Sida 61 av 64
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 05 jul 2023 13:34
av kenjon
Vad gäller vintern har de väl ingen elektrisk uppvärmning, utan man måste köra fossilmotorn varje gång för att få värme i kupén.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 05 jul 2023 14:26
av mikebike
kenjon skrev: ↑05 jul 2023 13:34
Vad gäller vintern har de väl ingen elektrisk uppvärmning, utan man måste köra fossilmotorn varje gång för att få värme i kupén.
Många laddhybrider har elektrisk värme, vilket givetvis påverkar räckvidden.
Volvo gick ut med att de skulle gå över från bränsledriven värmare till elvärmare i sina laddhybrider, sedan blev det inte av p.g.a. komponentbrist, men nu tror jag de levereras med elvärme.
I ingetdera fallet har fossilmotorn använts för att få värme.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 05 jul 2023 14:46
av taliz
mikebike skrev: ↑05 jul 2023 14:26
kenjon skrev: ↑05 jul 2023 13:34
Vad gäller vintern har de väl ingen elektrisk uppvärmning, utan man måste köra fossilmotorn varje gång för att få värme i kupén.
Många laddhybrider har elektrisk värme, vilket givetvis påverkar räckvidden.
Volvo gick ut med att de skulle gå över från bränsledriven värmare till elvärmare i sina laddhybrider, sedan blev det inte av p.g.a. komponentbrist, men nu tror jag de levereras med elvärme.
I ingetdera fallet har fossilmotorn använts för att få värme.
Bränsledrivna värmare är faktiskt betydligt värre än avgasmotorn.
De har inga krav på avgasrening överhuvudtaget. Skiten åker bara rätt ut.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 05 jul 2023 15:09
av mikebike
taliz skrev: ↑05 jul 2023 14:46
mikebike skrev: ↑05 jul 2023 14:26
kenjon skrev: ↑05 jul 2023 13:34
Vad gäller vintern har de väl ingen elektrisk uppvärmning, utan man måste köra fossilmotorn varje gång för att få värme i kupén.
Många laddhybrider har elektrisk värme, vilket givetvis påverkar räckvidden.
Volvo gick ut med att de skulle gå över från bränsledriven värmare till elvärmare i sina laddhybrider, sedan blev det inte av p.g.a. komponentbrist, men nu tror jag de levereras med elvärme.
I ingetdera fallet har fossilmotorn använts för att få värme.
Bränsledrivna värmare är faktiskt betydligt värre än avgasmotorn.
De har inga krav på avgasrening överhuvudtaget. Skiten åker bara rätt ut.
Fast en bensindriven värmare är rätt ok eftersom förbränningen sker vid lågt tryck. Dieseldrivna är en annan sak. Någon granne ringde brandkåren eftersom hen trodde att min XC60 D5 brann!

Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 01 aug 2023 10:14
av vigge50
Juli var en bra månad för elbilarna för att vara första månaden i ett kvartal då stod för 37,5% av registreringarna. Kollar vi på rullande 3-månader så hoppar elbilarna lite upp och ner just nu de senaste månaderna. Vi lär inte så någon topp i slutet av året som vi gjorde förra året men kan elbilarna ligga kvar på denna nivån resten av året så skulle jag ändå säga att det är bra.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 01 aug 2023 10:27
av Fredrik j
vigge50 skrev: ↑01 aug 2023 10:14
Juli var en bra månad för elbilarna för att vara första månaden i ett kvartal då stod för 37,5% av registreringarna. Kollar vi på rullande 3-månader så hoppar elbilarna lite upp och ner just nu de senaste månaderna. Vi lär inte så någon topp i slutet av året som vi gjorde förra året men kan elbilarna ligga kvar på denna nivån resten av året så skulle jag ändå säga att det är bra.
Bilregistrering 3-månader.PNG
Intressant att det verkar som att bensinbilars registrering speglar elbilars där på slutet. Verkar som att många väljer mellan dessa två. Inte samma tidliga koppling när det gäller diesel.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 01 aug 2023 10:35
av chaffis75
Någon som vet hur de ser ut med fördröjningar av elbilar, dvs levereras de fortfarande bilar beställda sista dagarna när man fick bonus eller är backloggen på leveranser borta?
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 01 aug 2023 11:44
av toppo
chaffis75 skrev: ↑01 aug 2023 10:35
Någon som vet hur de ser ut med fördröjningar av elbilar, dvs levereras de fortfarande bilar beställda sista dagarna när man fick bonus eller är backloggen på leveranser borta?
Skiljer sig såklart en del mellan tillverkare. Min uppfattning efter att ha följt marknaden är att Volvo/Polestar kommer ur backloggen (beställda senast 8/11-22) nu under juli/augusti när nya modellåret levereras. Volkswagen är garanterat förbi beställda före 8/11 bortsett från ID4 GTX som nog släpar ett par månader till. Övriga tillverkare är nog också förbi bortsett kanske från Ioniq 5/EV6/BMW i4 som väl alla haft långa leveranstider länge?
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 01 aug 2023 11:49
av B99
Många som får sina Audi Q4 nu har beställt för 15-18 mån sedan. Och då har de ändå avbeställt elsäten, annars tar det ännu längre.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 01 aug 2023 12:18
av joel80
Kompis till mig väntar fortfarande på sin Skoda Enyaq som han beställde dec 2022. Som det ser ut nu levereras den i januari. "Bara" 13 månaders leveranstid. Det borde betyda att de som levereras nu beställts kring juli 2022.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 01 aug 2023 12:26
av tslaqqq
Medias prat om att elbilar säljer dåligt är ju inte direkt sant, däremot säljer bensinbilar och framförallt diesel väldigt dåligt. Vart är förresten räddaren - vätgasbilar?
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 01 aug 2023 12:29
av vigge50
tslaqqq skrev: ↑01 aug 2023 12:26
Medias prat om att elbilar säljer dåligt är ju inte direkt sant, däremot säljer bensinbilar och framförallt diesel väldigt dåligt. Vart är förresten räddaren - vätgasbilar?
Screenshot 2023-08-01 122150.png
Du måste dock skilja på försäljning och leveranser då många elbilar har en leveranstid på ett år. De siffrorna då visar säger verkligen ingenting om hur beställningarna av elbilar sätt ut senaste två-tre månaderna.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 01 aug 2023 12:47
av joel80
vigge50 skrev:tslaqqq skrev: ↑01 aug 2023 12:26
Medias prat om att elbilar säljer dåligt är ju inte direkt sant, däremot säljer bensinbilar och framförallt diesel väldigt dåligt. Vart är förresten räddaren - vätgasbilar?
Screenshot 2023-08-01 122150.png
Du måste dock skilja på försäljning och leveranser då många elbilar har en leveranstid på ett år. De siffrorna då visar säger verkligen ingenting om hur beställningarna av elbilar sätt ut senaste två-tre månaderna.
Det som då är lite konstigt är ju att leveranstiderna idag fortfarande är så pass långa. De verkar inte ha "hämtat hem" speciellt mycket tid på den dåliga försäljningen det pratas om.
För visst borde väl beställningstiden gå ner rätt rejält om nu beställningarna stoppat upp så rejält kan man tycka?
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 01 aug 2023 13:29
av Pasjostrom
joel80 skrev: ↑01 aug 2023 12:47
vigge50 skrev:tslaqqq skrev: ↑01 aug 2023 12:26
Medias prat om att elbilar säljer dåligt är ju inte direkt sant, däremot säljer bensinbilar och framförallt diesel väldigt dåligt. Vart är förresten räddaren - vätgasbilar?
Screenshot 2023-08-01 122150.png
Du måste dock skilja på försäljning och leveranser då många elbilar har en leveranstid på ett år. De siffrorna då visar säger verkligen ingenting om hur beställningarna av elbilar sätt ut senaste två-tre månaderna.
Det som då är lite konstigt är ju att leveranstiderna idag fortfarande är så pass långa. De verkar inte ha "hämtat hem" speciellt mycket tid på den dåliga försäljningen det pratas om.
För visst borde väl beställningstiden gå ner rätt rejält om nu beställningarna stoppat upp så rejält kan man tycka?
Det där är en intressant iakttagelse! Stämmer det att många tillverkare fortfarande har 8-12 månaders leveranstid om man beställer idag? (Tänker inte på nya bilar som ännu inte släppts, likt EX90, då det finns andra anledningar till de långa ledtiderna).
Om det stämmer så har tillverkarna antingen dragit ner på tillverkningstakten (tex pga oro för att stå med dyra lager), eller så har beställningarna inte minskat så mycket som det verkar…
En bilindustri i balans borde ha leveranstider på 2-4 månader.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 01 aug 2023 13:33
av Fredrik j
tslaqqq skrev: ↑01 aug 2023 12:26
Medias prat om att elbilar säljer dåligt är ju inte direkt sant, däremot säljer bensinbilar och framförallt diesel väldigt dåligt. Vart är förresten räddaren - vätgasbilar?
Screenshot 2023-08-01 122150.png
Varför delar man upp "Hybrid petrol" och "Mild-hybrid petrol" i två olika kategorier?
Tillsammans med "Petrol" utgör dom väl alla icke laddbara bensinbilar?
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 01 aug 2023 14:01
av joel80
Fredrik j skrev:tslaqqq skrev: ↑01 aug 2023 12:26
Medias prat om att elbilar säljer dåligt är ju inte direkt sant, däremot säljer bensinbilar och framförallt diesel väldigt dåligt. Vart är förresten räddaren - vätgasbilar?
Screenshot 2023-08-01 122150.png
Varför delar man upp "Hybrid petrol" och "Mild-hybrid petrol" i två olika kategorier?
Tillsammans med "Petrol" utgör dom väl alla icke laddbara bensinbilar?
Hybrid har väl i allafall motor och batteri nog för att driva bilen vissa sträckor. Mild-hybrid har väl max ett 48v-system och klarar bara att "hjälpa till" vid acceleration och drift?
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 25 aug 2023 19:51
av vigge50
En intressant sak om man kollar på en historiskt utklipp av
www.car.info sida för statistik, i mitten av juli sa sidan att det fanns strax över 7,251 miljoner bilar i Sverige men nu lite en och en halv månad senare så är vi på 7,243 miljoner bilar.
Kollar vi bakåt i datan på sidan idag så står det att antalet bilar gått upp månad för månad senaste tiden så enda anledningen är att det är en viss fördröjning i statistiken på exporterade bilar.
Kollar vi dock på de siffrorna vi har idag för augusti så ser det ut som antalet bilar knappt gått upp över huvud taget och kommer det då senare eftersläpning i datan för export så minskar antalet bilar i Sverige för tillfället, mycket tack vare den låga svenska kronan...
Att detta sker samtidigt som antalet elbilar fortsätter öka i snabb takt är ju inte helt fel, men samtidigt så skapar detta ju problem för de som endast köper bilar som är några år gamla om många bilar går på export.
Detta hjälper dock elbilarna att fortsätta ta marknadsandelar om man tittar på hur stor andel av totala fordonsflottan som elbilarna har. Där är de fortfarande ganska små men det växer helt klart från månad till månad.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 25 aug 2023 20:02
av Fredrik j
Jag tror det främst är dom som byter bil ofta, vart 3-5år och då brukar köpa nytt som driver på elektrifieringen. Det är nog också den gruppens begagnade bilar som går på export. Nyare fossilbilar. Den största majoriteten rullar vidare i sin gamla fossilbil.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 25 aug 2023 21:57
av Elof
taliz skrev: ↑05 jul 2023 14:46
Bränsledrivna värmare är faktiskt betydligt värre än avgasmotorn.
De har inga krav på avgasrening överhuvudtaget. Skiten åker bara rätt ut.
Som en fotogenlampa eller ett värmeljus alltså?
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 26 aug 2023 07:31
av vigge50
Fredrik j skrev: ↑25 aug 2023 20:02
Jag tror det främst är dom som byter bil ofta, vart 3-5år och då brukar köpa nytt som driver på elektrifieringen. Det är nog också den gruppens begagnade bilar som går på export. Nyare fossilbilar. Den största majoriteten rullar vidare i sin gamla fossilbil.
Så tror jag också det är, det är ju dock synd att de äldre bilarna inte byta ut då de är värst både ur miljö och säkerhetspunkt. Det är ju inte en åldrande bilflotta som vi vill ha.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 26 aug 2023 09:49
av taliz
Elof skrev: ↑25 aug 2023 21:57
taliz skrev: ↑05 jul 2023 14:46
Bränsledrivna värmare är faktiskt betydligt värre än avgasmotorn.
De har inga krav på avgasrening överhuvudtaget. Skiten åker bara rätt ut.
Som en fotogenlampa eller ett värmeljus alltså?
Ja, fast dieseldrivet och med 1000ggr högre effekt.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 26 aug 2023 09:55
av taliz
vigge50 skrev: ↑26 aug 2023 07:31
Fredrik j skrev: ↑25 aug 2023 20:02
Jag tror det främst är dom som byter bil ofta, vart 3-5år och då brukar köpa nytt som driver på elektrifieringen. Det är nog också den gruppens begagnade bilar som går på export. Nyare fossilbilar. Den största majoriteten rullar vidare i sin gamla fossilbil.
Så tror jag också det är, det är ju dock synd att de äldre bilarna inte byta ut då de är värst både ur miljö och säkerhetspunkt. Det är ju inte en åldrande bilflotta som vi vill ha.
Vi behöver inte tro. Det är bara att titta på statistik.
Omställningen i Sverige drivs främst av leasingbilar.
Det är en stor anledning till att miljöbonusen var så effektiv. Den drev inte bara företagsleasing till elbilar, utan även privatleasing.
De äldre bilarna byts givetvis ut. Det är ju här de tidigare leasingbilarna hamnar. En 15 år gammal bil är inte 15 år gammal för evigt.
Jag tror dessutom de kommer bytas ut snabbare än tidigare eftersom det kommer vara ekonomiskt fördelaktigt.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 26 aug 2023 10:40
av Fredrik j
taliz skrev: ↑26 aug 2023 09:55
vigge50 skrev: ↑26 aug 2023 07:31
Fredrik j skrev: ↑25 aug 2023 20:02
Jag tror det främst är dom som byter bil ofta, vart 3-5år och då brukar köpa nytt som driver på elektrifieringen. Det är nog också den gruppens begagnade bilar som går på export. Nyare fossilbilar. Den största majoriteten rullar vidare i sin gamla fossilbil.
Så tror jag också det är, det är ju dock synd att de äldre bilarna inte byta ut då de är värst både ur miljö och säkerhetspunkt. Det är ju inte en åldrande bilflotta som vi vill ha.
Vi behöver inte tro. Det är bara att titta på statistik.
Omställningen i Sverige drivs främst av leasingbilar.
Det är en stor anledning till att miljöbonusen var så effektiv. Den drev inte bara företagsleasing till elbilar, utan även privatleasing.
De äldre bilarna byts givetvis ut. Det är ju här de tidigare leasingbilarna hamnar. En 15 år gammal bil är inte 15 år gammal för evigt.
Jag tror dessutom de kommer bytas ut snabbare än tidigare eftersom det kommer vara ekonomiskt fördelaktigt.
Det vi tror är att det främst är nyare begagnat som exporteras. Inte 15år gamla bilar.
Steget blir längre från en 10-15år gammal fossilbil till en ny elbil än till en 2-5år gammal. Många har inte ekonomin att investera i lägre driftkostnader utan kan bara betala bilen löpande. I takt med att räntorna stiger kan stora grupper inte längre privatleasa.
Det kommer inte stoppa övergången till elbilar men innan det sker kommer vi få en föråldrad bilpark. Förmodligen dröjer det till lågkonjunkturen är över för den här gången.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 26 aug 2023 11:05
av jongut
Jag tror att de långa leveranstiderna kan bero på att legacy-tillverkarna inte har råd att leverera bilarna. Många tillverkare går med förlust på elbilarna, vad jag förstår…
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 26 aug 2023 21:22
av joel80
jongut skrev:Jag tror att de långa leveranstiderna kan bero på att legacy-tillverkarna inte har råd att leverera bilarna. Många tillverkare går med förlust på elbilarna, vad jag förstår…
Dom går troligen med mindre förlust ju mer dom säljer. Man räknar troligen in utvecklingskostnader och sånt och slår ut det på alla bilar de säljer och säger att de går med förlust per bil.
Brukar vara lite så det räknas, så var det i allafall när nyheter om hur mycket back Tesla gick under många år. De räknade på alla utvecklings och expanderande kostnader och slog det per såld bil.