Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Ja, den ersätter inte allas förbränningsmotorbil rakt av, knappast. Men den är ändå ett klart steg framåt i räckvidd mot varje annan elbil än Model S/Model X. Hade den funnits när jag köpte min Tesla hade jag helt klart tittat närmre på den innan jag slagit till på Teslan (därmed inte sagt att jag kommit fram till att jag skulle köpa den).
Är ett grundkrav att kunna köra till Åre från Stockholm i 250 km/h utan att stanna så känns detta som ett om möjligt ännu sämre alternativ än Model S.
Är ett grundkrav att kunna köra till Åre från Stockholm i 250 km/h utan att stanna så känns detta som ett om möjligt ännu sämre alternativ än Model S.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Jisses! Det skulle ju knäcka vår medlem (glömt vem) som ansåg att allt över 4 timmar för Stockholm - Malmö var för långsamt.bylund skrev:Är ett grundkrav att kunna köra till Åre från Stockholm i 250 km/h utan att stanna så känns detta som ett om möjligt ännu sämre alternativ än Model S.

Jag tror att Bolt kommer att vara ett fullgott alternativ till de nu uppdaterade "standardbilar" som finns (Golf, Leaf, i3 mm) men att det fattas ett stort steg för att kunna konkurrera med Tesla.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Beror på vad man menar med konkurrera. Jag tycker att det är bra att det kommer fler kompetenta elbilar, vilket men ändå måste kalla bolt tycker jag. Den är mindre och smidigare än model 3, men sitter högre och ser runt bilen bättre och kan snabbare slänga in lite prylar i bagaget. För vissa, som mest åker i stan kan Bolt tom. Vara bättre än model 3.lator skrev:Jisses! Det skulle ju knäcka vår medlem (glömt vem) som ansåg att allt över 4 timmar för Stockholm - Malmö var för långsamt.bylund skrev:Är ett grundkrav att kunna köra till Åre från Stockholm i 250 km/h utan att stanna så känns detta som ett om möjligt ännu sämre alternativ än Model S.![]()
Jag tror att Bolt kommer att vara ett fullgott alternativ till de nu uppdaterade "standardbilar" som finns (Golf, Leaf, i3 mm) men att det fattas ett stort steg för att kunna konkurrera med Tesla.
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Har du en D modell, ej P? Åker du verkligen bara 110km/h o inte fortare? Menar du verkligen att du bara har 32mil då från 100% - 0%?BigDaddyT skrev:Nepp, skulle mer säga 32 men har aldrig provat utan bygger bara på känsla. 29 är vad jag känner mig säker på att köra och då borde den gå några mil tillapkungen skrev:Men det som egentligen är intressant för räckvidden är räckvidd på motorväg. Intressant är att kolla på energiförbrukning på motorväg:
EPA mpg highway 85D: 106mpg eq.
EPA mpg highway Bolt: 110mpg eq.
En 85D kommer kanske 37mil på motorväg i 110km/h. Bolt kommer isf
37mil*60*110/(85*106) = 27mil
Det är ungefär vad vi sagt hela tiden mao
Kommer era 85D 37mil i 110 förresten typ?
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
När man kollar på Bolts sida så ser man snabbt att priset snabbt kan öka vilket i och för sig kan stämma på Model lll också men här är vad jag hittade.
I USA kommer laddare via 240 V vara tillval
4G för Apple CarPlay och Androidauto är tillval
För att få automatisk bromsning vid låga farter krävs att du först köper Premier och sån köper tillval till det, borde inte det vara standard? Samma gäller påkörningsvarning.
http://www.chevrolet.com/content/dam/Ch ... 081016.pdf
I USA kommer laddare via 240 V vara tillval
4G för Apple CarPlay och Androidauto är tillval
För att få automatisk bromsning vid låga farter krävs att du först köper Premier och sån köper tillval till det, borde inte det vara standard? Samma gäller påkörningsvarning.
http://www.chevrolet.com/content/dam/Ch ... 081016.pdf
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Och så kommer alltså CCS att vara. Frågan är vad det kommer att kosta.vigge50 skrev:När man kollar på Bolts sida så ser man snabbt att priset snabbt kan öka vilket i och för sig kan stämma på Model lll också men här är vad jag hittade.
I USA kommer laddare via 240 V vara tillval
Jag noterar att en massa finesser som de flesta kommer att vara standard på M3 inte kommer att finnas på den version av Bolt som kostar $35.000. Det lutar åt att en snikvariant av M3 kommer att vara mycket billigare än Bolten med motsvarande utrustning (så gott det nu går att få det). Hur som helst känns det som att Teslas policy om basutrustning känns mycket mer generös.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
En 85D kommer definitivt mer än 32 mil i 110 under normala omständigheter om man laddat till 100%. 37 mil är en ganska bra uppskattning. Det kan nog gå att komma ännu längre. Jag kör normalt aldrig i 110 men när jag nyligen provade att sätta autopiloten på 110 och hålla mig mest i högerfilen (vilket nog gav en snitthastighet nånstans mellan 100-110) så kom jag ner på runt 160 Wh/km och med den förbrukningen hade jag kunna köra ca 45 mil. Men som sagt, 37 känns ganska realistiskt att räkna med. Teslas snurra på hemsidan säger att en 90D ska komma ca 43 mil i 110 km/h med AC på, 20 grader ute och 19".apkungen skrev:Har du en D modell, ej P? Åker du verkligen bara 110km/h o inte fortare? Menar du verkligen att du bara har 32mil då från 100% - 0%?BigDaddyT skrev:Nepp, skulle mer säga 32 men har aldrig provat utan bygger bara på känsla. 29 är vad jag känner mig säker på att köra och då borde den gå några mil tillapkungen skrev:Men det som egentligen är intressant för räckvidden är räckvidd på motorväg. Intressant är att kolla på energiförbrukning på motorväg:
EPA mpg highway 85D: 106mpg eq.
EPA mpg highway Bolt: 110mpg eq.
En 85D kommer kanske 37mil på motorväg i 110km/h. Bolt kommer isf
37mil*60*110/(85*106) = 27mil
Det är ungefär vad vi sagt hela tiden mao
Kommer era 85D 37mil i 110 förresten typ?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Det tror jag är en bra gissning. Sen får ju räkna med att ha lite kvar i reserv samt att ladda till säg 80% innan det börjar ta för lång tid, så faktor 70% av 27mil för returresan efter 25mil åt ena hållet. Men 17-18mil är fortfarande bra jämfört mot annat som finns idag.apkungen skrev:Bolt kommer isf
37mil*60*110/(85*106) = 27mil
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Hade man alltid kunnat vara säker på att det finns destinationsladdare tillgängliga som laddar fullt under en natt eller en arbetsdag så hade det för mig varit fullt tillräckligt mycket snabbladdning. Ger två halvtimmesstopp på 45mil och det har jag inga problem att hantera. Problemet uppstår när man ska vidare eller tillbaka dagen efter/slutet på dagen och börjar på ett tomt batteri, då börjar laddstoppen kännas mer begränsade och viktigare med snabbare laddning.bylund skrev:Antag att bilen drar 150 wh/km.
Att ladda 144 km tar 30 min.
D v s 150 wh/km * 144 km / 0,5 h = 43 200 W ≈ 43 kW.
Inte jättesnabbt, men klart fall av snabbladdning. Om det inte ingår som standard är det ju bara ett sätt att komma ner i det uppgivna baspriset i USA på 37 500 USD*.
För att denna reflektion ska vara OT, som i on-topic, så kan jag ju säga att det är klart långsamt i jämförelse med Model 3. Men antagligen ändå rätt acceptabelt för många användare.
* Innan någon klagar: Jag försöker inte antyda att detta blir priset i Sverige, då bl a moms och tull tillkommer
Ett scenario jag redan resignerat inför eftersom jag kollar på att köpa en MS. Har den bara tappat 100k på ett år så blir jag klart nöjd....apkungen skrev:Det finns risk att jag köper en ampera e om den kommer redan i januari. O så köper jag en model 3 när den kommer. Det enda läskiga är om den droppar 100k i pris på ett år...
Fast jag tror också Model 3 kommer hålla värdet bättre än Ampera-e. Tesla har en mycket större hajp runt sig och kommer nog ha svårt att mätta marknaden vilket kommer hålla uppe begpriserna. Opel å andra sidan förväntar sig alla ska falla i pris så det kan bli en självuppfyllande sanning.
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
De flesta bilar har en värdeminskning på 20% per år, Opels ampera ligger omkring där, så även de flesta elbilar undantaget Tesla och BMW i3 som fortfarande har lite bättre andrahandsvärde, men när hajpen lägger sig runt Tesla kommer troligen den bilen ha en värdeminskning på runt 20% per år. Köper man en tre år gammal bil bör priset ligga på cirka 50 % av nybilspriset.DSV skrev:Hade man alltid kunnat vara säker på att det finns destinationsladdare tillgängliga som laddar fullt under en natt eller en arbetsdag så hade det för mig varit fullt tillräckligt mycket snabbladdning. Ger två halvtimmesstopp på 45mil och det har jag inga problem att hantera. Problemet uppstår när man ska vidare eller tillbaka dagen efter/slutet på dagen och börjar på ett tomt batteri, då börjar laddstoppen kännas mer begränsade och viktigare med snabbare laddning.bylund skrev:Antag att bilen drar 150 wh/km.
Att ladda 144 km tar 30 min.
D v s 150 wh/km * 144 km / 0,5 h = 43 200 W ≈ 43 kW.
Inte jättesnabbt, men klart fall av snabbladdning. Om det inte ingår som standard är det ju bara ett sätt att komma ner i det uppgivna baspriset i USA på 37 500 USD*.
För att denna reflektion ska vara OT, som i on-topic, så kan jag ju säga att det är klart långsamt i jämförelse med Model 3. Men antagligen ändå rätt acceptabelt för många användare.
* Innan någon klagar: Jag försöker inte antyda att detta blir priset i Sverige, då bl a moms och tull tillkommer
Ett scenario jag redan resignerat inför eftersom jag kollar på att köpa en MS. Har den bara tappat 100k på ett år så blir jag klart nöjd....apkungen skrev:Det finns risk att jag köper en ampera e om den kommer redan i januari. O så köper jag en model 3 när den kommer. Det enda läskiga är om den droppar 100k i pris på ett år...
Fast jag tror också Model 3 kommer hålla värdet bättre än Ampera-e. Tesla har en mycket större hajp runt sig och kommer nog ha svårt att mätta marknaden vilket kommer hålla uppe begpriserna. Opel å andra sidan förväntar sig alla ska falla i pris så det kan bli en självuppfyllande sanning.
nöjd med min Ampera tillsvidare
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Borde givetvis ha använt ordet "komplettera" istället. Det handlar ju inte om konkurrens utan om att bygga tillräckligt många vettiga elbilar.apkungen skrev:Beror på vad man menar med konkurrera. Jag tycker att det är bra att det kommer fler kompetenta elbilar, vilket men ändå måste kalla bolt tycker jag. Den är mindre och smidigare än model 3, men sitter högre och ser runt bilen bättre och kan snabbare slänga in lite prylar i bagaget. För vissa, som mest åker i stan kan Bolt tom. Vara bättre än model 3.lator skrev:Jisses! Det skulle ju knäcka vår medlem (glömt vem) som ansåg att allt över 4 timmar för Stockholm - Malmö var för långsamt.bylund skrev:Är ett grundkrav att kunna köra till Åre från Stockholm i 250 km/h utan att stanna så känns detta som ett om möjligt ännu sämre alternativ än Model S.![]()
Jag tror att Bolt kommer att vara ett fullgott alternativ till de nu uppdaterade "standardbilar" som finns (Golf, Leaf, i3 mm) men att det fattas ett stort steg för att kunna konkurrera med Tesla.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5877
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Det finns väl all anledning till att inte vara först ut med att köpa Bolt. Vi vet ju ingenting om dess kvalitet för övrigt. Ännu längre räckvidd tycker jag är lite övervärderat numera med så många laddare under uppbyggnad.
"Chevvy" har väl inte rykte om sig att leverera de mest problemfria bilarna. Svårt att tro att elbilen är av bättre kvalitet än deras ICE, men det får vi snart se.
Att den kommer att kannibalisera hårt även på model S tror jag bestämt, då modell S hittills varit det enda riktigt bra elbilsalternativet som ersättare för ICE. Som förstagångsköpare av elbil är steget till en MS riktigt stort för de flesta pga priset. Tyvärr är det först efter en tids ägande som MS (å säkert X?) kvaliteter kommer fram till fullo.
"Chevvy" har väl inte rykte om sig att leverera de mest problemfria bilarna. Svårt att tro att elbilen är av bättre kvalitet än deras ICE, men det får vi snart se.
Att den kommer att kannibalisera hårt även på model S tror jag bestämt, då modell S hittills varit det enda riktigt bra elbilsalternativet som ersättare för ICE. Som förstagångsköpare av elbil är steget till en MS riktigt stort för de flesta pga priset. Tyvärr är det först efter en tids ägande som MS (å säkert X?) kvaliteter kommer fram till fullo.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Volt/ampera har ju varit väldigt välfungerande...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Det har väl inte direkt varit Teslas paradgren att släppa felfria bilar heller? Hittills har de fixat det snyggt men de har också haft kunder som varit mer än genomsnittligt förlåtande med problemen eftersom de är nöjda med så mycket annat och i stor utsträckning är entusiaster. Detta kommer bli hårdare prövat när man når nya grupper.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5877
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Helt santDSV skrev:Det har väl inte direkt varit Teslas paradgren att släppa felfria bilar heller? Hittills har de fixat det snyggt men de har också haft kunder som varit mer än genomsnittligt förlåtande med problemen eftersom de är nöjda med så mycket annat och i stor utsträckning är entusiaster. Detta kommer bli hårdare prövat när man når nya grupper.

Som någon skrev tidigare: Det är en förmån att få titta på elbilsmatchen från första parkett ...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Just det misstänker jag är en av huvudanledningarna att Tesla-ägare prioriteras i början. Större chans att de är mer förstående inför problem i början än andra.DSV skrev:Det har väl inte direkt varit Teslas paradgren att släppa felfria bilar heller? Hittills har de fixat det snyggt men de har också haft kunder som varit mer än genomsnittligt förlåtande med problemen eftersom de är nöjda med så mycket annat och i stor utsträckning är entusiaster. Detta kommer bli hårdare prövat när man når nya grupper.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Smart, har jag inte tänkt på men det är känns ju uppenbart när du säger det.bylund skrev:Just det misstänker jag är en av huvudanledningarna att Tesla-ägare prioriteras i början. Större chans att de är mer förstående inför problem i början än andra.DSV skrev:Det har väl inte direkt varit Teslas paradgren att släppa felfria bilar heller? Hittills har de fixat det snyggt men de har också haft kunder som varit mer än genomsnittligt förlåtande med problemen eftersom de är nöjda med så mycket annat och i stor utsträckning är entusiaster. Detta kommer bli hårdare prövat när man når nya grupper.
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Som ampera ägare håller jag med om att den den funkat relativt bra, inte lika bra som min gamla toyota men bättre än de andra bilarna jag ägt, dock är kompetens hos verkstäderna och kundomhändertagandet väldigt bristfälligt, ungefär som WV är min uppfattning.lator skrev:Volt/ampera har ju varit väldigt välfungerande...
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Kommer definitivt att ge dem bättre publicitet i början.DSV skrev:Smart, har jag inte tänkt på men det är känns ju uppenbart när du säger det.bylund skrev:Just det misstänker jag är en av huvudanledningarna att Tesla-ägare prioriteras i början. Större chans att de är mer förstående inför problem i början än andra.DSV skrev:Det har väl inte direkt varit Teslas paradgren att släppa felfria bilar heller? Hittills har de fixat det snyggt men de har också haft kunder som varit mer än genomsnittligt förlåtande med problemen eftersom de är nöjda med så mycket annat och i stor utsträckning är entusiaster. Detta kommer bli hårdare prövat när man når nya grupper.
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Nä, de kommer säkert få det svårt. Men testar de och tänker till lite så är det nog rätt optimalt. Efter 30 mil vill de flesta (som lever i verkligheten) stanna och ta en paus. Om det i pausen ingår en måltid och lite kaffe så går det lätt 1 timme och då är bilen laddad (10-80%). Jämfört med Leafen är det ju betydligt bättre då dens körsträcka och laddtid är förkorta med ungefär halva tiden.lator skrev:Om vi ska anta att den bara får 43 kW "snabbladdning" så kommer den nog inte att accepteras av den stora ICE-massan. För att utföra den dagliga närtransportssysslan funkar det ju men för de långa resorna blir det nog svårt att övertyga folk om att det är acceptabelt att stanna och ladda i en till två timmar efter en sträcka av 30 mil... om det finns en passande laddare där alltså.
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
En intressant och läsvärd artikel som jämför Bolt och Tesla 3:
http://www.bloomberg.com/news/articles/ ... he-has-one
http://www.bloomberg.com/news/articles/ ... he-has-one
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Bra läsning. Tack för länken. 

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Jag tycker vi skall visa mer uppskattning över vad som håller på att hända.
Jag hoppas verkligen att ampera blir en succé så andra tillverkare tar efter.
Hur mycket vi än skulle vilja kan alla inte köpa sina bilar av tesla, det behövs flera märken och konkurrens för att vi skall få bättre och billigare bilar. Och det finns en stor marknad att växa på så jag ser inte ampera som ett hot mot modell 3. Den kommer ett år tidigare so what. Det är en hatchback med en stor lastvolym (jämfört med fossilbilar). Men titta på priset, den närmaste man kan säga att det är en halvering av vad som finns nu. Pris per km är enligt länken ovan ett enormt hopp) och ärligt talat, gör det något om någon som står i kön köper en i väntan på model3? Det här är bra för utvecklingen. Kanske det får tesla att stoppa in ett lite större batteri än det var tänkt från början till samma pris(kanske blir en 60 kWh)
Vad som absolut inte vore bra var om det blev en flopp.
Jag hoppas verkligen att ampera blir en succé så andra tillverkare tar efter.
Hur mycket vi än skulle vilja kan alla inte köpa sina bilar av tesla, det behövs flera märken och konkurrens för att vi skall få bättre och billigare bilar. Och det finns en stor marknad att växa på så jag ser inte ampera som ett hot mot modell 3. Den kommer ett år tidigare so what. Det är en hatchback med en stor lastvolym (jämfört med fossilbilar). Men titta på priset, den närmaste man kan säga att det är en halvering av vad som finns nu. Pris per km är enligt länken ovan ett enormt hopp) och ärligt talat, gör det något om någon som står i kön köper en i väntan på model3? Det här är bra för utvecklingen. Kanske det får tesla att stoppa in ett lite större batteri än det var tänkt från början till samma pris(kanske blir en 60 kWh)
Vad som absolut inte vore bra var om det blev en flopp.
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Precis en framgång för en elbil är bara positivt för Tesla.
Ampera-e är däremot ett stort hot emot Nissan. De har ju hittills varit marknadsledare i de små klasserna där Ampera-e befinner sig. Nu måste antingen Nissan komma med lika stort batteri eller sänka priset drastiskt, jag hoppas på lite av båda.
2018 kommer hur det än går Model 3 vara den bästa elbilen per krona. Ingen annan kommer ha dragkrok, har inte hört något om att Bolt skulle vara begåvad med det. Ingen annan kommer ha längre räckvidd i motorvägsfart, där det har betydelse. Vem kuskar runt i 38mil runt stan utan att stanna till? Nä, det är bara räckviddsångest. Model 3 kommer ha bra räckvidd på rätt ställe där det har betydelse.
Ampera-e är däremot ett stort hot emot Nissan. De har ju hittills varit marknadsledare i de små klasserna där Ampera-e befinner sig. Nu måste antingen Nissan komma med lika stort batteri eller sänka priset drastiskt, jag hoppas på lite av båda.
2018 kommer hur det än går Model 3 vara den bästa elbilen per krona. Ingen annan kommer ha dragkrok, har inte hört något om att Bolt skulle vara begåvad med det. Ingen annan kommer ha längre räckvidd i motorvägsfart, där det har betydelse. Vem kuskar runt i 38mil runt stan utan att stanna till? Nä, det är bara räckviddsångest. Model 3 kommer ha bra räckvidd på rätt ställe där det har betydelse.
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Nu har GM gått ut och sagt att priset för Bolt börjar på $37,495 för standard versionen och $40,905 för Premier Trim. Snabbladdning ingår i Premier Trim men kan annars köpas till för $750.
http://insideevs.com/chevrolet-bolt-ev- ... ncentives/
http://insideevs.com/chevrolet-bolt-ev- ... ncentives/