Ja, det är lite av en besvikelse skall jag erkänna (som trott mycket på Hyundai och nya E-GMP).
Är det den kantiga designen som sabbar luftmotståndet, eller är det drivlinan som inte är lika snål som hos ID och Tesla?
Men det sagt så skulle ett test utan cyklar på kroken troligen ge en mycket rättvisare bild av förbrukningen (även om skillnaden spontant inte borde fullt så stor, så vet man aldrig).
Ioniqen har Cd på 0.288, det är till och med 0.01 högre än Polestar 2. Den lär alltså vara törstig i högre hastighet. Nu spelar ju frontarean roll också med kan inte tänka mig att Ioniqen har mycket mindre sådan än Polestar.
Men alla påstår ju att Kia Eniro och Hyundai Kona är så snåla även på motorväg. Kian och Konan har 0,29 (jag hittade bara luftmotstånd för Plug in Hybriden men tänker att den igentäppta grillan inte kan göra såna underverk) och Kia Esoul har tom 0,35
Men alla påstår ju att Kia Eniro och Hyundai Kona är så snåla även på motorväg. Kian och Konan har 0,29 (jag hittade bara luftmotstånd för Plug in Hybriden men tänker att den igentäppta grillan inte kan göra såna underverk) och Kia Esoul har tom 0,35
Allt beror ju på hur man testar, känns som många av testerna där man jämför många elbilar är från Norge. Vid låga hastigheter är det helt annan fördelning av vad som gör störst skillnad. Ju snabbare man kör desto större del blir luftmotståndet.
Allt beror ju på hur man testar, känns som många av testerna där man jämför många elbilar är från Norge. Vid låga hastigheter är det helt annan fördelning av vad som gör störst skillnad. Ju snabbare man kör desto större del blir luftmotståndet.
Jag trodde att allt var från gurun Tesla Bjørns motorvägstester på den här hemsidan
Jag har 20” ja. Ska köra till Skåne på onsdag utan cyklar, då blir det ett bra tillfälle att jämföra förbrukning utan störande grejer bak.
En annan fråga Helectric, är det mycket pling och annat konstgjort ljud i bilen?
Eller måste man bekräfta varje gång man startar bilen att man måste trycka på en knapp som i t.ex. Leafen för att få igång panelen?
Eller att bilen plingar som en 24-meters långtradare när man backar?
Jag har 20” ja. Ska köra till Skåne på onsdag utan cyklar, då blir det ett bra tillfälle att jämföra förbrukning utan störande grejer bak.
Keep us informed.
Med förändring från 1500 till 3000 mils serviceintervall försvann den ena farhågan, om du kör Ioniqen i torrt väder genom Halland i 120 gränsen på runt 0,2 så försvinner den andra.
Säg till om du ska till Malmö, så har jag kaffe och fikabröd(inte så gott som Frielekaffe dock)
Edit: eller om du ska ladda på Ionity Malmö, så kommer jag gärna ner för att kolla.
En annan fråga Helectric, är det mycket pling och annat konstgjort ljud i bilen?
Eller måste man bekräfta varje gång man startar bilen att man måste trycka på en knapp som i t.ex. Leafen för att få igång panelen?
Det är en del pling och plong, men en hel del går att välja bort under inställningar. Har några ljud kvar innan jag är helt nöjd
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Intressant! Förresten, hur lätt verkar det vara att lyfta ut subwoofern? Kan man koppla ur och montera lös den så kanske man får ett liknande utrymme där som model 3 har.
Det återstår att undersöka
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Det är en del pling och plong, men en hel del går att välja bort under inställningar. Har några ljud kvar innan jag är helt nöjd
Så bra att man kan göra sig av med de flesta (bara de stångs permanent och inte behöver tryckas på knappar vid varje uppstart). Vid provkörningsklippen på YT så har det varit en förfärlig massa plinganden. Helt sjukt att det ska plinga när man stängt av bilen och blinka meddelande på instrumentpanelen att man ska undersöka så att man inte har en bebis i baksätet som man kan glömma kvar… Du får skriva tutorial för oss senblivna ägare sen så att vi kan få ett Joe-mode. Jag fattar inte alla dessa plinganden…
Så bra att man kan göra sig av med de flesta (bara de stångs permanent och inte behöver tryckas på knappar vid varje uppstart). Vid provkörningsklippen på YT så har det varit en förfärlig massa plinganden. Helt sjukt att det ska plinga när man stängt av bilen och blinka meddelande på instrumentpanelen att man ska undersöka så att man inte har en bebis i baksätet som man kan glömma kvar… Du får skriva tutorial för oss senblivna ägare sen så att vi kan få ett Joe-mode. Jag fattar inte alla dessa plinganden…
Det är en massa inställningar för allt möjligt, inte allt som är helt logiskt att hitta, men det mesta ligger där nånstans.
Model 3-24/Polestar 3-24
760km avverkade, första biten fram till Oslo, dvs innan riktig motorväg var bilen väldigt snål, låg på ca 15. enbart motorväg verkar den ganska törstig. Hade farthållaren på 120-125 hela vägen mellan Oslo och Göteborg, väldigt lite trafik, så bara flöt på. Då låg förbrukningen på 27,5. Det är faktiskt högre än med Polestar. Men Ionic laddar sjukt snabbt, var över 200kW under långa perioder. Totalt hela resan blev snittförbrukning 18. Dock hade jag stort cykelstativ bak och detta är självklart mer negativt på motorväg än långsammare vägar.
Komfortabel bil helt klart och bra ”autopilot”. Bra drag vid omkörningar, dock fattas det aningen i mellanregistret (80-120kmh) tycker jag, men det är nog för man är bortskämd med ändå kraftigare motorer.
Skärmen framför ratten känns lite dåligt utnyttjad, det är några stora fält på varje sida som ska symbolisera hastighet och gaspådrag, men känns som man hade kunnat ha karta eller musikinfo där.
Appen är grym, går att ställa in allt möjligt och får alltid kontakt!
Åh herregud så hög förbrukning!!!
Ja, det är lite av en besvikelse skall jag erkänna (som trott mycket på Hyundai och nya E-GMP).
Är det den kantiga designen som sabbar luftmotståndet, eller är det drivlinan som inte är lika snål som hos ID och Tesla?
Men det sagt så skulle ett test utan cyklar på kroken troligen ge en mycket rättvisare bild av förbrukningen (även om skillnaden spontant inte borde fullt så stor, så vet man aldrig).
Tänk då i hällregn och motvind som vi alltid har i det här jäkla skitlandet (Johan Glans). Fråga Helectric: har du 20 tumsfälgarna? Är det Michelin Pilot Sport som på bilarna i Valencia? Jag tror att det sitter Michelin Primacy 4 på bilarna med 19 tumsfälgar. Det är de nya elbilsdäcken som vunnit många tester och är jättesnåla. I kombination med mindre ofjädrad vikt och rotationsmassa så kan 19 tummarna vara ordentligt mkt snålare. Hoppas att det är så (lite egoistiskt Helectric jag vet). Cyklar bak kan ju förstöra luftflödet bakom bilen vilket är viktigast i luftmotstånd. Men Ioniq 5 har samma siffra som ID4…
Michelin Pilot Sport EV sitter på bilen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Detta blev ju ganska bra, nu går det att lasta helt upp till taket och det relativt låga insynsskyddet blir inte den begränsande faktorn.
Är plastmattan standard eller accessoar?
Kostar ekstra
Hyundai Malmö tar strax under 1000kr för mattan.
Tusen tack HelectriC för att du tar dig tid
Täcker mattan sprickan mellan golv och baksäten, när säten är i främsta läget?
Detta blev ju ganska bra, nu går det att lasta helt upp till taket och det relativt låga insynsskyddet blir inte den begränsande faktorn.
Är plastmattan standard eller accessoar?
Kostar ekstra
Hyundai Malmö tar strax under 1000kr för mattan.
Tusen tack HelectriC för att du tar dig tid
Täcker mattan sprickan mellan golv och baksäten, när säten är i främsta läget?
Haha, vi får betala 1500kr och det är utan moms. Skulle ha köpt i Sverige
Den täcker inte sprickan och ärligt talat hade jag nog förväntat lite bättre kvalitet till det priset, sjukt överprisad.
Model 3-24/Polestar 3-24
Körde en runda idag med 4 passagere och skulle se hur mycket plats man kan få i baksätet om man försöker maximera. Jag satte mig så långt fram som möjligt som jag ändå skulle kunna sitta ganska länge utan att det blir obekvämt och jäklar vad plats det blir i baksätet. Känns som en sjukt optimal taxibil
Model 3-24/Polestar 3-24
Du har inte lust att ställa upp i SECC 2021 med din Ionic 5 HelectriC, iallafall på en av delsträckorna? Det skulle bli första gången som Teslorna får en rejäl utmaning känns det som.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Du har inte lust att ställa upp i SECC 2021 med din Ionic 5 HelectriC, iallafall på en av delsträckorna? Det skulle bli första gången som Teslorna får en rejäl utmaning känns det som.
Nja, är nog inte så intresserad av att köra "i onödan"
Model 3-24/Polestar 3-24