Kärnkraft är inte framtiden

Här diskuterar vi övriga ämnen.

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av chaffis75 »

NiklasTesla skrev: 13 dec 2025 23:13
niklas12 skrev: 09 dec 2025 16:23
Airlift skrev: 09 dec 2025 07:18
NiklasTesla skrev: 09 dec 2025 03:11
Airlift skrev: 08 dec 2025 19:30
Elnätsavgiften i praktiken;

Ah, en besparing på 87kr för överföring. En kostnad på 360kr i effektavgift. För att det skulle bli billigare går gränsen vid 520W mellan 06-19 vardagar.

En smått omöjlig uppgift…
Gör som jag köp hemmabatteri och täck förbrukningen mellan 6-19 när effektavgift gäller. MVH
Nät betalar det sig?
Aldrig om man gör en realistisk beräkning
Fel igen som så många gånger tidigare:

https://emaldo.com/sv/pages/emaldo-grid-rewards

Systemet mitt kostade 69tkr och även utan effektavgift så räknare jag mycket försiktigt med under 5 års pay off tid med med ca 17500 per år i besparingar och ersättning från stödtjänster. Fått ca 1250/månad hittills i stödtjänster och sparat ca 200sek per månad i form av inköp kring billigaste timmen per dygn.

Emaldos egen kalkyl är mer optimistisk med ca 2års pay off tid.

Som jag skrivit här i många års tid nu så kommer framtidens elsystem till mestadels bestå av förnyelsebar energi och lagring. Nu lever jag dessutom som jag lär och fått mycket bättre privatekonomi till följd av mina beslut.

Detta inläggssvar är till er som läser denna tråd men inte postar pro-kärnkraft samt med vänliga hälsningar
Vem är de du säljer städtjänster till och vilken typ? Jag tycker allt man läser på nätet pekar på att ersättningen är nära noll för stödtjänser. Men ja kan få ur de summorna så är de såklart intressant.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

NiklasTesla skrev: 13 dec 2025 23:13
niklas12 skrev: 09 dec 2025 16:23
Airlift skrev: 09 dec 2025 07:18
NiklasTesla skrev: 09 dec 2025 03:11
Airlift skrev: 08 dec 2025 19:30
Elnätsavgiften i praktiken;

Ah, en besparing på 87kr för överföring. En kostnad på 360kr i effektavgift. För att det skulle bli billigare går gränsen vid 520W mellan 06-19 vardagar.

En smått omöjlig uppgift…
Gör som jag köp hemmabatteri och täck förbrukningen mellan 6-19 när effektavgift gäller. MVH
Nät betalar det sig?
Aldrig om man gör en realistisk beräkning
Fel igen som så många gånger tidigare:

https://emaldo.com/sv/pages/emaldo-grid-rewards

Systemet mitt kostade 69tkr och även utan effektavgift så räknare jag mycket försiktigt med under 5 års pay off tid med med ca 17500 per år i besparingar och ersättning från stödtjänster. Fått ca 1250/månad hittills i stödtjänster och sparat ca 200sek per månad i form av inköp kring billigaste timmen per dygn.

Emaldos egen kalkyl är mer optimistisk med ca 2års pay off tid.

Som jag skrivit här i många års tid nu så kommer framtidens elsystem till mestadels bestå av förnyelsebar energi och lagring. Nu lever jag dessutom som jag lär och fått mycket bättre privatekonomi till följd av mina beslut.

Detta inläggssvar är till er som läser denna tråd men inte postar pro-kärnkraft samt med vänliga hälsningar
Kostade, eller vad du betalade?

Vem betalar för stödtjänster, som vi tidigare inte behövde avsätta budget för i nätet?
Vem?

Att du tror att det är en vinst för att några få kan få ekonomi i det är rätt, intressant.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Emaldo kör någon egen väg med stödtjänster, verkar betala en del ur egen ficka. Ett tag gav de 2000kr/mån ur egen ficka, numera verkar de hjälpa till och stödja avtalen med nätleverantörerna. Ett sätt för att växa?
Hade också besök av en säljare, men han visade bara avkastningsdiagram till juli 2024 och gav inte ett trovärdigt intryck.
Elbilist sedan 2014
Skriv svar