Sida 7 av 8

Re: Teslas kollaps fortsätter

Postat: 02 okt 2025 16:55
av T4s
Kollapsen kommer sen kanske


Re: Teslas kollaps fortsätter

Postat: 02 okt 2025 17:10
av FinaFisken
backe skrev: 01 okt 2025 21:08
FinaFisken skrev: 01 okt 2025 21:02
De verkar sälja alla bilar de tillverkar i Berlin och Berlin nyanställer och expanderar, så för mig spelar det liten roll om bilarna hamnar i Sverige, Europa, Kanada, Japan eller Indien. Att tala om kollaps för att siffrorna är lägre i Sverige är navelskåderi.
Man tillverkar nog inte mer nu än för två år sedan, sen får du tänka att om man levererar någonstans där man fått från en annan fabrik tidigare så kommer dom tappa istället...

Man tappar förövrigt i hela världen jämfört med förra året, trots att man har mer kampanjer och flera incitament drogs in nu i Q3. Så att det ska bli någon större ökning är nog bara bilden som man försöker sälja in för att få igenom Elons galna kompensationspaket.
Det här åldrandes dåligt.

Re: Teslas kollaps fortsätter

Postat: 02 okt 2025 17:13
av Maw
T4s skrev: 02 okt 2025 16:55
Kollapsen kommer sen kanske

Ja, det verkar som att Tesla har återhämtat sig volymmässigt under det här kvartalet jämfört med förra årets Q3.

Tråden handlar dock om kollapsen i Sverige och den tycks bestå.

Re: Teslas kollaps fortsätter

Postat: 02 okt 2025 17:54
av backe
FinaFisken skrev: 02 okt 2025 17:10
backe skrev: 01 okt 2025 21:08
FinaFisken skrev: 01 okt 2025 21:02
De verkar sälja alla bilar de tillverkar i Berlin och Berlin nyanställer och expanderar, så för mig spelar det liten roll om bilarna hamnar i Sverige, Europa, Kanada, Japan eller Indien. Att tala om kollaps för att siffrorna är lägre i Sverige är navelskåderi.
Man tillverkar nog inte mer nu än för två år sedan, sen får du tänka att om man levererar någonstans där man fått från en annan fabrik tidigare så kommer dom tappa istället...

Man tappar förövrigt i hela världen jämfört med förra året, trots att man har mer kampanjer och flera incitament drogs in nu i Q3. Så att det ska bli någon större ökning är nog bara bilden som man försöker sälja in för att få igenom Elons galna kompensationspaket.
Det här åldrandes dåligt.
Är det en större ökning? Vad räknar du som en större ökning?

Sen skriver jag produktion, rekordet verkar gälla leveranser. Hur ser det ut med produktion?


Kollade själv.


Q3 2025 producerade Tesla totalt 447 450

Q3 2024 producerade Tesla totalt 476 777

Re: Teslas kollaps fortsätter

Postat: 02 okt 2025 17:58
av AAKEE
T4s skrev: 02 okt 2025 16:55
Kollapsen kommer sen kanske

Ja, exakt!

”Kollaps” när pilarna pekar ⬆️ är intressant.

…och för media som bara älskar att hacka på Tesla så innebär en uppgång att det säkerligen kommer någon ny nedgång längre fram (Elon öppnar munnen?) och då kan media göra $$$$$$ på Tesla igen 😂

Re: Teslas kollaps fortsätter

Postat: 15 nov 2025 09:15
av El2an
133 bilar oktober 2025, Tänk hur de kan gå.

Re: Teslas kollaps fortsätter

Postat: 15 nov 2025 18:39
av manneson
El2an skrev: 15 nov 2025 09:15
133 bilar oktober 2025, Tänk hur de kan gå.
Vet inte hur många ggr man behöver upprepa att typ 90%(kanske mer tom?) av alla Teslas leveranser sker sista månaden i kvartalet.
Dvs oktober och november står det vanligtvis relativt stilla. Det är i december det smäller till.

Re: Teslas kollaps fortsätter

Postat: 15 nov 2025 18:46
av AAKEE
manneson skrev: 15 nov 2025 18:39
El2an skrev: 15 nov 2025 09:15
133 bilar oktober 2025, Tänk hur de kan gå.
Vet inte hur många ggr man behöver upprepa att typ 90%(kanske mer tom?) av alla Teslas leveranser sker sista månaden i kvartalet.
Dvs oktober och november står det vanligtvis relativt stilla. Det är i december det smäller till.
Jamen, lite roligt är det. EV-Media bär väl mest mest skuld som antagligen har det lite torrt i nyhetsfloran så de måste skriva om ickenyheter.

Alla kvartal:

Månad 1 Teslakris
Månad 2 Teslakris
Månad 3 Rekordkvartal av Tesla.

Re: Teslas kollaps fortsätter

Postat: 15 nov 2025 19:02
av backe
AAKEE skrev: 15 nov 2025 18:46
manneson skrev: 15 nov 2025 18:39
El2an skrev: 15 nov 2025 09:15
133 bilar oktober 2025, Tänk hur de kan gå.
Vet inte hur många ggr man behöver upprepa att typ 90%(kanske mer tom?) av alla Teslas leveranser sker sista månaden i kvartalet.
Dvs oktober och november står det vanligtvis relativt stilla. Det är i december det smäller till.
Jamen, lite roligt är det. EV-Media bär väl mest mest skuld som antagligen har det lite torrt i nyhetsfloran så de måste skriva om ickenyheter.

Alla kvartal:

Månad 1 Teslakris
Månad 2 Teslakris
Månad 3 Rekordkvartal av Tesla.
Men det blir också lite konstigt när man(enligt många härinne) inte ska räkna vissa kvartal för att det finns vissa faktorer som gör att man inte har optimala förutsättningar (en ny generation av en modell), men när det sedan är något onormalt åt andra hållet(flera länder som avslutar bidrag på EV, särskilt USA kombinerat med kraftiga rabatter), då räknas det utan asterisk.

Re: Teslas kollaps fortsätter

Postat: 15 nov 2025 19:17
av Fredrik j
December 2025 kommer ju bli en enastående köpfest på BEV på norska marknaden. Man kommer ju se en kraftig förskjutning av försäljningen som annars skulle legat 2026 q1.
Det gäller ju inte bara tesla men teslas siffror kommer ju vara väldigt höga.

Re: Teslas kollaps fortsätter

Postat: 15 nov 2025 20:20
av mussla
backe skrev: 15 nov 2025 19:02
AAKEE skrev: 15 nov 2025 18:46
manneson skrev: 15 nov 2025 18:39
El2an skrev: 15 nov 2025 09:15
133 bilar oktober 2025, Tänk hur de kan gå.
Vet inte hur många ggr man behöver upprepa att typ 90%(kanske mer tom?) av alla Teslas leveranser sker sista månaden i kvartalet.
Dvs oktober och november står det vanligtvis relativt stilla. Det är i december det smäller till.
Jamen, lite roligt är det. EV-Media bär väl mest mest skuld som antagligen har det lite torrt i nyhetsfloran så de måste skriva om ickenyheter.

Alla kvartal:

Månad 1 Teslakris
Månad 2 Teslakris
Månad 3 Rekordkvartal av Tesla.
Men det blir också lite konstigt när man(enligt många härinne) inte ska räkna vissa kvartal för att det finns vissa faktorer som gör att man inte har optimala förutsättningar (en ny generation av en modell), men när det sedan är något onormalt åt andra hållet(flera länder som avslutar bidrag på EV, särskilt USA kombinerat med kraftiga rabatter), då räknas det utan asterisk.
Att Tesla är på väg ut med en ny modell påverkar rimligen Teslas försäljning av den gamla modellen negativt. Avslutade bidrag för EV torde väl påverka samtliga tillverkare ungefär lika mycket. Därav kan det vara rimligt att betrakta de olika händelsernas påverkan på Tesla på olika vis. Eller har jag fel?

Re: Teslas kollaps fortsätter

Postat: 15 nov 2025 21:43
av backe
mussla skrev: 15 nov 2025 20:20
backe skrev: 15 nov 2025 19:02
AAKEE skrev: 15 nov 2025 18:46
manneson skrev: 15 nov 2025 18:39
El2an skrev: 15 nov 2025 09:15
133 bilar oktober 2025, Tänk hur de kan gå.
Vet inte hur många ggr man behöver upprepa att typ 90%(kanske mer tom?) av alla Teslas leveranser sker sista månaden i kvartalet.
Dvs oktober och november står det vanligtvis relativt stilla. Det är i december det smäller till.
Jamen, lite roligt är det. EV-Media bär väl mest mest skuld som antagligen har det lite torrt i nyhetsfloran så de måste skriva om ickenyheter.

Alla kvartal:

Månad 1 Teslakris
Månad 2 Teslakris
Månad 3 Rekordkvartal av Tesla.
Men det blir också lite konstigt när man(enligt många härinne) inte ska räkna vissa kvartal för att det finns vissa faktorer som gör att man inte har optimala förutsättningar (en ny generation av en modell), men när det sedan är något onormalt åt andra hållet(flera länder som avslutar bidrag på EV, särskilt USA kombinerat med kraftiga rabatter), då räknas det utan asterisk.
Att Tesla är på väg ut med en ny modell påverkar rimligen Teslas försäljning av den gamla modellen negativt. Avslutade bidrag för EV torde väl påverka samtliga tillverkare ungefär lika mycket. Därav kan det vara rimligt att betrakta de olika händelsernas påverkan på Tesla på olika vis. Eller har jag fel?
Sett till rekord för Tesla eller YoY så känns väl egentligen övriga tillverkare ganska ointressant?

USA:s avslut av bidrag påverkade inte nån biltillverkare som inte tillverkar och säljer sina bilar i USA med amerikanska komponenter, så att det påverkar alla lika mycket skulle jag inte anse.

Re: Teslas kollaps fortsätter

Postat: 15 nov 2025 22:30
av Electron
Hursomhelst, så säljs det betydligt färre nu.

Re: Teslas kollaps fortsätter

Postat: 15 nov 2025 22:36
av Fredrik j
VW är på väg om tesla när det gäller antal bilar sålda i sverige. Fattas ca 1300 bilar.
Carinfo.se går bara tillbaka till jan 2016 och sedan dess har bägge registrerat lite drygt 80’ bilar i sverige.
Dock fanns det i jan 2016 redan 1300 teslor i sverige som registrerats tidigare.

Re: Teslas kollaps fortsätter

Postat: 16 nov 2025 00:17
av El2an
mussla skrev: 15 nov 2025 20:20
backe skrev: 15 nov 2025 19:02
AAKEE skrev: 15 nov 2025 18:46
manneson skrev: 15 nov 2025 18:39
El2an skrev: 15 nov 2025 09:15
133 bilar oktober 2025, Tänk hur de kan gå.
Vet inte hur många ggr man behöver upprepa att typ 90%(kanske mer tom?) av alla Teslas leveranser sker sista månaden i kvartalet.
Dvs oktober och november står det vanligtvis relativt stilla. Det är i december det smäller till.
Jamen, lite roligt är det. EV-Media bär väl mest mest skuld som antagligen har det lite torrt i nyhetsfloran så de måste skriva om ickenyheter.

Alla kvartal:

Månad 1 Teslakris
Månad 2 Teslakris
Månad 3 Rekordkvartal av Tesla.
Men det blir också lite konstigt när man(enligt många härinne) inte ska räkna vissa kvartal för att det finns vissa faktorer som gör att man inte har optimala förutsättningar (en ny generation av en modell), men när det sedan är något onormalt åt andra hållet(flera länder som avslutar bidrag på EV, särskilt USA kombinerat med kraftiga rabatter), då räknas det utan asterisk.
Att Tesla är på väg ut med en ny modell påverkar rimligen Teslas försäljning av den gamla modellen negativt. Avslutade bidrag för EV torde väl påverka samtliga tillverkare ungefär lika mycket. Därav kan det vara rimligt att betrakta de olika händelsernas påverkan på Tesla på olika vis. Eller har jag fel?
Ny model?
Teslas nyaste model är y som funnits/tillverkats i 6 år om två månader, facelift har gjorts nu.
Tesla som för något år sedan här på forumet hade sånt försprång att ingen tillverkare skulle hinna ikapp, nu är dom redan passerade vad de gäller laddhastighet av de flesta tillverkare. 33/34 minuter 10-80% model y p, är rätt uselt 2025.
Model 3 7 år, model y 6 år, model s 13 år, model x 10 år.

Re: Teslas kollaps fortsätter

Postat: 16 nov 2025 00:52
av mussla
backe skrev: 15 nov 2025 21:43
mussla skrev: 15 nov 2025 20:20
backe skrev: 15 nov 2025 19:02
AAKEE skrev: 15 nov 2025 18:46
manneson skrev: 15 nov 2025 18:39


Vet inte hur många ggr man behöver upprepa att typ 90%(kanske mer tom?) av alla Teslas leveranser sker sista månaden i kvartalet.
Dvs oktober och november står det vanligtvis relativt stilla. Det är i december det smäller till.
Jamen, lite roligt är det. EV-Media bär väl mest mest skuld som antagligen har det lite torrt i nyhetsfloran så de måste skriva om ickenyheter.

Alla kvartal:

Månad 1 Teslakris
Månad 2 Teslakris
Månad 3 Rekordkvartal av Tesla.
Men det blir också lite konstigt när man(enligt många härinne) inte ska räkna vissa kvartal för att det finns vissa faktorer som gör att man inte har optimala förutsättningar (en ny generation av en modell), men när det sedan är något onormalt åt andra hållet(flera länder som avslutar bidrag på EV, särskilt USA kombinerat med kraftiga rabatter), då räknas det utan asterisk.
Att Tesla är på väg ut med en ny modell påverkar rimligen Teslas försäljning av den gamla modellen negativt. Avslutade bidrag för EV torde väl påverka samtliga tillverkare ungefär lika mycket. Därav kan det vara rimligt att betrakta de olika händelsernas påverkan på Tesla på olika vis. Eller har jag fel?
Sett till rekord för Tesla eller YoY så känns väl egentligen övriga tillverkare ganska ointressant?

USA:s avslut av bidrag påverkade inte nån biltillverkare som inte tillverkar och säljer sina bilar i USA med amerikanska komponenter, så att det påverkar alla lika mycket skulle jag inte anse.
Ok

Re: Teslas kollaps fortsätter

Postat: 16 nov 2025 00:55
av mussla
El2an skrev: 16 nov 2025 00:17
mussla skrev: 15 nov 2025 20:20
backe skrev: 15 nov 2025 19:02
AAKEE skrev: 15 nov 2025 18:46
manneson skrev: 15 nov 2025 18:39


Vet inte hur många ggr man behöver upprepa att typ 90%(kanske mer tom?) av alla Teslas leveranser sker sista månaden i kvartalet.
Dvs oktober och november står det vanligtvis relativt stilla. Det är i december det smäller till.
Jamen, lite roligt är det. EV-Media bär väl mest mest skuld som antagligen har det lite torrt i nyhetsfloran så de måste skriva om ickenyheter.

Alla kvartal:

Månad 1 Teslakris
Månad 2 Teslakris
Månad 3 Rekordkvartal av Tesla.
Men det blir också lite konstigt när man(enligt många härinne) inte ska räkna vissa kvartal för att det finns vissa faktorer som gör att man inte har optimala förutsättningar (en ny generation av en modell), men när det sedan är något onormalt åt andra hållet(flera länder som avslutar bidrag på EV, särskilt USA kombinerat med kraftiga rabatter), då räknas det utan asterisk.
Att Tesla är på väg ut med en ny modell påverkar rimligen Teslas försäljning av den gamla modellen negativt. Avslutade bidrag för EV torde väl påverka samtliga tillverkare ungefär lika mycket. Därav kan det vara rimligt att betrakta de olika händelsernas påverkan på Tesla på olika vis. Eller har jag fel?
Ny model?
Teslas nyaste model är y som funnits/tillverkats i 6 år om två månader, facelift har gjorts nu.
Tesla som för något år sedan här på forumet hade sånt försprång att ingen tillverkare skulle hinna ikapp, nu är dom redan passerade vad de gäller laddhastighet av de flesta tillverkare. 33/34 minuter 10-80% model y p, är rätt uselt 2025.
Model 3 7 år, model y 6 år, model s 13 år, model x 10 år.
Ok facelift då. Oavsett om det är en facelift eller ny model så minskar det försäljningen av befintlig ”version” i väntan på att den nya skall komma.

Re: Teslas kollaps fortsätter

Postat: 16 nov 2025 08:03
av frippe
El2an skrev: 16 nov 2025 00:17
Model 3 7 år, model y 6 år, model s 13 år, model x 10 år.
Var går gränsen mellan facelift och ny version men med samma modellbeteckning?

Med ditt sätt att räkna skulle vw passaten vara väldigt gammal, men så är det så klart inte. Min enkla bedömning är att senaste model s nog får ses som en ny version och inte enbart en facelift. Medans model y juniper är en facelift.

Id4 verkar stå sig bra men är ungefärligt årsbarn med model y, men har inte kommit med någon facelift vad jag vet, planeras för det 2026 som det verkar. Är den också gammal då?

Tycker personligen det går troll i detta med det ständiga kravet på nya versioner hela tiden.

Re: Teslas kollaps fortsätter

Postat: 16 nov 2025 08:42
av TobbeW
frippe skrev: 16 nov 2025 08:03
El2an skrev: 16 nov 2025 00:17
Model 3 7 år, model y 6 år, model s 13 år, model x 10 år.
Var går gränsen mellan facelift och ny version men med samma modellbeteckning?

Med ditt sätt att räkna skulle vw passaten vara väldigt gammal, men så är det så klart inte. Min enkla bedömning är att senaste model s nog får ses som en ny version och inte enbart en facelift. Medans model y juniper är en facelift.

Id4 verkar stå sig bra men är ungefärligt årsbarn med model y, men har inte kommit med någon facelift vad jag vet, planeras för det 2026 som det verkar. Är den också gammal då?

Tycker personligen det går troll i detta med det ständiga kravet på nya versioner hela tiden.
Om modellen i grunden är helt omgjord och knappt delar någon komponent/skruv alls med föregående modell skulle jag säga att det handlar om en helt ny modell och ingen facelift, så ser det väl ut hos många andra biltillverkare? Inom den ramen ligger väl inte nuvarande 3,Y, S eller X?

ID4 är helt klart inte det "senaste" längre.

Jag har sagt det tidigare, Tesla behöver växla upp om man inte vill hamna för långt på efterkälken, utvecklingen går fort framåt😀

Re: Teslas kollaps fortsätter

Postat: 16 nov 2025 09:12
av Freez
Electron skrev: 15 nov 2025 22:30
Hursomhelst, så säljs det betydligt färre nu.
Det beror på att Svenskar överlag har en förvrängd bild av USA och Tesla. Övriga världen köper bilar som vanligt.

Re: Teslas kollaps fortsätter

Postat: 16 nov 2025 09:18
av Freez
T4s skrev: 02 okt 2025 16:55
Kollapsen kommer sen kanske

Tesla slår leveransrekord i Q3 med råge, helt tyst i Svensk media. Elon släpper en fjärt helsidor i veckor.

Re: Teslas kollaps fortsätter

Postat: 16 nov 2025 09:20
av spacecoin
Freez skrev: 16 nov 2025 09:12
Electron skrev: 15 nov 2025 22:30
Hursomhelst, så säljs det betydligt färre nu.
Det beror på att Svenskar överlag har en förvrängd bild av USA och Tesla. Övriga världen köper bilar som vanligt.
😂 Tesla tappar marknadsandelar på i princip alla marknader YoY. Tre år i rad.

Re: Teslas kollaps fortsätter

Postat: 16 nov 2025 09:35
av frippe
TobbeW skrev: 16 nov 2025 08:42
frippe skrev: 16 nov 2025 08:03
El2an skrev: 16 nov 2025 00:17
Model 3 7 år, model y 6 år, model s 13 år, model x 10 år.
Var går gränsen mellan facelift och ny version men med samma modellbeteckning?

Med ditt sätt att räkna skulle vw passaten vara väldigt gammal, men så är det så klart inte. Min enkla bedömning är att senaste model s nog får ses som en ny version och inte enbart en facelift. Medans model y juniper är en facelift.

Id4 verkar stå sig bra men är ungefärligt årsbarn med model y, men har inte kommit med någon facelift vad jag vet, planeras för det 2026 som det verkar. Är den också gammal då?

Tycker personligen det går troll i detta med det ständiga kravet på nya versioner hela tiden.
Om modellen i grunden är helt omgjord och knappt delar någon komponent/skruv alls med föregående modell skulle jag säga att det handlar om en helt ny modell och ingen facelift, så ser det väl ut hos många andra biltillverkare? Inom den ramen ligger väl inte nuvarande 3,Y, S eller X?

ID4 är helt klart inte det "senaste" längre.

Jag har sagt det tidigare, Tesla behöver växla upp om man inte vill hamna för långt på efterkälken, utvecklingen går fort framåt😀
Jag håller nog inte med. Den nya model s som kom senast skulle nog jag inte säga är en facelift. Snarare en ny version. Vad innebär att knappt inte dela några delar? Då främst av det som vi som användare inte ser dagligt.

Tittar vi på andra tillverkare t.ex. VW passat så kom förra modelen 2015, stod sig med en facelift i mitten i tio år, men sålde fortfarande väldigt bra även i slutet.

Jag vet inte, men verkar som denna hets på nya modeller hela tiden är väldigt obra på något sätt. Vad är det som går så otroligt snabbt nu egentligen?

Tittar vi på laddhastighet, så är de flesta jag pratar med ganska överens om att de flesta bilar redan idag laddar för fort, för innan man har hunnit pissa, köpt kaffe är bilen klar för länge sedan och står bara och tar upp plats på laddare helt i onödan. Jag kan bara för min del se att det finns en onödigt hets i allt detta.

Re: Teslas kollaps fortsätter

Postat: 16 nov 2025 09:39
av Electron
Freez skrev: 16 nov 2025 09:12
Electron skrev: 15 nov 2025 22:30
Hursomhelst, så säljs det betydligt färre nu.
Det beror på att Svenskar överlag har en förvrängd bild av USA och Tesla. Övriga världen köper bilar som vanligt.
Var otydlig: I Sverige.

Re: Teslas kollaps fortsätter

Postat: 16 nov 2025 10:03
av Freez
spacecoin skrev: 16 nov 2025 09:20
Freez skrev: 16 nov 2025 09:12
Electron skrev: 15 nov 2025 22:30
Hursomhelst, så säljs det betydligt färre nu.
Det beror på att Svenskar överlag har en förvrängd bild av USA och Tesla. Övriga världen köper bilar som vanligt.
😂 Tesla tappar marknadsandelar på i princip alla marknader YoY. Tre år i rad.
Att Tesla tappar marknadsandelar trots leveransrekord tänker jag är bra då ökar den totala elbilsförsäljningen.