Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
I all panik som denna prisuppgift har skapat har ingen märkt att Ionity i Köpenhamn har öppnat med hela 10 stycken laddare! Den totala effekten borde således vara 3,5MW vilket motsvarar 50 SuC stalls eller så. De var kanske därför det tog evigheter att ta denna station i drift.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Roligt förstås men jag bryr mig endast om Värnamo för tillfället och den är inte så stor.mati skrev:I all panik som denna prisuppgift har skapat har ingen märkt att Ionity i Köpenhamn har öppnat med hela 10 stycken laddare! Den totala effekten borde således vara 3,5MW vilket motsvarar 50 SuC stalls eller så. De var kanske därför det tog evigheter att ta denna station i drift.
3,5MW motsvarar väl 28 SuC-stolpar? 250kW per paret. Sedan är jag rätt övertygad om att ingen stolpe ligger på 350kW idag hos Ionity, bara förberedda för detta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag är ganaka säker på att ionity överbokar kapaciteten för vad är sannolikheten att alla 10 laddar full effekt samtidigt?Svenssons skrev:Roligt förstås men jag bryr mig endast om Värnamo för tillfället och den är inte så stor.mati skrev:I all panik som denna prisuppgift har skapat har ingen märkt att Ionity i Köpenhamn har öppnat med hela 10 stycken laddare! Den totala effekten borde således vara 3,5MW vilket motsvarar 50 SuC stalls eller så. De var kanske därför det tog evigheter att ta denna station i drift.
3,5MW motsvarar väl 28 SuC-stolpar? 250kW per paret. Sedan är jag rätt övertygad om att ingen stolpe ligger på 350kW idag hos Ionity, bara förberedda för detta.
Ju fler stolpar de stor mer kan man också överbokar speciellt eftersom de nog alltid (åtminstone väldigt länge) kommer finnas bilar som inte ens i teorin kan ladda med den effekten.
Skulle tro tesla gör på samma sätt även om de inte kan göra de lika aggressivt då dessa laddare faktiskt har gott om bilar som kan utnyttja deras fulla effekt.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Okej, jag räknade med 140kW.Svenssons skrev:Roligt förstås men jag bryr mig endast om Värnamo för tillfället och den är inte så stor.mati skrev:I all panik som denna prisuppgift har skapat har ingen märkt att Ionity i Köpenhamn har öppnat med hela 10 stycken laddare! Den totala effekten borde således vara 3,5MW vilket motsvarar 50 SuC stalls eller så. De var kanske därför det tog evigheter att ta denna station i drift.
Värnamo snart igång
Stolpar på plats och området avspärrat
Vilken dag som helst nu
Stolpar på plats och området avspärrat
Vilken dag som helst nu
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Visst, de har säkert sett till att det finns och är möjligt att ta ut full effekt i framtiden men vad jag läst är laddarna endast förberedda att kunna ladda 350kW, de klarar inte av det idag. Det finns ju inte heller något behov eftersom ingen bil kan ta emot över 250kW i dagsläget.chaffis75 skrev:Jag är ganaka säker på att ionity överbokar kapaciteten för vad är sannolikheten att alla 10 laddar full effekt samtidigt?Svenssons skrev:Roligt förstås men jag bryr mig endast om Värnamo för tillfället och den är inte så stor.mati skrev:I all panik som denna prisuppgift har skapat har ingen märkt att Ionity i Köpenhamn har öppnat med hela 10 stycken laddare! Den totala effekten borde således vara 3,5MW vilket motsvarar 50 SuC stalls eller så. De var kanske därför det tog evigheter att ta denna station i drift.
Ju fler stolpar de stor mer kan man också överbokar speciellt eftersom de nog alltid (åtminstone väldigt länge) kommer finnas bilar som inte ens i teorin kan ladda med den effekten.
Skulle tro tesla gör på samma sätt även om de inte kan göra de lika aggressivt då dessa laddare faktiskt har gott om bilar som kan utnyttja deras fulla effekt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
tror att björn nyland var på en tillställning där de öppnade skåpen. tror de sa att de var förberedda och det fanns plats att skruva dit komponenter för att öka laddhastigheten.
jag måste också säga att jag tycker ionity och suc kompletterar varandra bra. model3 ägare bör inte klaga. de har valt sträckor där suc fattas som tex oslo - malmö, oslo - stockholm.(där suc har 1-2 har ionity 4 platser). får se om de når upp till över 200 innan årets slut. sedan återstår hälften för 2020.
Jag kommer inte ihåg var jag läste det, men enligt Ionitys egen utsago ska det vara 400 stationer ungefär i juli nästa år.Mickep skrev:jag måste också säga att jag tycker ionity och suc kompletterar varandra bra. model3 ägare bör inte klaga. de har valt sträckor där suc fattas som tex oslo - malmö, oslo - stockholm.(där suc har 1-2 har ionity 4 platser). får se om de når upp till över 200 innan årets slut. sedan återstår hälften för 2020.
hur menar du nu? Finns det inte SuC på sträckan Olso-Malmö? Det var väl den första sträckan i Europa som fick SuC?Mickep skrev:jag måste också säga att jag tycker ionity och suc kompletterar varandra bra. model3 ägare bör inte klaga. de har valt sträckor där suc fattas som tex oslo - malmö, oslo - stockholm.(där suc har 1-2 har ionity 4 platser). får se om de når upp till över 200 innan årets slut. sedan återstår hälften för 2020.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Ionitys laddnätverk

Det är INGEN brist på SUC det är ett som är säkert.
Jag stannade på kanske var tredje eller fjärde, och de var jämt ~20 lediga stalls.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Ionity i Värnamo har kommit ett steg närmare öppnandet men är inte riktigt igång ännu. Står på alla fyra att laddarna inte fungerar.
SuC fattas.. Pajala då exempelvisMickep skrev:jag måste också säga att jag tycker ionity och suc kompletterar varandra bra. model3 ägare bör inte klaga. de har valt sträckor där suc fattas som tex oslo - malmö, oslo - stockholm.(där suc har 1-2 har ionity 4 platser). får se om de når upp till över 200 innan årets slut. sedan återstår hälften för 2020.

Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Finns hur mkt som helst mellan Stockholm och Oslo också.HelectriC skrev:hur menar du nu? Finns det inte SuC på sträckan Olso-Malmö? Det var väl den första sträckan i Europa som fick SuC?Mickep skrev:jag måste också säga att jag tycker ionity och suc kompletterar varandra bra. model3 ägare bör inte klaga. de har valt sträckor där suc fattas som tex oslo - malmö, oslo - stockholm.(där suc har 1-2 har ionity 4 platser). får se om de når upp till över 200 innan årets slut. sedan återstår hälften för 2020.
Bland annat Sveriges två tätast liggande SUCs, Grums och Karlstad.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Bra. Har de alltså börjat installera de nya laddarna nu?Svenssons skrev:Ionity i Värnamo har kommit ett steg närmare öppnandet men är inte riktigt igång ännu. Står på alla fyra att laddarna inte fungerar.
Snyggt Ionity, bara köra in och i med sladden, inget backande och bökande. Fattas bara tak över laddplatserna som på en olje mack.
Kollade Ionitykartan kl 1800 innan jag körde från Götet och då var inte Värnamo uppe. Var lite trött när jag körde förbi Värnamo så jag körde tyvärr direkt till Lagan men Värnamo är öppnad nu ser jag!
Eller finns det en nyare karta?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Ta en titt på https://ionity.eu/en/where-and-how.html så ser du att planerna har uppdaterats.Zalman3 skrev:Stämmer denna gamla bild över var laddarna hamnar.
Ser ingen laddstation i Umeå???Svenssons skrev:Ta en titt på https://ionity.eu/en/where-and-how.html så ser du att planerna har uppdaterats.Zalman3 skrev:Stämmer denna gamla bild över var laddarna hamnar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Nej, Ionity verkar inte fokusera så mycket på norra Sverige men planerna kan ju ändras som t.ex. för Finland där inga stationer var planerade förut men där en station redan är uppe och två till håller på att byggas.Zalman3 skrev:Ser ingen laddstation i Umeå???
Någon på FB hade varit i kontakt med Ionity och enligt personen ifråga så skulle Ionity börja bygga laddare i norrland under 2020. Men jag vill se lite prickar över kommande laddare häruppe innan jag tror på det.Svenssons skrev:Nej, Ionity verkar inte fokusera så mycket på norra Sverige men planerna kan ju ändras som t.ex. för Finland där inga stationer var planerade förut men där en station redan är uppe och två till håller på att byggas.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Men i Sundsvall, där det redan finns gott om laddare, och Superchargers för oss med Teslor.Zalman3 skrev:Ser ingen laddstation i Umeå???
De skulle byggt i Hudiksvall, Härnösand, Vilhelmina och Luleå - då hade de komplementerat Superchargernätverket bra. Men det är ju knappast det som är Ionitys mål.

Senast redigerad av juristen, redigerad totalt 1 gånger.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.