JAHA. Då var jag igång igen. Vänder och vrider.
Vi diskuterade hemma och kom fram till att eftersom vi inte fick en sån pang-deal som nämns på s.1 så kanske vi ska sikta på en mer praktisk bil med lite större bagage. Vi har ändå en barnvagn som ska in och ut i nått eller eller två till. Och med två barn och släkt som bor långt bort blir det en del packning och många resor.
Så vi börjar kolla på Id.4 och Enyaq igen. Kollar mest på fyrhjulsdrivna, varför vet jag egentligen inte, men frugan vill gärna ha det.
Ska åka och provköra en Id.4 GTX idag eftersom jag hittade vad som verkar vara en bra deal på en och satte mig ner på morgonen och räknade lite på de olika alternativen vi tittat på.
Att köpa en Mach-E för 449 900 och 0% ränta i tre år (då får man en 2021-2022a lite olika mil och utrustning) kostar:
TCO 36 månader 5 775 kr (4 683 kr)
TCO 60 månader 5 963 kr (4 088 kr)
TCO 96 månader 5 392 kr (3 357 kr)
Då har jag räknat med att det är 0% ränta de tre första åren och därefter 6% ränta. Samt att man betalat av 50% av bilens värde på 3 år. Värdeminskning inom parantes beräknat på 15% av köpeskilling per år. I TCO är skatt, försäkring, däckkostnad samt beräknad servicekostnad. Och för att det ska bli jämförbart har jag 150 000 i kontantinsats eftersom det är det jag får för min bil idag om jag säljer.
Sen har jag som sagt haft span på en
Mach-E 2023 LR RWD som gått som tjänstebil, registrerad 2024. Inköpspris ink. vinterdäck är 465 000. Ränta är 2,65% i tre år. Bilen har rullat 3000 mil
TCO 36 månader 6 559 kr (4 693 kr)
TCO 60 månader 6 491 kr (4 136 kr)
TCO 96 månader 5 754 kr (3 414 kr)
På fem års ägande är skillnanden cirka 500 i månaden. Och då är denna bil lite mer värd eftersom den har elektriska säten med minnen, röda bromsok och allt sånt där (som vissa av de 0% kampanjbilarna inte har).
Lägg till att värdeminskningen kanske håller lite bättre på denna bil eftersom det är en 2023a reggad 2024. Men det kan man omöjligtvis veta. Bäst att räkna på att den tappar 15% per år oavsett.
Sen har jag ytterligare en kandidat. Det är en ID4 GTX. Tillverkad 23/08 och reggad 24/03. Gått 1100 mil som tjänstebil hos bilföretaget. 21" svartlackerad originalfälgar sommardäck. 19" org. nya vinterdäck. 454 000:-. Då ska han ha 29 000 för fälg och däck så kanske går att pruta. 6,45% ränta från start.
TCO 36 månader 7 378 kr (4 872 kr)
TCO 60 månader 7 582 kr (4 214 kr)
TCO 96 månader 6 480 kr (3 444 kr)
(Blir egentligen några kronor billigare på 60 och 96 mån, orkade inte ställa upp 3 år med halv försäkring och x år med hel utan räknade bara 5/8 år med hel här)
Även här tänker jag att värdeminskningen håller lite bättre än vad jag skrivit, men vem vet. Ränta är betydligt högre, 6,45% Försäkring och service är med dyrare på denna modell.
På fem års ägande skiljer det 1500 på en kampanjbil vs GTX och 1000 kr mellan de två tjänstebilarna. Det som kommer att påverka kalkylerna är då värdeminskningen. De två senare alternativen är bilar tillverkade 23 och uttagna under 2024. De ligger redan väl under sin beräknade värdeminskning och KANSKE håller sitt pris något bättre än vad som är beräknat. Men vem vet hur marknaden ser ut om tre till fem år. Jag tror knappast att handlarna trodde att de skulle sälja dessa bilarna för runt 450 000 just nu heller.
Säljaren håller GTXen till mig tills imorgon. Annars lär den ryka till nån annan.
Hur hade ni tänkt?
p.s Älskar hur självironiskt det är att jag sitter i flera trådar och beklagar mig över hur dyra bilar är och att det är galet att köpa bil för 10 000 i månaden... men 7 500 verkar gå HELT OKEJ!
