FSD Beta är imponerande!
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: FSD Beta är imponerande!
FSD-betan försöker mörda en cyklist: "Fuck. We have to cut that. It definitely wouldn't have hit it."
Nästa YouTuber som har kastat in handuken är Rocco Speranza:
"I don't think this particular car will ever be a robotaxi. I think they have back-tracked on that."
"I don't think this particular car will ever be a robotaxi. I think they have back-tracked on that."
Verkar som att Tesla tappat hoppet även de:
https://www.bnnbloomberg.ca/tesla-may-b ... -1.1723276
“It’s worth waiting a few more quarters (or years) for 90%+ margin revenue,” Potter wrote.
Det som analytikerna inte förstår att att det här inte antagligen är en försening till L4. Det är snarare slutet på drömmen (eller lögnen - välj själva). Man kan inte sopa 15 månader av icke-progress under mattan.
“It’s worth waiting a few more quarters (or years) for 90%+ margin revenue,” Potter wrote.
Det som analytikerna inte förstår att att det här inte antagligen är en försening till L4. Det är snarare slutet på drömmen (eller lögnen - välj själva). Man kan inte sopa 15 månader av icke-progress under mattan.
Förstår och förstår, det är ju bara din gissning och du skjuter ju från höften rätt ofta. Uppskattar verkligen dina inlägg här och på Feber (när du håller dig saklig) och du håller vad jag sett alltid schysst ton - tack för det! Men allt behöver inte vara svart eller vitt.spacecoin skrev:Verkar som att Tesla tappat hoppet även de:
Jag utvecklar AI-mjukvara. Uppgifter som man varit överens om varit närmast omöjliga att lösa har lösts. Jag tror dom kommer fixa det. Tror jag på L4 inom 10 år? Nej, det gör jag inte. L5 vet jag inte om jag skulle våga gissa på men det måste vara ett enormt steg. Kanske innan jag dör?
Hade en lunch med en kollega som forskar inom AI just nu och jag håller med. Utvecklingen tycks ta stora steg inom avgränsad AI, men att den utvecklingen ska resultera i L4 i fordon i närtid är det ingen som tycks tro på inom akademin längre. Än mindre L5. Det är lättare att få en robot med hjälp av AI att plocka upp en blyertspenna än att se skillnad på rivna, skivade, hela eller tärnade morötter. Och tänk om det är en gul morot!Curik skrev:Jag utvecklar AI-mjukvara. Uppgifter som man varit överens om varit närmast omöjliga att lösa har lösts. Jag tror dom kommer fixa det. Tror jag på L4 inom 10 år? Nej, det gör jag inte. L5 vet jag inte om jag skulle våga gissa på men det måste vara ett enormt steg. Kanske innan jag dör?
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Edit: Tack. Kul att du uppskattar inläggen.
Jag tycker det är rätt svart/vitt från Tesla, med "Full Self Driving" och Elons "troligen i år igen", så därav min "ton" i frågan, ibland.
För att prata om autonomi måste man prata om ODD (operational design domain). Annars är det rent marknadsföringshype.
Det är inte jag.Curik skrev:och på Feber
L4 finns ju i princip redan. Cruise och Waymo kör utan förare, men jag antar att du menar i bilar man kan köpa?. Jag tror att det ligger kanske runt 10 år om vi talar om en begränsad ODD som t ex motorväg från påfart till avfart, torrt väglag, upp till 130 km/h utan filbyten. Med HW3 säger jag aldrig.Curik skrev:Tror jag på L4 inom 10 år? Nej, det gör jag inte.
Jag tycker det är rätt svart/vitt från Tesla, med "Full Self Driving" och Elons "troligen i år igen", så därav min "ton" i frågan, ibland.
För att prata om autonomi måste man prata om ODD (operational design domain). Annars är det rent marknadsföringshype.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.
Det är precis så här det är. ML förstår inte kontext och kan inte resonera. Tränar man ett "AI" med cancerbilder så kanske den tittar på typsnittet eller vissa ord som förekommer och ger diagnoser på typsnittet. Det går inte att enkelt granska systemet heller, utan det kräver rejäl validering. Som Tesla håller på med att skjuter FSD-betan med OTA från höften är inte seriöst, även om dom verkar ha lugnat sig lite.themax skrev:Hade en lunch med en kollega som forskar inom AI just nu och jag håller med. Utvecklingen tycks ta stora steg inom avgränsad AI, men att den utvecklingen ska resultera i L4 i fordon i närtid är det ingen som tycks tro på inom akademin längre. Än mindre L5. Det är lättare att få en robot med hjälp av AI att plocka upp en blyertspenna än att se skillnad på rivna, skivade, hela eller tärnade morötter. Och tänk om det är en gul morot!Curik skrev:Jag utvecklar AI-mjukvara. Uppgifter som man varit överens om varit närmast omöjliga att lösa har lösts. Jag tror dom kommer fixa det. Tror jag på L4 inom 10 år? Nej, det gör jag inte. L5 vet jag inte om jag skulle våga gissa på men det måste vara ett enormt steg. Kanske innan jag dör?
Missy Cummings sammanfattar läget på 60 sekunder: "It's still research, and that's the problem" (ang computer vision).
Kan rekommendera The Robot Brains podcast.
Ex: https://www.therobotbrains.ai/who-is-sergey-levine (om robotics). Det finns bra intervjuer med Andrej Karpathy, Missy Cummings, Chris Umson, Yann Lecun, Fei Fei Li och andra ledande forskare/kritiker/verksamma inom området.
- RagWal
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Fast det beror ju också på hur det implementeras.spacecoin skrev:Det är precis så här det är. ML förstår inte kontext och kan inte resonera. Tränar man ett "AI" med cancerbilder så kanske den tittar på typsnittet eller vissa ord som förekommer och ger diagnoser på typsnittet. Det går inte att enkelt granska systemet heller, utan det kräver rejäl validering. Som Tesla håller på med att skjuter FSD-betan med OTA från höften är inte seriöst, även om dom verkar ha lugnat sig lite.themax skrev:Hade en lunch med en kollega som forskar inom AI just nu och jag håller med. Utvecklingen tycks ta stora steg inom avgränsad AI, men att den utvecklingen ska resultera i L4 i fordon i närtid är det ingen som tycks tro på inom akademin längre. Än mindre L5. Det är lättare att få en robot med hjälp av AI att plocka upp en blyertspenna än att se skillnad på rivna, skivade, hela eller tärnade morötter. Och tänk om det är en gul morot!Curik skrev:Jag utvecklar AI-mjukvara. Uppgifter som man varit överens om varit närmast omöjliga att lösa har lösts. Jag tror dom kommer fixa det. Tror jag på L4 inom 10 år? Nej, det gör jag inte. L5 vet jag inte om jag skulle våga gissa på men det måste vara ett enormt steg. Kanske innan jag dör?
Det är ju långt ifrån så att det är "kamera in > NN > rattutslag och hastighet ut". Man delar ju upp problemet i många bitar. Bara "kamera till 3d-representation" är säkert uppdalat i flera steg. Det gör att man också kan verifiera delar.
Dock är det klart det är komplext, och det är klart att Elon inte vet när det är klart. Ett av de stora "glappen" i tidsestimaten kan jag tänka mig ligger i skillnaderna med vad som ser ut att fungera väldigt bra jmf utrullad produkt som funkar i händerna på gemene man.
Jag tror att om/när man slår i taket för vad HW3 klarar så finns säkert väldigt mycket optimeringar att göra för att "kompilera" ett väl strukturerat och viktat NN för att packa in i HW3. Där behövs en rätt fet Dojo. Säkert ett forskningsområde i sig.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
Det farliga för en tillverkare är ju om det ser ut som att man kan acceptera risken och sen kör man ihjäl en kund. En sån stämning kan hota hela företagets existens.RagWal skrev:Ett av de stora "glappen" i tidsestimaten kan jag tänka mig ligger i skillnaderna med vad som ser ut att fungera väldigt bra jmf utrullad produkt som funkar i händerna på gemene man.
Man kan få ett computer-vision-system att göra rätt 99% av gångerna i körning som systemen byggs idag.. Man kan inte få det till att göra rätt 99.99999% av gångerna. Tekniken är inte "där" ännu.RagWal skrev:Ett av de stora "glappen" i tidsestimaten kan jag tänka mig ligger i skillnaderna med vad som ser ut att fungera väldigt bra jmf utrullad produkt som funkar i händerna på gemene man.
Teslas approach verkar vara: "funkar 99% av gångerna överallt". Det kommer aldrig att leda till autonomi.
De som lyckas med L4 gör tvärt om. Dom lyckas med 99.99999% av körningarna i 0.000001% av "överallt".
När man tror att Tesla är ledande på ML eller superdatorer har man blivit blåst. Varför pumpar inte normala företag aktien som Elon? Varför vet vi ens att Tesla har ett projekt som heter Dojo sedan 2019 som inte har levererat (eller ens nödvändigtvis kommer att leverera nytta). Det är en snabbare dator. Det problemet behöver man inte vänta på i tre år att lösa. Det är bara att gå ut på stan och köpa standardkomponenter...RagWal skrev:Jag tror att om/när man slår i taket för vad HW3 klarar så finns säkert väldigt mycket optimeringar att göra för att "kompilera" ett väl strukturerat och viktat NN för att packa in i HW3. Där behövs en rätt fet Dojo. Säkert ett forskningsområde i sig.
En snabbare träningsdator löser absolut inga av de konkreta problem Tesla har. Dom kan träna snabbare bara.
Att fler och fler inser att FSD och Robotaxi kanske inte ser ut att bli den där stora grejen som Elon och Tesla pumpat ut att det ska bli måste väl ändå påverka aktiekursen en aning?
- RagWal
- Teslaägare
Uppfattar att du svarade mig eftersom du specifikt citerade mig, men inte alls om det jag skrev? Blir förvirrad.spacecoin skrev:Man kan få ett computer-vision-system att göra rätt 99% av gångerna i körning som systemen byggs idag.. Man kan inte få det till att göra rätt 99.99999% av gångerna. Tekniken är inte "där" ännu.RagWal skrev:Ett av de stora "glappen" i tidsestimaten kan jag tänka mig ligger i skillnaderna med vad som ser ut att fungera väldigt bra jmf utrullad produkt som funkar i händerna på gemene man.
Teslas approach verkar vara: "funkar 99% av gångerna överallt". Det kommer aldrig att leda till autonomi.
De som lyckas med L4 gör tvärt om. Dom lyckas med 99.99999% av körningarna i 0.000001% av "överallt".
När man tror att Tesla är ledande på ML eller superdatorer har man blivit blåst. Varför pumpar inte normala företag aktien som Elon? Varför vet vi ens att Tesla har ett projekt som heter Dojo sedan 2019 som inte har levererat (eller ens nödvändigtvis kommer att leverera nytta). Det är en snabbare dator. Det problemet behöver man inte vänta på i tre år att lösa. Det är bara att gå ut på stan och köpa standardkomponenter...RagWal skrev:Jag tror att om/när man slår i taket för vad HW3 klarar så finns säkert väldigt mycket optimeringar att göra för att "kompilera" ett väl strukturerat och viktat NN för att packa in i HW3. Där behövs en rätt fet Dojo. Säkert ett forskningsområde i sig.
En snabbare träningsdator löser absolut inga av de konkreta problem Tesla har. Dom kan träna snabbare bara.
MY LR 2022
- RagWal
- Teslaägare
Sannolikt. Dels för kalkylen runt robotaxi blir annan och dels för förtroendet för Elons verklighetsförankring i synnerhet får sig en törn. Senareläggning av andra produkter känns ju rätt vitala också. Möjligen att de andra (roadster 2, CT, Semi osv ) nu blivit mer realistiska och planerade "på riktigt" av övriga Tesla-organisationen.MWall skrev:Att fler och fler inser att FSD och Robotaxi kanske inte ser ut att bli den där stora grejen som Elon och Tesla pumpat ut att det ska bli måste väl ändå påverka aktiekursen en aning?
MY LR 2022
Ja det blev lite virrigt... Sorry. Ville säga en sak och det var inte direkt svar till dig utan mer "inspirerat av"...RagWal skrev:Uppfattar att du svarade mig eftersom du specifikt citerade mig, men inte alls om det jag skrev? Blir förvirrad.

Tesla går dock mer och mer mot end-to-end ML och kallar ju i princip all C++ i AP/FSD för "legacy"... Det är bara Tesla och Wayve som verkar all-in vad jag känner till.
Jag har trott detta i några år, o bettat (småpengar) på att folk ska fatta (det jag tror jag fattat). Men du kan ju gissa hur det har gåttMWall skrev:Att fler och fler inser att FSD och Robotaxi kanske inte ser ut att bli den där stora grejen som Elon och Tesla pumpat ut att det ska bli måste väl ändå påverka aktiekursen en aning?

Är svårt med bear, man måste ha en timing som inte krävs vid bull
Det verkar inte spela någon roll om vad som är "rätt" eller "fel" på aktiemarknaden. Jag har skrattat åt bitcoins brist på användbarhet i säkert 10-12 år. När marknaden fick den insikten så bestämde man att bitcoin inte längre en valuta utan "det nya guldet"... Skulle ha investerat istället...Matte skrev:Är svårt med bear, man måste ha en timing som inte krävs vid bull

Så länge hype-tåget rullar så krävs det mycket för att Tesla-aktien ska röra sig nedåt även om autonomi-drömmen kraschar. Jag tror dock inte att Tesla kommer att medge ett misslyckande. Det kommer att pysa bort och pratas mindre och mindre om. I bästa fall lämnar Elon och Tesla betalar tillbaka pengarna.
Jag hoppas att Tesla satsar på autonomi på motorväg och får ihop något bättre där. Tyvärr har man tappat bollen lite där och GM, Mercedes m.fl ligger före just nu. Nästan alla nya premium-modeller som kommer har Lidar och kameror med bättre upplösning.
Det bör påpekas att CNBC och Lora Kolodny har bedrivit häxjakt på Tesla under lång tid och historien har bevisat att all skrämsel-propaganda enbart har varit FUD. Den "ärligt kritiska" Tesla-ägaren i videon är Taylor Ogan som arbetar på en hedgefond som inte vill avslöja vilken typ av position de har i Tesla. Taylor Ogan har spridit mängder av FUD om Tesla tidigare.spacecoin skrev:Långt reportage om FSD på CNBC:
FSD-beta i videon är även äldre version från någon gång under förra året.
Senast redigerad av Jordad, redigerad totalt 1 gånger.
Waymo har haft fungerande L4 i kommersiell drift sedan ett år tillbaka så det finns redan. L4 innebär just begränsade områden.themax skrev:Hade en lunch med en kollega som forskar inom AI just nu och jag håller med. Utvecklingen tycks ta stora steg inom avgränsad AI, men att den utvecklingen ska resultera i L4 i fordon i närtid är det ingen som tycks tro på inom akademin längre. Än mindre L5. Det är lättare att få en robot med hjälp av AI att plocka upp en blyertspenna än att se skillnad på rivna, skivade, hela eller tärnade morötter. Och tänk om det är en gul morot!Curik skrev:Jag utvecklar AI-mjukvara. Uppgifter som man varit överens om varit närmast omöjliga att lösa har lösts. Jag tror dom kommer fixa det. Tror jag på L4 inom 10 år? Nej, det gör jag inte. L5 vet jag inte om jag skulle våga gissa på men det måste vara ett enormt steg. Kanske innan jag dör?
Jag var kanske lite oklar med mitt svar, men naturligtvis vet jag att L4 är med begränsningar. Men få tycks tro att det inom de närmaste tio åren kommer bli mycket mer än det vi redan ser med Waymo. Möjligen någon mer plats och någon ytterligare leverantör, men inte ens i USA kommer alla städer kunna erbjuda L4-taxi. Dock skulle jag jubla om genombrottet kom inom denna tidsperiod och att jag har fel.Jordad skrev:Waymo har haft fungerande L4 i kommersiell drift sedan ett år tillbaka så det finns redan. L4 innebär just begränsade områden.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Det är helt sjukt vad dåligt bilarna kör om de som sitter i bilen har fel åsikter! Kanske märker bilen detta och straffar dem? Har dom manipulerat bilarna inför reportaget tror du? Eller vad vill du ha sagt? Är rapporteringen oärlig eller vad?Jordad skrev:Det bör påpekas att CNBC och Lora Kolodny har bedrivit häxjakt på Tesla under lång tid och historien har bevisat att all skrämsel-propaganda enbart har varit FUD. Den "ärligt kritiska" Tesla-ägaren i videon är Taylor Ogan som arbetar på en hedgefond som inte vill avslöja vilken typ av position de har i Tesla. Taylor Ogan har spridit mängder av FUD om Tesla tidigare.spacecoin skrev:Långt reportage om FSD på CNBC:
10.8.1 som Ogan har i sin bil (och antagligen alla andra) släpptes den 7 januari 2022 enligt Not a Tesla App och är den senaste versionen för de flesta i beta-programmet (50%).
- RagWal
- Teslaägare
Kan ju vara så att man visar valda delar. Precis som alltid om man vill få ett scoop.spacecoin skrev:Det är helt sjukt vad dåligt bilarna kör om de som sitter i bilen har fel åsikter! Kanske märker bilen detta och straffar dem? Har dom manipulerat bilarna inför reportaget tror du? Eller vad vill du ha sagt? Är rapporteringen oärlig eller vad?Jordad skrev:Det bör påpekas att CNBC och Lora Kolodny har bedrivit häxjakt på Tesla under lång tid och historien har bevisat att all skrämsel-propaganda enbart har varit FUD. Den "ärligt kritiska" Tesla-ägaren i videon är Taylor Ogan som arbetar på en hedgefond som inte vill avslöja vilken typ av position de har i Tesla. Taylor Ogan har spridit mängder av FUD om Tesla tidigare.spacecoin skrev:Långt reportage om FSD på CNBC:
10.8.1 som Ogan har i sin bil (och antagligen alla andra) släpptes den 7 januari 2022 enligt Not a Tesla App och är den senaste versionen för de flesta i beta-programmet (50%).
Goes both ways.
MY LR 2022
"sorry (not sorry) that you didn't like what relevant sources said on the record, on-camera or what was contained in the public records or documents cited. the news is there. you can take away negatives or positives from it. how you respond says more about you than the news."RagWal skrev:Kan ju vara så att man visar valda delar. Precis som alltid om man vill få ett scoop.
Goes both ways.
Har vi någon POSITIV recension från media (nej, Tesla-bubblan räknas inte) överhuvud taget på FSD-betan?
Alla vet att Main Stream Media hatar Elon Musk...spacecoin skrev:"sorry (not sorry) that you didn't like what relevant sources said on the record, on-camera or what was contained in the public records or documents cited. the news is there. you can take away negatives or positives from it. how you respond says more about you than the news."RagWal skrev:Kan ju vara så att man visar valda delar. Precis som alltid om man vill få ett scoop.
Goes both ways.
Har vi någon POSITIV recension från media (nej, Tesla-bubblan räknas inte) överhuvud taget på FSD-betan?
... och Donald Trump

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
På vilket sätt menar du att inslaget kan karaktäriseras som häxjakt och skrämselpropaganda? Är hon oärlig i sin rapportering menar du? Är det något specifikt av det de sa i inslaget (eller de fel som FSD begick) som du anser vara fabricerat och/eller missledande?Jordad skrev:Det bör påpekas att CNBC och Lora Kolodny har bedrivit häxjakt på Tesla under lång tid och historien har bevisat att all skrämsel-propaganda enbart har varit FUD. Den "ärligt kritiska" Tesla-ägaren i videon är Taylor Ogan som arbetar på en hedgefond som inte vill avslöja vilken typ av position de har i Tesla. Taylor Ogan har spridit mängder av FUD om Tesla tidigare.spacecoin skrev:Långt reportage om FSD på CNBC:
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)