Sida 67 av 67

Re: Model Y Juniper

Postat: 06 okt 2025 11:02
av Nect
Heinrich skrev: 06 okt 2025 08:07
MNA skrev: 04 okt 2025 21:59
Åkte i baksätet idag, blev lite besviken, trodde faktist man skulle få fram kartan och navigeringen på skärmen där bak.
Tänkte på detta i helgen också. Barnen frågar ju konstant om vi är framme snart. Hade varit perfekt med en vy likt den man får på långflygningar :D
Skicka en tweet till Elon.

Re: Model Y Juniper

Postat: 06 okt 2025 13:51
av TeslaMac
Freez skrev: 05 okt 2025 20:29
Teknikens Värld provkör Performance. Ha begäret är stort 😀

https://teknikensvarld.expressen.se/tes ... ance-2026/
Märks att folk slänger lite blickar efter en när man är ute på gatorna, jag tycker också den är grymt snygg i nya designen! :D

Re: Model Y Juniper

Postat: 06 okt 2025 18:04
av Ekologisk
Jag lånar tråden lite och tänkte kolla om det är någon som har valt till ”uppgraderad autopilot”. Jag vill gärna ha automatisk parkering men känner att det inte är värt 38.000kr för endast det om resten av själva paketet med filbyte osv fungerar dåligt här i Sverige.

Är det någon med lite erfarenhet kring paketet ”uppgraderad autopilot” och hur det fungera? Funkar den bättre i nya model y gentemot den gamla?

Re: Model Y Juniper

Postat: 06 okt 2025 18:09
av Earplugged
Ekologisk skrev: 06 okt 2025 18:04
Jag lånar tråden lite och tänkte kolla om det är någon som har valt till ”uppgraderad autopilot”. Jag vill gärna ha automatisk parkering men känner att det inte är värt 38.000kr för endast det om resten av själva paketet med filbyte osv fungerar dåligt här i Sverige.

Är det någon med lite erfarenhet kring paketet ”uppgraderad autopilot” och hur det fungera? Funkar den bättre i nya model y gentemot den gamla?
Nu har jag bara gamla Y men bör vara exakt samma saker som ingår och fungerar på samma sätt, så om du tycker något fungerar dåligt innan så kommer det fungera lika dåligt nu... frågan är vad det är du tycker fungerar dåligt med filbyte i Sverige?

Re: Model Y Juniper

Postat: 06 okt 2025 18:16
av Ekologisk
Earplugged skrev: 06 okt 2025 18:09
Ekologisk skrev: 06 okt 2025 18:04
Jag lånar tråden lite och tänkte kolla om det är någon som har valt till ”uppgraderad autopilot”. Jag vill gärna ha automatisk parkering men känner att det inte är värt 38.000kr för endast det om resten av själva paketet med filbyte osv fungerar dåligt här i Sverige.

Är det någon med lite erfarenhet kring paketet ”uppgraderad autopilot” och hur det fungera? Funkar den bättre i nya model y gentemot den gamla?
Nu har jag bara gamla Y men bör vara exakt samma saker som ingår och fungerar på samma sätt, så om du tycker något fungerar dåligt innan så kommer det fungera lika dåligt nu... frågan är vad det är du tycker fungerar dåligt med filbyte i Sverige?
Kanske var otydlig, Läser man lite på forum är det väldigt olika åsikt om det är bra eller dåligt. Jag har det inte själv så där av min fråga. Och funkar det inget vidare så kanske man inte använder det och då är 38.000kr mycket. En del skriver att det inte funkar på rätt stor del av våra vägar i Sverige och ville väl mer eller mindre vet hur ni som har det upplever den.

Re: Model Y Juniper

Postat: 06 okt 2025 20:20
av Earplugged
Ekologisk skrev: 06 okt 2025 18:16
Earplugged skrev: 06 okt 2025 18:09
Ekologisk skrev: 06 okt 2025 18:04
Jag lånar tråden lite och tänkte kolla om det är någon som har valt till ”uppgraderad autopilot”. Jag vill gärna ha automatisk parkering men känner att det inte är värt 38.000kr för endast det om resten av själva paketet med filbyte osv fungerar dåligt här i Sverige.

Är det någon med lite erfarenhet kring paketet ”uppgraderad autopilot” och hur det fungera? Funkar den bättre i nya model y gentemot den gamla?
Nu har jag bara gamla Y men bör vara exakt samma saker som ingår och fungerar på samma sätt, så om du tycker något fungerar dåligt innan så kommer det fungera lika dåligt nu... frågan är vad det är du tycker fungerar dåligt med filbyte i Sverige?
Kanske var otydlig, Läser man lite på forum är det väldigt olika åsikt om det är bra eller dåligt. Jag har det inte själv så där av min fråga. Och funkar det inget vidare så kanske man inte använder det och då är 38.000kr mycket. En del skriver att det inte funkar på rätt stor del av våra vägar i Sverige och ville väl mer eller mindre vet hur ni som har det upplever den.
Jag som kör mycket motorväg skulle inte vilja vara utan EAP, däremot är den värdelös (fyller ingen funktion)på vanliga landsvägar så det beror helt på körmönster om man "behöver" den...

Re: Model Y Juniper

Postat: 06 okt 2025 20:24
av vrid_i_skogen
En S3XY commander för ca 2500 kr medför samma funktionalitet på motorväg. Den kommer jag skaffa till min kommande Tesla.

Re: Model Y Juniper

Postat: 06 okt 2025 20:37
av Earplugged
vrid_i_skogen skrev: 06 okt 2025 20:24
En S3XY commander för ca 2500 kr medför samma funktionalitet på motorväg. Den kommer jag skaffa till min kommande Tesla.
Nja, har fått för mig att man i Juniper ändå måste möta med gasen vid filbyte med S3XY så då blir skillnaden rätt stor, men jag kan ha fel 😀
Sen tror jag inte S3XY föreslår filbyten och inte heller saktar in vid avfarter mm men prisskillnaden är ju stor så man får väga och värdera efter eget tycke och behov.
Med EAP kan du i princip släppa ratt och pedaler helt vid en påfart och enbart röra blinkersen tills du kört av motorvägen och befinner dig på avfarten till landsväg.

Re: Model Y Juniper

Postat: 06 okt 2025 20:48
av vrid_i_skogen
Earplugged skrev: 06 okt 2025 20:37
vrid_i_skogen skrev: 06 okt 2025 20:24
En S3XY commander för ca 2500 kr medför samma funktionalitet på motorväg. Den kommer jag skaffa till min kommande Tesla.
Nja, har fått för mig att man i Juniper ändå måste möta med gasen vid filbyte med S3XY så då blir skillnaden rätt stor, men jag kan ha fel 😀
Sen tror jag inte S3XY föreslår filbyten och inte heller saktar in vid avfarter mm men prisskillnaden är ju stor så man får väga och värdera efter eget tycke och behov.
Med EAP kan du i princip släppa ratt och pedaler helt vid en påfart och enbart röra blinkersen tills du kört av motorvägen och befinner dig på avfarten till landsväg.
Oj! Är det så att S3XY commander inte funkar fullt ut på en juniper? Någon som kan bekräfta detta? Om man måste möta med gasen själv så är det ingen idé med S3XY commander. Då tar man ju EAP vid köp så det bakas in i lånet... Men jag skulle vilja veta vad som är sant. Någon som vet?

Re: Model Y Juniper

Postat: 06 okt 2025 20:52
av Twarkie
vrid_i_skogen skrev: 06 okt 2025 20:24
En S3XY commander för ca 2500 kr medför samma funktionalitet på motorväg. Den kommer jag skaffa till min kommande Tesla.
Jag kanske missförstår hur det fungerar i praktiken, men blir det inte så här jobbigt?

* Kör med autopilot.
* Byter fil. *pling*. Autopilot stängs av och bilen saktar in så man behöver möta med gasen.
* Filbyte klart. *pling*. Autopilot aktiveras igen.

Det är nog autopilot-plinget jag skulle störa mig mest på tror jag.

Re: Model Y Juniper

Postat: 06 okt 2025 20:55
av vrid_i_skogen
Twarkie skrev: 06 okt 2025 20:52
vrid_i_skogen skrev: 06 okt 2025 20:24
En S3XY commander för ca 2500 kr medför samma funktionalitet på motorväg. Den kommer jag skaffa till min kommande Tesla.
Jag kanske missförstår hur det fungerar i praktiken, men blir det inte så här jobbigt?

* Kör med autopilot.
* Byter fil. *pling*. Autopilot stängs av och bilen saktar in så man behöver möta med gasen.
* Filbyte klart. *pling*. Autopilot aktiveras igen.

Det är nog autopilot-plinget jag skulle störa mig mest på tror jag.
Så här är väl den vanliga autopiloten och utan S3XY. Men hur är det om man har S3XY commander på en juniper?

Re: Model Y Juniper

Postat: 06 okt 2025 21:04
av Twarkie
vrid_i_skogen skrev: 06 okt 2025 20:55
Twarkie skrev: 06 okt 2025 20:52
vrid_i_skogen skrev: 06 okt 2025 20:24
En S3XY commander för ca 2500 kr medför samma funktionalitet på motorväg. Den kommer jag skaffa till min kommande Tesla.
Jag kanske missförstår hur det fungerar i praktiken, men blir det inte så här jobbigt?

* Kör med autopilot.
* Byter fil. *pling*. Autopilot stängs av och bilen saktar in så man behöver möta med gasen.
* Filbyte klart. *pling*. Autopilot aktiveras igen.

Det är nog autopilot-plinget jag skulle störa mig mest på tror jag.
Så här är väl den vanliga autopiloten och utan S3XY. Men hur är det om man har S3XY commander på en juniper?
Jag har både commander och EAP men har inte testat funktionen för att återuppta autopilot med commander. Kanske får testa imorgon för nu är jag nyfiken 🙂

Re: Model Y Juniper

Postat: 06 okt 2025 21:07
av vrid_i_skogen
Har du en juniper? Annars så svarar du kanske inte på vår fråga.

Re: Model Y Juniper

Postat: 06 okt 2025 21:08
av nicklas11
vrid_i_skogen skrev: 06 okt 2025 20:55
Twarkie skrev: 06 okt 2025 20:52
vrid_i_skogen skrev: 06 okt 2025 20:24
En S3XY commander för ca 2500 kr medför samma funktionalitet på motorväg. Den kommer jag skaffa till min kommande Tesla.
Jag kanske missförstår hur det fungerar i praktiken, men blir det inte så här jobbigt?

* Kör med autopilot.
* Byter fil. *pling*. Autopilot stängs av och bilen saktar in så man behöver möta med gasen.
* Filbyte klart. *pling*. Autopilot aktiveras igen.

Det är nog autopilot-plinget jag skulle störa mig mest på tror jag.
Så här är väl den vanliga autopiloten och utan S3XY. Men hur är det om man har S3XY commander på en juniper?
Det blir likadant, se länken:
https://www.enhauto.com/blogs/all/autom ... 6tlG-UmH_r

Dessutom tror jag (ganska säker på) att det är så att när autopiloten återaktiveras, så gör den det på den hastighet man håller i återaktiveringsögonblicket, inte den hastighet man höll innan filbytet...

Re: Model Y Juniper

Postat: 06 okt 2025 21:19
av vrid_i_skogen
nicklas11 skrev: 06 okt 2025 21:08
vrid_i_skogen skrev: 06 okt 2025 20:55
Twarkie skrev: 06 okt 2025 20:52
vrid_i_skogen skrev: 06 okt 2025 20:24
En S3XY commander för ca 2500 kr medför samma funktionalitet på motorväg. Den kommer jag skaffa till min kommande Tesla.
Jag kanske missförstår hur det fungerar i praktiken, men blir det inte så här jobbigt?

* Kör med autopilot.
* Byter fil. *pling*. Autopilot stängs av och bilen saktar in så man behöver möta med gasen.
* Filbyte klart. *pling*. Autopilot aktiveras igen.

Det är nog autopilot-plinget jag skulle störa mig mest på tror jag.
Så här är väl den vanliga autopiloten och utan S3XY. Men hur är det om man har S3XY commander på en juniper?
Det blir likadant, se länken:
https://www.enhauto.com/blogs/all/autom ... 6tlG-UmH_r

Dessutom tror jag (ganska säker på) att det är så att när autopiloten återaktiveras, så gör den det på den hastighet man håller i återaktiveringsögonblicket, inte den hastighet man höll innan filbytet...
Du hade rätt!! Enligt videon måste man möta med gasen ändå. Jag som kollat massor med videos om deras commander men jag hade inte förstått detta. Det får bli EAP..... Förresten om man har EAP, kan man sätta farthållare i högre hastigheter än 140? Jag har fattat det som att de inte går med vanlig autopilot.

Re: Model Y Juniper

Postat: 07 okt 2025 06:54
av MNA
Alla ni som kör crossflow fälgarna vinter och sommar, kommer ni köra navkapslar nu i vinter oxå?

Re: Model Y Juniper

Postat: 07 okt 2025 17:43
av Twarkie
MNA skrev: 07 okt 2025 06:54
Alla ni som kör crossflow fälgarna vinter och sommar, kommer ni köra navkapslar nu i vinter oxå?
När jag lämnade av vinterdäcken på däckhotellet så nämnde de att jag borde köra utan navkapslar på vintern eftersom de kan stänga in snö. Låter logiskt, men jag har kört med kapslar på tidigare bilar utan problem, så jag vet inte?

Re: Model Y Juniper

Postat: 07 okt 2025 20:25
av TeslaMac
nicklas11 skrev: 06 okt 2025 21:08
vrid_i_skogen skrev: 06 okt 2025 20:55
Twarkie skrev: 06 okt 2025 20:52
vrid_i_skogen skrev: 06 okt 2025 20:24
En S3XY commander för ca 2500 kr medför samma funktionalitet på motorväg. Den kommer jag skaffa till min kommande Tesla.
Jag kanske missförstår hur det fungerar i praktiken, men blir det inte så här jobbigt?

* Kör med autopilot.
* Byter fil. *pling*. Autopilot stängs av och bilen saktar in så man behöver möta med gasen.
* Filbyte klart. *pling*. Autopilot aktiveras igen.

Det är nog autopilot-plinget jag skulle störa mig mest på tror jag.
Så här är väl den vanliga autopiloten och utan S3XY. Men hur är det om man har S3XY commander på en juniper?
Det blir likadant, se länken:
https://www.enhauto.com/blogs/all/autom ... 6tlG-UmH_r

Dessutom tror jag (ganska säker på) att det är så att när autopiloten återaktiveras, så gör den det på den hastighet man håller i återaktiveringsögonblicket, inte den hastighet man höll innan filbytet...
Köpte till EAP och den är inget vidare på vanliga landsvägar, där inte automatiska filbyten funkar. Man bör, skriver bör, trycka av EAP:n och samtidigt möta med gasen före omkörningen påbörjas, annars får man rycka till i ratten, ganska hårt, i samband med omkörningen och då går EAP:n ur och man måste då möta med gasen när man redan börjat köra om. Det senare alternativet fungerar såklart, men jag tycker nog att det är smidigare att stänga av före man ska köra om, möta med gasen och köra om med manuell gas, även för att ha mer koll.
Detta måste ju komma en uppdatering på snarast, var kan man skicka synpunkter?

En annan fråga;
Går det inte ha hastighetsvarningen alltid tyst eller måste man trycka på hastighetssymbolen för att tysta vid varje start?
(plingar ju jämnt nu när man kör MYP) :D

Re: Model Y Juniper

Postat: 07 okt 2025 21:12
av nicklas11
TeslaMac skrev: 07 okt 2025 20:25
nicklas11 skrev: 06 okt 2025 21:08
vrid_i_skogen skrev: 06 okt 2025 20:55
Twarkie skrev: 06 okt 2025 20:52
vrid_i_skogen skrev: 06 okt 2025 20:24
En S3XY commander för ca 2500 kr medför samma funktionalitet på motorväg. Den kommer jag skaffa till min kommande Tesla.
Jag kanske missförstår hur det fungerar i praktiken, men blir det inte så här jobbigt?

* Kör med autopilot.
* Byter fil. *pling*. Autopilot stängs av och bilen saktar in så man behöver möta med gasen.
* Filbyte klart. *pling*. Autopilot aktiveras igen.

Det är nog autopilot-plinget jag skulle störa mig mest på tror jag.
Så här är väl den vanliga autopiloten och utan S3XY. Men hur är det om man har S3XY commander på en juniper?
Det blir likadant, se länken:
https://www.enhauto.com/blogs/all/autom ... 6tlG-UmH_r

Dessutom tror jag (ganska säker på) att det är så att när autopiloten återaktiveras, så gör den det på den hastighet man håller i återaktiveringsögonblicket, inte den hastighet man höll innan filbytet...
Köpte till EAP och den är inget vidare på vanliga landsvägar, där inte automatiska filbyten funkar. Man bör, skriver bör, trycka av EAP:n och samtidigt möta med gasen före omkörningen påbörjas, annars får man rycka till i ratten, ganska hårt, i samband med omkörningen och då går EAP:n ur och man måste då möta med gasen när man redan börjat köra om. Det senare alternativet fungerar såklart, men jag tycker nog att det är smidigare att stänga av före man ska köra om, möta med gasen och köra om med manuell gas, även för att ha mer koll.
Detta måste ju komma en uppdatering på snarast, var kan man skicka synpunkter?

En annan fråga;
Går det inte ha hastighetsvarningen alltid tyst eller måste man trycka på hastighetssymbolen för att tysta vid varje start?
(plingar ju jämnt nu när man kör MYP) :D
Hastighetsvarningen måste tryckas av vid varje start, eller så skaffar man en S3XY-commander som fixar det...

Re: Model Y Juniper

Postat: 07 okt 2025 22:22
av vrid_i_skogen
En lite dum fråga och dessutom kanske i fel tråd men jag ställer den för att förstå kontrasten; hur fungerar den vanliga autopiloten i M3, alltså den som ingår utan tillägg, vid omkörningar på motorvägen? På vilka sätt är den bättre än autopiloten i MY?

Re: Model Y Juniper

Postat: 08 okt 2025 01:25
av AAKEE
vrid_i_skogen skrev: 07 okt 2025 22:22
En lite dum fråga och dessutom kanske i fel tråd men jag ställer den för att förstå kontrasten; hur fungerar den vanliga autopiloten i M3, alltså den som ingår utan tillägg, vid omkörningar på motorvägen? På vilka sätt är den bättre än autopiloten i MY?
Det är samma autopilot.

I Y har man tagit bort möjligheten att välja ett enkeltryck för farthållare och dubbeltryck för AP, vilket gör att man i menysystemet måste välja att ha antingen farthållare eller AP.

När man kör på AP och vill köra om med en 3 är det bara vrida på ratten så går bilen över till farthållare (om man enkel/dubbeötryck i menyn). Då håller bilen farten själv.

Med Y som inte har det valet stängs både AP och farthållare närman vrider på ratten och bilen börjar motorbromsa/regenerera om man inte sätter foten på gasen.