Senaste version 2025.26
Moderator: Redaktion
Re: Senaste version 2019.5
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Har du fått sentry-uppdateringen till bilen, eller finns valet i telefonen trots detta?jpetters skrev:Med senaste versionen av appen kan man slå på/av Sentry Mode.
Vissa finesser kommer snabbt.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Gillar att man bara behöver peta på blinkersen för att byta fil med autopiloten nu
S75D sep 2016
S75D dec 2018
S75D sep 2016
S75D dec 2018
- ellerstrom
- Teslaägare
Gillar också detta!Schelin skrev:Gillar att man bara behöver peta på blinkersen för att byta fil med autopiloten nu
S75D sep 2016
S75D dec 2018
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Gillar också detta med att ”blinka lite” men däremot när du ska byta fil igen och precis kört om en bil så känns det som att man måste vara längre ifrån innan bilen väljer att köra in på det andra fältet igen. Oftast blir det röda streck och bilen börjar bromsa in. Något andra också märkt av?
Med vänlig hälsning.
Christofer
Christofer
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
Så funkar det inte inte för mig. Bilen vill att ratten rörs lite innan den byter fil.Schelin skrev:Gillar att man bara behöver peta på blinkersen för att byta fil med autopiloten nu
S75D sep 2016
S75D dec 2018
- ellerstrom
- Teslaägare
Två olika saker. Bilen vill att du rör ratten om du inte gjort det på ett tag när du vill byta fil. Har man rört ratten relativt nyligen, byter bilen fil utan att att man behöver konfirmera med ytterliggare en handpåläggning. Prova att röra på ratten innan du blinkar. Då bör den byta fil direkt (så gör min iaf).SolnaGnagarn skrev:Så funkar det inte inte för mig. Bilen vill att ratten rörs lite innan den byter fil.Schelin skrev:Gillar att man bara behöver peta på blinkersen för att byta fil med autopiloten nu
S75D sep 2016
S75D dec 2018
Det Schelin och jag menar, är att nu räcker det med att röra spaken för blinkers till "första läget", dvs det som ger tre blinkningar när man inte kör med autopilot. Nu fortsätter den blinka och byter fil. Dessutom så fastnar inte spaken i något av de yttre lägena, utan går tillbaka till normalläget direkt och när filbytet är genomfört upphör blinkningarna. Riktigt smutt.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
Ja så långt är jag med. Jag prövade några gånger men den ville alltid ha en smekning på ratten.ellerstrom skrev:Två olika saker. Bilen vill att du rör ratten om du inte gjort det på ett tag när du vill byta fil. Har man rört ratten relativt nyligen, byter bilen fil utan att att man behöver konfirmera med ytterliggare en handpåläggning. Prova att röra på ratten innan du blinkar. Då bör den byta fil direkt (så gör min iaf).SolnaGnagarn skrev:Så funkar det inte inte för mig. Bilen vill att ratten rörs lite innan den byter fil.Schelin skrev:Gillar att man bara behöver peta på blinkersen för att byta fil med autopiloten nu
S75D sep 2016
S75D dec 2018
Det Schelin och jag menar, är att nu räcker det med att röra spaken för blinkers till "första läget", dvs det som ger tre blinkningar när man inte kör med autopilot. Nu fortsätter den blinka och byter fil. Dessutom så fastnar inte spaken i något av de yttre lägena, utan går tillbaka till normalläget direkt och när filbytet är genomfört upphör blinkningarna. Riktigt smutt.

- ellerstrom
- Teslaägare
Som sagt, pröva att smeka en stund innan du blinkar för att testa. Det bör fungera (gör det för mig iaf).SolnaGnagarn skrev:Ja så långt är jag med. Jag prövade några gånger men den ville alltid ha en smekning på ratten.ellerstrom skrev:Två olika saker. Bilen vill att du rör ratten om du inte gjort det på ett tag när du vill byta fil. Har man rört ratten relativt nyligen, byter bilen fil utan att att man behöver konfirmera med ytterliggare en handpåläggning. Prova att röra på ratten innan du blinkar. Då bör den byta fil direkt (så gör min iaf).SolnaGnagarn skrev:Så funkar det inte inte för mig. Bilen vill att ratten rörs lite innan den byter fil.Schelin skrev:Gillar att man bara behöver peta på blinkersen för att byta fil med autopiloten nu
S75D sep 2016
S75D dec 2018
Så beter den sig för mig med, att om man redan rört ratten lite tidigare så behöver den inte ha en smekning till innan den byter fil. Däremot har jag fått uppleva att bilen bromsar till rätt kraftigt för att sedan acceleration igen. Verkar som att någon 70 skylt blivit inlagd mitt på motorvägen.
Med vänlig hälsning.
Christofer
Christofer
Funkar det med ett kort tapp även för AP1? Jag tycker att det har krävt att jag håller in den i första läget så att den tar 5 blinkningar, då byter den färdigt fil, men jag testade inte så noga när jag körde idag (plus att jag bara har 50.6)
Model S85D -15, "Voltaire"
Detta hade jag missat. Tack för tipset!ellerstrom skrev:Två olika saker. Bilen vill att du rör ratten om du inte gjort det på ett tag när du vill byta fil. Har man rört ratten relativt nyligen, byter bilen fil utan att att man behöver konfirmera med ytterliggare en handpåläggning. Prova att röra på ratten innan du blinkar. Då bör den byta fil direkt (så gör min iaf).SolnaGnagarn skrev:Så funkar det inte inte för mig. Bilen vill att ratten rörs lite innan den byter fil.Schelin skrev:Gillar att man bara behöver peta på blinkersen för att byta fil med autopiloten nu
S75D sep 2016
S75D dec 2018
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
2019.5.14 verkar ha börjat rulla ut. Är det Sentry mode och annat godis som kommer till oss i Europa nu? 

Dog mode i alla fall. Sentry är fortfarande bara till trean.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Fick 2019.5.14 nu men ser varken sentry eller dog mode i appen och den är uppdaterad förstås, finns det inte än för iOS?
Men va härligt att kunna byta fil med bara nudda spaken, och den sköter resten.
Men va härligt att kunna byta fil med bara nudda spaken, och den sköter resten.
Någon som har fungerande ”blind spot warning chime”?
Röda streck ja, ljud nej
Röda streck ja, ljud nej
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Samma härMachris skrev:Någon som har fungerande ”blind spot warning chime”?
Röda streck ja, ljud nej

5.14 Model X, AP 2.5. Dog mode, blind spot chime. Då kan man slänga sina egen tillverkade ”The dog is fine” skyltar. Och slippa stänga av och på larmet.
2019.7.11 senaste version. 250kW laddning för TM3 och Summon med keyfob
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Ingenting om S/X?
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Inte något än.SR-71-BlackBird skrev:Ingenting om S/X?
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
En annan intressant detalj: Bilen förvärmer inför SuC om man navigerar till den.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Höjd hastighet till 145 kW på v2. Högre laddhastighet för S/C kommer gradvis att rullas ut via mjukvara.
https://www.tesla.com/sv_SE/blog/introd ... ercharging
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Vilka modeller handlar detta om? Är det fortfarande lägre hastighet för 75-bilar? Något högre eller ligger det kvar på max 97kW? Och hur funkar det med V3, vilka modeller kan ladda med 250kW?oscfor skrev:Höjd hastighet till 145 kW på v2. Högre laddhastighet för S/C kommer gradvis att rullas ut via mjukvara.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14