Re: Aktien TSLA
Postat: 10 jul 2025 08:17
Ser lovande ut, Tesla planerar att expandera Robotaxi området i Texas redan nu i helgen!
Ja, det ska bli spännande att se hur stort det blir och om det är fler än 10 demo-bilar med säkerhetspersonal i.
Blir nog flera delstater innan de tar bort säkerhetsföraren i Texas.spacecoin skrev: ↑10 jul 2025 09:45Ja, det ska bli spännande att se hur stort det blir och om det är fler än 10 demo-bilar med säkerhetspersonal i.
När det gäller Kalifornien så tror jag Elon bara ljuger, ärligt talat. De har en process som är lite mer ”ordnad”, och Tesla har inte adevakvata tillstånd, och har mig veterligen inte heller sökt sådana.
Min gissning är att de försöker få bort föraren i Austin innan det blir tal om fler geos.
”Tesla will still be excluded from future iZEV programs”fth skrev: ↑11 jul 2025 09:09Tesla har nu blivit rentvådda från alla anklagelser om fusk med ”Incentives for Zero-Emission Vehicles” i Kanada.
Det var precis som väntat bara en fråga om sena ansökningar som skickades in i bulk för att inte missa deadline.
https://driveteslacanada.ca/news/canada ... -unfrozen/
/fth
https://www.reuters.com/business/autos- ... 025-07-10/Tesla to hold annual shareholder meeting in November as investor scrutiny mounts
Leverans från Berlin sannolikt. 65k CAD = ca 41k EUR, så borde finnas marginal för bättre priser även i Europa.backe skrev:Rejäl sänkning i Kanada.
https://marcusoscarsson.se/just-nu-forv ... ta-bubbla/”Historiens största bubbla”
Lekander, som är förvaltare i den egna firmen Clean Energy Transition, tror att Elon Musks elbiltillverkare Tesla står inför ett gigantiskt ras, rapporterar DI.
Att det går tungt för Tesla är ingen hemlighet, men enligt Lekander är det värre än så.
Det handlar om en aktiebubbla av historiska mått, menar han.
– Det här är den största aktiebubblan just nu. Tesla är antagligen världshistoriens största aktiebubbla, säger han till tidningen.
Förutspår 90-procentigt ras
Per Lekander förutspår ett enormt ras för Teslas aktie.
Han menar att företaget har tjänat mycket på subventioner, bland annat i form av utsläppsrätter och skatteavdrag för elbilar, vilket man emellertid inte kommer kunna göra med Trumps nya budget.
Tesla har också en rad andra problem, och aktien är extremt övervärderad, menar han. Tesla är inte värt de 982 miljarder dollar som är företagets börsvärde idag, utan snarare runt 100 miljarder dollar, menar Lekander, som tror att Teslaaktien kommer att rasa kraftigt och att företaget riskerar konkurs.
Han varnar därför småsparare.
– Om aktien gick ned 90 procent skulle den fortfarande vara övervärderad, säger Per Lekander till tidningen.
Skulle det bli så illa att TSLA närmar sig KK, så gissar jag att Elon och styrelsen skulle kunna rädda bolaget genom att avgå från samtliga positioner samt sälja av samtliga aktieinnehav. Med nytt vettigt folk i bolagsstyrelsen och på VD-posten, och någon slags offentligt kommunicerad reset så skulle bilförsäljningen förhoppningsvis ta fart igen hos den huvudsakliga målgruppen.backe skrev: ↑13 jul 2025 18:54Lekander är en blankare, men han skräder definitivt inte orden... Nån som vet vad han har för ingångsvärde på sin position?
https://marcusoscarsson.se/just-nu-forv ... ta-bubbla/”Historiens största bubbla”
Lekander, som är förvaltare i den egna firmen Clean Energy Transition, tror att Elon Musks elbiltillverkare Tesla står inför ett gigantiskt ras, rapporterar DI.
Att det går tungt för Tesla är ingen hemlighet, men enligt Lekander är det värre än så.
Det handlar om en aktiebubbla av historiska mått, menar han.
– Det här är den största aktiebubblan just nu. Tesla är antagligen världshistoriens största aktiebubbla, säger han till tidningen.
Förutspår 90-procentigt ras
Per Lekander förutspår ett enormt ras för Teslas aktie.
Han menar att företaget har tjänat mycket på subventioner, bland annat i form av utsläppsrätter och skatteavdrag för elbilar, vilket man emellertid inte kommer kunna göra med Trumps nya budget.
Tesla har också en rad andra problem, och aktien är extremt övervärderad, menar han. Tesla är inte värt de 982 miljarder dollar som är företagets börsvärde idag, utan snarare runt 100 miljarder dollar, menar Lekander, som tror att Teslaaktien kommer att rasa kraftigt och att företaget riskerar konkurs. [Min u.]
Han varnar därför småsparare.
– Om aktien gick ned 90 procent skulle den fortfarande vara övervärderad, säger Per Lekander till tidningen.
Extremt scenario, men skulle kk vara förestående så tror jag bilförsäljning skulle sjunka rejält.SwedishAdvocate skrev: ↑13 jul 2025 19:12Skulle det bli så illa att TSLA närmar sig KK, så gissar jag att Elon och styrelsen skulle kunna rädda bolaget genom att avgå från samtliga positioner samt sälja av samtliga aktieinnehav. Med nytt vettigt folk i bolagsstyrelsen och på VD-posten, och någon slags offentligt kommunicerad reset så skulle bilförsäljningen förhoppningsvis ta fart igen hos den huvudsakliga målgruppen.backe skrev: ↑13 jul 2025 18:54Lekander är en blankare, men han skräder definitivt inte orden... Nån som vet vad han har för ingångsvärde på sin position?
https://marcusoscarsson.se/just-nu-forv ... ta-bubbla/”Historiens största bubbla”
Lekander, som är förvaltare i den egna firmen Clean Energy Transition, tror att Elon Musks elbiltillverkare Tesla står inför ett gigantiskt ras, rapporterar DI.
Att det går tungt för Tesla är ingen hemlighet, men enligt Lekander är det värre än så.
Det handlar om en aktiebubbla av historiska mått, menar han.
– Det här är den största aktiebubblan just nu. Tesla är antagligen världshistoriens största aktiebubbla, säger han till tidningen.
Förutspår 90-procentigt ras
Per Lekander förutspår ett enormt ras för Teslas aktie.
Han menar att företaget har tjänat mycket på subventioner, bland annat i form av utsläppsrätter och skatteavdrag för elbilar, vilket man emellertid inte kommer kunna göra med Trumps nya budget.
Tesla har också en rad andra problem, och aktien är extremt övervärderad, menar han. Tesla är inte värt de 982 miljarder dollar som är företagets börsvärde idag, utan snarare runt 100 miljarder dollar, menar Lekander, som tror att Teslaaktien kommer att rasa kraftigt och att företaget riskerar konkurs. [Min u.]
Han varnar därför småsparare.
– Om aktien gick ned 90 procent skulle den fortfarande vara övervärderad, säger Per Lekander till tidningen.
Sen om Elon och personerna i styrelsen är kapabla till det ovanstående är ju en annan sak…
Tänkte att t.ex. J.B. Straubel kanske skulle kunna rädda Tesla ungefär som Jobs en gång räddade Apple, men han sitter tydligen i den nuvarande styrelsen…
https://en.wikipedia.org/wiki/J._B._Straubel
Tror som sagt man skulle kunna få tillbaka bilförsäljningen i den demokratiska världen genom någon slags 'Hard reset' och att man återgår till det ursprungliga Mission Statement:et som var 'Sustainable transport'. Men det kommer nog kräva att Elon lämnar helt. Och även nuvarande styrelsen. Frågan är vem som skulle kunna ta över VD-posten och rädda bolaget…backe skrev: ↑13 jul 2025 19:27Extremt scenario, men skulle kk vara förestående så tror jag bilförsäljning skulle sjunka rejält.SwedishAdvocate skrev: ↑13 jul 2025 19:12Skulle det bli så illa att TSLA närmar sig KK, så gissar jag att Elon och styrelsen skulle kunna rädda bolaget genom att avgå från samtliga positioner samt sälja av samtliga aktieinnehav. Med nytt vettigt folk i bolagsstyrelsen och på VD-posten, och någon slags offentligt kommunicerad reset så skulle bilförsäljningen förhoppningsvis ta fart igen hos den huvudsakliga målgruppen.backe skrev: ↑13 jul 2025 18:54Lekander är en blankare, men han skräder definitivt inte orden... Nån som vet vad han har för ingångsvärde på sin position?
https://marcusoscarsson.se/just-nu-forv ... ta-bubbla/”Historiens största bubbla”
Lekander, som är förvaltare i den egna firmen Clean Energy Transition, tror att Elon Musks elbiltillverkare Tesla står inför ett gigantiskt ras, rapporterar DI.
Att det går tungt för Tesla är ingen hemlighet, men enligt Lekander är det värre än så.
Det handlar om en aktiebubbla av historiska mått, menar han.
– Det här är den största aktiebubblan just nu. Tesla är antagligen världshistoriens största aktiebubbla, säger han till tidningen.
Förutspår 90-procentigt ras
Per Lekander förutspår ett enormt ras för Teslas aktie.
Han menar att företaget har tjänat mycket på subventioner, bland annat i form av utsläppsrätter och skatteavdrag för elbilar, vilket man emellertid inte kommer kunna göra med Trumps nya budget.
Tesla har också en rad andra problem, och aktien är extremt övervärderad, menar han. Tesla är inte värt de 982 miljarder dollar som är företagets börsvärde idag, utan snarare runt 100 miljarder dollar, menar Lekander, som tror att Teslaaktien kommer att rasa kraftigt och att företaget riskerar konkurs. [Min u.]
Han varnar därför småsparare.
– Om aktien gick ned 90 procent skulle den fortfarande vara övervärderad, säger Per Lekander till tidningen.
Sen om Elon och personerna i styrelsen är kapabla till det ovanstående är ju en annan sak…
Tänkte att t.ex. J.B. Straubel kanske skulle kunna rädda Tesla ungefär som Jobs en gång räddade Apple, men han sitter tydligen i den nuvarande styrelsen…
https://en.wikipedia.org/wiki/J._B._Straubel
Det är nog lite högrisk ändå om man börjar gå i förlust nästa år och inte kommer i mål med FSD och lägger mångmiljardbelopp på Dojo2 m.m. Det verkar inte direkt vara nån vinstaffär med robotar på många år, och om Robotaxi fortsätter vara supervised så kommer det blöda pengar också.
Politiken kanske fortsätter att jaga bort köpare, och Kina skulle jag personligen gissa är mer eller mindre över för Tesla inom ett par år som vi känner det idag, Kineserna har sån galen prispress.
Du kan säkert ha rätt.SwedishAdvocate skrev: ↑13 jul 2025 19:33Tror som sagt man skulle kunna få tillbaka bilförsäljningen i den demokratiska världen genom någon slags 'Hard reset' och att man återgår till det ursprungliga Mission Statement:et som var 'Sustainable transport'. Men det kommer nog kräva att Elon lämnar helt. Och även nuvarande styrelsen. Frågan är vem som skulle kunna ta över VD-posten och rädda bolaget…backe skrev: ↑13 jul 2025 19:27Extremt scenario, men skulle kk vara förestående så tror jag bilförsäljning skulle sjunka rejält.SwedishAdvocate skrev: ↑13 jul 2025 19:12Skulle det bli så illa att TSLA närmar sig KK, så gissar jag att Elon och styrelsen skulle kunna rädda bolaget genom att avgå från samtliga positioner samt sälja av samtliga aktieinnehav. Med nytt vettigt folk i bolagsstyrelsen och på VD-posten, och någon slags offentligt kommunicerad reset så skulle bilförsäljningen förhoppningsvis ta fart igen hos den huvudsakliga målgruppen.backe skrev: ↑13 jul 2025 18:54Lekander är en blankare, men han skräder definitivt inte orden... Nån som vet vad han har för ingångsvärde på sin position?
https://marcusoscarsson.se/just-nu-forv ... ta-bubbla/”Historiens största bubbla”
Lekander, som är förvaltare i den egna firmen Clean Energy Transition, tror att Elon Musks elbiltillverkare Tesla står inför ett gigantiskt ras, rapporterar DI.
Att det går tungt för Tesla är ingen hemlighet, men enligt Lekander är det värre än så.
Det handlar om en aktiebubbla av historiska mått, menar han.
– Det här är den största aktiebubblan just nu. Tesla är antagligen världshistoriens största aktiebubbla, säger han till tidningen.
Förutspår 90-procentigt ras
Per Lekander förutspår ett enormt ras för Teslas aktie.
Han menar att företaget har tjänat mycket på subventioner, bland annat i form av utsläppsrätter och skatteavdrag för elbilar, vilket man emellertid inte kommer kunna göra med Trumps nya budget.
Tesla har också en rad andra problem, och aktien är extremt övervärderad, menar han. Tesla är inte värt de 982 miljarder dollar som är företagets börsvärde idag, utan snarare runt 100 miljarder dollar, menar Lekander, som tror att Teslaaktien kommer att rasa kraftigt och att företaget riskerar konkurs. [Min u.]
Han varnar därför småsparare.
– Om aktien gick ned 90 procent skulle den fortfarande vara övervärderad, säger Per Lekander till tidningen.
Sen om Elon och personerna i styrelsen är kapabla till det ovanstående är ju en annan sak…
Tänkte att t.ex. J.B. Straubel kanske skulle kunna rädda Tesla ungefär som Jobs en gång räddade Apple, men han sitter tydligen i den nuvarande styrelsen…
https://en.wikipedia.org/wiki/J._B._Straubel
Det är nog lite högrisk ändå om man börjar gå i förlust nästa år och inte kommer i mål med FSD och lägger mångmiljardbelopp på Dojo2 m.m. Det verkar inte direkt vara nån vinstaffär med robotar på många år, och om Robotaxi fortsätter vara supervised så kommer det blöda pengar också.
Politiken kanske fortsätter att jaga bort köpare, och Kina skulle jag personligen gissa är mer eller mindre över för Tesla inom ett par år som vi känner det idag, Kineserna har sån galen prispress.
EDIT:
Sen verkar ju många kineser gilla Tesla av någon anledning. Gissar att det kan finnas en hel del subversivt i det…
Undrar hur mkt Xpung Mona kommer sälja med den här exteriördesignen…backe skrev: ↑13 jul 2025 19:47Du kan säkert ha rätt.SwedishAdvocate skrev: ↑13 jul 2025 19:33Tror som sagt man skulle kunna få tillbaka bilförsäljningen i den demokratiska världen genom någon slags 'Hard reset' och att man återgår till det ursprungliga Mission Statement:et som var 'Sustainable transport'. Men det kommer nog kräva att Elon lämnar helt. Och även nuvarande styrelsen. Frågan är vem som skulle kunna ta över VD-posten och rädda bolaget…backe skrev: ↑13 jul 2025 19:27Extremt scenario, men skulle kk vara förestående så tror jag bilförsäljning skulle sjunka rejält.SwedishAdvocate skrev: ↑13 jul 2025 19:12Skulle det bli så illa att TSLA närmar sig KK, så gissar jag att Elon och styrelsen skulle kunna rädda bolaget genom att avgå från samtliga positioner samt sälja av samtliga aktieinnehav. Med nytt vettigt folk i bolagsstyrelsen och på VD-posten, och någon slags offentligt kommunicerad reset så skulle bilförsäljningen förhoppningsvis ta fart igen hos den huvudsakliga målgruppen.backe skrev: ↑13 jul 2025 18:54Lekander är en blankare, men han skräder definitivt inte orden... Nån som vet vad han har för ingångsvärde på sin position?
https://marcusoscarsson.se/just-nu-forv ... ta-bubbla/
Sen om Elon och personerna i styrelsen är kapabla till det ovanstående är ju en annan sak…
Tänkte att t.ex. J.B. Straubel kanske skulle kunna rädda Tesla ungefär som Jobs en gång räddade Apple, men han sitter tydligen i den nuvarande styrelsen…
https://en.wikipedia.org/wiki/J._B._Straubel
Det är nog lite högrisk ändå om man börjar gå i förlust nästa år och inte kommer i mål med FSD och lägger mångmiljardbelopp på Dojo2 m.m. Det verkar inte direkt vara nån vinstaffär med robotar på många år, och om Robotaxi fortsätter vara supervised så kommer det blöda pengar också.
Politiken kanske fortsätter att jaga bort köpare, och Kina skulle jag personligen gissa är mer eller mindre över för Tesla inom ett par år som vi känner det idag, Kineserna har sån galen prispress.
EDIT:
Sen verkar ju många kineser gilla Tesla av någon anledning. Gissar att det kan finnas en hel del subversivt i det…
Vad gäller Kina så verkar det ha svängt nu enligt flera Kinesiska YouTubers(bilkontent) som jag följer, och det kan man nästan se början av nu där flera inhemska bilmärken växer kraftigt och Tesla tappar marknadsandelar.
Xiaomi är bara en av dom, men även Xpeng med G7, Mona och kommande P7. BYD är nog inte lätt att kämpa mot heller, och nu ingår deras självkörningssystem vilket Tesla tar lika mycket som en halv BYD för.
Ganska bra.SwedishAdvocate skrev: ↑13 jul 2025 20:00Undrar hur mkt Xpung Mona kommer sälja med den här exteriördesignen…backe skrev: ↑13 jul 2025 19:47Du kan säkert ha rätt.SwedishAdvocate skrev: ↑13 jul 2025 19:33Tror som sagt man skulle kunna få tillbaka bilförsäljningen i den demokratiska världen genom någon slags 'Hard reset' och att man återgår till det ursprungliga Mission Statement:et som var 'Sustainable transport'. Men det kommer nog kräva att Elon lämnar helt. Och även nuvarande styrelsen. Frågan är vem som skulle kunna ta över VD-posten och rädda bolaget…backe skrev: ↑13 jul 2025 19:27Extremt scenario, men skulle kk vara förestående så tror jag bilförsäljning skulle sjunka rejält.SwedishAdvocate skrev: ↑13 jul 2025 19:12
Skulle det bli så illa att TSLA närmar sig KK, så gissar jag att Elon och styrelsen skulle kunna rädda bolaget genom att avgå från samtliga positioner samt sälja av samtliga aktieinnehav. Med nytt vettigt folk i bolagsstyrelsen och på VD-posten, och någon slags offentligt kommunicerad reset så skulle bilförsäljningen förhoppningsvis ta fart igen hos den huvudsakliga målgruppen.
Sen om Elon och personerna i styrelsen är kapabla till det ovanstående är ju en annan sak…
Tänkte att t.ex. J.B. Straubel kanske skulle kunna rädda Tesla ungefär som Jobs en gång räddade Apple, men han sitter tydligen i den nuvarande styrelsen…
https://en.wikipedia.org/wiki/J._B._Straubel
Det är nog lite högrisk ändå om man börjar gå i förlust nästa år och inte kommer i mål med FSD och lägger mångmiljardbelopp på Dojo2 m.m. Det verkar inte direkt vara nån vinstaffär med robotar på många år, och om Robotaxi fortsätter vara supervised så kommer det blöda pengar också.
Politiken kanske fortsätter att jaga bort köpare, och Kina skulle jag personligen gissa är mer eller mindre över för Tesla inom ett par år som vi känner det idag, Kineserna har sån galen prispress.
EDIT:
Sen verkar ju många kineser gilla Tesla av någon anledning. Gissar att det kan finnas en hel del subversivt i det…
Vad gäller Kina så verkar det ha svängt nu enligt flera Kinesiska YouTubers(bilkontent) som jag följer, och det kan man nästan se början av nu där flera inhemska bilmärken växer kraftigt och Tesla tappar marknadsandelar.
Xiaomi är bara en av dom, men även Xpeng med G7, Mona och kommande P7. BYD är nog inte lätt att kämpa mot heller, och nu ingår deras självkörningssystem vilket Tesla tar lika mycket som en halv BYD för.
![]()
https://carnewschina.com/2025/05/29/xpe ... obal-soon/According to Xpeng, the Mona series recorded over 12,566 locked-in orders within one hour of its release. Of these, 83% were for the Max variant and 17% for the Plus variant. The strong early interest reflects the demand for advanced driver assistance features in electric vehicles priced below 150,000 yuan (around 20,800 USD).
Så länge aktiekursen är så hög som nu borde det inte vara några problem för Tesla att ta in hur mycket pengar som helst via nyemissioner om pengarna börjar tryta.backe skrev: ↑13 jul 2025 19:27Extremt scenario, men skulle kk vara förestående så tror jag bilförsäljning skulle sjunka rejält.SwedishAdvocate skrev: ↑13 jul 2025 19:12Skulle det bli så illa att TSLA närmar sig KK, så gissar jag att Elon och styrelsen skulle kunna rädda bolaget genom att avgå från samtliga positioner samt sälja av samtliga aktieinnehav. Med nytt vettigt folk i bolagsstyrelsen och på VD-posten, och någon slags offentligt kommunicerad reset så skulle bilförsäljningen förhoppningsvis ta fart igen hos den huvudsakliga målgruppen.backe skrev: ↑13 jul 2025 18:54Lekander är en blankare, men han skräder definitivt inte orden... Nån som vet vad han har för ingångsvärde på sin position?
https://marcusoscarsson.se/just-nu-forv ... ta-bubbla/”Historiens största bubbla”
Lekander, som är förvaltare i den egna firmen Clean Energy Transition, tror att Elon Musks elbiltillverkare Tesla står inför ett gigantiskt ras, rapporterar DI.
Att det går tungt för Tesla är ingen hemlighet, men enligt Lekander är det värre än så.
Det handlar om en aktiebubbla av historiska mått, menar han.
– Det här är den största aktiebubblan just nu. Tesla är antagligen världshistoriens största aktiebubbla, säger han till tidningen.
Förutspår 90-procentigt ras
Per Lekander förutspår ett enormt ras för Teslas aktie.
Han menar att företaget har tjänat mycket på subventioner, bland annat i form av utsläppsrätter och skatteavdrag för elbilar, vilket man emellertid inte kommer kunna göra med Trumps nya budget.
Tesla har också en rad andra problem, och aktien är extremt övervärderad, menar han. Tesla är inte värt de 982 miljarder dollar som är företagets börsvärde idag, utan snarare runt 100 miljarder dollar, menar Lekander, som tror att Teslaaktien kommer att rasa kraftigt och att företaget riskerar konkurs. [Min u.]
Han varnar därför småsparare.
– Om aktien gick ned 90 procent skulle den fortfarande vara övervärderad, säger Per Lekander till tidningen.
Sen om Elon och personerna i styrelsen är kapabla till det ovanstående är ju en annan sak…
Tänkte att t.ex. J.B. Straubel kanske skulle kunna rädda Tesla ungefär som Jobs en gång räddade Apple, men han sitter tydligen i den nuvarande styrelsen…
https://en.wikipedia.org/wiki/J._B._Straubel
Det är nog lite högrisk ändå om man börjar gå i förlust nästa år och inte kommer i mål med FSD och lägger mångmiljardbelopp på Dojo2 m.m. Det verkar inte direkt vara nån vinstaffär med robotar på många år, och om Robotaxi fortsätter vara supervised så kommer det blöda pengar också.
Politiken kanske fortsätter att jaga bort köpare, och Kina skulle jag personligen gissa är mer eller mindre över för Tesla inom ett par år som vi känner det idag, Kineserna har sån galen prispress.