Senaste version 2025.26

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2338
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Senaste version 2019.5

Inlägg av jpetters »

Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Senaste version 2019.5

Inlägg av bullen »

Verkar inte finnas i andriod appen som uppdaterades i förrgår
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Senaste version 2019.5

Inlägg av kler »

jpetters skrev:
Med senaste versionen av appen kan man slå på/av Sentry Mode.
Vissa finesser kommer snabbt.

Bild
Har du fått sentry-uppdateringen till bilen, eller finns valet i telefonen trots detta?
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 04 jan 2015 20:50
Ort: Kungsör

Re: Senaste version 2019.5

Inlägg av Schelin »

Gillar att man bara behöver peta på blinkersen för att byta fil med autopiloten nu

S75D sep 2016
S75D dec 2018
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Senaste version 2019.5

Inlägg av ellerstrom »

Schelin skrev:
Gillar att man bara behöver peta på blinkersen för att byta fil med autopiloten nu

S75D sep 2016
S75D dec 2018
Gillar också detta!
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
toffa
Teslaägare
Inlägg: 95
Blev medlem: 20 dec 2018 22:15

Re: Senaste version 2019.5

Inlägg av toffa »

Gillar också detta med att ”blinka lite” men däremot när du ska byta fil igen och precis kört om en bil så känns det som att man måste vara längre ifrån innan bilen väljer att köra in på det andra fältet igen. Oftast blir det röda streck och bilen börjar bromsa in. Något andra också märkt av?
Med vänlig hälsning.
Christofer
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
Ort: Solna

Re: Senaste version 2019.5

Inlägg av SolnaGnagarn »

Schelin skrev:
Gillar att man bara behöver peta på blinkersen för att byta fil med autopiloten nu

S75D sep 2016
S75D dec 2018
Så funkar det inte inte för mig. Bilen vill att ratten rörs lite innan den byter fil.
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Senaste version 2019.5

Inlägg av ellerstrom »

SolnaGnagarn skrev:
Schelin skrev:
Gillar att man bara behöver peta på blinkersen för att byta fil med autopiloten nu

S75D sep 2016
S75D dec 2018
Så funkar det inte inte för mig. Bilen vill att ratten rörs lite innan den byter fil.
Två olika saker. Bilen vill att du rör ratten om du inte gjort det på ett tag när du vill byta fil. Har man rört ratten relativt nyligen, byter bilen fil utan att att man behöver konfirmera med ytterliggare en handpåläggning. Prova att röra på ratten innan du blinkar. Då bör den byta fil direkt (så gör min iaf).

Det Schelin och jag menar, är att nu räcker det med att röra spaken för blinkers till "första läget", dvs det som ger tre blinkningar när man inte kör med autopilot. Nu fortsätter den blinka och byter fil. Dessutom så fastnar inte spaken i något av de yttre lägena, utan går tillbaka till normalläget direkt och när filbytet är genomfört upphör blinkningarna. Riktigt smutt.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
Ort: Solna

Re: Senaste version 2019.5

Inlägg av SolnaGnagarn »

ellerstrom skrev:
SolnaGnagarn skrev:
Schelin skrev:
Gillar att man bara behöver peta på blinkersen för att byta fil med autopiloten nu

S75D sep 2016
S75D dec 2018
Så funkar det inte inte för mig. Bilen vill att ratten rörs lite innan den byter fil.
Två olika saker. Bilen vill att du rör ratten om du inte gjort det på ett tag när du vill byta fil. Har man rört ratten relativt nyligen, byter bilen fil utan att att man behöver konfirmera med ytterliggare en handpåläggning. Prova att röra på ratten innan du blinkar. Då bör den byta fil direkt (så gör min iaf).

Det Schelin och jag menar, är att nu räcker det med att röra spaken för blinkers till "första läget", dvs det som ger tre blinkningar när man inte kör med autopilot. Nu fortsätter den blinka och byter fil. Dessutom så fastnar inte spaken i något av de yttre lägena, utan går tillbaka till normalläget direkt och när filbytet är genomfört upphör blinkningarna. Riktigt smutt.
Ja så långt är jag med. Jag prövade några gånger men den ville alltid ha en smekning på ratten. Bild
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Senaste version 2019.5

Inlägg av ellerstrom »

SolnaGnagarn skrev:
ellerstrom skrev:
SolnaGnagarn skrev:
Schelin skrev:
Gillar att man bara behöver peta på blinkersen för att byta fil med autopiloten nu

S75D sep 2016
S75D dec 2018
Så funkar det inte inte för mig. Bilen vill att ratten rörs lite innan den byter fil.
Två olika saker. Bilen vill att du rör ratten om du inte gjort det på ett tag när du vill byta fil. Har man rört ratten relativt nyligen, byter bilen fil utan att att man behöver konfirmera med ytterliggare en handpåläggning. Prova att röra på ratten innan du blinkar. Då bör den byta fil direkt (så gör min iaf).

Det Schelin och jag menar, är att nu räcker det med att röra spaken för blinkers till "första läget", dvs det som ger tre blinkningar när man inte kör med autopilot. Nu fortsätter den blinka och byter fil. Dessutom så fastnar inte spaken i något av de yttre lägena, utan går tillbaka till normalläget direkt och när filbytet är genomfört upphör blinkningarna. Riktigt smutt.
Ja så långt är jag med. Jag prövade några gånger men den ville alltid ha en smekning på ratten. Bild
Som sagt, pröva att smeka en stund innan du blinkar för att testa. Det bör fungera (gör det för mig iaf).
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
toffa
Teslaägare
Inlägg: 95
Blev medlem: 20 dec 2018 22:15

Re: Senaste version 2019.5

Inlägg av toffa »

Så beter den sig för mig med, att om man redan rört ratten lite tidigare så behöver den inte ha en smekning till innan den byter fil. Däremot har jag fått uppleva att bilen bromsar till rätt kraftigt för att sedan acceleration igen. Verkar som att någon 70 skylt blivit inlagd mitt på motorvägen.
Med vänlig hälsning.
Christofer
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Senaste version 2019.5

Inlägg av Seregon »

Funkar det med ett kort tapp även för AP1? Jag tycker att det har krävt att jag håller in den i första läget så att den tar 5 blinkningar, då byter den färdigt fil, men jag testade inte så noga när jag körde idag (plus att jag bara har 50.6)
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Senaste version 2019.5

Inlägg av Legato »

ellerstrom skrev:
SolnaGnagarn skrev:
Schelin skrev:
Gillar att man bara behöver peta på blinkersen för att byta fil med autopiloten nu

S75D sep 2016
S75D dec 2018
Så funkar det inte inte för mig. Bilen vill att ratten rörs lite innan den byter fil.
Två olika saker. Bilen vill att du rör ratten om du inte gjort det på ett tag när du vill byta fil. Har man rört ratten relativt nyligen, byter bilen fil utan att att man behöver konfirmera med ytterliggare en handpåläggning. Prova att röra på ratten innan du blinkar. Då bör den byta fil direkt (så gör min iaf).

Det Schelin och jag menar, är att nu räcker det med att röra spaken för blinkers till "första läget", dvs det som ger tre blinkningar när man inte kör med autopilot. Nu fortsätter den blinka och byter fil. Dessutom så fastnar inte spaken i något av de yttre lägena, utan går tillbaka till normalläget direkt och när filbytet är genomfört upphör blinkningarna. Riktigt smutt.
Detta hade jag missat. Tack för tipset!
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2019.5

Inlägg av helix »

2019.5.14 verkar ha börjat rulla ut. Är det Sentry mode och annat godis som kommer till oss i Europa nu? :D
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Senaste version 2019.5

Inlägg av oscfor »

Dog mode i alla fall. Sentry är fortfarande bara till trean.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 504
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Senaste version 2019.5

Inlägg av thedude »

Fick 2019.5.14 nu men ser varken sentry eller dog mode i appen och den är uppdaterad förstås, finns det inte än för iOS?

Men va härligt att kunna byta fil med bara nudda spaken, och den sköter resten.
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 27 apr 2015 23:07
Ort: Kalmar

Re: Senaste version 2019.5

Inlägg av Machris »

Någon som har fungerande ”blind spot warning chime”?
Röda streck ja, ljud nej
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 504
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Senaste version 2019.5

Inlägg av thedude »

Machris skrev:
Någon som har fungerande ”blind spot warning chime”?
Röda streck ja, ljud nej
Samma här :(
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: Senaste version 2019.5

Inlägg av nx00 »

5.14 Model X, AP 2.5. Dog mode, blind spot chime. Då kan man slänga sina egen tillverkade ”The dog is fine” skyltar. Och slippa stänga av och på larmet.
M3, ID3, M3P, MY
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Senaste version 2019.5

Inlägg av oscfor »

2019.7.11 senaste version. 250kW laddning för TM3 och Summon med keyfob
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1534
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge
Referralkod: ts.la/stefan9931

Re: Senaste version 2019.5

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Ingenting om S/X?
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Senaste version 2019.5

Inlägg av oscfor »

SR-71-BlackBird skrev:
Ingenting om S/X?
Inte något än.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Senaste version 2019.5

Inlägg av oscfor »

En annan intressant detalj: Bilen förvärmer inför SuC om man navigerar till den.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Senaste version 2019.5

Inlägg av oscfor »

Höjd hastighet till 145 kW på v2. Högre laddhastighet för S/C kommer gradvis att rullas ut via mjukvara.

https://www.tesla.com/sv_SE/blog/introd ... ercharging
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Senaste version 2019.5

Inlägg av HelectriC »

oscfor skrev:
Höjd hastighet till 145 kW på v2. Högre laddhastighet för S/C kommer gradvis att rullas ut via mjukvara.

https://www.tesla.com/sv_SE/blog/introd ... ercharging
Vilka modeller handlar detta om? Är det fortfarande lägre hastighet för 75-bilar? Något högre eller ligger det kvar på max 97kW? Och hur funkar det med V3, vilka modeller kan ladda med 250kW?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar