Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Klintan »

Slå för säkerhets skull in regnr här för att se om bilen är typad för drag: https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ ... lator.aspx
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Cay
Teslaägare

Inlägg av Cay »

Klintan skrev:
Slå för säkerhets skull in regnr här för att se om bilen är typad för drag: https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ ... lator.aspx

Men börja inte om nu igen, Klintan! Vi har ju precis konstaterat med hjälp av Tars m fl att 2017 X med luftfjädring är typgodkända med drag. Sidan du hänvisar till ger inga klara svar i detta.

Sofie: Ring ett Tesla servicecenter och fråga om du är osäker, här är risken uppenbar att du blir neddragen i en oändlig diskussion om vad som är och inte är, respektive var det står och inte står.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Vi hade den här diskussionen tidigare i Februari. Det finns bilar som inte är typade för drag, flera användare här har det, som behöver en registreringsbesiktning för att godkännas. Om frågeställaren ska köpa en bil är det väl säkrast att kolla med Transportstyrelsen som har koll? Läs gärna denna tråd: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 33#p301633
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Ja, men registreringsbesiktning kan göras vid nästa ordinarie bilbesiktning efter att du monterat kroken om bilen är typgodkänd för dragkrok, vilket Model X med luftfjädring är. En bil som integritet typgodkäänt för dragkrok, som tex Model S, får inte registreringsbesiktnings för dragkrok ens.

Det är alltså typgodkänandet som är avgörande, inte vad som stor i registreringspappret.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

LarsL skrev:
Ja, men registreringsbesiktning kan göras vid nästa ordinarie bilbesiktning efter att du monterat kroken om bilen är typgodkänd för dragkrok, vilket Model X med luftfjädring är. En bil som integritet typgodkäänt för dragkrok, som tex Model S, får inte registreringsbesiktnings för dragkrok ens.

Det är alltså typgodkänandet som är avgörande, inte vad som stor i registreringspappret.
+1
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Cay
Teslaägare

Inlägg av Cay »

”Reservationspriset ej uppnått”?!

Vad är det för tomte som tror att hen kan få mer än 741500kr för 2016 X60 utan dragkrok (vill jag minnas) och med 9400mil?!

Ojojoj vilken blunder!
AC99D364-36C1-4879-AB2D-D09C12989C30.png
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare

Inlägg av oscfor »

Rservationspiset sattes ju för två veckor sedan. Vidare hade ju KVD föreslagit ett bilhandlarpris på 900k.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Budet är ju fortfarande bindande för köparen, så man får ju hoppas att säljaren går med på budet.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Cay
Teslaägare

Inlägg av Cay »

KvD är ett skämt, eller vad?!

De föreslog för en månad sedan ett reservationspris för min X som ligger ca 100kkr lägre än det vinnande budet för denna X60 - och då är dennes reservationspris inte ens uppnått!

Och min har dessutom: större batteri, mer utrustning, dragkrok, uttagen senare, och mindre än hälften i rullade mil :)
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare

Inlägg av kler »

Men just den här X:en är "utrustad med GPS och går bra i motor och växellåda".
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

kler skrev:
Men just den här X:en är "utrustad med GPS och går bra i motor och växellåda".
Ja? Växlingarna kändes ju inte under provkörningen så då måste den gå bra jue, det förstår du väl? :lol: :lol: :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Nyutkommen s100 på Kvd, blir kanske en av de första vi kan se hur de nya priserna har slagit på begagnade S100?
https://www.blocket.se/goteborg/Tesla_M ... 3.htm?aw=1

Uppskattat slutpris enligt annonsen: 880-980tkr, rimligt?
Ganska avskalad i extra utrustning enligt annonsen, vad jag kan se enbart vinterpaket, eller kanske missat något.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Cay skrev:
KvD är ett skämt, eller vad?!

De föreslog för en månad sedan ett reservationspris för min X som ligger ca 100kkr lägre än det vinnande budet för denna X60 - och då är dennes reservationspris inte ens uppnått!

Och min har dessutom: större batteri, mer utrustning, dragkrok, uttagen senare, och mindre än hälften i rullade mil :)
Reservationspriset bestämmer säljaren. KVD kommer rekommendera ett lågt pris för då är det större chans att objektet blir sålt och inte står hos KVD länge.
Men står du bara på dig så kan du sätta reservationspriset till en miljon om du vill.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Verdi

Inlägg av Verdi »

Stötande att det _fortfarande_ läggs ut bilar enligt den gamla prisnivån på blocket. Även av KVD. https://www.blocket.se/goteborg/Tesla_M ... 3.htm?aw=1
Verdi

Inlägg av Verdi »

108 st Model S på blocket nu. Lär vara 200 snart. Det här är galet. Stackars de som köper och inte har koll på nypriset.
Användarvisningsbild
Johan84
Teslaägare

Inlägg av Johan84 »

Har följ begagnat priserna sen innan jag la min reservation på model 3 för snart 3 år sedan och ändå rätt sjukt hur ms hållit värde fram till nu, är pga dollar SEK till stor del tror jag. Den stora prissänkningen är absolut trist för dom som precis köpt men har varit mycket snack om att dom står sig så bra i värde innan dess här på forumet så kanske förhoppningsvis kommer de ner på en mer normal nivå snart så man får ihop en vettig kalkyl. Kommer inte priserna ner efter detta så borde det göra det när refresh kommer ut. Sen börjar ju 3års leasing bilar med facelift komma ut i sommar så då borde man kunna få sig en s för 550k tror iaf jag, annars köper jag hellre nytt om det inte är mer än 40% tapp på 3 år. Försöka hålla köpsugen borta till i höst för att invänta dragkrok på 3an annars hellre en s om det inte kommer.

Tycker inte synd om dom som köper till för högt pris för då har man inte gjort research innan man köper bil. Konstigt inte fler sänker ordentligt nu för att hinna sälja innan 14e ifall en ms refresh kommer, vilket kanske inte är säkert men iaf en möjlighet.
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Johan84 skrev:
Har följ begagnat priserna sen innan jag la min reservation på model 3 för snart 3 år sedan och ändå rätt sjukt hur ms hållit värde fram till nu, är pga dollar SEK till stor del tror jag. Den stora prissänkningen är absolut trist för dom som precis köpt men har varit mycket snack om att dom står sig så bra i värde innan dess här på forumet så kanske förhoppningsvis kommer de ner på en mer normal nivå snart så man får ihop en vettig kalkyl. Kommer inte priserna ner efter detta så borde det göra det när refresh kommer ut. Sen börjar ju 3års leasing bilar med facelift komma ut i sommar så då borde man kunna få sig en s för 550k tror iaf jag, annars köper jag hellre nytt om det inte är mer än 40% tapp på 3 år. Försöka hålla köpsugen borta till i höst för att invänta dragkrok på 3an annars hellre en s om det inte kommer.

Tycker inte synd om dom som köper till för högt pris för då har man inte gjort research innan man köper bil. Konstigt inte fler sänker ordentligt nu för att hinna sälja innan 14e ifall en ms refresh kommer, vilket kanske inte är säkert men iaf en möjlighet.
Jag tror också begagnatpriserna kommer pressas nedåt av att Model 3 har börjat levereras. Det är flera som byter ut sin gamla S mot en ny 3:a och flera som hellre köper en ny 3:a istället för en begagnad S för samma pris. När Model 3 SR blir tillgänglig tror jag vi får se begagnatpriserna pressas ytterligare. Det har helt enkelt inte funnits så billiga Teslor tidigare och nu kan man köpa dem nya till lägre priser.

Teslas begagnatpriser har hållits upp av en hög efterfrågan i kombination med en brist på jämförbara alternativ. Nu ökar utbudet och det kommer billigare alternativ.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare

Inlägg av olarsson »

juristen skrev:
Johan84 skrev:

Jag tror också begagnatpriserna kommer pressas nedåt av att Model 3 har börjat levereras. Det är flera som byter ut sin gamla S mot en ny 3:a och flera som hellre köper en ny 3:a istället för en begagnad S för samma pris. När Model 3 SR blir tillgänglig tror jag vi får se begagnatpriserna pressas ytterligare. Det har helt enkelt inte funnits så billiga Teslor tidigare och nu kan man köpa dem nya till lägre priser.

Teslas begagnatpriser har hållits upp av en hög efterfrågan i kombination med en brist på jämförbara alternativ. Nu ökar utbudet och det kommer billigare alternativ.
Låter helt rimligt. Men borde då i mycket högre grad påverka S jämfört med X. I alla fall innan Y kommer..
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Intressantantast av allt i Q4 rapporten från Tesla var uppgiften att enbart fyra procent av inbytena för Model 3 var Model S. Tyvärr tror jag siffran är mycket högre här.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

SR-71-BlackBird skrev:
Konstigt att Stefan accepterade att försöka säljas den så dyrt. Han brukar ha bra koll och har ett tydligt intresse att lära sig alla detaljer om Teslor beroende på när de byggts.

Antar att det betyder att han trots allt tror det finns köpare på den nivån vilket för mig verkar omöjligt.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

SR-71-BlackBird skrev:

Eh.. nej. Den har varit uppe tidigare. En ny med AP3 kostar 1.110.000. Dvs 1.050.000 efter bonus.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Jag kör en S75D med gratis laddning.
Har bokat en Tesla 3.
Men tvekar, kör väldigt mycket, i min kalkyl så blir en Tesla 3 dyrare per mil för mig eftersom jag inte kan ladda hemma och laddar nästan bara på SuC.

Jag tjänar ca 60.000kr per år i bränslekostnader mot min gamla bensinbil och ca 15.360kr per år mot att köra en Tesla 3.

Så de som väljer mellan att köpa en begagnad S eller X med gratis laddning eller en ny 3 för ca 600.000kr och man kör mycket. Då skulle jag inte välja 3.

Ju äldre bilen blir, desto större värde får gratis laddning, och begpriset hålls uppe.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Konstigt att Stefan accepterade att försöka säljas den så dyrt. Han brukar ha bra koll och har ett tydligt intresse att lära sig alla detaljer om Teslor beroende på när de byggts.

Antar att det betyder att han trots allt tror det finns köpare på den nivån vilket för mig verkar omöjligt.

Folk lever på hoppet. Är ju en rätt tuff sak att säga som förmedlare. "Jo, by the way... Vi måste sänka med 350 tusen om du ska ha nån chans att få den såld".
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Verdi skrev:
Legato skrev:
SR-71-BlackBird skrev:

Folk lever på hoppet. Är ju en rätt tuff sak att säga som förmedlare. "Jo, by the way... Vi måste sänka med 350 tusen om du ska ha nån chans att få den såld".
Det tar säkert en månad eller så innan marknaden stabiliserats efter detta trauma. De som säljer behöver få någon vecka med dussintals potentiella köpare som tycker bilarna är för dyra innan säljarna sänker priset och när det sänks så blir det med några tiotals tusen kronor åt gången. Trots att det är över en vecka sedan nypriserna sänktes kraftigt så märks knappt någon skillnad i begärda priser på blocket.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Skriv svar