Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer
Postat: 24 nov 2021 18:06
+1 på den!iAkita skrev:Snyggt jobbat. Jag uppskattar verkligen er app!
+1 på den!iAkita skrev:Snyggt jobbat. Jag uppskattar verkligen er app!
Bra feedback och helt klart på det sättet vi vill att det ska fungera på sikt. Det är främst prestandaskäl som gör att det inte automatiskt uppdaterar i dagsläget. Antal användare har ökat i en takt som vi inte riktigt hade räknat med och vi försöker hålla nere antalet transaktioner under tiden vi bygger bort de flaskhalsar som finns.Anderzzon skrev:En funktion jag gärna hade sett är att statusen på en markerad laddare automatiskt uppdateras varje gång appen blir aktiv igen.
Är lite pilligt när man kör och vill kolla laddaren innan man t.ex svänger av motorvägen.
Kul du gillar appen! Anledningen att det inte alltid blir korrekt är eftersom avstånden i dagsläget visar fågelvägen till laddaren, vilket gör att det kan bli tokigt om den körbara vägen är betydligt längre än fågelvägen. (Rutten som läggs ut som ett blått streck är såklart inte fågelvägen, men beräkningen till varje enskild laddare är fågelvägen).Crius skrev:Jag gillar appen förutom ruttplaneraren som verkar ha en bugg. Den visar ofta drygt 10% fel avstånd till laddare som ligger längs vägen. Det gör att man behöver sitta med Google Maps parallellt för att kolla vad avstånden egentligen är.
Det du skriver verkar inte stämma med det jag ser. Om det var fågelvägen som visades så skulle avstånden vara kortare än efter körbara vägen, men istället ser jag betydligt längre avstånd i appen.helix skrev:Kul du gillar appen! Anledningen att det inte alltid blir korrekt är eftersom avstånden i dagsläget visar fågelvägen till laddaren, vilket gör att det kan bli tokigt om den körbara vägen är betydligt längre än fågelvägen. (Rutten som läggs ut som ett blått streck är såklart inte fågelvägen, men beräkningen till varje enskild laddare är fågelvägen).Crius skrev:Jag gillar appen förutom ruttplaneraren som verkar ha en bugg. Den visar ofta drygt 10% fel avstånd till laddare som ligger längs vägen. Det gör att man behöver sitta med Google Maps parallellt för att kolla vad avstånden egentligen är.
Anledningen är samma som jag skrev i ovan svar - prestanda. Det är en väldans massa beräkningar som ska till om vi i realtid ska räkna ut exakta avståndet till alla närliggande laddare.
Att visa det faktiska avståndet till ett mindre antal laddare är något vi kikar på i samband med att vi utvecklar Favoriter/Bevakning som jag nämnde i kommentaren ovan. I den listan ska vi försöka visa det beräknade avståndet till laddaren och inte fågelvägen.
Tack för bra och värdefull input och att du hittade det här problemet! Vi håller på att kika på detta och tror vi hittat orsaken till varför det blir så här.Crius skrev:Det du skriver verkar inte stämma med det jag ser. Om det var fågelvägen som visades så skulle avstånden vara kortare än efter körbara vägen, men istället ser jag betydligt längre avstånd i appen.helix skrev:Kul du gillar appen! Anledningen att det inte alltid blir korrekt är eftersom avstånden i dagsläget visar fågelvägen till laddaren, vilket gör att det kan bli tokigt om den körbara vägen är betydligt längre än fågelvägen. (Rutten som läggs ut som ett blått streck är såklart inte fågelvägen, men beräkningen till varje enskild laddare är fågelvägen).Crius skrev:Jag gillar appen förutom ruttplaneraren som verkar ha en bugg. Den visar ofta drygt 10% fel avstånd till laddare som ligger längs vägen. Det gör att man behöver sitta med Google Maps parallellt för att kolla vad avstånden egentligen är.
Anledningen är samma som jag skrev i ovan svar - prestanda. Det är en väldans massa beräkningar som ska till om vi i realtid ska räkna ut exakta avståndet till alla närliggande laddare.
Att visa det faktiska avståndet till ett mindre antal laddare är något vi kikar på i samband med att vi utvecklar Favoriter/Bevakning som jag nämnde i kommentaren ovan. I den listan ska vi försöka visa det beräknade avståndet till laddaren och inte fågelvägen.
Exempel navigering från Linköping till Vansbro. Då väljs en väg som går genom Karlskoga. Markerar jag en av laddarna i Karlskoga så säger appen runt 178 km. I verkligheten är det ca 157km till laddaren om man följer körbara vägen.
Algoritmen för ruttplaneraren är ombyggd och förbättrad. Nu visas den körbara sträckan till varje laddstation utmed rutten (Inte fågelvägen som tidigare där avståndet beräknades felaktigt och kunde vara både för kort eller långt beroende på rutt).Crius skrev:Exempel navigering från Linköping till Vansbro. Då väljs en väg som går genom Karlskoga. Markerar jag en av laddarna i Karlskoga så säger appen runt 178 km. I verkligheten är det ca 157km till laddaren om man följer körbara vägen.
Ytterst få elbilar kan ladda i 22kW AC.spacecowboy skrev:Hade varit jättebra om användare kunde rapportera in uppnådd effekt vid laddning. Hade hjälpt med besvikelsen när man kör till en 22kW laddare som i själva verket är strypt till 4kW
Oh? Trodde Teslornas AC till DC konverter endast klarade 11kW? Det är max jag kommit upp i på 22kW laddare iaf.Gretsch skrev:Jag håller med spacecowboy, ju mer info om laddstolpens effekt det finns, desto bättre Jag kan ladda med 22 kW AC med min Tesla.
Äldre Model S har en s.k dubbelladdare, 22 kW AC. Senare försvann den och vissa S/X har 16,5 kW laddare, ibland som upplåsbart alternativ som annars är mjukvarulåst till 11 kW.zelest skrev:Oh? Trodde Teslornas AC till DC konverter endast klarade 11kW? Det är max jag kommit upp i på 22kW laddare iaf.Gretsch skrev:Jag håller med spacecowboy, ju mer info om laddstolpens effekt det finns, desto bättre Jag kan ladda med 22 kW AC med min Tesla.
Det är olika på olika Teslor. I M3 och MY sitter en 11 kW ombordladdare. I S/X kan laddaren vara på 11, 16,5 eller 22 kW, beroende på årsmodell och tillvalsmöjligheter.zelest skrev:Oh? Trodde Teslornas AC till DC konverter endast klarade 11kW? Det är max jag kommit upp i på 22kW laddare iaf.Gretsch skrev:Jag håller med spacecowboy, ju mer info om laddstolpens effekt det finns, desto bättre Jag kan ladda med 22 kW AC med min Tesla.
Tyvärr kan det vara så att elbilssäljaren inte informerat tillräckligt tydligt vad elbilen kan ladda i AC.Gretsch skrev:Jag håller med spacecowboy, ju mer info om laddstolpens effekt det finns, desto bättre Jag kan ladda med 22 kW AC med min Tesla.
Eller ibland 7,4 kW på en 22 kW stolpe om den har 32 ampers laddaren.Peter Andersson skrev:Tyvärr kan det vara så att elbilssäljaren inte informerat tillräckligt tydligt vad elbilen kan ladda i AC.Gretsch skrev:Jag håller med spacecowboy, ju mer info om laddstolpens effekt det finns, desto bättre Jag kan ladda med 22 kW AC med min Tesla.
En del lever med villfarelsen att står det 22kW på stolpen, ja då kan alla elbilar ladda i 22kW AC.
Men visst kan det vara så att stolpen bara ger 3,7kW i stället för den utlovade 22kW.
Bara att felanmäla.
En gammal Nissan Leaf 24kWh kan bara ladda i 3,7kW AC exempelvis.
Ah! Då förstår jag!Niklas Z skrev:Det är olika på olika Teslor. I M3 och MY sitter en 11 kW ombordladdare. I S/X kan laddaren vara på 11, 16,5 eller 22 kW, beroende på årsmodell och tillvalsmöjligheter.
Min Niro kan max ladda 11kW AC, vilket jag i början naiv som jag var trodde jag skulle få när laddare är listade som 22kW. Men där jag brukar ladda är dom alla strypta till 4.5kW.Peter Andersson skrev:Ytterst få elbilar kan ladda i 22kW AC.spacecowboy skrev:Hade varit jättebra om användare kunde rapportera in uppnådd effekt vid laddning. Hade hjälpt med besvikelsen när man kör till en 22kW laddare som i själva verket är strypt till 4kW
Vad kan din elbil ladda max?
Kan din Niro ladda:spacecowboy skrev:Min Niro kan max ladda 11kW AC, vilket jag i början naiv som jag var trodde jag skulle få när laddare är listade som 22kW. Men där jag brukar ladda är dom alla strypta till 4.5kW.Peter Andersson skrev:Ytterst få elbilar kan ladda i 22kW AC.spacecowboy skrev:Hade varit jättebra om användare kunde rapportera in uppnådd effekt vid laddning. Hade hjälpt med besvikelsen när man kör till en 22kW laddare som i själva verket är strypt till 4kW
Vad kan din elbil ladda max?