Sida 67 av 355

Re: Audi e-tron

Postat: 24 feb 2019 07:26
av Henrik Torphammar
Jerker skrev:
Kul video men även lite intressant att FC sväljer Audi reklamen i början att det är en sjukt bra fördel att bilen är tung, att man vinner massor av räckvidd på det genom regenerering. Sen I slutet av videon så kommer normal kritik mot vikten fram. Hehe....

Re: Audi e-tron

Postat: 24 feb 2019 08:54
av Laban
Henrik Torphammar skrev:
Kul video men även lite intressant att FC sväljer Audi reklamen i början att det är en sjukt bra fördel att bilen är tung, att man vinner massor av räckvidd på det genom regenerering. Sen I slutet av videon så kommer normal kritik mot vikten fram. Hehe....
Han sa "i'm not to sure about that" angående Audis påstående att det inte alltid är en nackdel att bilen är tung. Så de svalde väl inte det helt. Sen är det förstås bra att en bil som är tung har bra regen kapacitet.

Re: Audi e-tron

Postat: 24 feb 2019 09:23
av Gustafsson
Det som betyder något är ju verkningsgraden i regen, inte hur stark den är. Det gäller ju att omvandla bilens kinetiska energi till el. Det är hur stora förlusterna i den omvandlingen är som är viktiga för räckvidden. Att man har stark regen betyder ju bara att man kan bromsa med större effekt, men då under kortare tid, så man tjänar inget på det.

Re: Audi e-tron

Postat: 24 feb 2019 09:47
av Mickep
att en tung bil är bra för att då får man mycket kinetisk energi via regen på nedvägen är endast bra om det går åt mindre energi uppför (vilket skulle göra bilen till världens första perpetual motion maskin) så jag se anledning att vara kritisk till det påståendet. har inte sett några siffror som tyder på att man kan spara energi med en tyngre bil.

Re: Audi e-tron

Postat: 24 feb 2019 09:47
av Niklas Z
Om man ser regeneringen isolerad så finns det naturligtvis mer kinetisk energi hos en tung bil som kan omvandlas till el, men då bortser man ju från det faktum att bilen tidigare måste ha förbrukat mer elektrisk energi för att skapa mer kinetisk energi hos den tunga bilen. Fast det är klart, om man kör mycket mer i nedförsbackar än uppförsbackar så kan det kanske löna sig att ha en tung bil. Lite svårt att hitta en sådan körcykel dock …

Re: Audi e-tron

Postat: 24 feb 2019 11:07
av mati
Jag tror det de egentligen menar är att hög vikt spelar mindre roll i en elbil jämfört med en ice-bil, där den kinetiska energin alltid försvinner genom bromsskivorna.
En elbil som väger 2,5 ton är inte lika illa som en lika tung diesel-SUV, och siffrorna kan inte rakt av jämföras med varandra. Man bör alltså inte bara stirra på vikten och skrika att bilen är alldeles för tung bara för att den väger x kilo mer än en Honda Civic.
Även en Model S väger 2,3 ton, det är alltså ingen lättviktare heller direkt. Men att påstå att hög vikt skulle vara en fördel är verkligen att ta i. Hög vikt påverkar ju även däckslitaget t.ex., inte bara förbrukningen.

Re: Audi e-tron

Postat: 24 feb 2019 11:23
av Legato
Model S väger 1,96-2,25 ton beroende på modell...

S75D väger 2,09 och S100D väger 2,20.

Re: Audi e-tron

Postat: 24 feb 2019 12:19
av helix
Teslabjörn vägde in E-tron på 2720kg

Re: Audi e-tron

Postat: 24 feb 2019 12:20
av mati
Legato skrev:
Model S väger 1,96-2,25 ton beroende på modell...

S75D väger 2,09 och S100D väger 2,20.
Konstigt, jag visste att du skulle säga emot. Det hade jag på känn och jag hade varit uppriktigt förvånad om du inte hade ifrågasatt min kommentar på ett eller annat sätt.
Ledsen, nu får jag tala om för dig att jag jobbar inom fordonsvägningsbranchen och min Model S är troligen den mest vägda Teslan i Sverige, om inte i hela världen. Den väger inklusive mig själv på 73kg ganska så exakt 2300kg. Vi brukar använda den som referensvikt eftersom vikten inte förändras som på bilar med en bränsletank som kan vara mer eller mindre fylld.
Enligt trafikverket ligger tjänstevikten på 2251kg.

Re: Audi e-tron

Postat: 24 feb 2019 12:50
av oscfor
mati skrev:
Legato skrev:
Model S väger 1,96-2,25 ton beroende på modell...

S75D väger 2,09 och S100D väger 2,20.
Konstigt, jag visste att du skulle säga emot. Det hade jag på känn och jag hade varit uppriktigt förvånad om du inte hade ifrågasatt min kommentar på ett eller annat sätt.
Ledsen, nu får jag tala om för dig att jag jobbar inom fordonsvägningsbranchen och min Model S är troligen den mest vägda Teslan i Sverige, om inte i hela världen. Den väger inklusive mig själv på 73kg ganska så exakt 2300kg. Vi brukar använda den som referensvikt eftersom vikten inte förändras som på bilar med en bränsletank som kan vara mer eller mindre fylld.
Enligt trafikverket ligger tjänstevikten på 2251kg.
Laddad eller oladdad? ;-)

Audi e-tron

Postat: 24 feb 2019 12:59
av taliz
Lite förvånande är det ändå att Audi inte valde att bygga etron i aluminium.
Särskilt med tanke på att de tidigare tryckt så mycket på det, samt att Teslas konkurrenter är byggda i det.

Det blir inte mycket man kan häkta på dragkroken när bilen väger så mycket, utan att ta E-kort.
Å andrasidan, har man E-kort så bör det ju bli en stabil dragbil.

Re: Audi e-tron

Postat: 24 feb 2019 13:23
av Limokungen
Legato skrev:
Model S väger 1,96-2,25 ton beroende på modell...

S75D väger 2,09 och S100D väger 2,20.

Min S100D har en tjänstevikt på 2295 och totalvikt på 2694

Re: Audi e-tron

Postat: 24 feb 2019 15:12
av mati
oscfor skrev:
mati skrev:
Legato skrev:
Model S väger 1,96-2,25 ton beroende på modell...

S75D väger 2,09 och S100D väger 2,20.
Konstigt, jag visste att du skulle säga emot. Det hade jag på känn och jag hade varit uppriktigt förvånad om du inte hade ifrågasatt min kommentar på ett eller annat sätt.
Ledsen, nu får jag tala om för dig att jag jobbar inom fordonsvägningsbranchen och min Model S är troligen den mest vägda Teslan i Sverige, om inte i hela världen. Den väger inklusive mig själv på 73kg ganska så exakt 2300kg. Vi brukar använda den som referensvikt eftersom vikten inte förändras som på bilar med en bränsletank som kan vara mer eller mindre fylld.
Enligt trafikverket ligger tjänstevikten på 2251kg.
Laddad eller oladdad? ;-)
Svaret finns här:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 18#p203618
Skillnaden är enorm såklart ;)

Re: Audi e-tron

Postat: 24 feb 2019 16:35
av Foluke
Niklas Z skrev:
Om man ser regeneringen isolerad så finns det naturligtvis mer kinetisk energi hos en tung bil som kan omvandlas till el, men då bortser man ju från det faktum att bilen tidigare måste ha förbrukat mer elektrisk energi för att skapa mer kinetisk energi hos den tunga bilen. Fast det är klart, om man kör mycket mer i nedförsbackar än uppförsbackar så kan det kanske löna sig att ha en tung bil. Lite svårt att hitta en sådan körcykel dock …
Nja, Tibor var det nog som skrev om en eltruck som fylldes med malm(?) högt upp och bromsade sig ner med regen, tömde lasten och gick upp igen. Aldrig någon extra laddning. Snarare överskottsenergi att dela med sig på natten. Detta om udda körcykel! :D

Re: Audi e-tron

Postat: 24 feb 2019 16:58
av Legato
mati skrev:
Legato skrev:
Model S väger 1,96-2,25 ton beroende på modell...

S75D väger 2,09 och S100D väger 2,20.
Konstigt, jag visste att du skulle säga emot. Det hade jag på känn och jag hade varit uppriktigt förvånad om du inte hade ifrågasatt min kommentar på ett eller annat sätt.
Ledsen, nu får jag tala om för dig att jag jobbar inom fordonsvägningsbranchen och min Model S är troligen den mest vägda Teslan i Sverige, om inte i hela världen. Den väger inklusive mig själv på 73kg ganska så exakt 2300kg. Vi brukar använda den som referensvikt eftersom vikten inte förändras som på bilar med en bränsletank som kan vara mer eller mindre fylld.
Enligt trafikverket ligger tjänstevikten på 2251kg.
För det första. Du jobbar inom fordonsvägning och tycker på fullt allvar att det är rimligt att uppge vikten inklusive dig själv när du jämför med E-Tron? Du tänkte att E-Tron nog också specats "inklusive mati på 73 kg"?

För det andra. Poängen var inte diffen mot vad du uppgav, poängen var att vikten på Model S diffar med ca 300 kg beroende på modell. Hade någon skrivit att "Model S" väger "under 2 ton" så hade du såklart påpekat det som felaktigt...

Och ja, jag vet att "tjänstevikt" inkluderar en förare, men nu pratade vi om bilens vikt och för E-Tron uppgavs vikten utan förare.

Re: Audi e-tron

Postat: 24 feb 2019 17:05
av Legato
Limokungen skrev:
Legato skrev:
Model S väger 1,96-2,25 ton beroende på modell...

S75D väger 2,09 och S100D väger 2,20.

Min S100D har en tjänstevikt på 2295 och totalvikt på 2694
2200 kilo är vad jag läst för S100d, men din siffra är ju 2220 kg exklusive förare då så det spelar ju inte så stor roll.

Re: Audi e-tron

Postat: 24 feb 2019 17:14
av Legato
Väldig spridning på e-tron dock. Sett siffror på allt från 2400 till 2560 kg i "kerb weight" dvs exklusive förare.

Re: Audi e-tron

Postat: 24 feb 2019 18:48
av Geni87
Legato skrev:
Väldig spridning på e-tron dock. Sett siffror på allt från 2400 till 2560 kg i "kerb weight" dvs exklusive förare.
Kerb weight kan mycket väl inkludera förarens vikt, det beror på vem man frågar. :)

"Curb weight (American English) or kerb weight (British English) is the total mass of a vehicle with standard equipment and hardpoints, all necessary operating consumables such as motor oil, transmission oil, coolant, air conditioning refrigerant, and sometimes a full tank of fuel, while not loaded with either passengers, cargo, or weaponry.

This definition may differ from definitions used by governmental regulatory agencies or other organizations. For example, many European Union manufacturers include the weight of a 75-kilogram (165 lb) driver to follow European Directive 95/48/EC.[1] Organizations may also define curb weight with fixed levels of fuel and other variables to equalize the value for the comparison of different vehicles."

Re: Audi e-tron

Postat: 24 feb 2019 19:08
av Zalman3
Geni87 skrev:
Legato skrev:
Väldig spridning på e-tron dock. Sett siffror på allt från 2400 till 2560 kg i "kerb weight" dvs exklusive förare.
Kerb weight kan mycket väl inkludera förarens vikt, det beror på vem man frågar. :)

"Curb weight (American English) or kerb weight (British English) is the total mass of a vehicle with standard equipment and hardpoints, all necessary operating consumables such as motor oil, transmission oil, coolant, air conditioning refrigerant, and sometimes a full tank of fuel, while not loaded with either passengers, cargo, or weaponry.

This definition may differ from definitions used by governmental regulatory agencies or other organizations. For example, many European Union manufacturers include the weight of a 75-kilogram (165 lb) driver to follow European Directive 95/48/EC.[1] Organizations may also define curb weight with fixed levels of fuel and other variables to equalize the value for the comparison of different vehicles."
Tesla Björn vägde in Audi e-tron på 2.720kg.

Re: Audi e-tron

Postat: 24 feb 2019 19:13
av Legato
Zalman3 skrev:
Geni87 skrev:
Legato skrev:
Väldig spridning på e-tron dock. Sett siffror på allt från 2400 till 2560 kg i "kerb weight" dvs exklusive förare.
Kerb weight kan mycket väl inkludera förarens vikt, det beror på vem man frågar. :)

"Curb weight (American English) or kerb weight (British English) is the total mass of a vehicle with standard equipment and hardpoints, all necessary operating consumables such as motor oil, transmission oil, coolant, air conditioning refrigerant, and sometimes a full tank of fuel, while not loaded with either passengers, cargo, or weaponry.

This definition may differ from definitions used by governmental regulatory agencies or other organizations. For example, many European Union manufacturers include the weight of a 75-kilogram (165 lb) driver to follow European Directive 95/48/EC.[1] Organizations may also define curb weight with fixed levels of fuel and other variables to equalize the value for the comparison of different vehicles."
Tesla Björn vägde in Audi e-tron på 2.720kg.
Tom? Galet att det kan diffa så mycket.

Re: Audi e-tron

Postat: 24 feb 2019 20:19
av Zalman3
Legato skrev:
Zalman3 skrev:
Geni87 skrev:
Legato skrev:
Väldig spridning på e-tron dock. Sett siffror på allt från 2400 till 2560 kg i "kerb weight" dvs exklusive förare.
Kerb weight kan mycket väl inkludera förarens vikt, det beror på vem man frågar. :)

"Curb weight (American English) or kerb weight (British English) is the total mass of a vehicle with standard equipment and hardpoints, all necessary operating consumables such as motor oil, transmission oil, coolant, air conditioning refrigerant, and sometimes a full tank of fuel, while not loaded with either passengers, cargo, or weaponry.

This definition may differ from definitions used by governmental regulatory agencies or other organizations. For example, many European Union manufacturers include the weight of a 75-kilogram (165 lb) driver to follow European Directive 95/48/EC.[1] Organizations may also define curb weight with fixed levels of fuel and other variables to equalize the value for the comparison of different vehicles."
Tesla Björn vägde in Audi e-tron på 2.720kg.
Tom? Galet att det kan diffa så mycket.
Nu var det ju med förare och kanske lite last.

Re: Audi e-tron

Postat: 26 feb 2019 21:41
av Addex86
Provkörde i Åre, ingen wow känsla direkt. Klart att det var tajt och precist i styrning och chassi som sig bör på tyskt.
Men min S75D känns rappare än audin.
Upplevde även instrumenteringen lite plottrig, men kanske för att man är van vid Teslan.
Enligt bilen skulle den komma 225km på ca 90%, känns kortare än Teslor?
Känslan är att det är en fin Audi, men kunde vara en fossil dito.
Kände inte något speciellt ”ha” begär när jag satte mig i Teslan igen.
Funderar även på hur andra tillverkare ska hantera laddningen framöver?
Jag menar i Teslan skriver du in vart du vill åka och navigatorn föreslår laddplatser och hur länge man behöver ladda. Detta gör ju att man inte behöver tänka så mycket på den biten när man gör längre resor, det till och med gör längre resor möjliga, på ett smidigt sätt.

Re: Audi e-tron

Postat: 26 feb 2019 22:03
av Geni87
Addex86 skrev:
Provkörde i Åre, ingen wow känsla direkt. Klart att det var tajt och precist i styrning och chassi som sig bör på tyskt.
Men min S75D känns rappare än audin.
Upplevde även instrumenteringen lite plottrig, men kanske för att man är van vid Teslan.
Enligt bilen skulle den komma 225km på ca 90%, känns kortare än Teslor?
Känslan är att det är en fin Audi, men kunde vara en fossil dito.
Kände inte något speciellt ”ha” begär när jag satte mig i Teslan igen.
Funderar även på hur andra tillverkare ska hantera laddningen framöver?
Jag menar i Teslan skriver du in vart du vill åka och navigatorn föreslår laddplatser och hur länge man behöver ladda. Detta gör ju att man inte behöver tänka så mycket på den biten när man gör längre resor, det till och med gör längre resor möjliga, på ett smidigt sätt.
Vad var det för temperatur ute när du körde? Vet inte hur det låg till med den här bilen men provkörningsbilar brukar ju köras rätt hårt när folk ska "testa vad den går för" så beräknad räckvidd kan ju bli ganska lidande av det.

Re: Audi e-tron

Postat: 26 feb 2019 22:52
av Addex86
Det var 2 plus ute.
Ja, det är sant. Man testar ju förstås accelerationen. Vi körde en sträcka på knappt en mil och mätaren var nästan på samma 223km när vi var tillbaka. Så den beräknar väl som du säger på körstil. Upplever att den beräknar annorlunda mot Teslan.
Men när jag provaccelerade med Teslan direkt efteråt så upplever jag rätt stor skillnad på Teslans acceleration mot audin.

Re: Audi e-tron

Postat: 26 feb 2019 23:04
av Geni87
Addex86 skrev:
Det var 2 plus ute.
Ja, det är sant. Man testar ju förstås accelerationen. Vi körde en sträcka på knappt en mil och mätaren var nästan på samma 223km när vi var tillbaka. Så den beräknar väl som du säger på körstil. Upplever att den beräknar annorlunda mot Teslan.
Men när jag provaccelerade med Teslan direkt efteråt så upplever jag rätt stor skillnad på Teslans acceleration mot audin.
Vid 2 plus bör den iaf ha dragit nytta av värmepumpen. Vet inte hur stor hysteres de har på räckviddsberäkningen, efter en mil kan man tycka att den iaf bör ha anpassat sig till din körstil. Ja din Tesla är ju drygt 1 sekund snabbare 0-100 så det lär märkas Vore intressant att se siffror för e-tron för typ 80-130 km/h, möjligt att de har optimerat mer mot det. Eller så sparar de riktigt kvick acceleration till en "S-variant". :)