Jag tror att center cap till uberturbine redan fungerar på 18" fälgen. Någon som testat?
Skärmavbild 2024-01-27 kl. 10.27.24.pngSkärmavbild 2024-01-27 kl. 10.28.08.png
8 WHEEL CENTER CAP - 21 INCH UBERTURBINE 1188236-00-A
En på tyska forumet har provat, de passar i diameter men är för djupa:
Re: Model 3 Highland
Postat: 05 feb 2024 22:04
av Lassewoien
För er som undrar över hur förbrukningen är under vintern..
Re: Model 3 Highland
Postat: 05 feb 2024 22:19
av Lassewoien
en sak som jag har märkt är tröskellådan, hur jävla skitig blir inte den.. och svårt att få rent..
Jag testade lite produkter och här är resultatet :
Re: Model 3 Highland
Postat: 06 feb 2024 13:58
av chess_norris
Nu när Highland dykt upp i USA, så börjar det även komma lite recensioner därifrån.
Denna tyckte jag var riktigt bra och saklig. Hoppas min egen som jag beställt snart dyker upp
Re: Model 3 Highland
Postat: 15 feb 2024 11:23
av flamman
Och nu en Tesla-video som lyfter fram förändringar och förbättringar:
Re: Model 3 Highland
Postat: 19 feb 2024 01:19
av martinot
Köp inte TESLA MODEL 3 innan du sett den här videon.
Glen Lindberg testar.
Re: Model 3 Highland
Postat: 19 feb 2024 15:17
av carlf
Test och test. Glenn glider ju bara runt och myser och tycker att allt är "bra"...
Test och test. Glenn glider ju bara runt och myser och tycker att allt är "bra"...
Tycker han tog upp mycket kritik, som tex. med blinkersspak och heljusspak som saknas. Var tom extra tydlig (jämfört med många andra testare) att visa problemen i cirkulationsplatser på ett väldigt tydligt sett.
Hoppas att Tesla lyssnar på välformulerad kritik som denna.
Men är du missnöjd med min länk så får du gärna posta ett annat bättre test som du anser mer komplett eller rättvist enligt dig?
Re: Model 3 Highland
Postat: 20 feb 2024 10:15
av carlf
Det kryllar ju av provkörningar/tester som alla säger exakt samma sak.
Bilen är mer solitt byggd, lägre ljudnivå, mjukare stötdämpning.
Blinkersspak och växelväljare är ett nedköp som man själv får bedöma om det är en dealbreaker.
För mig vore det intressant att veta om man fixat kvalitetsbrister som är riktiga problem (typ obefintligt skydd i skärmkanter), inte bara om den "upplevda" byggkvaliteten blivit bättre - för det känner man ju direkt bara man öppnar dörren till bilen.
Det kryllar ju av provkörningar/tester som alla säger exakt samma sak.
Bilen är mer solitt byggd, lägre ljudnivå, mjukare stötdämpning.
Blinkersspak och växelväljare är ett nedköp som man själv får bedöma om det är en dealbreaker.
Jo, men då var det ju kanske inte bara Glenn då?
Om de flesta av alla testare kommer fram till liknade slutsatser så kan man ju anta att det kanske ligger något i deras resultat och slutsatser?
Re: Model 3 Highland
Postat: 23 feb 2024 14:11
av carlf
Jag tycker inte Glenn har fel. Han producerar en underhållande "recension" men det man (jag) egentligen vill veta är mer relaterat till hur bilen kommer att hålla ihop de närmaste 5-6 åren.
det man (jag) egentligen vill veta är mer relaterat till hur bilen kommer att hålla ihop de närmaste 5-6 åren.
Det kan ingen recensent veta. Du får vänta på statistik efter när bilarna gått fem år.
Det år klart att en biltestare med tillräckligt stor kunskap kan identifiera riskkonstruktioner och förutse var t ex rost kan komma redan när bilen är ny. Man behöver inte vänta på statistik.
det man (jag) egentligen vill veta är mer relaterat till hur bilen kommer att hålla ihop de närmaste 5-6 åren.
Det kan ingen recensent veta. Du får vänta på statistik efter när bilarna gått fem år.
Första generationen är 5 år gammal nu, håller ihop bra.
Vissa har haft problem med blästrade trösklar och framskärmar. Länkarmar fram som börjat knaka har de flesta fått på garantin men finns nån biltema fett fix man kan göra själv.
Generellt pålitlig, snabb, driftsäker, modern, billigt i drift ägande och service.
Lite för bullrig och stötig men det är fixat i nya generationen som säkert inte kommer vara sämre än den gamla i längden.
en sak som jag har märkt är tröskellådan, hur jävla skitig blir inte den.. och svårt att få rent..
Jag testade lite produkter och här är resultatet :
Kallavfettning på vanlig smuts är inte speciellt effektivt. Du ska använda alkalisk avfettning/prewasch. Kallavfettning har man för alla svarta prickar som blir kvar efter man tvättat.
det man (jag) egentligen vill veta är mer relaterat till hur bilen kommer att hålla ihop de närmaste 5-6 åren.
Det kan ingen recensent veta. Du får vänta på statistik efter när bilarna gått fem år.
Första generationen är 5 år gammal nu, håller ihop bra.
Vissa har haft problem med blästrade trösklar och framskärmar. Länkarmar fram som börjat knaka har de flesta fått på garantin men finns nån biltema fett fix man kan göra själv.
Generellt pålitlig, snabb, driftsäker, modern, billigt i drift ägande och service.
Lite för bullrig och stötig men det är fixat i nya generationen som säkert inte kommer vara sämre än den gamla i längden.
Jo, M3 finns numera rätt bra statistik på då den funnits ett antal år på marknaden.
Tesla M3 är bland de 10 mest tillförlitliga elbilarna.
Men detta är kunskap tack vare statistik, inte en enskild biltestare på YT (vilket var det som jag försökte säga innan till den som ogillade YT-testningar).
Det kryllar ju av provkörningar/tester som alla säger exakt samma sak.
Bilen är mer solitt byggd, lägre ljudnivå, mjukare stötdämpning.
Blinkersspak och växelväljare är ett nedköp som man själv får bedöma om det är en dealbreaker.
För mig vore det intressant att veta om man fixat kvalitetsbrister som är riktiga problem (typ obefintligt skydd i skärmkanter), inte bara om den "upplevda" byggkvaliteten blivit bättre - för det känner man ju direkt bara man öppnar dörren till bilen.
Gällande skärmkanter så ja, det är (iaf i någon mån) fixat med plast som går över kanterna. Det konstaterades redan efter visningen i Segeltorp där (bla) TCS var inbjudna..
Re: Model 3 Highland
Postat: 24 feb 2024 23:29
av martinot
Tesla Model 3 LR Highland road trip to Hemsedal
Björn Nyland testar körning till Hemsedal ToR
Re: Model 3 Highland
Postat: 04 apr 2024 20:28
av jeppe_sthlm
Var inne hos Tesla för att testa en Model Y. Kom inte riktigt överens med den - hård, bullrig och lite instabil på motorväg.
Den gick direkt bort som alternativ till vår Model S Raven.
Passade på att även testa en Highland. Ville inte lämna tillbaks den. Komforten var helt i klass mer Raven - förmodligen tystare och betydligt roligare. Take my money! (Om bara någon ville byta in vår bil till vettiga pengar…)
Var inne hos Tesla för att testa en Model Y. Kom inte riktigt överens med den - hård, bullrig och lite instabil på motorväg.
Den gick direkt bort som alternativ till vår Model S Raven.
Passade på att även testa en Highland. Ville inte lämna tillbaks den. Komforten var helt i klass mer Raven - förmodligen tystare och betydligt roligare. Take my money! (Om bara någon ville byta in vår bil till vettiga pengar…)
Ja - egentligen brinner det inte så det är helt klart ett alternativ. Hade dock glömt hur rolig 3:an är att köra...Y Juniper blir nog inte mycket roligare än befintlig Y, även om den naturligtvis blir komfortablare.
Re: Model 3 Highland
Postat: 05 apr 2024 20:30
av seaturtle
är knapparna en dealbreaker?
sjukt korkat att försöka fumla efter en knapp medan man vrider bilratten i rondeller. onödig risk som kan kosta mycket.
skulle vara riktigt dumt om de tvingas att ta tillbaka spakarna till nästa 2-3 versionerna efter att eu lagar tvingar de. bilens försäljningsvärde skulle försvinna.
hade definitivt varit perfekt med knappar om M3 också hade steer by wire.
Re: Model 3 Highland
Postat: 05 apr 2024 23:13
av jeppe_sthlm
Nu åkte jag inte i någon rondell, men efter 10 minuter tyckte jag att knapparna snarare var en fördel än en nackdel.
Växelväljaren gick rätt fort att vänja sig vid också.
För mig skulle det absolut inte vara en dealbreaker.
Nu åkte jag inte i någon rondell, men efter 10 minuter tyckte jag att knapparna snarare var en fördel än en nackdel.
Växelväljaren gick rätt fort att vänja sig vid också.
För mig skulle det absolut inte vara en dealbreaker.
Ja man hörde mkt gnäll om yoken när den var ny. Den skulle omöjligen funka i rondeller, när man skall vända etc etc.
Nu hör man typ nada, folk har vant sig.