Tesla product unveiling on the 17th

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Re: Tesla product unveiling on the 17th

Inlägg av Herr X »

akeller skrev:
Hoppas de berättar vilket fordon som kommer efter model 3.
Eller det vet man redan?
Model Y, en liten SUV byggd på 3:ans chassi.
Men hallå, det är en presentation över telefon - det kommer inte vara nån stor lansering! De brukar vara bra på att bundla sin mjukvara som "produkter" - typ som "the end of range anxiety". Så en gissning är utökat stöd i AP som han tidigare inte talat om? Typ rondellkörning eller rödljusigenkänning?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Herr X skrev:
Så en gissning är utökat stöd i AP som han tidigare inte talat om? Typ rondellkörning eller rödljusigenkänning?
Fast det är ju ingen "produkt".

Min gissning börjar luta åt att det kan vara något vi inte spekulerat kring i tråden.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Ja, det är klart det ä något litet. Det största som släpps på det här sättet är väl P100D. Så AP 2 är kanske i största laget till och med... kanske blir det 100D. :D
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare

Inlägg av Jojje167 »

Hur många olika gissningar är vi nu uppe i? :)
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
JFAH

Inlägg av JFAH »

Jag kan tänka mig att det är tesla finance, med integrerad försäkring och finnsiering av teslor. Torde vara ett rätt naturligt steg för elon och ett bra sätt att sy ihop systemfinansiering (bil+soltak och powerwall någon?).
vigge50

Inlägg av vigge50 »

LarsL skrev:
Ja, det är klart det ä något litet. Det största som släpps på det här sättet är väl P100D. Så AP 2 är kanske i största laget till och med... kanske blir det 100D. :D
Jag är inte så förvånad att de hade ett samtal vid släppet av P100D eftersom det dels var ett större batteri och gjorde den till den snabbaste bilen i produktion. Att släppa 100D är inte i närheten lika stort och det räcker nog med en uppdatering av designstudion och inget mer. I och för sig så behöver det inte vara ett samtal eller liknande i morgon men 100D är inte särskilt oväntat. Jag tror på AP 2.0.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

vigge50 skrev:
Jag tror på AP 2.0.
Elon har ju hintat innan att dom kommit långt, lyckas göra balla saker (om det inte bara var radarstudsningen han hänvisade till där). AP2.0 kvalificerar inte som "unexpected".
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

dstr skrev:
vigge50 skrev:
Jag tror på AP 2.0.
Elon har ju hintat innan att dom kommit långt, lyckas göra balla saker (om det inte bara var radarstudsningen han hänvisade till där). AP2.0 kvalificerar inte som "unexpected".
Jo, nu gör den ju det, eftersom den är väntad så är det ju oväntat att han ska presentera den som oväntad, då den är väntad.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

bylund skrev:
dstr skrev:
vigge50 skrev:
Jag tror på AP 2.0.
Jo, nu gör den ju det, eftersom den är väntad så är det ju oväntat att han ska presentera den som oväntad, då den är väntad.
Ah, såklart. Det kan mao vara en så pass självklar produkt att det oväntade är att det görs en produktlansering av den. Då gissar jag på nylansering av självstängande laddluckan. :)
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

dstr skrev:
bylund skrev:
dstr skrev:
vigge50 skrev:
Jag tror på AP 2.0.
Ah, såklart. Det kan mao vara en så pass självklar produkt att det oväntade är att det görs en produktlansering av den. Då gissar jag på nylansering av självstängande laddluckan. :)
Den var klart oväntad i EU Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

vigge50 skrev:
Svenssons skrev:
themax skrev:
Sitter och lyssnar på dagens teslapodd, och det slår mig att kombinationen "unexpected by most" och X60 borta kan innebära [trumvirvel]: X60 med skjutdörr... Billigare att producera med bibehållen marginal men ändå rejält lägre pris än X75.
Skulle vara rätt dyrt att ta fram och det skulle bli en helt ny bil. Skjutdörrar kan inte sättas på dagens Model X. Skulle vara tvunget att göra den mer fyrkantig. Tror knappast att det skulle bli någon större besparning i tillverkning heller, snarare fördyring även där med tanke på mjukvara, fler delar som inte finns i någon annan bil och så vidare bara för att försöka krysta fram en budget-Tesla.
Och efter det så måste den testas om för alla krocktester mm, skulle lika gärna ta fram det som en egen modell och därmed vara mindre begränsad med att försöka förändra så lite som möjligt.
Håller med om att det är osannolikt att min idé stämmer, men här tillåter vi oss att gå bananas innan lagt kort ligger ;-)
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Är det någon som vet vilken tid det är?
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
vigge50

Inlägg av vigge50 »

SR-71-BlackBird skrev:
Är det någon som vet vilken tid det är?
Jag fundera nyss på det, det skulle vara en egen spekulation om Tesla verkligen kommer presentera produkten på måndag eller om den blir några dagar försenad. För tillfället har jag inte läst något om hur och när de ska presentera den nya produkten.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Vår tid tisdag kl. 04 på morgonen eller nåt blir det säkert.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare

Inlägg av Jojje167 »

När P100D lanserades så twittrade han ut om vilken tid runt 17.30 svensk tid. Sedan skedde lanseringen runt 21.30 samma dag
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

100D
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

bylund skrev:
Håller inte med! Den är oväntad eftersom det är väntat att han ska presentera den som oväntad, eftersom den är väntad.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Herr X skrev:
bylund skrev:
Håller inte med! Den är oväntad eftersom det är väntat att han ska presentera den som oväntad, eftersom den är väntad.
Det hade jag väntat mig.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Men kan presentationen ha något med de försvunna färgerna och det försvunna batteri alternativet att göra? Varför ta bort en färg som beviserligen säljer? Och framför allt varför ta bort ett batteri som säljer bilar som annars inte skulle sålts.
Det går inte heller skylla på att räckvidden är för dålig med Model X 60D. För om den var det, vilket den kanske är, så går det ju utmärkt att uppgradera till 75 och de fortsätter att sälja 75:an ju.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

LarsL skrev:
Men kan presentationen ha något med de försvunna färgerna och det försvunna batteri alternativet att göra? Varför ta bort en färg som beviserligen säljer? Och framför allt varför ta bort ett batteri som säljer bilar som annars inte skulle sålts.
Det går inte heller skylla på att räckvidden är för dålig med Model X 60D. För om den var det, vilket den kanske är, så går det ju utmärkt att uppgradera till 75 och de fortsätter att sälja 75:an ju.
Om man tror att man får sålt bilen ändå tjänar man ju mer pengar ifall man säljer en 75:a istället.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Franz skrev:
LarsL skrev:
Om man tror att man får sålt bilen ändå tjänar man ju mer pengar ifall man säljer en 75:a istället.
Tar mig själv som exempel :) Jag valde inte mellan 60 och 75 utan skulle jag skaffa mer räckvidd så hade jag gått på 90. Nu blir ju det väldigt mycket dyrare och redan 60 var dyr som den var. Men om jag kunde köpa en riktig 60 som borde vara billigare än en 75 60 så kanske jag skulle tänka om igen.
Nu har förmodligen kostnaden för batteriet inget med kostnaden på bilen att göra överhuvudtaget. Om man tar kostnaden som Mercedes påstår sig få betala på $200/kWh så borde prisskillnaden mellan 75 och 60 bara vara 24000kr eller 50000kr I'm de vill ha lite marginaker.
Varför är Tesla så dyr? Jo, för att de kan ta så mycket betalt.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Allt går efter Tesla tid.

Inte oväntat, att det nu blir på en torsdag för oss här i Sverige.

https://electrek.co/2016/10/16/tesla-is ... elon-musk/
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Lustigt att de måste sjkuta på presentationen om den är över telefon. Det är ju inte riktigt så att de behöver ha något att visa upp. Men det är tydligen något som ändå är bråttom att få ut?
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

I USA spekulerar dom i att det hänger ihop med Tysklands krav att byta namn på AP.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag tror att de kommer att visa en vätgasdriven Model X och har inte hunnit tanka klart förrän på onsdag. Unexpected by most. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar