Sida 7 av 43
Re: Northvolt
Postat: 06 sep 2019 23:02
av Geni87
Samarbetet mellan Northvolt och VW är ju ingen nyhet, men lite klargörande angående hur planen ser ut iaf. Byggstart i Salzgitter 2020.
https://www.industrinyheter.se/index.ph ... i-tyskland
Re: Northvolt
Postat: 26 sep 2019 14:32
av evilirish
Nu verkar litium-leveranserna vara säkrade. Från Australien:
https://www.mining.com/web/tianqi-lithi ... northvolt/
Re: Northvolt
Postat: 26 sep 2019 16:23
av Mickep
Så de skall alltså frakta mineralen från Australien och swedan kobolten från.. kongo?
(inte för att någon annan tillverkare har gruvdrift runt hörnet, men man förstår att det finns en klimatskuld att dra in. (vilket man måste göra direkt när man får bilen, och därmed är det lag på att de första man gör när elbilen hämtats ut är att burna ut däcken ordentligt och länge)
Skulle de inte ta ämnerna från närområdet?
Re: Northvolt
Postat: 26 sep 2019 20:16
av tor-ake
Tråkigt om du trodde att de skulle starta litium- och koboltgruvor i Skellefteå. Det är energi och stål som skall tas från närområdet.
Stekenjokkgruvan, där kobolt finns, är stängd sedan 90-talet eftersom renskötarna använder området.
Re: Northvolt
Postat: 27 sep 2019 16:34
av Viper
Northvolt är leverantör av batteritekniken till Epiroc som många säkert redan vet.
https://www.epirocgroup.com/en/media/co ... -countries
Elektrifiering av gruvorna ser jag som en mycket viktig pusselbit för att batterierna ska kunna bli ännu grönare, vilket ju är något Northvolt vill kunna skryta med.
Som anställd på Epiroc är jag glad att man satsar stort på detta!
Re: Northvolt
Postat: 28 sep 2019 16:58
av Zalman3
Northvolt får så mycket ordrar att det måste bygga större en fabrik.
Northvolt Ett växer – vill utöka till 40 GWh per år
Batterifabriken Northvolt Ett i Skellefteå kan bli större än först planerat.
En ökad efterfrågan har fått företaget att vilja öka produktionen till 40 GWh per år.
https://www.nyteknik.se/energi/northvol ... ar-6972612
Re: Northvolt
Postat: 30 okt 2019 00:09
av Zalman3
Northvolts stora konkurrensfördel är rätt miljötänk.
Det är först nu synsättet slår igenom att litiumjonbatterier bör vara miljövänliga. Kravet har inte funnits i branschen. Northvolt går ut starkt med en etik- och miljöprofil och deklarerar att det är dags att göra om och göra rätt.
http://etn.se/index.php/reportage/66192 ... ansch.html
Re: Northvolt
Postat: 30 okt 2019 07:44
av Zalman3
Nya siffror: Northvolts etablering kan ge 15 000 nya arbetstillfällen
https://www.norran.se/affarsliv/northvo ... illfallen/
Re: Northvolt
Postat: 30 okt 2019 14:47
av bjelkeman
Zalman3 skrev:Northvolts stora konkurrensfördel är rätt miljötänk.
Det är först nu synsättet slår igenom att litiumjonbatterier bör vara miljövänliga. Kravet har inte funnits i branschen. Northvolt går ut starkt med en etik- och miljöprofil och deklarerar att det är dags att göra om och göra rätt.
http://etn.se/index.php/reportage/66192 ... ansch.html
Jag tycker att det var en läsvärd artikel. Bra sammanfattning.
Re: Northvolt
Postat: 30 okt 2019 15:13
av Wahll
Zalman3 skrev:Northvolts stora konkurrensfördel är rätt miljötänk.
Det är först nu synsättet slår igenom att litiumjonbatterier bör vara miljövänliga. Kravet har inte funnits i branschen. Northvolt går ut starkt med en etik- och miljöprofil och deklarerar att det är dags att göra om och göra rätt.
http://etn.se/index.php/reportage/66192 ... ansch.html
Tycker nog det finns anledning att vara lite kritisk till valet av australien som leverantör av litium
http://www.lithiummine.com/lithium-mining-in-australia
Som syns på bilder här är det dagbrott i australien medans det i exv. Bolivia är salt i saltöken som man i princip samlar ihop och kör till bearbetning
http://www.lithiummine.com/lithium-mining-in-bolivia
Miljöavtrycket torde bli avsevärt högre med de sprängmedel som behövs för att lösgöra malmen i dagbrottet samt de dumpers som behövs för frakten upp till ytan (garanterat inte den elektriska variant som finns i Österrike, även om det är möjligt).
Men vem vet det kanske finns saltöken i aussy med...
Re: Northvolt
Postat: 30 okt 2019 15:20
av Zalman3
Wahll skrev:Zalman3 skrev:Northvolts stora konkurrensfördel är rätt miljötänk.
Det är först nu synsättet slår igenom att litiumjonbatterier bör vara miljövänliga. Kravet har inte funnits i branschen. Northvolt går ut starkt med en etik- och miljöprofil och deklarerar att det är dags att göra om och göra rätt.
http://etn.se/index.php/reportage/66192 ... ansch.html
Tycker nog det finns anledning att vara lite kritisk till valet av australien som leverantör av litium
http://www.lithiummine.com/lithium-mining-in-australia
Som syns på bilder här är det dagbrott i australien medans det i exv. Bolivia är salt i saltöken som man i princip samlar ihop och kör till bearbetning
http://www.lithiummine.com/lithium-mining-in-bolivia
Miljöavtrycket torde bli avsevärt högre med de sprängmedel som behövs för att lösgöra malmen i dagbrottet samt de dumpers som behövs för frakten upp till ytan (garanterat inte den elektriska variant som finns i Österrike, även om det är möjligt).
Men vem vet det kanske finns saltöken i aussy med...
Men varför inte använda avsaltningsanläggningar, då får man ju både sötvatten och litium.
En avsaltningsmetod som ger både dricksvatten och litium. Nu har ett forskarteam hittat lösningen som verkligen är en win-win. Tack vare sin teknik kan de på ett effektivt sätt få fram den viktiga metallen ur världshaven.
https://www.nyteknik.se/energi/forskarn ... et-6900263
Re: Northvolt
Postat: 13 nov 2019 05:25
av Zalman3
Mälarenergi och Northvolt samarbetar kring batterilagring till laddinfrastruktur för elbilar.
Laddstationen vid Rocklunda i Västerås är först ut att få ett batterilager i ett nytt samarbete mellan Mälarenergi och Northvolt.
Batterilagret ska sänka effekttoppar med över 80 procent i samband med laddning av elbilar och kommer tas i drift till sommaren 2020. Det blir det första i Mälarenergis elnät i anslutning till laddningsinfrastruktur för elbilar.
Northvolt kommer leverera ett litiumjonbatterisystem baserat på det modulära batterisystemet Voltrack som kommer att ge effekt på upp till 220 kW och en användbar energikapacitet på 320 kWh.
http://www.rocklunda.com/malarenergi-oc ... r-elbilar/
Re: Northvolt
Postat: 13 nov 2019 07:21
av Jerker
Zalman3 skrev:
Mälarenergi och Northvolt samarbetar kring batterilagring till laddinfrastruktur för elbilar.
Laddstationen vid Rocklunda i Västerås är först ut att få ett batterilager i ett nytt samarbete mellan Mälarenergi och Northvolt.
Batterilagret ska sänka effekttoppar med över 80 procent i samband med laddning av elbilar och kommer tas i drift till sommaren 2020. Det blir det första i Mälarenergis elnät i anslutning till laddningsinfrastruktur för elbilar.
Northvolt kommer leverera ett litiumjonbatterisystem baserat på det modulära batterisystemet Voltrack som kommer att ge effekt på upp till 220 kW och en användbar energikapacitet på 320 kWh.
http://www.rocklunda.com/malarenergi-oc ... r-elbilar/
Northvolt lovar bort sig till än den ena, än den andra! Hoppas att de kommer att kunna leverera, också!
Re: Northvolt
Postat: 13 nov 2019 08:27
av Zalman3
Jerker skrev:Zalman3 skrev:
Mälarenergi och Northvolt samarbetar kring batterilagring till laddinfrastruktur för elbilar.
Laddstationen vid Rocklunda i Västerås är först ut att få ett batterilager i ett nytt samarbete mellan Mälarenergi och Northvolt.
Batterilagret ska sänka effekttoppar med över 80 procent i samband med laddning av elbilar och kommer tas i drift till sommaren 2020. Det blir det första i Mälarenergis elnät i anslutning till laddningsinfrastruktur för elbilar.
Northvolt kommer leverera ett litiumjonbatterisystem baserat på det modulära batterisystemet Voltrack som kommer att ge effekt på upp till 220 kW och en användbar energikapacitet på 320 kWh.
http://www.rocklunda.com/malarenergi-oc ... r-elbilar/
Northvolt lovar bort sig till än den ena, än den andra! Hoppas att de kommer att kunna leverera, också!
Fabriken i Västerås ska komma igång i år.
Re: Northvolt
Postat: 13 nov 2019 08:28
av Jerker
Zalman3 skrev:Jerker skrev:Zalman3 skrev:
Mälarenergi och Northvolt samarbetar kring batterilagring till laddinfrastruktur för elbilar.
Laddstationen vid Rocklunda i Västerås är först ut att få ett batterilager i ett nytt samarbete mellan Mälarenergi och Northvolt.
Batterilagret ska sänka effekttoppar med över 80 procent i samband med laddning av elbilar och kommer tas i drift till sommaren 2020. Det blir det första i Mälarenergis elnät i anslutning till laddningsinfrastruktur för elbilar.
Northvolt kommer leverera ett litiumjonbatterisystem baserat på det modulära batterisystemet Voltrack som kommer att ge effekt på upp till 220 kW och en användbar energikapacitet på 320 kWh.
http://www.rocklunda.com/malarenergi-oc ... r-elbilar/
Northvolt lovar bort sig till än den ena, än den andra! Hoppas att de kommer att kunna leverera, också!
Fabriken i Västerås ska komma igång i år.
Det är väl enbart en forskningsanläggning?
Re: Northvolt
Postat: 13 nov 2019 08:29
av Zalman3
Visst är det forskning i Västerås, men även lite produktion.
Re: Northvolt
Postat: 13 nov 2019 10:11
av Pontus
Om dom ska sälja ett fungerande batterilagringssystem nästa sommar känns det ju som att det är något dom sätter ihop av 100% inköpta komponenter eller?
Sedan vad räcker 320 kWh till?
En elbil laddar med 100 kW, 50 kW från nätet och 50 kW från batteriet i ca 30 min. Effektmässigt klarar batteriet 4 sådan laddningar samtidigt och den klarar 3 sådan loopar innan batteriet är tomt.
320 kWh lät inte så mycket men i mitt exempel räcker det till att kapa topparna för 12 bilar vilket kanske är helt okey innan laddning av batteriet behövs.
Re: Northvolt
Postat: 13 nov 2019 10:19
av chaffis75
Zalman3 skrev:Visst är det forskning i Västerås, men även lite produktion.
Skulle tror de produktionen bara räcker till prototyp serier, inget som går till konsument.
Re: Northvolt
Postat: 26 nov 2019 15:38
av Zalman3
Peter Carlsson, Northvolt’s chief executive and a former Tesla manager, told the Financial Times the company was
aiming for about 150 gigawatt hours of battery capacity by 2030, which would give it about a quarter market share in Europe.
https://www.ft.com/content/bc4a55f0-0e9 ... 2f231cfeae
Northvolt har storstilade planer.
Re: Northvolt
Postat: 06 dec 2019 07:21
av Zalman3
Hur Northvolt byggnad framskrider.
Re: Northvolt
Postat: 06 dec 2019 14:08
av Zalman3
Northvolts laddstation har ett eget energilager
Batterilagret vid stationen i Rocklunda är på 320 kWh med en maximal uteffekt på 220 kW.
Den är den första i sitt slag från Northvolt men inte den sista.
Samarbetet med Mälarenergi innehåller planer på ytterligare två laddstationer. Dock är det inte officiellt var dessa kommer att hamna.
https://www.nyteknik.se/energi/northvol ... er-6981096
Intressant att 2 ytterligare laddstationer är på gång som har batteribackup.
Re: Northvolt
Postat: 12 feb 2020 11:59
av Zalman3
Northvolts fabrik i Tyskland, hinner inte ens påbörjas innan den ska bli 50% större.
Rykten säger att ID3 har ca 400.000 förbokningar.
När samarbetet tillkännagavs talades det om en produktion på 16 gigawattimmar per år.
Nu förbereder Volkswagen en bygglovsansökan som möjliggör en årsproduktion på 24 gigawattimmar, rapporterar nyhetsbyrån DPA.
https://www.elbilen.org/vw-vill-oka-pro ... ts-fabrik/
Re: Northvolt
Postat: 12 feb 2020 17:55
av M455E
Jerker skrev:Zalman3 skrev:Jerker skrev:Zalman3 skrev:
Mälarenergi och Northvolt samarbetar kring batterilagring till laddinfrastruktur för elbilar.
Laddstationen vid Rocklunda i Västerås är först ut att få ett batterilager i ett nytt samarbete mellan Mälarenergi och Northvolt.
Batterilagret ska sänka effekttoppar med över 80 procent i samband med laddning av elbilar och kommer tas i drift till sommaren 2020. Det blir det första i Mälarenergis elnät i anslutning till laddningsinfrastruktur för elbilar.
Northvolt kommer leverera ett litiumjonbatterisystem baserat på det modulära batterisystemet Voltrack som kommer att ge effekt på upp till 220 kW och en användbar energikapacitet på 320 kWh.
http://www.rocklunda.com/malarenergi-oc ... r-elbilar/
Northvolt lovar bort sig till än den ena, än den andra! Hoppas att de kommer att kunna leverera, också!
Fabriken i Västerås ska komma igång i år.
Det är väl enbart en forskningsanläggning?
I Västerås kommer produktionslinorna utvecklas och testas innan idrifttagning i fabrikerna. Så en viss del produktion kommer köras i dessa enligt info jag fått. När jag är på jobbet har jag Northvolt som granne. Hr varit kul att se deras utveckling.
Re: Northvolt
Postat: 12 feb 2020 19:16
av Svenssons
Zalman3 skrev:
Northvolts laddstation har ett eget energilager
Batterilagret vid stationen i Rocklunda är på 320 kWh med en maximal uteffekt på 220 kW.
Den är den första i sitt slag från Northvolt men inte den sista.
Samarbetet med Mälarenergi innehåller planer på ytterligare två laddstationer. Dock är det inte officiellt var dessa kommer att hamna.
https://www.nyteknik.se/energi/northvol ... er-6981096
Intressant att 2 ytterligare laddstationer är på gång som har batteribackup.
Den ligger inte inne i Stockholm city och det är ändå bara Ionity som bygger laddstationer som kan ladda över 50kW...
Obs, kan finnas inslag av inslag av ironi...
Re: Northvolt
Postat: 18 feb 2020 23:09
av Zalman3
Nu börjar väggarna komma upp på Northvolts första byggnad i Skellefteå.
https://www.norran.se/affarsliv/northvo ... -pa-plats/