Re: P100D på väg
Postat: 21 dec 2016 15:45
OMG!
Äntligen!!!
Äntligen!!!
gellerstam skrev:Grattis.
Å verkligen passande reg. nummer.
Lova nu att inte gasa fullt de första 1000 milen så att du kör in motorn ordentligt ....
Lägga i backen och trycka höger pedal så långt in det går?gellerstam skrev:Har du (eller ngn annan för den delen) koll på påskägget som släpper lös "all" kraft i bilen så du kommer ner till 2.4s på 0-60mph? Vad är den hemliga kombinationen?
Yeh och stort grattis!Gastrogate skrev:OMG!
Äntligen!!!
Jag kommer från BMW och Tesla är det närmsta jag kommit BMW i körkänsla MB med fler gör sig inte besväretVerdi skrev:SR-71-BlackBird skrev:Passar på och frågar igen om du kört en Tesla.Verdi skrev:Nu är det ju annat än acceleration som gör en bil "sportig" även om det såklart är en del av upplevelsen. För mig är körglädje en kurvig landsväg en försommarkväll. Inte rödljusrace.
Elbilspappan skrev:- Sant, Har kört P90DL några gånger och om inte det är en sportbil (Sjukt snabb, det blir ju svart för ögonen nästan vid 0-100) vad är då en sportbil? Kan människan hantera en bil snabbare än P100DL utan att vara en fara för sig själv och andra?( Visst kunde man ställa in P90DL till en "Vanlig 60D"? )
Borde kanske finns ett sk svärmors mode då man stypte den mer är till en Vanlig 60D. Framför altl bra om man ska låna ut bilen till en yngre generation.
Ska bli kul att höra allt om P100D och gärna lite bilder. Själv sparar man till en Beg Model S 70D eller en Model 3.
Svaret är fortfarande nej. Men jag har läst en del tester och Model S får en del kritik för att den har en "amerikansk" chassisättning och okänslig styrning. Bekväm och stadig men inte sportig verkar vara det allmänna omdömet.
Amerikansk chassisättning håller jag verkligen inte med om, särskilt inte med stålfjädringen. Mer åt det tyska hållet, men inte sådär löjligt stumt och onödigt obekvämt som exempelvis Audi med sportchassi. Tvärtom väldigt välavvägt, alltid komfortabelt men ändå med riktigt fin vägkänsla. Styrningen är precis och bra, men ger inte särskilt mycket feedback (vilket väl gäller de flesta med elektromekanisk servo).Verdi skrev:Svaret är fortfarande nej. Men jag har läst en del tester och Model S får en del kritik för att den har en "amerikansk" chassisättning och okänslig styrning. Bekväm och stadig men inte sportig verkar vara det allmänna omdömet.
Tyngdpunkten är löjligt låg och bilen uppför sig väldigt fint för sin vikt. Men den är inte smidig, verkligen inte. I vardagskörning märker du mest av låg tyngdpunkt och riktigt bra viktbalans, och bilen går verkligen som på räls med fyrhjulsdriften (som för övrigt fungerar makalöst bra, ger otroligt grepp, och går att provocera mot väldigt lätt överstyrning om det är blött eller sämre grepp). Men om du ska hålla på och sladda och verkligen pressa i kurvorna kommer vikten absolut göra sig påmind. Det är ingen liten ballerina, det här, det är en osannolikt smidig stridsvagn.Verdi skrev:Självklart är det så. Men en Model S är stor och tung och det brukar inte vara en bra formel för en smidig och rolig bil. Men kanske Tesla är annorlunda med tanke på hur den är byggd? Borde ju vara låg tyngdpunkt och så. Hur fungerar fyrhjulsdriften? Antar att den är rätt avancerad? Blir det kraftreaktioner i ratten? Släpper den bakänden lite så att man får bakhjulsdriven karaktär eller är den mer neutral?
Nej, ska nog ta och provköra framåt våren när det torkat upp. Ska bli riktigt roligt.
Nackspärr och diffus syn!Gastrogate skrev:Efter 5 timmar med Teslan är känslan fortfarande helt galen!
Kan tänka mig det!Gastrogate skrev:Efter 5 timmar med Teslan är känslan fortfarande helt galen!
Hur bra funkar AP2?lator skrev:Nackspärr och diffus syn!Gastrogate skrev:Efter 5 timmar med Teslan är känslan fortfarande helt galen!
AP2 är inte mycket mer än bara namnet just nu.Zalman3 skrev:Hur bra funkar AP2?lator skrev:Nackspärr och diffus syn!Gastrogate skrev:Efter 5 timmar med Teslan är känslan fortfarande helt galen!
Det va inte jag... rullade in 13.59 och rullade ut strax efter 15...Tars skrev:Grattis! Då va det du alltså som satt vid 11 snåret och väntade vid kaffemaskinen alltså. Som sagt var, jag är där titt som tätt för att kolla att alla sköter sig på sc.eller så vad det någon som va lik dig.
Skickat från min Motorola v66 med Tapatalk
Eller snarare flög ut kanskeGastrogate skrev:Det va inte jag... rullade in 13.59 och rullade ut strax efter 15...Tars skrev:Grattis! Då va det du alltså som satt vid 11 snåret och väntade vid kaffemaskinen alltså. Som sagt var, jag är där titt som tätt för att kolla att alla sköter sig på sc.eller så vad det någon som va lik dig.
Skickat från min Motorola v66 med Tapatalk