Sen ska man nog ha med i åtanke att mässbilarna är handbyggda prototyper, som nog inte återspeglar serieproduktionen i detaljfinish.hooked skrev:Det stämmer bra det. Blev bara så besviken då jag hade en tanke på att beställa en Polestar, men den är helt helt enkelt inte för mig fick jag bekräftat.HelectriC skrev:Den är inte för alla på samma sätt som Tesla eller etron inte är för alla.hooked skrev:Provsatt Polestar 2 och slogs av hur förvånansvärt plastiga materialvalen var, skärmen inte speciellt responsiv, lädret i stolarna veckat/slitet, kupen trång och aningen överarbetad. Skärmens vertikala placeringen och mittkonsol med växelspak inte helt lysande ergonomiskt och baksätet var trångt och jag slog huvudet i taket.
Nä, stor besvikelse faktiskt och hade förväntat mig mer.
Model Y blir nog vår första elbil, men jag ska prova mer av det som finns i nuvarande utbud så får vi se.
Polestar 2
Moderator: Redaktion
Re: Polestar 2
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Borde vara bättre finish på mässbilarna kan man tycka. Där har dom ju haft möjlighet att se till att allt är tipp topp.HelectriC skrev:Sen ska man nog ha med i åtanke att mässbilarna är handbyggda prototyper, som nog inte återspeglar serieproduktionen i detaljfinish.hooked skrev:Det stämmer bra det. Blev bara så besviken då jag hade en tanke på att beställa en Polestar, men den är helt helt enkelt inte för mig fick jag bekräftat.HelectriC skrev:Den är inte för alla på samma sätt som Tesla eller etron inte är för alla.hooked skrev:Provsatt Polestar 2 och slogs av hur förvånansvärt plastiga materialvalen var, skärmen inte speciellt responsiv, lädret i stolarna veckat/slitet, kupen trång och aningen överarbetad. Skärmens vertikala placeringen och mittkonsol med växelspak inte helt lysande ergonomiskt och baksätet var trångt och jag slog huvudet i taket.
Model Y blir nog vår första elbil, men jag ska prova mer av det som finns i nuvarande utbud så får vi se.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Vad får du för leveranstid på EQC?cosmos skrev:Kan bara hålla med om okunskapen hos säljarna. Visst det är nytt för dom, men ändå. Är dom inte intresserade att lära sig framtiden. Jag beställer nog en eqc nästa vecka och har varit på två olika Hedin anläggningar och har nog fått rätta säljarna tiotalet gånger i allmänna frågor kring laddning och en del saker kring eqc som jag själv läst mig till. Nu har det väl inte sålts så många eqc i landet så vissa Hedinställen kanske knappt sålt en enda. När dom får höra att jag kör model s idag ser man nästan nått lite skrämt i ögonen på dom när dom förstår att det vanliga säljtugget inte kommer bita
Det var kanske på Superchargern med sin Tesla Model S/X?bonath skrev:VW id3 på MoS. "Försäljaren" påstod att han laddade 100kw med typ2 kabeln...

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- metchristian
- Teslaägare
Såg nu att de skrivit ut bagagevolym på polestars hemsida.. (ej sett det förut) jag kan ha missat..
440liter fram plus bak står det! Vilket
För tesla model 3 står det 542liter men inget om att det gäller både fram o bak.
Ja inte konstigt att man tyckte polestar2 va mindre.
För tesla model 3 står det 542liter men inget om att det gäller både fram o bak.
Tesla mäter väl med pingisbollar som fyller på ett helt annat sätt?metchristian skrev:Såg nu att de skrivit ut bagagevolym på polestars hemsida.. (ej sett det förut) jag kan ha missat..
Model 3-24/Polestar 3-24
Nej, det brukar inte vara så.taliz skrev:Borde vara bättre finish på mässbilarna kan man tycka. Där har dom ju haft möjlighet att se till att allt är tipp topp.HelectriC skrev:Sen ska man nog ha med i åtanke att mässbilarna är handbyggda prototyper, som nog inte återspeglar serieproduktionen i detaljfinish.hooked skrev:Det stämmer bra det. Blev bara så besviken då jag hade en tanke på att beställa en Polestar, men den är helt helt enkelt inte för mig fick jag bekräftat.HelectriC skrev:Den är inte för alla på samma sätt som Tesla eller etron inte är för alla.hooked skrev:Provsatt Polestar 2 och slogs av hur förvånansvärt plastiga materialvalen var, skärmen inte speciellt responsiv, lädret i stolarna veckat/slitet, kupen trång och aningen överarbetad. Skärmens vertikala placeringen och mittkonsol med växelspak inte helt lysande ergonomiskt och baksätet var trångt och jag slog huvudet i taket.
Model 3-24/Polestar 3-24
metchristian skrev:Snälla säg att du satte ner honom på jorden igen...bonath skrev:VW id3 på MoS. "Försäljaren" påstod att han laddade 100kw med typ2 kabeln...
Ska det va så förb.. svårt att lära sig sånt..
Jo, jag förklarade att jag var Teslaägare och att "jag kan detta".
Jag sa att 100kw kräver likström och att typ2 kabeln är växelström.
Förklarade också hur en "likströmsstolpe" ser ut, stoooor och med fasta kablar med lite klumpigare kontakter.
Det stod en hel del folk o lyssnade, hoppas dom fattade vad jag menade.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Måste vara jobbigt att stå där som representant för bilmärket och bli avklädd på det där sättet inför andra kunder. När jag tittade på den nya Zoe:n hörde jag hur säljaren försökte förklara skillnaden mellan växelströms- och likströmsladdning och klarade inte riktigt det. Han visste inte ens hur många kW likströmsladdningen var på. Jag orkade inte rätta honom utan gick bara därifrån.bonath skrev:metchristian skrev:Snälla säg att du satte ner honom på jorden igen...bonath skrev:VW id3 på MoS. "Försäljaren" påstod att han laddade 100kw med typ2 kabeln...
Förklarade också hur en "likströmsstolpe" ser ut, stoooor och med fasta kablar med lite klumpigare kontakter.
- metchristian
- Teslaägare
Ja men det blir ju så när de fortfarande tror att det är bara sälja på det ”gamla” sättet.. sen kan jag förvisso förstå att likström och växelström är väl inte riktigt va de troligen tänkt på att kan va bra ha kunskap om.Jerker skrev:Måste vara jobbigt att stå där som representant för bilmärket och bli avklädd på det där sättet inför andra kunder. När jag tittade på den nya Zoe:n hörde jag hur säljaren försökte förklara skillnaden mellan växelströms- och likströmsladdning och klarade inte riktigt det. Han visste inte ens hur många kW likströmsladdningen var på. Jag orkade inte rätta honom utan gick bara därifrån.bonath skrev:metchristian skrev:Snälla säg att du satte ner honom på jorden igen...bonath skrev:VW id3 på MoS. "Försäljaren" påstod att han laddade 100kw med typ2 kabeln...
Det fanns 2 st PS2 i montern och den svarta var en äldre prototyp än den grå, vilket märktes när man visste om det. Håller med Helectric om att finish mm lär vara ett lyft i rätt riktning när de väl kommer i produktion.HelectriC skrev:Sen ska man nog ha med i åtanke att mässbilarna är handbyggda prototyper, som nog inte återspeglar serieproduktionen i detaljfinish.hooked skrev:Det stämmer bra det. Blev bara så besviken då jag hade en tanke på att beställa en Polestar, men den är helt helt enkelt inte för mig fick jag bekräftat.HelectriC skrev:Den är inte för alla på samma sätt som Tesla eller etron inte är för alla.hooked skrev:Provsatt Polestar 2 och slogs av hur förvånansvärt plastiga materialvalen var, skärmen inte speciellt responsiv, lädret i stolarna veckat/slitet, kupen trång och aningen överarbetad. Skärmens vertikala placeringen och mittkonsol med växelspak inte helt lysande ergonomiskt och baksätet var trångt och jag slog huvudet i taket.
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Värst var ändå när säljaren för märket NN började prata om att "snart kommer nya XX" (läs: bensin), så slipper man fundera på det där med laddning... Hur bemöter man ens det?metchristian skrev:Ja men det blir ju så när de fortfarande tror att det är bara sälja på det ”gamla” sättet.. sen kan jag förvisso förstå att likström och växelström är väl inte riktigt va de troligen tänkt på att kan va bra ha kunskap om.Jerker skrev:Måste vara jobbigt att stå där som representant för bilmärket och bli avklädd på det där sättet inför andra kunder. När jag tittade på den nya Zoe:n hörde jag hur säljaren försökte förklara skillnaden mellan växelströms- och likströmsladdning och klarade inte riktigt det. Han visste inte ens hur många kW likströmsladdningen var på. Jag orkade inte rätta honom utan gick bara därifrån.bonath skrev:metchristian skrev:Snälla säg att du satte ner honom på jorden igen...bonath skrev:VW id3 på MoS. "Försäljaren" påstod att han laddade 100kw med typ2 kabeln...
- metchristian
- Teslaägare
Värst var ändå när säljaren för märket NN började prata om att "snart kommer nya XX" (läs: bensin), så slipper man fundera på det där med laddning... Hur bemöter man ens det?[/quote]
Ja du.... driftkostnader? Svårt när de är så anti elbil..
Bara en sån där kommentar är ju att man inte förstått något om elbil...(säljaren)
Dock för att återgå till polestar2, jag tror dock på succé för denna bil ändå trots att man vart lite besviken men samtidigt är det svårt att göra en vettig bedömning när det är så mkt folk i vägen etc..
Ja du.... driftkostnader? Svårt när de är så anti elbil..
Bara en sån där kommentar är ju att man inte förstått något om elbil...(säljaren)
Dock för att återgå till polestar2, jag tror dock på succé för denna bil ändå trots att man vart lite besviken men samtidigt är det svårt att göra en vettig bedömning när det är så mkt folk i vägen etc..
Någon som måste hata sin arbetsuppgift den dagen?Ferro94 skrev:Värst var ändå när säljaren för märket NN började prata om att "snart kommer nya XX" (läs: bensin), så slipper man fundera på det där med laddning... Hur bemöter man ens det?metchristian skrev:Ja men det blir ju så när de fortfarande tror att det är bara sälja på det ”gamla” sättet.. sen kan jag förvisso förstå att likström och växelström är väl inte riktigt va de troligen tänkt på att kan va bra ha kunskap om.Jerker skrev:Måste vara jobbigt att stå där som representant för bilmärket och bli avklädd på det där sättet inför andra kunder. När jag tittade på den nya Zoe:n hörde jag hur säljaren försökte förklara skillnaden mellan växelströms- och likströmsladdning och klarade inte riktigt det. Han visste inte ens hur många kW likströmsladdningen var på. Jag orkade inte rätta honom utan gick bara därifrån.bonath skrev:
Egentligen oväsentligt, för det hade nog kunnat vara nästan vilket traditionellt märke som helst. Speglar väl bara den nödvändiga förändringen i mindset som branschen har svårt att hänga med i. I just denna monter hade bilarna en stor stjärna i grillen...Fredrik j skrev:Vilket var märket NN?
- metchristian
- Teslaägare
Just det märket är nog de som kommer ha svårast med omställning med tanke på kundgruppen...Ferro94 skrev:Egentligen oväsentligt, för det hade nog kunnat vara nästan vilket traditionellt märke som helst. Speglar väl bara den nödvändiga förändringen i mindset som branschen har svårt att hänga med i. I just denna monter hade bilarna en stor stjärna i grillen...Fredrik j skrev:Vilket var märket NN?
Äldre rika som inte bryr sig... som jag ser det är det framför allt 2 märken som verkligen riskerar att bli Nokia: stjärna O BMW. Vw gruppen har fattat men så efter att ligger i kölvattnet och vw Chefen har tydligt ändå fattat det..
Jag provsatt den gråa Polestar-tvåan på mässan igår. Jag tyckte det var bra nivå på material i bilen, och baksätet kändes rymligt med min måttstock. Det var många som ville provsitta förarstolen så där kände jag inte att jag kunde sitta så värst länge. Jag satt nog för nära golvet.
Bra skärm och UI på denna, näst bäst efter Tesla enligt min åsikt.
Bilen är inte alls så hög som den ser ut på bild, och snyggare rakt bakifrån än på bild tycker jag (inte supersnygg, men det är det få bilar som är rakt bakifrån).
Bilen är inte alls så hög som den ser ut på bild, och snyggare rakt bakifrån än på bild tycker jag (inte supersnygg, men det är det få bilar som är rakt bakifrån).
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
- OfarligTesla
- Teslaägare
Tycker faktiskt den ser riktigt snygg ut på bild bakifrån. Den och Taycan är väl bland de enda elbilarna jag tycker är snygga bakifrån, tycker visserligen båda är de snyggaste av alla elbilar just nu.Surfaren skrev:Jag provsatt den gråa Polestar-tvåan på mässan igår. Jag tyckte det var bra nivå på material i bilen, och baksätet kändes rymligt med min måttstock. Det var många som ville provsitta förarstolen så där kände jag inte att jag kunde sitta så värst länge. Jag satt nog för nära golvet.
Polestar 2
https://www.vibilagare.se/nyheter/poles ... onaviruset
Ska dom ursäkta försenad leverans med Corona?
Tesla verkar ha fått snurr på sin fabrik igen:
https://insideevs.com/news/397806/tesla ... ction/amp/
Ja, tesla har fått igång fabriken igen men precis som för Polestar så gick Tesla ut och sa att leveranserna av Kinatillverkade Model 3 försenades pga viruset. Så med din syn så är Tesla lika dåliga.taliz skrev:https://www.vibilagare.se/nyheter/poles ... onaviruset
Polestar 2
Poängen var att VIBs artikel kändes som upplagd för att de skall skylla långa förseningar på Corona.vigge50 skrev:Ja, tesla har fått igång fabriken igen men precis som för Polestar så gick Tesla ut och sa att leveranserna av Kinatillverkade Model 3 försenades pga viruset. Så med din syn så är Tesla lika dåliga.taliz skrev:https://www.vibilagare.se/nyheter/poles ... onaviruset
"Det är väldigt stressande, säger Polestarchefen Thomas Ingenlath"
Har Musk sagt något överhuvudtaget?
En skillnad kan ju vara att det är polestars enda fabrik. Som om ett virus skulle slå ut fremont. Då hade nog Musk sagt något...
DN har en provkörning med Polestar 2. https://www.dn.se/ekonomi/motor/forsta- ... d-eldrift/
Vet inte om Volvofolket blir så glada för synpunkten:
Vet inte om Volvofolket blir så glada för synpunkten:
De tycker att baksätet är bättre än model 3, och att det ska komma en enklare variant som ska kosta under 400tkr 2021.Fjädringen är varken för hård eller för mjuk, utan hela tiden följsam och lätt att trivas med. Jag får känslan av en modern Saab när jag ökar farten. Tryggheten, säkerhetskänslan och kontrollen påminner om sista Saab 9-5.
Model Y LR.
Model S70D
Det blir tufft för Volvo/Polestar.frippe skrev:DN har en provkörning med Polestar 2. https://www.dn.se/ekonomi/motor/forsta- ... d-eldrift/
Vet inte om Volvofolket blir så glada för synpunkten:De tycker att baksätet är bättre än model 3, och att det ska komma en enklare variant som ska kosta under 400tkr 2021.Fjädringen är varken för hård eller för mjuk, utan hela tiden följsam och lätt att trivas med. Jag får känslan av en modern Saab när jag ökar farten. Tryggheten, säkerhetskänslan och kontrollen påminner om sista Saab 9-5.
2021 finns det massor med billiga, riktigt bra elbilar.
Kan tänka mig att Kia kommer att marknadsföra sin hyfsat billiga 800V elbil stenhårt, som kan ladda hos Ionity till ett rabatterat pris.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension