Sida 62 av 95
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 05 nov 2018 22:53
av Svenssons
becker skrev:Svenssons skrev:P-vakterna får lappa dessa bilar och borde bli bättre på detta. Vet att vissa kommuner medvetet valt att inte låta P-vakter lappa trotts T24-skylt och på privata parkeringar vill inte alltid näringsidkaren stöta sig med potentiella kunder och därför lappas det inte där heller. Det börjar dock bli förändring på detta.
Hur menar du då??
De bryter inte mot någon lag, (förutom sunt förnuft). Enligt transportstyrelsen:
"Tavlan anger en plats för extern laddning av elektricitet för fordons framdrivning. Tavlan används under märke E19, parkering, och anger att endast fordon med möjlighet till extern laddning av elektricitet för fordonets framdrivning får parkera"
Lagen säger inget om att fordonen måste ha sladden kopplad.
För att få lappa dessa bilar krävs en tillägsskylt som säger att "Gäller enbar fordon som laddar", eller liknande.
Just i Sundsvall är detta vansinniga beteende väldigt vanligt, har man en laddbar bil kan man helt lagligt parkera gratis i centrum. Och genom att inte ansluta kabeln så slipper dom dessutom sponsra Clever...
Laddbara fordon bryter inte mot några regler nej vilket är tokigt. Jag menar dock rent generellt på laddplatser med T24 och det är väl några avgasbilar på bilderna? Minin och Volvon även ifall Volvon kan vara hybrid. Här i Kalmar har (hadde?) kommun tagit beslut om att ingen skulle få p-bot ifall de parkerade på en kommunal plats märkt med T24-skylt oavsett laddbar eller ej.
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 06 nov 2018 06:55
av Bjelke
Svenssons skrev:becker skrev:Svenssons skrev:P-vakterna får lappa dessa bilar och borde bli bättre på detta. Vet att vissa kommuner medvetet valt att inte låta P-vakter lappa trotts T24-skylt och på privata parkeringar vill inte alltid näringsidkaren stöta sig med potentiella kunder och därför lappas det inte där heller. Det börjar dock bli förändring på detta.
Hur menar du då??
De bryter inte mot någon lag, (förutom sunt förnuft). Enligt transportstyrelsen:
"Tavlan anger en plats för extern laddning av elektricitet för fordons framdrivning. Tavlan används under märke E19, parkering, och anger att endast fordon med möjlighet till extern laddning av elektricitet för fordonets framdrivning får parkera"
Lagen säger inget om att fordonen måste ha sladden kopplad.
För att få lappa dessa bilar krävs en tillägsskylt som säger att "Gäller enbar fordon som laddar", eller liknande.
Just i Sundsvall är detta vansinniga beteende väldigt vanligt, har man en laddbar bil kan man helt lagligt parkera gratis i centrum. Och genom att inte ansluta kabeln så slipper dom dessutom sponsra Clever...
Laddbara fordon bryter inte mot några regler nej vilket är tokigt. Jag menar dock rent generellt på laddplatser med T24 och det är väl några avgasbilar på bilderna? Minin och Volvon även ifall Volvon kan vara hybrid. Här i Kalmar har (hadde?) kommun tagit beslut om att ingen skulle få p-bot ifall de parkerade på en kommunal plats märkt med T24-skylt oavsett laddbar eller ej.
Då kan man ju nästan undra varför man sätter upp skylten öht ju... Den fyller väl ingen funktion alls om den inte leder till något, eller är det bara för att kunna hitta laddstolpen lite lättare?
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 06 nov 2018 07:02
av LarsL
Kulingen skrev:wector skrev:Sundsvall idag... Bara Ioniqen inkopplad. Teslan ser ut att ha stått där ett bra tag.
Bilnumrena ska inte suddas ut på de som snor elbilsplatser

Håller med! Totalt förkastligt att parkera vid en Snabbladdare.

Re: Jag har blivit icead!
Postat: 06 nov 2018 08:45
av bylund
Kulingen skrev:
Bilnumrena ska inte suddas ut på de som snor elbilsplatser

Problemet är väl att dessa personer anser att det är just elbilsplatser, medan jag tycker att de ska anses som laddplatser.
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 12 nov 2018 12:27
av themax
Garaget på jobbet i morse. Två Passat och en Tesla. Parkerad på laddplats men inte anslutna. Nu har vi rätt många laddplatser till i garaget under, men det är ju (som vi alla är överens om) lite osnyggt beteende.

Re: Jag har blivit icead!
Postat: 12 nov 2018 12:42
av Jeppe_E
themax skrev:Garaget på jobbet i morse. Två Passat och en Tesla. Parkerad på laddplats men inte anslutna. Nu har vi rätt många laddplatser till i garaget under, men det är ju (som vi alla är överens om) lite osnyggt beteende.

Det är ju det här som kommer att bli vanligare och vanligare. Ni som varit tidiga ute och köpt elbilar har tillhör en grupp som försöker hjälpa varandra och har byggt upp ett beteende och ett inofficiellt regelverk. När fler och fler skaffar elbilar så kommer detta regelverk att kollapsa, eftersom folk tänker, jag ställer bilen här på laddplatsen och sedan kopplar jag in den efter lunch, så är den lagom laddad till jag ska hem.
Det kommer att behövas tydligare regler och skyltningar på laddplatser.
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 12 nov 2018 15:47
av jeppe_sthlm
Varför inte plugga in bilen när du kommer och flytta den när du laddat klart? Om du ändå går ner i garaget för plugga in den, kan du ju lika gärna gå ner och flytta den. Då har du frigjort kanske en laddplats för en halvdag.
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 12 nov 2018 16:02
av fth
Jeppe_E skrev:Det är ju det här som kommer att bli vanligare och vanligare. Ni som varit tidiga ute och köpt elbilar har tillhör en grupp som försöker hjälpa varandra och har byggt upp ett beteende och ett inofficiellt regelverk. När fler och fler skaffar elbilar så kommer detta regelverk att kollapsa, eftersom folk tänker, jag ställer bilen här på laddplatsen och sedan kopplar jag in den efter lunch, så är den lagom laddad till jag ska hem.
Det kommer att behövas tydligare regler och skyltningar på laddplatser.
TCS kanske kan skriva ihop ett förslag till informationsskylt för laddplatser med "laddetikett"?
En sådan borde sitta vid alla laddstolpar, det behövs ju uppenbarligen.
/fth
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 12 nov 2018 21:12
av Jeppe_E
jeppe_sthlm skrev:Varför inte plugga in bilen när du kommer och flytta den när du laddat klart? Om du ändå går ner i garaget för plugga in den, kan du ju lika gärna gå ner och flytta den. Då har du frigjort kanske en laddplats för en halvdag.
Precis. Men det kommer att ta tid att få till rätt mindset, framförallt beroende på oerfarenhet och till viss del den egoism så råder i trafiken. Det är ju ett bra sätt för företag som vill/kan erbjuda sina anställda laddstolpar. Att man har två pass, ett fm-pass och ett em-pass. Då behövs det bara hälften så många stolpar, eller ivf mindre.
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 12 nov 2018 21:16
av jeppe_sthlm
Så gör vi på jobbet. Vi kör Facebook@work och har en grupp med alla som har laddbar bil på kontoret. När man flyttar sin bil skriver man att det finns en plats. Någon svara och säger typ -jag tar den. Väldigt manuellt och enkelt, men funkar bra.
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 12 nov 2018 21:30
av Jeppe_E
jeppe_sthlm skrev:Så gör vi på jobbet. Vi kör Facebook@work och har en grupp med alla som har laddbar bil på kontoret. När man flyttar sin bil skriver man att det finns en plats. Någon svara och säger typ -jag tar den. Väldigt manuellt och enkelt, men funkar bra.
Hur funkar det med förmånsbeskattningen? Eller det är ett icke-problem?

Re: Jag har blivit icead!
Postat: 12 nov 2018 23:46
av LarsL
Fast det hade också kunnat lösas med två uttag som delade på samma effekt, ni hade haft lika mycket laddning i slutet av dagen.
Problemet nu är att det säljs lite för lite uttag så att de blir relativt dyra.
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 13 nov 2018 10:01
av Bertilsson
fth skrev:Jeppe_E skrev:Det är ju det här som kommer att bli vanligare och vanligare. Ni som varit tidiga ute och köpt elbilar har tillhör en grupp som försöker hjälpa varandra och har byggt upp ett beteende och ett inofficiellt regelverk. När fler och fler skaffar elbilar så kommer detta regelverk att kollapsa, eftersom folk tänker, jag ställer bilen här på laddplatsen och sedan kopplar jag in den efter lunch, så är den lagom laddad till jag ska hem.
Det kommer att behövas tydligare regler och skyltningar på laddplatser.
TCS kanske kan skriva ihop ett förslag till informationsskylt för laddplatser med "laddetikett"?
En sådan borde sitta vid alla laddstolpar, det behövs ju uppenbarligen.
/fth
Jag tycker vi kan ta efter Mission Impossible: bilen förstörs fem minuter efter full laddning ELLER om bilen inte kopplas in inom 5 minuter efter det att den stannat på platsen.
Mission Accomplished
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 15 nov 2018 10:26
av Bertilsson
McLaren har tydligen en utmanare till roadster!
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 15 nov 2018 10:28
av OfarligTesla
Om det är något jag inte skulle bli sur över att den blockerar laddaren är det en McLaren. Blir alltid glad när jag ser dem, hoppas de kommer med elbilar så småningom så jag kan köpa en sådan. :p.
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 15 nov 2018 12:38
av Jeppe_E
OfarligTesla skrev:Om det är något jag inte skulle bli sur över att den blockerar laddaren är det en McLaren. Blir alltid glad när jag ser dem, hoppas de kommer med elbilar så småningom så jag kan köpa en sådan. :p.
Blir säkert billig
https://autoweek.com/article/supercars/ ... ric-future
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 15 nov 2018 12:46
av OfarligTesla
Jeppe_E skrev:OfarligTesla skrev:Om det är något jag inte skulle bli sur över att den blockerar laddaren är det en McLaren. Blir alltid glad när jag ser dem, hoppas de kommer med elbilar så småningom så jag kan köpa en sådan. :p.
Blir säkert billig
https://autoweek.com/article/supercars/ ... ric-future
Haha, säkert men bilar är roligt

. Har faktiskt funderat på en 570S eller liknande redan nu men det blev en Model S istället som huvudbil. Bor mitt i city så att ha mer än en bil känns galet, och nu är jag ju lite fast i elbilsträsket så får hoppas de kommer med något sådant i framtiden.
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 01 dec 2018 15:38
av Remuz
Rejält tjurig idag. Här kom jag och ville ha 16.5kW men det tyckte inte denna bil
Lyckades dock parkera bredvid och dra långa sladden, men när jag kom tillbaka stod det en mindre glad Zoe-ägare och retade sig på att det fanns laddplats utan ledigt uttag...
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 06 dec 2018 11:56
av Bertilsson
Remuz skrev:Lyckades dock parkera bredvid och dra långa sladden, men när jag kom tillbaka stod det en mindre glad Zoe-ägare och retade sig på att det fanns laddplats utan ledigt uttag...
Jag förstår inte hur han/hon kunde bli irriterad. Det fanns ju ingen ledig laddplats, men däremot fanns det en ledig parkeringsplats.
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 07 dec 2018 20:14
av AKarlsson
Inte äkta ICE men ledsamt när en PHEV tagit en av hotellets 2 laddplatser. Stå där ett dygn för 2 mils körning typ

Re: Jag har blivit icead!
Postat: 07 dec 2018 20:48
av joel80
Fast klart en hybrid ska kunna få ladda på hotellet också... Och dom kan ju inte snabbladda.
Är det för få platser så var på hotellet istället om att de har för få platser.

Re: Jag har blivit icead!
Postat: 25 dec 2018 10:31
av Xmag
Järvsöbacken. Ingen skylt iof och platser nära backen för de bekväma. Men det går inte ladda om man skulle behöva...
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 25 dec 2018 11:09
av mati
joel80 skrev:Fast klart en hybrid ska kunna få ladda på hotellet också... Och dom kan ju inte snabbladda.
Är det för få platser så var på hotellet istället om att de har för få platser.

Vissa hotell har som rutin att be den som laddar att lämna sitt telefonnummer i receptionen. Även med få tillgängliga laddplatser kan man då få en viss ruljans. Det är klart att man inte ska behöva springa ut i pyjamas kl 3 på natten men de flesta elbilar, och framförallt PHEV:ar, borde vara klara efter några få timmars laddning. Då är det inte för mycket begärt att lämna platsen för andra som måste ladda. Tycker jag.
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 25 dec 2018 11:58
av Erxon
Xmag skrev:Järvsöbacken. Ingen skylt iof och platser nära backen för de bekväma. Men det går inte ladda om man skulle behöva...
Kanske skulle tipsa Järvsöbacken om att skaffa laddskylt till platsen, med motivering att då kan de ta ut kontrollavgift för fossilarna som ställer sig där.
Skylten bör ganska snart vara betald...
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 25 dec 2018 14:13
av Pontus
mati skrev:joel80 skrev:Fast klart en hybrid ska kunna få ladda på hotellet också... Och dom kan ju inte snabbladda.
Är det för få platser så var på hotellet istället om att de har för få platser.

Vissa hotell har som rutin att be den som laddar att lämna sitt telefonnummer i receptionen. Även med få tillgängliga laddplatser kan man då få en viss ruljans. Det är klart att man inte ska behöva springa ut i pyjamas kl 3 på natten men de flesta elbilar, och framförallt PHEV:ar, borde vara klara efter några få timmars laddning. Då är det inte för mycket begärt att lämna platsen för andra som måste ladda. Tycker jag.
Här har valet som rutin att flytta bilar efter ett par timmar så alla får laddat, en av få fördelar med att inte få parkera själv.