Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 14 mar 2022 08:05
Någon som har plockat ut en Model Y nu i feb/mars och som kan säga vad den visar för räckvidd i km vid batterisymbolen på displayen när den är fulladdad?
520 kmReNewAble skrev:Någon som har plockat ut en Model Y nu i feb/mars och som kan säga vad den visar för räckvidd i km vid batterisymbolen på displayen när den är fulladdad?
Vid 74% visar min 387 km. Vid 100% bör den alltså visa 523 km. Uttagen 25 feb.mikebike skrev:520 kmReNewAble skrev:Någon som har plockat ut en Model Y nu i feb/mars och som kan säga vad den visar för räckvidd i km vid batterisymbolen på displayen när den är fulladdad?
Som jämförelse visade min 2021 M3LR 524 km som mest.mikebike skrev:520 kmReNewAble skrev:Någon som har plockat ut en Model Y nu i feb/mars och som kan säga vad den visar för räckvidd i km vid batterisymbolen på displayen när den är fulladdad?
Det har om och om igen visats de senaste veckorna att de tiderna inte har något med verkligheten att göra så att spekulera baserat på dessa är nog meningslöst.Melon Must skrev:Tycker det är lite märkligt att det är längre levereranstid för LR med gemini om de kommer från Kina.
Leveranstid MYLR Med Induction leveranstid i Maj. Gäller svart, vit, grå. Blå=juli, röd=juni.
Performance levereras i April förutom blå=juli, röd=juni
MYLR med gemini levereras i Juli, gäller alla färger.
Min teori är att man i Berlin börjar med Performance (som alla vet) men börjar med LR redan i Maj. Man har inte börjat gjuta gemini fälgar så snikmodellen levereras i Juni när fabriken samtidigt är igång med alla färger.
Tror snarare att dom prioriterar bilar med mer utrustning = högre marginal. Om dom ändå har full orderstock.vigge50 skrev:Det har om och om igen visats de senaste veckorna att de tiderna inte har något med verkligheten att göra så att spekulera baserat på dessa är nog meningslöst.Melon Must skrev:Tycker det är lite märkligt att det är längre levereranstid för LR med gemini om de kommer från Kina.
Leveranstid MYLR Med Induction leveranstid i Maj. Gäller svart, vit, grå. Blå=juli, röd=juni.
Performance levereras i April förutom blå=juli, röd=juni
MYLR med gemini levereras i Juli, gäller alla färger.
Min teori är att man i Berlin börjar med Performance (som alla vet) men börjar med LR redan i Maj. Man har inte börjat gjuta gemini fälgar så snikmodellen levereras i Juni när fabriken samtidigt är igång med alla färger.
Kanske båtarna har anlänt när de ska men jag har läst flera i tråden väntrum som lade beställning av Model Y i början av mars med texten på hemsidan att leveranserna skulle ske i augusti. Två veckor senare får de dock sms om att de kan få ta emot sin bil redan i slutet av mars. Det tycker jag tyder på att leveranstiderna på hemsidan inte är något att lita på.Melon Must skrev:Jasså? Jag tycker mig ha sett att båtarna har anlänt ganska nära utsatta leveransdatum hela hösten?
Det har väl aldrig varit tal om några leveransdatum i Augusti 2022? Att vissa får väldigt snabb leverans eftersom de matchas med lagerbilar är inte så konstigt. Men faktum är att det just nu är ett mycket längre hopp med leveranserna som sammanfaller med att Berlin har startat. Kan ju bero på att Kina inte kan leverera. Vi får se.vigge50 skrev:Kanske båtarna har anlänt när de ska men jag har läst flera i tråden väntrum som lade beställning av Model Y i början av mars med texten på hemsidan att leveranserna skulle ske i augusti. Två veckor senare får de dock sms om att de kan få ta emot sin bil redan i slutet av mars. Det tycker jag tyder på att leveranstiderna på hemsidan inte är något att lita på.Melon Must skrev:Jasså? Jag tycker mig ha sett att båtarna har anlänt ganska nära utsatta leveransdatum hela hösten?
Det tror jag också...VilkenElbilBlirDet skrev:Tror snarare att dom prioriterar bilar med mer utrustning = högre marginal. Om dom ändå har full orderstock.vigge50 skrev:Det har om och om igen visats de senaste veckorna att de tiderna inte har något med verkligheten att göra så att spekulera baserat på dessa är nog meningslöst.Melon Must skrev:Tycker det är lite märkligt att det är längre levereranstid för LR med gemini om de kommer från Kina.
Leveranstid MYLR Med Induction leveranstid i Maj. Gäller svart, vit, grå. Blå=juli, röd=juni.
Performance levereras i April förutom blå=juli, röd=juni
MYLR med gemini levereras i Juli, gäller alla färger.
Min teori är att man i Berlin börjar med Performance (som alla vet) men börjar med LR redan i Maj. Man har inte börjat gjuta gemini fälgar så snikmodellen levereras i Juni när fabriken samtidigt är igång med alla färger.
Om man får killgissa så tror jag det innebär ”hairpin wound motor”, med bättre prestanda och ca 3% bättre räckvidd. Såg att min MYLR jag hämtar imorgon också kommer med det, något som bara fanns på Performance innan.jonasl skrev:Spännande. Undrar vad Wire wound drive unit innebär.
Nyfiken hur ser du det före bilen kommit? Får min MYLR nästa veckaModel Y Performance skrev:Om man får killgissa så tror jag det innebär ”hairpin wound motor”, med bättre prestanda och ca 3% bättre räckvidd. Såg att min MYLR jag hämtar imorgon också kommer med det, något som bara fanns på Performance innan.jonasl skrev:Spännande. Undrar vad Wire wound drive unit innebär.
Skriv in ditt VIN på https://www.vindecoderz.com/.Tesla_Dave skrev:Nyfiken hur ser du det före bilen kommit? Får min MYLR nästa veckaModel Y Performance skrev:Om man får killgissa så tror jag det innebär ”hairpin wound motor”, med bättre prestanda och ca 3% bättre räckvidd. Såg att min MYLR jag hämtar imorgon också kommer med det, något som bara fanns på Performance innan.jonasl skrev:Spännande. Undrar vad Wire wound drive unit innebär.
Jag provkörde en Polestar 2 med justerbart lårstöd, men jag tyckte bara det kändes konstigt.Bjelke skrev:Tycker att sittdynor är lite för enkla i alla Teslas modeller faktiskt, många som tycker dom
är för korta och saknar inställning för lårstöd, även jag och sambon tycker så…
De är för korta. Stolarna generellt är typiskt amerikanska, man sitter lite ovanpå stolen. Jag föredrar de framför Volvos stolar som mest klämmer på utsidan av låren och har märkligt stöd på nedre trapezius. Audis sportstolar är bättre än Teslas, både i materialval (Alcantara är oslagbart) och utformning.Bjelke skrev:Tycker att sittdynor är lite för enkla i alla Teslas modeller faktiskt, många som tycker dom
är för korta och saknar inställning för lårstöd, även jag och sambon tycker så…
Är man så lång som vi så är inga lårstöd tillräckliga och då tror jag det spelar mindre roll. Jag är 194-195 nånstans och har aldrig saknat det - det fanns däremot på Audin men även med dem fullt utdragna upplevde jag ingen direkt skillnad.mikebike skrev:Kanske är en vanesak, jag har inte haft det på någon egen bil, men jag är 193 cm lång och borde rimligen "behöva" det.
Jag är också 194 cm och tycker att stolarna är alldeles utmärkta. Jag har iofs aldrig haft några direkta problem med sittställning oavsett bil.jonasl skrev:Är man så lång som vi så är inga lårstöd tillräckliga och då tror jag det spelar mindre roll. Jag är 194-195 nånstans och har aldrig saknat det - det fanns däremot på Audin men även med dem fullt utdragna upplevde jag ingen direkt skillnad.mikebike skrev:Kanske är en vanesak, jag har inte haft det på någon egen bil, men jag är 193 cm lång och borde rimligen "behöva" det.