Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 09 feb 2022 13:11
FSD-betan försöker mörda en cyklist: "Fuck. We have to cut that. It definitely wouldn't have hit it."
Förstår och förstår, det är ju bara din gissning och du skjuter ju från höften rätt ofta. Uppskattar verkligen dina inlägg här och på Feber (när du håller dig saklig) och du håller vad jag sett alltid schysst ton - tack för det! Men allt behöver inte vara svart eller vitt.spacecoin skrev:Verkar som att Tesla tappat hoppet även de:
https://www.bnnbloomberg.ca/tesla-may-b ... -1.1723276
“It’s worth waiting a few more quarters (or years) for 90%+ margin revenue,” Potter wrote.
Det som analytikerna inte förstår att att det här inte antagligen är en försening till L4. Det är snarare slutet på drömmen (eller lögnen - välj själva). Man kan inte sopa 15 månader av icke-progress under mattan.
Hade en lunch med en kollega som forskar inom AI just nu och jag håller med. Utvecklingen tycks ta stora steg inom avgränsad AI, men att den utvecklingen ska resultera i L4 i fordon i närtid är det ingen som tycks tro på inom akademin längre. Än mindre L5. Det är lättare att få en robot med hjälp av AI att plocka upp en blyertspenna än att se skillnad på rivna, skivade, hela eller tärnade morötter. Och tänk om det är en gul morot!Curik skrev:Jag utvecklar AI-mjukvara. Uppgifter som man varit överens om varit närmast omöjliga att lösa har lösts. Jag tror dom kommer fixa det. Tror jag på L4 inom 10 år? Nej, det gör jag inte. L5 vet jag inte om jag skulle våga gissa på men det måste vara ett enormt steg. Kanske innan jag dör?
Det är inte jag.Curik skrev:och på Feber
L4 finns ju i princip redan. Cruise och Waymo kör utan förare, men jag antar att du menar i bilar man kan köpa?. Jag tror att det ligger kanske runt 10 år om vi talar om en begränsad ODD som t ex motorväg från påfart till avfart, torrt väglag, upp till 130 km/h utan filbyten. Med HW3 säger jag aldrig.Curik skrev:Tror jag på L4 inom 10 år? Nej, det gör jag inte.
Det är precis så här det är. ML förstår inte kontext och kan inte resonera. Tränar man ett "AI" med cancerbilder så kanske den tittar på typsnittet eller vissa ord som förekommer och ger diagnoser på typsnittet. Det går inte att enkelt granska systemet heller, utan det kräver rejäl validering. Som Tesla håller på med att skjuter FSD-betan med OTA från höften är inte seriöst, även om dom verkar ha lugnat sig lite.themax skrev:Hade en lunch med en kollega som forskar inom AI just nu och jag håller med. Utvecklingen tycks ta stora steg inom avgränsad AI, men att den utvecklingen ska resultera i L4 i fordon i närtid är det ingen som tycks tro på inom akademin längre. Än mindre L5. Det är lättare att få en robot med hjälp av AI att plocka upp en blyertspenna än att se skillnad på rivna, skivade, hela eller tärnade morötter. Och tänk om det är en gul morot!Curik skrev:Jag utvecklar AI-mjukvara. Uppgifter som man varit överens om varit närmast omöjliga att lösa har lösts. Jag tror dom kommer fixa det. Tror jag på L4 inom 10 år? Nej, det gör jag inte. L5 vet jag inte om jag skulle våga gissa på men det måste vara ett enormt steg. Kanske innan jag dör?
Fast det beror ju också på hur det implementeras.spacecoin skrev:Det är precis så här det är. ML förstår inte kontext och kan inte resonera. Tränar man ett "AI" med cancerbilder så kanske den tittar på typsnittet eller vissa ord som förekommer och ger diagnoser på typsnittet. Det går inte att enkelt granska systemet heller, utan det kräver rejäl validering. Som Tesla håller på med att skjuter FSD-betan med OTA från höften är inte seriöst, även om dom verkar ha lugnat sig lite.themax skrev:Hade en lunch med en kollega som forskar inom AI just nu och jag håller med. Utvecklingen tycks ta stora steg inom avgränsad AI, men att den utvecklingen ska resultera i L4 i fordon i närtid är det ingen som tycks tro på inom akademin längre. Än mindre L5. Det är lättare att få en robot med hjälp av AI att plocka upp en blyertspenna än att se skillnad på rivna, skivade, hela eller tärnade morötter. Och tänk om det är en gul morot!Curik skrev:Jag utvecklar AI-mjukvara. Uppgifter som man varit överens om varit närmast omöjliga att lösa har lösts. Jag tror dom kommer fixa det. Tror jag på L4 inom 10 år? Nej, det gör jag inte. L5 vet jag inte om jag skulle våga gissa på men det måste vara ett enormt steg. Kanske innan jag dör?
Det farliga för en tillverkare är ju om det ser ut som att man kan acceptera risken och sen kör man ihjäl en kund. En sån stämning kan hota hela företagets existens.RagWal skrev:Ett av de stora "glappen" i tidsestimaten kan jag tänka mig ligger i skillnaderna med vad som ser ut att fungera väldigt bra jmf utrullad produkt som funkar i händerna på gemene man.
Man kan få ett computer-vision-system att göra rätt 99% av gångerna i körning som systemen byggs idag.. Man kan inte få det till att göra rätt 99.99999% av gångerna. Tekniken är inte "där" ännu.RagWal skrev:Ett av de stora "glappen" i tidsestimaten kan jag tänka mig ligger i skillnaderna med vad som ser ut att fungera väldigt bra jmf utrullad produkt som funkar i händerna på gemene man.
När man tror att Tesla är ledande på ML eller superdatorer har man blivit blåst. Varför pumpar inte normala företag aktien som Elon? Varför vet vi ens att Tesla har ett projekt som heter Dojo sedan 2019 som inte har levererat (eller ens nödvändigtvis kommer att leverera nytta). Det är en snabbare dator. Det problemet behöver man inte vänta på i tre år att lösa. Det är bara att gå ut på stan och köpa standardkomponenter...RagWal skrev:Jag tror att om/när man slår i taket för vad HW3 klarar så finns säkert väldigt mycket optimeringar att göra för att "kompilera" ett väl strukturerat och viktat NN för att packa in i HW3. Där behövs en rätt fet Dojo. Säkert ett forskningsområde i sig.
Uppfattar att du svarade mig eftersom du specifikt citerade mig, men inte alls om det jag skrev? Blir förvirrad.spacecoin skrev:Man kan få ett computer-vision-system att göra rätt 99% av gångerna i körning som systemen byggs idag.. Man kan inte få det till att göra rätt 99.99999% av gångerna. Tekniken är inte "där" ännu.RagWal skrev:Ett av de stora "glappen" i tidsestimaten kan jag tänka mig ligger i skillnaderna med vad som ser ut att fungera väldigt bra jmf utrullad produkt som funkar i händerna på gemene man.
Teslas approach verkar vara: "funkar 99% av gångerna överallt". Det kommer aldrig att leda till autonomi.
De som lyckas med L4 gör tvärt om. Dom lyckas med 99.99999% av körningarna i 0.000001% av "överallt".
När man tror att Tesla är ledande på ML eller superdatorer har man blivit blåst. Varför pumpar inte normala företag aktien som Elon? Varför vet vi ens att Tesla har ett projekt som heter Dojo sedan 2019 som inte har levererat (eller ens nödvändigtvis kommer att leverera nytta). Det är en snabbare dator. Det problemet behöver man inte vänta på i tre år att lösa. Det är bara att gå ut på stan och köpa standardkomponenter...RagWal skrev:Jag tror att om/när man slår i taket för vad HW3 klarar så finns säkert väldigt mycket optimeringar att göra för att "kompilera" ett väl strukturerat och viktat NN för att packa in i HW3. Där behövs en rätt fet Dojo. Säkert ett forskningsområde i sig.
En snabbare träningsdator löser absolut inga av de konkreta problem Tesla har. Dom kan träna snabbare bara.
Sannolikt. Dels för kalkylen runt robotaxi blir annan och dels för förtroendet för Elons verklighetsförankring i synnerhet får sig en törn. Senareläggning av andra produkter känns ju rätt vitala också. Möjligen att de andra (roadster 2, CT, Semi osv ) nu blivit mer realistiska och planerade "på riktigt" av övriga Tesla-organisationen.MWall skrev:Att fler och fler inser att FSD och Robotaxi kanske inte ser ut att bli den där stora grejen som Elon och Tesla pumpat ut att det ska bli måste väl ändå påverka aktiekursen en aning?
Ja det blev lite virrigt... Sorry. Ville säga en sak och det var inte direkt svar till dig utan mer "inspirerat av"...RagWal skrev:Uppfattar att du svarade mig eftersom du specifikt citerade mig, men inte alls om det jag skrev? Blir förvirrad.
Jag har trott detta i några år, o bettat (småpengar) på att folk ska fatta (det jag tror jag fattat). Men du kan ju gissa hur det har gåttMWall skrev:Att fler och fler inser att FSD och Robotaxi kanske inte ser ut att bli den där stora grejen som Elon och Tesla pumpat ut att det ska bli måste väl ändå påverka aktiekursen en aning?
Det verkar inte spela någon roll om vad som är "rätt" eller "fel" på aktiemarknaden. Jag har skrattat åt bitcoins brist på användbarhet i säkert 10-12 år. När marknaden fick den insikten så bestämde man att bitcoin inte längre en valuta utan "det nya guldet"... Skulle ha investerat istället...Matte skrev:Är svårt med bear, man måste ha en timing som inte krävs vid bull
Det bör påpekas att CNBC och Lora Kolodny har bedrivit häxjakt på Tesla under lång tid och historien har bevisat att all skrämsel-propaganda enbart har varit FUD. Den "ärligt kritiska" Tesla-ägaren i videon är Taylor Ogan som arbetar på en hedgefond som inte vill avslöja vilken typ av position de har i Tesla. Taylor Ogan har spridit mängder av FUD om Tesla tidigare.spacecoin skrev:Långt reportage om FSD på CNBC:
Waymo har haft fungerande L4 i kommersiell drift sedan ett år tillbaka så det finns redan. L4 innebär just begränsade områden.themax skrev:Hade en lunch med en kollega som forskar inom AI just nu och jag håller med. Utvecklingen tycks ta stora steg inom avgränsad AI, men att den utvecklingen ska resultera i L4 i fordon i närtid är det ingen som tycks tro på inom akademin längre. Än mindre L5. Det är lättare att få en robot med hjälp av AI att plocka upp en blyertspenna än att se skillnad på rivna, skivade, hela eller tärnade morötter. Och tänk om det är en gul morot!Curik skrev:Jag utvecklar AI-mjukvara. Uppgifter som man varit överens om varit närmast omöjliga att lösa har lösts. Jag tror dom kommer fixa det. Tror jag på L4 inom 10 år? Nej, det gör jag inte. L5 vet jag inte om jag skulle våga gissa på men det måste vara ett enormt steg. Kanske innan jag dör?
Jag var kanske lite oklar med mitt svar, men naturligtvis vet jag att L4 är med begränsningar. Men få tycks tro att det inom de närmaste tio åren kommer bli mycket mer än det vi redan ser med Waymo. Möjligen någon mer plats och någon ytterligare leverantör, men inte ens i USA kommer alla städer kunna erbjuda L4-taxi. Dock skulle jag jubla om genombrottet kom inom denna tidsperiod och att jag har fel.Jordad skrev:Waymo har haft fungerande L4 i kommersiell drift sedan ett år tillbaka så det finns redan. L4 innebär just begränsade områden.
Det är helt sjukt vad dåligt bilarna kör om de som sitter i bilen har fel åsikter! Kanske märker bilen detta och straffar dem? Har dom manipulerat bilarna inför reportaget tror du? Eller vad vill du ha sagt? Är rapporteringen oärlig eller vad?Jordad skrev:Det bör påpekas att CNBC och Lora Kolodny har bedrivit häxjakt på Tesla under lång tid och historien har bevisat att all skrämsel-propaganda enbart har varit FUD. Den "ärligt kritiska" Tesla-ägaren i videon är Taylor Ogan som arbetar på en hedgefond som inte vill avslöja vilken typ av position de har i Tesla. Taylor Ogan har spridit mängder av FUD om Tesla tidigare.spacecoin skrev:Långt reportage om FSD på CNBC:
FSD-beta i videon är även äldre version från någon gång under förra året.
Kan ju vara så att man visar valda delar. Precis som alltid om man vill få ett scoop.spacecoin skrev:Det är helt sjukt vad dåligt bilarna kör om de som sitter i bilen har fel åsikter! Kanske märker bilen detta och straffar dem? Har dom manipulerat bilarna inför reportaget tror du? Eller vad vill du ha sagt? Är rapporteringen oärlig eller vad?Jordad skrev:Det bör påpekas att CNBC och Lora Kolodny har bedrivit häxjakt på Tesla under lång tid och historien har bevisat att all skrämsel-propaganda enbart har varit FUD. Den "ärligt kritiska" Tesla-ägaren i videon är Taylor Ogan som arbetar på en hedgefond som inte vill avslöja vilken typ av position de har i Tesla. Taylor Ogan har spridit mängder av FUD om Tesla tidigare.spacecoin skrev:Långt reportage om FSD på CNBC:
FSD-beta i videon är även äldre version från någon gång under förra året.
10.8.1 som Ogan har i sin bil (och antagligen alla andra) släpptes den 7 januari 2022 enligt Not a Tesla App och är den senaste versionen för de flesta i beta-programmet (50%).
"sorry (not sorry) that you didn't like what relevant sources said on the record, on-camera or what was contained in the public records or documents cited. the news is there. you can take away negatives or positives from it. how you respond says more about you than the news."RagWal skrev:Kan ju vara så att man visar valda delar. Precis som alltid om man vill få ett scoop.
Goes both ways.
Alla vet att Main Stream Media hatar Elon Musk...spacecoin skrev:"sorry (not sorry) that you didn't like what relevant sources said on the record, on-camera or what was contained in the public records or documents cited. the news is there. you can take away negatives or positives from it. how you respond says more about you than the news."RagWal skrev:Kan ju vara så att man visar valda delar. Precis som alltid om man vill få ett scoop.
Goes both ways.
Har vi någon POSITIV recension från media (nej, Tesla-bubblan räknas inte) överhuvud taget på FSD-betan?
På vilket sätt menar du att inslaget kan karaktäriseras som häxjakt och skrämselpropaganda? Är hon oärlig i sin rapportering menar du? Är det något specifikt av det de sa i inslaget (eller de fel som FSD begick) som du anser vara fabricerat och/eller missledande?Jordad skrev:Det bör påpekas att CNBC och Lora Kolodny har bedrivit häxjakt på Tesla under lång tid och historien har bevisat att all skrämsel-propaganda enbart har varit FUD. Den "ärligt kritiska" Tesla-ägaren i videon är Taylor Ogan som arbetar på en hedgefond som inte vill avslöja vilken typ av position de har i Tesla. Taylor Ogan har spridit mängder av FUD om Tesla tidigare.spacecoin skrev:Långt reportage om FSD på CNBC:
FSD-beta i videon är även äldre version från någon gång under förra året.