Sida 63 av 75

VW ID.4

Postat: 20 jul 2022 14:28
av taliz
Dafro skrev:
taliz skrev:
chaffis75 skrev:
taliz skrev:
Tycker det är dags att de kommer igång med uppgradering av bilarna nu, då måste de ju in på service oavsett.
Läge att be dem fixa krok och laddlucka då.
Ska id4 också in för byte av batteri och få 2.4 mjukvara?
Om så är fallet så är de väl perfekt att påpeka dina problem och få de fixat samtidigt, de är ju garanti ärenden.
Japp. Frågan är bara när. Har funderingar på en tripp ner till södra Frankrike, men innan jag fått den snabbare laddningen blir det inget av det.

Är det klart med att det blir snabbare laddning till ID4? Var det inte snack om att det bara var till id5.
Det ska komma med version 3.
Det blir dock ”bara” 135kw som max effekt, men den laddar ändå ca 10 minuter snabbare till 80%. Det gör enorm skillnad på en lång resa.
Idag är den ju ungefär lika långsam som etron på räckvidd/minut. Bild

Re: VW ID.4

Postat: 20 jul 2022 15:13
av Dafro
taliz skrev:
Dafro skrev:
taliz skrev:
chaffis75 skrev:
taliz skrev:
Tycker det är dags att de kommer igång med uppgradering av bilarna nu, då måste de ju in på service oavsett.
Läge att be dem fixa krok och laddlucka då.
Ska id4 också in för byte av batteri och få 2.4 mjukvara?
Om så är fallet så är de väl perfekt att påpeka dina problem och få de fixat samtidigt, de är ju garanti ärenden.
Japp. Frågan är bara när. Har funderingar på en tripp ner till södra Frankrike, men innan jag fått den snabbare laddningen blir det inget av det.

Är det klart med att det blir snabbare laddning till ID4? Var det inte snack om att det bara var till id5.
Det ska komma med version 3.
Det blir dock ”bara” 135kw som max effekt, men den laddar ändå ca 10 minuter snabbare till 80%. Det gör enorm skillnad på en lång resa.
Idag är den ju ungefär lika långsam som etron på räckvidd/minut. Bild
10 min snabbare till 80 gör helt klart skillnad, då ser du fördelarna med platt laddkurva. :roll:

Re: VW ID.4

Postat: 20 jul 2022 15:42
av chaffis75
taliz skrev:
chaffis75 skrev:
taliz skrev:
Tycker det är dags att de kommer igång med uppgradering av bilarna nu, då måste de ju in på service oavsett.
Läge att be dem fixa krok och laddlucka då.
Ska id4 också in för byte av batteri och få 2.4 mjukvara?
Om så är fallet så är de väl perfekt att påpeka dina problem och få de fixat samtidigt, de är ju garanti ärenden.
Japp. Frågan är bara när. Har funderingar på en tripp ner till södra Frankrike, men innan jag fått den snabbare laddningen blir det inget av det.
Börja med att boka en tid.. Jag ringde och bokade igår, fått en tid 8 aug. Sen är frågan när 3.0 kommer, 2.4 gör ingen direkt skillnad som man märker av omedelbart.

Re: VW ID.4

Postat: 21 jul 2022 10:44
av taliz
Dafro skrev:
taliz skrev:
Dafro skrev:
taliz skrev:
chaffis75 skrev:
Ska id4 också in för byte av batteri och få 2.4 mjukvara?
Om så är fallet så är de väl perfekt att påpeka dina problem och få de fixat samtidigt, de är ju garanti ärenden.
Japp. Frågan är bara när. Har funderingar på en tripp ner till södra Frankrike, men innan jag fått den snabbare laddningen blir det inget av det.

Är det klart med att det blir snabbare laddning till ID4? Var det inte snack om att det bara var till id5.
Det ska komma med version 3.
Det blir dock ”bara” 135kw som max effekt, men den laddar ändå ca 10 minuter snabbare till 80%. Det gör enorm skillnad på en lång resa.
Idag är den ju ungefär lika långsam som etron på räckvidd/minut. Bild
10 min snabbare till 80 gör helt klart skillnad, då ser du fördelarna med platt laddkurva. :roll:
Hade hellre tagit kurvan med 170kw toppeffekt, som nya bilar får. Då hade jag kunnat välja mellan att köra snabbast möjligt, eller ta längre stopp.

Re: VW ID.4

Postat: 21 jul 2022 10:45
av taliz
chaffis75 skrev:
taliz skrev:
chaffis75 skrev:
taliz skrev:
Tycker det är dags att de kommer igång med uppgradering av bilarna nu, då måste de ju in på service oavsett.
Läge att be dem fixa krok och laddlucka då.
Ska id4 också in för byte av batteri och få 2.4 mjukvara?
Om så är fallet så är de väl perfekt att påpeka dina problem och få de fixat samtidigt, de är ju garanti ärenden.
Japp. Frågan är bara när. Har funderingar på en tripp ner till södra Frankrike, men innan jag fått den snabbare laddningen blir det inget av det.
Börja med att boka en tid.. Jag ringde och bokade igår, fått en tid 8 aug. Sen är frågan när 3.0 kommer, 2.4 gör ingen direkt skillnad som man märker av omedelbart.
Har du fått en tid specifikt för uppgradering till 2.4?

Re: VW ID.4

Postat: 21 jul 2022 11:22
av Dafro
taliz skrev:
Dafro skrev:
taliz skrev:
10 min snabbare till 80 gör helt klart skillnad, då ser du fördelarna med platt laddkurva. :roll:
Hade hellre tagit kurvan med 170kw toppeffekt, som nya bilar får. Då hade jag kunnat välja mellan att köra snabbast möjligt, eller ta längre stopp.
Förstår jag, men hur mycket ytterligare snabbar utöver de 10 blir det med med 170 kW till 80%.?

Re: VW ID.4

Postat: 21 jul 2022 12:18
av R_Edvinsson
taliz skrev:

Hade hellre tagit kurvan med 170kw toppeffekt, som nya bilar får. Då hade jag kunnat välja mellan att köra snabbast möjligt, eller ta längre stopp.
Inte samma batteripack i dessa nya bilar som får +170kW laddning.

Dessa nya bilar verkar ligga upp mot 90kW vid 60% vilket är 8-10kW högre än vad jag brukar få.

Så jämfört med det TB laddade på sin 1000km challenge där han hade 20min mellan 5-60%.
Där har jag idag 26min (5-61%) med ett tak på 128kW.

Ingen gamechanger ändå för att boosta från 125-175kW peak.

Re: VW ID.4

Postat: 21 jul 2022 16:17
av chaffis75
taliz skrev:
chaffis75 skrev:
taliz skrev:
chaffis75 skrev:
taliz skrev:
Tycker det är dags att de kommer igång med uppgradering av bilarna nu, då måste de ju in på service oavsett.
Läge att be dem fixa krok och laddlucka då.
Ska id4 också in för byte av batteri och få 2.4 mjukvara?
Om så är fallet så är de väl perfekt att påpeka dina problem och få de fixat samtidigt, de är ju garanti ärenden.
Japp. Frågan är bara när. Har funderingar på en tripp ner till södra Frankrike, men innan jag fått den snabbare laddningen blir det inget av det.
Börja med att boka en tid.. Jag ringde och bokade igår, fått en tid 8 aug. Sen är frågan när 3.0 kommer, 2.4 gör ingen direkt skillnad som man märker av omedelbart.
Har du fått en tid specifikt för uppgradering till 2.4?
Ringde själv men ja den är specefikt för 2.4 uppgradering.

Re: VW ID.4

Postat: 24 jul 2022 11:29
av taliz
Dafro skrev:
taliz skrev:
Dafro skrev:
taliz skrev:
10 min snabbare till 80 gör helt klart skillnad, då ser du fördelarna med platt laddkurva. :roll:
Hade hellre tagit kurvan med 170kw toppeffekt, som nya bilar får. Då hade jag kunnat välja mellan att köra snabbast möjligt, eller ta längre stopp.
Förstår jag, men hur mycket ytterligare snabbar utöver de 10 blir det med med 170 kW till 80%.?
Poängen med 170kw är att man då kan resa snabbare genom att ladda till 50-60% istället.

Re: VW ID.4

Postat: 24 jul 2022 11:59
av R_Edvinsson
taliz skrev:
Dafro skrev:
taliz skrev:
Dafro skrev:
taliz skrev:
10 min snabbare till 80 gör helt klart skillnad, då ser du fördelarna med platt laddkurva. :roll:
Hade hellre tagit kurvan med 170kw toppeffekt, som nya bilar får. Då hade jag kunnat välja mellan att köra snabbast möjligt, eller ta längre stopp.
Förstår jag, men hur mycket ytterligare snabbar utöver de 10 blir det med med 170 kW till 80%.?
Poängen med 170kw är att man då kan resa snabbare genom att ladda till 50-60% istället.
Skulle nog säga att en peak på 170kW inte är tillräckligt hög för att motivera ett extra stopp och en kortare laddning.

Bara Svänga av, parkera, starta och avbryta laddning för att sen vara ute på vägen igen tar garanterat mer tid än man vinner.

Om man sparar 5min på 5-60% mot SW2.3 så lär det vara isch 2min på 3.0 och 135kW mjukvaran.

Re: VW ID.4

Postat: 24 jul 2022 12:19
av taliz
R_Edvinsson skrev:
taliz skrev:
Poängen med 170kw är att man då kan resa snabbare genom att ladda till 50-60% istället.
Skulle nog säga att en peak på 170kW inte är tillräckligt hög för att motivera ett extra stopp och en kortare laddning.

Bara Svänga av, parkera, starta och avbryta laddning för att sen vara ute på vägen igen tar garanterat mer tid än man vinner.

Om man sparar 5min på 5-60% mot SW2.3 så lär det vara isch 2min på 3.0 och 135kW mjukvaran.

ID5 GTX med 170kw gjorde 1000km på 10 timmar blankt i Teslabjörns test. 35 minuter snabbare än ID4 GTX med nästan exakt samma förbrukning(252 vs 256wh/km).
Gör man en Europatripp på 5-6000km blir det flera timmar man kan spara.

Re: VW ID.4

Postat: 24 jul 2022 12:50
av chaffis75
taliz skrev:
R_Edvinsson skrev:
taliz skrev:
Poängen med 170kw är att man då kan resa snabbare genom att ladda till 50-60% istället.
Skulle nog säga att en peak på 170kW inte är tillräckligt hög för att motivera ett extra stopp och en kortare laddning.

Bara Svänga av, parkera, starta och avbryta laddning för att sen vara ute på vägen igen tar garanterat mer tid än man vinner.

Om man sparar 5min på 5-60% mot SW2.3 så lär det vara isch 2min på 3.0 och 135kW mjukvaran.

ID5 GTX med 170kw gjorde 1000km på 10 timmar blankt i Teslabjörns test. 35 minuter snabbare än ID4 GTX med nästan exakt samma förbrukning(252 vs 256wh/km).
Gör man en Europatripp på 5-6000km blir det flera timmar man kan spara.
När gjorde tesla björn testat på id4? Jag har märkt av på vår id3 hur mycket mer effektiv den är nu på sommaren jämför med vintern, de är så man kan tror de är två olika bilar.. Och då menar jag på lång tur..
Men ja de är lite anekdotiskt kanske...

Re: VW ID.4

Postat: 24 jul 2022 12:57
av taliz
chaffis75 skrev:
taliz skrev:
R_Edvinsson skrev:
taliz skrev:
Poängen med 170kw är att man då kan resa snabbare genom att ladda till 50-60% istället.
Skulle nog säga att en peak på 170kW inte är tillräckligt hög för att motivera ett extra stopp och en kortare laddning.

Bara Svänga av, parkera, starta och avbryta laddning för att sen vara ute på vägen igen tar garanterat mer tid än man vinner.

Om man sparar 5min på 5-60% mot SW2.3 så lär det vara isch 2min på 3.0 och 135kW mjukvaran.

ID5 GTX med 170kw gjorde 1000km på 10 timmar blankt i Teslabjörns test. 35 minuter snabbare än ID4 GTX med nästan exakt samma förbrukning(252 vs 256wh/km).
Gör man en Europatripp på 5-6000km blir det flera timmar man kan spara.
När gjorde tesla björn testat på id4? Jag har märkt av på vår id3 hur mycket mer effektiv den är nu på sommaren jämför med vintern, de är så man kan tror de är två olika bilar.. Och då menar jag på lång tur..
Men ja de är lite anekdotiskt kanske...
12e juni vs 23e juni.

Re: VW ID.4

Postat: 24 jul 2022 12:59
av Kubi
taliz skrev:
R_Edvinsson skrev:
taliz skrev:
Poängen med 170kw är att man då kan resa snabbare genom att ladda till 50-60% istället.
Skulle nog säga att en peak på 170kW inte är tillräckligt hög för att motivera ett extra stopp och en kortare laddning.

Bara Svänga av, parkera, starta och avbryta laddning för att sen vara ute på vägen igen tar garanterat mer tid än man vinner.

Om man sparar 5min på 5-60% mot SW2.3 så lär det vara isch 2min på 3.0 och 135kW mjukvaran.

ID5 GTX med 170kw gjorde 1000km på 10 timmar blankt i Teslabjörns test. 35 minuter snabbare än ID4 GTX med nästan exakt samma förbrukning(252 vs 256wh/km).
Gör man en Europatripp på 5-6000km blir det flera timmar man kan spara.
Du får ju jämföra sedan när en ID.4 har den högre kurvan och inte nya vs gamla.
Så björn får göra om testet när kurvan har ökat.

Re: VW ID.4

Postat: 24 jul 2022 13:18
av taliz
Kubi skrev:
taliz skrev:
R_Edvinsson skrev:
taliz skrev:
Poängen med 170kw är att man då kan resa snabbare genom att ladda till 50-60% istället.
Skulle nog säga att en peak på 170kW inte är tillräckligt hög för att motivera ett extra stopp och en kortare laddning.

Bara Svänga av, parkera, starta och avbryta laddning för att sen vara ute på vägen igen tar garanterat mer tid än man vinner.

Om man sparar 5min på 5-60% mot SW2.3 så lär det vara isch 2min på 3.0 och 135kW mjukvaran.

ID5 GTX med 170kw gjorde 1000km på 10 timmar blankt i Teslabjörns test. 35 minuter snabbare än ID4 GTX med nästan exakt samma förbrukning(252 vs 256wh/km).
Gör man en Europatripp på 5-6000km blir det flera timmar man kan spara.
Du får ju jämföra sedan när en ID.4 har den högre kurvan och inte nya vs gamla.
Så björn får göra om testet när kurvan har ökat.
Man kommer kanske 10% snabbare till 55% SOC med 135-kurvan vs gamla 125.
Det är främst över 50% det går mkt snabbare.

Bild

Re: VW ID.4

Postat: 24 jul 2022 19:48
av PapaD
Oj, den nya kurvan är nästan lika bra som Etron.

Re: VW ID.4

Postat: 24 jul 2022 19:50
av Dafro
PapaD skrev:
Oj, den nya kurvan är nästan lika bra som Etron.

Inte riktigt men bra platt. :D

Re: VW ID.4

Postat: 24 jul 2022 20:58
av taliz
PapaD skrev:
Oj, den nya kurvan är nästan lika bra som Etron.
Bättre eftersom bilen är snålare. Dvs mer räckvidd/minut.

Re: VW ID.4

Postat: 24 jul 2022 22:34
av R_Edvinsson
taliz skrev:

Man kommer kanske 10% snabbare till 55% SOC med 135-kurvan vs gamla 125.
Det är främst över 50% det går mkt snabbare.

Bild

Inte sett någon kurva på just 170kW laddning men denna höjning över 50% som 3.0 har gör att jag är tveksam att den högre effekten verkligen håller i sig så länge att det gör någon större skillnad.

Just att det bara skiljer 5min mellan 5-60% på 2.4 med 125kW och 3.1 med 170kW.

Re: VW ID.4

Postat: 25 jul 2022 13:22
av Lund
Jag har beställt en ID4 Pro Performance 77 kWh framhjulsdrift med tilläggspaketen dragkrok, designpaket samt designpaket plus exteriört, komfortpaket samt komfortpaket plus, assistanspaket inklusive intelligent park assist.

Beställde v20 och den byggs v34.

Väntar med spänning på min första elbil som ska användas som familjebil samt ev. pendling till jobbet.
Försäkringen verkar mycket mer prisvärd på en ID4 än en Tesla för mig :D

Re: VW ID.4

Postat: 25 jul 2022 16:00
av chaffis75
Lund skrev:
Jag har beställt en ID4 Pro Performance 77 kWh framhjulsdrift med tilläggspaketen dragkrok, designpaket samt designpaket plus exteriört, komfortpaket samt komfortpaket plus, assistanspaket inklusive intelligent park assist.

Beställde v20 och den byggs v34.

Väntar med spänning på min första elbil som ska användas som familjebil samt ev. pendling till jobbet.
Försäkringen verkar mycket mer prisvärd på en ID4 än en Tesla för mig :D
Trevligt grattis.. Låter som ok leverans tid.. Var den kanake förbeställad.

Obs den är antingen bakhjuldriven eller 4 hjuldriven.

Re: VW ID.4

Postat: 25 jul 2022 19:22
av Lund
chaffis75 skrev:
Lund skrev:
Jag har beställt en ID4 Pro Performance 77 kWh framhjulsdrift med tilläggspaketen dragkrok, designpaket samt designpaket plus exteriört, komfortpaket samt komfortpaket plus, assistanspaket inklusive intelligent park assist.

Beställde v20 och den byggs v34.

Väntar med spänning på min första elbil som ska användas som familjebil samt ev. pendling till jobbet.
Försäkringen verkar mycket mer prisvärd på en ID4 än en Tesla för mig :D
Trevligt grattis.. Låter som ok leverans tid.. Var den kanake förbeställad.

Obs den är antingen bakhjuldriven eller 4 hjuldriven.
Haha, skulle stå bakhjulsdriven :lol:

Handlaren jag köpte av satte leveransdatum nästa år, men ser ut att bli i år och därmed den stora bonusen

Re: VW ID.4

Postat: 25 jul 2022 19:31
av chaffis75
Lund skrev:
chaffis75 skrev:
Lund skrev:
Jag har beställt en ID4 Pro Performance 77 kWh framhjulsdrift med tilläggspaketen dragkrok, designpaket samt designpaket plus exteriört, komfortpaket samt komfortpaket plus, assistanspaket inklusive intelligent park assist.

Beställde v20 och den byggs v34.

Väntar med spänning på min första elbil som ska användas som familjebil samt ev. pendling till jobbet.
Försäkringen verkar mycket mer prisvärd på en ID4 än en Tesla för mig :D
Trevligt grattis.. Låter som ok leverans tid.. Var den kanake förbeställad.

Obs den är antingen bakhjuldriven eller 4 hjuldriven.
Haha, skulle stå bakhjulsdriven :lol:

Handlaren jag köpte av satte leveransdatum nästa år, men ser ut att bli i år och därmed den stora bonusen
Jag har hört att de löst många av de problem som Ukraina kriget skapade för vw men kan också tänka att handlarna inte vågar lova något just nu..

Re: VW ID.4

Postat: 26 jul 2022 23:32
av GustavE
Lund skrev:
chaffis75 skrev:
Lund skrev:
Jag har beställt en ID4 Pro Performance 77 kWh framhjulsdrift med tilläggspaketen dragkrok, designpaket samt designpaket plus exteriört, komfortpaket samt komfortpaket plus, assistanspaket inklusive intelligent park assist.

Beställde v20 och den byggs v34.

Väntar med spänning på min första elbil som ska användas som familjebil samt ev. pendling till jobbet.
Försäkringen verkar mycket mer prisvärd på en ID4 än en Tesla för mig :D
Trevligt grattis.. Låter som ok leverans tid.. Var den kanake förbeställad.

Obs den är antingen bakhjuldriven eller 4 hjuldriven.
Haha, skulle stå bakhjulsdriven :lol:

Handlaren jag köpte av satte leveransdatum nästa år, men ser ut att bli i år och därmed den stora bonusen
Om den inte var förbeställd (för väldigt länge sedan) så är detta en mycket stor nyhet. Skulle betyda att ID4 troligen är den bil som har kortast leveranstid av nästan alla bilar på marknaden, icke elbilar inkluderade.

Jag väntar också på en ID4. Den beställdes flera månader före din. Den var förbeställd dessutom. Ändå är gissningen från bilhandlaren just nu att den kommer ungefär till jul. Ett tag trodde dom den skulle komma i höst men sen ändra dom till jul igen.

Du gör det på egen risk :) , men ta en titt på begagnatpriserna på ID4. Ca 150 000 kr mer än vad jag beställde min för. Dom har ibland gått flera tusen mil och är naturligtvis minst en årsmodell gamla. Räknar man med bonus så handlar det eventuell om mer än 200 (med reservation att jag inte kollat exakt utrustning så noga). Skulle detta stå sig lär jag sälja min omedelbart när jag får den, trots att jag sett fram emot elbil nu sen ett halvår tillbaka. Men 150 000 helt utan att anstränga sig är svårt att säga nej till.

Re: VW ID.4

Postat: 02 aug 2022 10:47
av taliz
Happ, 560k på kontot för en bil jag kört knappt 3000 mil med, och gav 430 för ny. :shock:
Nu får hojen rulla ett tag istället. 8-)