger upp det och jag väljer att tänka positivt till att funktionen förbättras efterhand ota och på lång sikt kanske även vi i eu kan få fsd mjukvaran och som jag isf förstått det bli av med det beteendet för gott.
Nåväl, summa summarum, mina två cent är att efter ha analyserat sönder de flesta midsize elbils familjesuvar så var det i mina ögon Model Y som stod som ensam segrare relativt ohotad sett till praktikalitet, teknik, prestanda, effektivitet och räckvidd. Sen tycker jag den laddar för fort haha, på resa med familjen så hinner vi knappt in och kissa och beställa maten innan den laddat klart vilket gör att jag måste flytta den precis när maten kommit, kan faktiskt på riktigt bli en stressfaktor och är jag själv med barnen kan jag ju inte lämna dem såklart och gärna inte lämna maten för att släpa med barnen ut för att flytta bilen och sen gå tillbaka in igen.. aja det är en helt annan diskussion
Den bil som stod sig bäst mot Y var Enyaq men den föll främst på att den inte kändes lika modern och teknisk, jag gillar enkelheten med en skärm fullproppad med funktioner. Infotainmentsystemet i Teslan är oslagbar, gillar man det kommer man älska det, men visst vill man ha det mer klassiskt med förardisplay och mer fysiska reglage då är det en stor omställning. Sen var det återigen praktikaliteten, Ys balja under bagagerumsgolvet sväljer massor, jag brukar sätta matkassarna där, två fulla går lätt att gömma, ibland tre om man låter golvet stå lite på glänt. Sen har vi frunken som rymmer laddkablar, dragkrok, varningstriangel och allt annat bilrelaterat som annars tagit upp plats där bak.
Jag upplever att det kanske inte är den bästa bilen, jag har kört bilar med bättre komfort osv, men jag vågar påstå att den är extremt svårslagen som elbil vad gäller prestanda, effektivitet, drivlina, och de kontinuerliga uppdateringarna gör att det känns som att bilen förbättras hela tiden.
Det enda och dessvärre rätt stora minuset som många andra påpekar är farthållaren och autopiloten. Vindrutetorkarautomatiken har jag sällan problem med och om det mot förmodan är så att jag inte håller med bilen om hur den torkar rutan så scrollar jag på hjulet och väljer hastighet manuellt, det är för mig inget problem. Men vad gäller AP så för det första så gillar jag att köra själv men använder ändå gärna autopiloten på långresor och under 8 månader fungerade det klockrent, jag hade aldrig upplevt någon spökbromsning. Men det var väl inte någon fråga om om utan när och jodå tillslut så hade jag två incidenter kort efter varandra där bilen både bromsade hårt och krängde mellan linjerna, detta på tvåfilig 120 väg där autopiloten främst är avsedd att användas. Även fast jag inte haft någon mer incident efter det så ligger ändå det i bakhuvudet och jag kan inte slappna av helt med autopiloten på utan man sitter med en känsla av att behöva vara redo hela tiden för att parera om den skulle få för sig att hitta på nåt hyss igen. Men det är trots det absolut ingen dealbreaker för mig, allt det positiva väger upp det och jag väljer att tänka positivt till att funktionen förbättras efterhand ota och på lång sikt kanske även vi i eu kan få fsd mjukvaran och som jag isf förstått det bli av med det beteendet för gott.
Nåväl, summa summarum, mina två cent är att efter ha analyserat sönder de flesta midsize elbils familjesuvar så var det i mina ögon Model Y som stod som ensam segrare relativt ohotad sett till praktikalitet, teknik, prestanda, effektivitet och räckvidd. Sen tycker jag den laddar för fort haha, på resa med familjen så hinner vi knappt in och kissa och beställa maten innan den laddat klart vilket gör att jag måste flytta den precis när maten kommit, kan faktiskt på riktigt bli en stressfaktor och är jag själv med barnen kan jag ju inte lämna dem såklart och gärna inte lämna maten för att släpa med barnen ut för att flytta bilen och sen gå tillbaka in igen.. aja det är en helt annan diskussion

Model Y LR AWD 2024