Hoppas de berättar vilket fordon som kommer efter model 3.
Eller det vet man redan?
Model Y, en liten SUV byggd på 3:ans chassi.
Men hallå, det är en presentation över telefon - det kommer inte vara nån stor lansering! De brukar vara bra på att bundla sin mjukvara som "produkter" - typ som "the end of range anxiety". Så en gissning är utökat stöd i AP som han tidigare inte talat om? Typ rondellkörning eller rödljusigenkänning?
Ja, det är klart det ä något litet. Det största som släpps på det här sättet är väl P100D. Så AP 2 är kanske i största laget till och med... kanske blir det 100D.
Jag kan tänka mig att det är tesla finance, med integrerad försäkring och finnsiering av teslor. Torde vara ett rätt naturligt steg för elon och ett bra sätt att sy ihop systemfinansiering (bil+soltak och powerwall någon?).
Ja, det är klart det ä något litet. Det största som släpps på det här sättet är väl P100D. Så AP 2 är kanske i största laget till och med... kanske blir det 100D.
Jag är inte så förvånad att de hade ett samtal vid släppet av P100D eftersom det dels var ett större batteri och gjorde den till den snabbaste bilen i produktion. Att släppa 100D är inte i närheten lika stort och det räcker nog med en uppdatering av designstudion och inget mer. I och för sig så behöver det inte vara ett samtal eller liknande i morgon men 100D är inte särskilt oväntat. Jag tror på AP 2.0.
Elon har ju hintat innan att dom kommit långt, lyckas göra balla saker (om det inte bara var radarstudsningen han hänvisade till där). AP2.0 kvalificerar inte som "unexpected".
Elon har ju hintat innan att dom kommit långt, lyckas göra balla saker (om det inte bara var radarstudsningen han hänvisade till där). AP2.0 kvalificerar inte som "unexpected".
Jo, nu gör den ju det, eftersom den är väntad så är det ju oväntat att han ska presentera den som oväntad, då den är väntad.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Elon har ju hintat innan att dom kommit långt, lyckas göra balla saker (om det inte bara var radarstudsningen han hänvisade till där). AP2.0 kvalificerar inte som "unexpected".
Jo, nu gör den ju det, eftersom den är väntad så är det ju oväntat att han ska presentera den som oväntad, då den är väntad.
Ah, såklart. Det kan mao vara en så pass självklar produkt att det oväntade är att det görs en produktlansering av den. Då gissar jag på nylansering av självstängande laddluckan.
Elon har ju hintat innan att dom kommit långt, lyckas göra balla saker (om det inte bara var radarstudsningen han hänvisade till där). AP2.0 kvalificerar inte som "unexpected".
Jo, nu gör den ju det, eftersom den är väntad så är det ju oväntat att han ska presentera den som oväntad, då den är väntad.
Ah, såklart. Det kan mao vara en så pass självklar produkt att det oväntade är att det görs en produktlansering av den. Då gissar jag på nylansering av självstängande laddluckan.
Den var klart oväntad i EU
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Sitter och lyssnar på dagens teslapodd, och det slår mig att kombinationen "unexpected by most" och X60 borta kan innebära [trumvirvel]: X60 med skjutdörr... Billigare att producera med bibehållen marginal men ändå rejält lägre pris än X75.
Skulle vara rätt dyrt att ta fram och det skulle bli en helt ny bil. Skjutdörrar kan inte sättas på dagens Model X. Skulle vara tvunget att göra den mer fyrkantig. Tror knappast att det skulle bli någon större besparning i tillverkning heller, snarare fördyring även där med tanke på mjukvara, fler delar som inte finns i någon annan bil och så vidare bara för att försöka krysta fram en budget-Tesla.
Och efter det så måste den testas om för alla krocktester mm, skulle lika gärna ta fram det som en egen modell och därmed vara mindre begränsad med att försöka förändra så lite som möjligt.
Håller med om att det är osannolikt att min idé stämmer, men här tillåter vi oss att gå bananas innan lagt kort ligger
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Jag fundera nyss på det, det skulle vara en egen spekulation om Tesla verkligen kommer presentera produkten på måndag eller om den blir några dagar försenad. För tillfället har jag inte läst något om hur och när de ska presentera den nya produkten.
Men kan presentationen ha något med de försvunna färgerna och det försvunna batteri alternativet att göra? Varför ta bort en färg som beviserligen säljer? Och framför allt varför ta bort ett batteri som säljer bilar som annars inte skulle sålts.
Det går inte heller skylla på att räckvidden är för dålig med Model X 60D. För om den var det, vilket den kanske är, så går det ju utmärkt att uppgradera till 75 och de fortsätter att sälja 75:an ju.
Men kan presentationen ha något med de försvunna färgerna och det försvunna batteri alternativet att göra? Varför ta bort en färg som beviserligen säljer? Och framför allt varför ta bort ett batteri som säljer bilar som annars inte skulle sålts.
Det går inte heller skylla på att räckvidden är för dålig med Model X 60D. För om den var det, vilket den kanske är, så går det ju utmärkt att uppgradera till 75 och de fortsätter att sälja 75:an ju.
Om man tror att man får sålt bilen ändå tjänar man ju mer pengar ifall man säljer en 75:a istället.
Men kan presentationen ha något med de försvunna färgerna och det försvunna batteri alternativet att göra? Varför ta bort en färg som beviserligen säljer? Och framför allt varför ta bort ett batteri som säljer bilar som annars inte skulle sålts.
Det går inte heller skylla på att räckvidden är för dålig med Model X 60D. För om den var det, vilket den kanske är, så går det ju utmärkt att uppgradera till 75 och de fortsätter att sälja 75:an ju.
Om man tror att man får sålt bilen ändå tjänar man ju mer pengar ifall man säljer en 75:a istället.
Tar mig själv som exempel Jag valde inte mellan 60 och 75 utan skulle jag skaffa mer räckvidd så hade jag gått på 90. Nu blir ju det väldigt mycket dyrare och redan 60 var dyr som den var. Men om jag kunde köpa en riktig 60 som borde vara billigare än en 75 60 så kanske jag skulle tänka om igen.
Nu har förmodligen kostnaden för batteriet inget med kostnaden på bilen att göra överhuvudtaget. Om man tar kostnaden som Mercedes påstår sig få betala på $200/kWh så borde prisskillnaden mellan 75 och 60 bara vara 24000kr eller 50000kr I'm de vill ha lite marginaker.
Varför är Tesla så dyr? Jo, för att de kan ta så mycket betalt.
Lustigt att de måste sjkuta på presentationen om den är över telefon. Det är ju inte riktigt så att de behöver ha något att visa upp. Men det är tydligen något som ändå är bråttom att få ut?
I USA spekulerar dom i att det hänger ihop med Tysklands krav att byta namn på AP.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD