Kärnkraft är inte framtiden

Här diskuterar vi övriga ämnen.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av zyax »

AGCF skrev:
Finns det några nya pumpkraftverk på gång i Sverige? Det måste vara billigaste lagringstekniken va?

Effekthöjning av småskalig vattenkraft i södra sverige vore också något att satsa på eller? De har mest käppar i hjulen av myndigheterna får man känsla av.
Det har varit. Jag tror dock att pumpkraft är på väg bort för om det kräver fysiska platser som är lämpliga så är det faktiskt så att andra lösningar blir billigare som det ser ut. Vill man se effekten av pumpkraft kan man följa lettisk och litauisk elproduktion på svk.se/kontrollrummet

Det som kan komma i Sverige är pumpkraft i älvar där det redan finns vattenkraft, Skelleftekraft har redan räknat lite på det där. För att lösa de akuta problemen i söder hade det ju behövts lagring här.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

MWall skrev:
Zalman3 skrev:

"I januari gjorde vi av med över 3000 kWh "

Min syster som bor i en villa förbrukade ca 300kWh i januari.
Hon eldar med ved för sin uppvärmning av huset.

Min kollega som bor i en nybyggd villa med fristående varmgarage och bergvärme, de är 4 personer i familjen.
Värmepumpen drar ca 4.700 kWh per år och hushållsel på ca 5.000 kWh. Totalt under 10.000 kWh per år.

Mäter du din förbrukning så du vet hur mycket el som din uppvärmning, hushållsel, elbil mm drar per månad?

Alla kan väl inte elda med ved? Vore ju rena katastrofen för luftkvaliteten i städerna.

Mina elbilar drar väl ca 8 tusen kWh per år tror jag. Så vi drar väl ca 13-15 tusen kWh inklusive hushållsel och uppvärmning. Bottenplattan till huset är på 210 kvm (enplans). Skulle tro att tvåvåningshus är snålare.

Sen snålar vi inte på vår bekvämlighet heller. Vi har 22 grader inne, tvättar ofta, kör torktumlare osv.
Helt rätt, alla får inte ens göra de.. Vi skulle aldrig få bygglov för de. Den kamin vi har får vi vara "mus elda" i säger bygglovet.

Och om vi ska elda med ved så är de bättre i stor skala, dvs zalmans syster förstör för miljön sedan kanske de är ekonomiskt för henne.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Ja då eldar vi olja i Sverige.. Känns ju bra eller inte..

https://www.di.se/nyheter/kylan-satter- ... r-oroliga/
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

Satsas på vindkraft

"Denmark to build island as a wind energy hub"

https://amp.dw.com/en/denmark-to-constr ... a-56458179
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

chaffis75 skrev:
Ja då eldar vi olja i Sverige.. Känns ju bra eller inte..

https://www.di.se/nyheter/kylan-satter- ... r-oroliga/

Jag tycker det är hög tid för Sverige att bli pragmatiskt och verklighetsförankrat igen. På område efter område har de naiva idealisterna i partierna fått för fria tyglar.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Ni kanske sett att det bland annat på twitter pågår en intensiv energidebatt. Den handlar egentligen om två saker.
För det första om en påstådd ”elbrist”, med följd att Sverige ”tvingas importera fulel från t ex Polen”.
För det andra att det är ”rekordhögt elpris” som bland annat leder till att företag stoppar sin produktion.
Det bakomliggande syftet hos de som driver debatten är att rädda kärnkraften. Hur ligger det då till i verkligheten?

Först och främst, det är rakt av falskt att det råder elbrist. Jag har en helt färsk rapport från
Riksdagens Utredningstjänst som visar att vi under januari månad var en stor nettoexportör på hela 1,2 TWh under månaden.
Vi exporterar till alla länder omkring oss och har bara nettoimport från Norge. Eftersom Polen varit i särskilt fokus kan
jag säga att vi under januari exporterat 266 GWh och importerat 14. Debatten är alltså helt förvrängd.
På bilden ser ni alla nettoflöden under januari.

Den andra frågan har blossat upp bland annat på grund av en artikel i Dagens Industri där de meddelar att företaget
Holmen dragit ner på produktionen på grund av tillfälligt högt elpris. Det är sant att elpriset till och från varit ganska högt de senaste dagarna.
Men detta är inte unikt utan helt vanligt under januari/februari. Det beror på att kylan skapar ett ökat behov av elvärme i hus och småhus.
Det som DI däremot INTE rapporterade är att snittpriset fallit radikalt de senaste åren, mycket tack vara ny förnybar produktion.
Faktum är att priset sänkts så mycket att exempelvis Holmen aktivt valt att minska mängden prissäkring på sin el. Dvs, de har så lågt
elpris att de inte är oroade för prisutvecklingen, trots att priset går upp och ner. De har hela tiden vetat om att det kan komma
tillfälliga prisökningar och gjort en affärsmässig avvägning där de ändå räknar med att priset på total nivå minskar.
(Om man sen ska vara HELT ärlig, så är det ju i grunden väldigt positivt att marknaden skickar prissignaler.
Det är förstås BRA om Holmen kopplar bort sig de få tillfällen vi har högt elpris och passar på att genomföra underhåll, så länge det inte tvingas ske konstant).
El i söder.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Nej då, det är inte alls sant att vi dragit igång oljekraftverktet i Karlshamn, att företag stoppar tillverkningen pga kraftigt höjda priser, att företag inte kan etableras pga effektbrist eller att vi importerar kolkraftsel från Polen efter att kärnkraftsverk stängts ner...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
Ni kanske sett att det bland annat på twitter pågår en intensiv energidebatt. Den handlar egentligen om två saker.
För det första om en påstådd ”elbrist”, med följd att Sverige ”tvingas importera fulel från t ex Polen”.
För det andra att det är ”rekordhögt elpris” som bland annat leder till att företag stoppar sin produktion.
Det bakomliggande syftet hos de som driver debatten är att rädda kärnkraften. Hur ligger det då till i verkligheten?

Först och främst, det är rakt av falskt att det råder elbrist. Jag har en helt färsk rapport från
Riksdagens Utredningstjänst som visar att vi under januari månad var en stor nettoexportör på hela 1,2 TWh under månaden.
Vi exporterar till alla länder omkring oss och har bara nettoimport från Norge. Eftersom Polen varit i särskilt fokus kan
jag säga att vi under januari exporterat 266 GWh och importerat 14. Debatten är alltså helt förvrängd.

Den andra frågan har blossat upp bland annat på grund av en artikel i Dagens Industri där de meddelar att företaget
Holmen dragit ner på produktionen på grund av tillfälligt högt elpris. Det är sant att elpriset till och från varit ganska högt de senaste dagarna.
Men detta är inte unikt utan helt vanligt under januari/februari. Det beror på att kylan skapar ett ökat behov av elvärme i hus och småhus.
Det som DI däremot INTE rapporterade är att snittpriset fallit radikalt de senaste åren, mycket tack vara ny förnybar produktion.
Faktum är att priset sänkts så mycket att exempelvis Holmen aktivt valt att minska mängden prissäkring på sin el. Dvs, de har så lågt
elpris att de inte är oroade för prisutvecklingen, trots att priset går upp och ner. De har hela tiden vetat om att det kan komma
tillfälliga prisökningar och gjort en affärsmässig avvägning där de ändå räknar med att priset på total nivå minskar.
(Om man sen ska vara HELT ärlig, så är det ju i grunden väldigt positivt att marknaden skickar prissignaler.
Det är förstås BRA om Holmen kopplar bort sig de få tillfällen vi har högt elpris och passar på att genomföra underhåll, så länge det inte tvingas ske konstant).
El i söder.jpg
Läser du mina inlägg? Jag skrev om Sveriges elproduktion och export för fem sidor sedan och ja, vi exporterade under årets första fyra veckor men det sjönk med 68% jämfört med samma period förra året. Det dokumentet jag skickade visar också vår export/import av el till varje land. Men visst, en text som än en gång saknar källhänvisning är bra.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

”M och L nämner inte det ryska uranet”

Endast om vi får slut på vårt beroende av ryskt kol, olja och uran kan vi på riktigt bli oberoende av Ryssland. Det skriver tre MP-företrädare i en replik.
Det är positivt att Hans Wallmark (M) och Fredrik Malm (L) – precis som alla andra svenska partier som ställde sig bakom EU-parlamentets resolution – vill avbryta den pågående byggnationen av Nordstream II. Det är oerhört viktigt för att minska vårt beroende av rysk gas. Men vi måste kunna vara modigare än så för att minska vårt beroende av den ryska regimen, stå upp mot förtrycket och visa vår solidaritet med demokratikampen. Vill vi på allvar minska EU:s beroende av Ryssland måste vi bryta vårt fossilberoende och samtidigt minska beroendet av ryskt uran.

Omvärldens reaktioner på gripandet och fängslandet av Alexej Navalnyj, samt polisens brutala attacker på fredliga demonstrationer, måste vara resoluta. EU-parlamentet krävde i en resolution för bara några veckor sedan att EU:s utrikeschef tillsammans med EU:s medlemsländer omedelbart måste införa sanktioner mot personer i president Putins inre krets, för att ytterligare pressa på för Navalnyjs frigivning.

Men förgiftningen, gripandet och sedermera fängslandet av Navalnyj är inget nytt. Förtrycket av oliktänkande i Ryssland har pågått under alltför lång tid. Situationen för civilsamhället, journalister, hbtqi-personer, försvarare av mänskliga rättigheter och andra aktivister förvärras hela tiden. Den ryska regimen avslöjar, genom mordförsöket och fängslandet av Aleksej Navalnyj, sitt förakt för folket. Man är skoningslös i sina försök att behålla makten och berövar folket alla möjligheter till demokrati och frihet.

EU är extremt beroende av Ryssland för import av fossil energi. Under hela tioårsperioden mellan 2008 och 2018 var Ryssland EU:s absolut viktigaste exportör av råolja, stenkol och naturgas. Så sent som 2018 kom 42,4 procent av EU:s import av stenkol från Ryssland, enligt statistik från EU:s statistikbyrå. 2018 uppgick andelen av den totala importen av naturgas från Ryssland till 40,4 procent. Ryssland är även EU:s viktigaste exportör av råolja, nära 30 procent 2018, och av Sveriges import kommer hela 27 procent från Ryssland.

Även uranet till våra kärnkraftverk är ett maktpolitiskt säkerhetsproblem. Såväl Kina som Ryssland har stort inflytande över en kärnkraftsberoende energimix. I Belarus, Ungern, Tjeckien, Bulgarien och Slovakien bygger, eller planerar, Ryssland för nya kärnkraftsreaktorer. Men detta är inte bara relevant för Europa och EU. Även Sverige är kraftigt beroende av ryskt uran för att förse våra kvarvarande reaktorer med bränsle. Och samtidigt är det Wallmarks och Malms partier som driver på för nya reaktorer och att subventionera svensk kärnkraft.

Hans Wallmarks och Fredrik Malms tappra försök att vilja minska EU:s beroende av Ryssland faller tyvärr platt. Att motsätta sig gasledningen Nordstream II är bra och något samtliga partier nog kan ställa sig bakom, men motsägelsefullt när Wallmarks och Malms partier samtidigt tar varje chans de får att glorifiera kärnkraften och fortsätta vara beroende av ryskt uran.

EU har vågat peka ut riktningen mot en förnybar framtid och bara den senaste hösten har EU-kommissionen presenterat strategier för havsbaserad vindkraft och för grön vätgasutbyggnad. Det är en utveckling vi gröna kämpat för i årtionden och som nu ser ut att bli verklighet. Det är alltså tack vare oss gröna, trots de konservativas konstanta motstånd. I EU-parlamentet har de konservativa kämpat med näbbar och klor för att klämma in satsningar på fossilgas i EU:s vätgasstrategi och på listan över projekt av gemensamma intressen (PCI-listan) för att nämna några.

Endast om vi får slut på vårt beroende av ryskt kol, olja och uran kan vi på riktigt bli oberoende av Ryssland. Det är inte bara en fråga för klimatet utan även en säkerhetspolitisk nödvändighet.

Jakop Dalunde (MP)
EU-parlamentariker
Janine Alm Ericson (MP)
utrikespolitisk talesperson
Lorentz Tovatt (MP)
energipolitisk talesperson
https://www.svd.se/m-och-l-namner-inte- ... WNleZrG8GM
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:

El i söder.jpg
Läser du mina inlägg? Jag skrev om Sveriges elproduktion och export för fem sidor sedan och ja, vi exporterade under årets första fyra veckor men det sjönk med 68% jämfört med samma period förra året. Det dokumentet jag skickade visar också vår export/import av el till varje land. Men visst, en text som än en gång saknar källhänvisning är bra.
Nej. Zalman3 kommenterar/argumenterar extremt sällan när någon har synpunkter på hans inlägg.
Det vanligaste svaret man får är en länk till någon rapport/artikel som handlar om något annat...

Jag har tex påpekat ett antal ggr att han inte kan extrapolera utifrån has systers elförbrukning eftersom det bara är en datapunkt och hon dessutom har fjärrvärme och eldar med ved....
Men likväl dyker detta exempel upp titt som tätt.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Det är verkligen inte första gången Karlshamn är igång i beredskap. Har hänt mängder med gånger. Nu är jag bara 37 men ändå.

Jag har inget emot kärnkraft men samtidigt tycker jag det är orealistiskt att tro att vi kommer få en politisk majoritet för en statligt finansierad ny reaktor. En privat finansierad är ännu mindre realistiskt. De befintliga har inte jättemånga år kvar.

Just nu följer jag en väldigt polariserad debatt här i Norrköping om vindkraft, eftersom Holmen projekterar vindkraft på sina enorma skogsmarker mellan Norrköping och Katrineholm. En extremt laddad fråga tydligen. Jag stör mig inte alls på vindkraftverken, och vill gärna ha på min egen mark, dock är det extremt svårt att få alla tillstånd.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

AGCF skrev:
Det är verkligen inte första gången Karlshamn är igång i beredskap. Har hänt mängder med gånger. Nu är jag bara 37 men ändå.

Jag har inget emot kärnkraft men samtidigt tycker jag det är orealistiskt att tro att vi kommer få en politisk majoritet för en statligt finansierad ny reaktor. En privat finansierad är ännu mindre realistiskt. De befintliga har inte jättemånga år kvar.

Just nu följer jag en väldigt polariserad debatt här i Norrköping om vindkraft, eftersom Holmen projekterar vindkraft på sina enorma skogsmarker mellan Norrköping och Katrineholm. En extremt laddad fråga tydligen. Jag stör mig inte alls på vindkraftverken, och vill gärna ha på min egen mark, dock är det extremt svårt att få alla tillstånd.
Tror inte så många pratar om att bygga nya kärnkraftsverk utan mer över politiska beslut att stänga befintliga verk.

Vindkraft har jag inget emot heller och är i dialog med Stena Renewables om att sätta upp verk på våran och grannarnas mark, ett projekt om 38 verk på 800 GWh/år, 270 MW här i Kalmar. Det lär dock ta några år innan verken är uppe och troligen kommer inte alla kunna sättas upp.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Svenssons skrev:
AGCF skrev:

Tror inte så många pratar om att bygga nya kärnkraftsverk utan mer över politiska beslut att stänga befintliga verk.

Vindkraft har jag inget emot heller och är i dialog med Stena Renewables om att sätta upp verk på våran och grannarnas mark, ett projekt om 38 verk på 800 GWh/år, 270 MW här i Kalmar.
Räkna mer en folkstorm :)
Vi hade ett projekt med Arise windpower här för ca 8-10 år sen. Fem markägare, knappt 20 verk tror jag. Men det låga elpriset gjorde att det avstannade, efter viss projektering. Det är också problem med örnar. Vi har fått mängder med havsörn här.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

AGCF skrev:
Vi hade ett projekt med Arise windpower här för ca 8-10 år sen. Fem markägare, knappt 20 verk tror jag. Men det låga elpriset gjorde att det avstannade, efter viss projektering. Det är också problem med örnar. Vi har fått mängder med havsörn här.
Tror inte det kommer bli en folkstorm eftersom det inte bor så många i närheten. Boende kommer dessutom vara minst en kilometer från närmaste vindkraftsverk. Det finns väl en del tekniska lösningar för att lösa fågelproblemen liksom skuggor från verken. Får byborna del av intäkterna genom t.ex. bidrag till föreningslivet lär det bli lättare att få med dem. Vi får dock se vad byarna i närheten säger.
Användarvisningsbild
Hammar

Inlägg av Hammar »

Svenssons skrev:
AGCF skrev:
Tror inte det kommer bli en folkstorm eftersom det inte bor så många i närheten. Boende kommer dessutom vara minst en kilometer från närmaste vindkraftsverk. Det finns väl en del tekniska lösningar för att lösa fågelproblemen liksom skuggor från verken. Får byborna del av intäkterna genom t.ex. bidrag till föreningslivet lär det bli lättare att få med dem. Vi får dock se vad byarna i närheten säger.
Vad klassas området som du har i vindkraftsplanen? Är det ett A,B eller C område?
https://beta.kalmar.se/download/18.3d99 ... tsplan.pdf
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Hammar skrev:
Svenssons skrev:
AGCF skrev:
Vad klassas området som du har i vindkraftsplanen? Är det ett A,B eller C område?
https://beta.kalmar.se/download/18.3d99 ... tsplan.pdf
Främst B1 och A3, Stena presenterade kartan som finns på sida 62 på tidigare möte. Flyget har lite att säga till om dock men det kan nog lösas tekniskt.
VoltAmpere

Inlägg av VoltAmpere »

Nu får ni faktiskt ställa bilen några dagar.
Ska man inte ens få dammsuga kan ni ju glömma att koppla in elbilen.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/paus ... tets-skull
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

VoltAmpere skrev:
Nu får ni faktiskt ställa bilen några dagar.
Ska man inte ens få dammsuga kan ni ju glömma att koppla in elbilen.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/paus ... tets-skull
Det går bra nu...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Elbilen laddas ju som alla vet på natten och undviker de där två pucklarna på morgonen och kvällen.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

Åååh, såklart är det kolkraft från Tyskland som importeras idag som vanligt. Det kan absolut inte vara så att de har överskott på vindkraft i norra Tyskland nu. Antingen skeppa den till Norden eller stänga av verk..
Öppnar man https://energy-charts.info/charts/power ... DE&week=05 så går det ganska lätt att se att tysk vindkraft står för över 50% av produktionen där, snart kommer ett par GW sol igång också. Om de bara gjorde en liten, liten gnutta research innan sånt publiceras. Men det genererar väl inte klick såklart.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Bara ringa Gruppsol och beställa hemmabatterier.
Screenshot_20210206-084529_Gallery.jpg
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

evilirish skrev:
Åååh, såklart är det kolkraft från Tyskland som importeras idag som vanligt. Det kan absolut inte vara så att de har överskott på vindkraft i norra Tyskland nu. Antingen skeppa den till Norden eller stänga av verk..
Öppnar man https://energy-charts.info/charts/power ... DE&week=05 så går det ganska lätt att se att tysk vindkraft står för över 50% av produktionen där, snart kommer ett par GW sol igång också. Om de bara gjorde en liten, liten gnutta research innan sånt publiceras. Men det genererar väl inte klick såklart.
Det är viktigt att hålla igång kärnkrafts propagandan.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

LarsL skrev:
evilirish skrev:
Det är viktigt att hålla igång kärnkrafts propagandan.
Det tråkiga med kärnkraftspropagandan är att man blockerar riktiga lösningar.
1. Varför byggs inte mer havsvindkraftverk?
2. 170 MW solcellsparken i Skåne, när byggs den?
3. Få igång Södra länken
European Energy planerar 170 MW solkraft i Skåne
I Tyskland med 80 miljoner innevånare jobbar man för att bara ha fossilfria elproducenter, detta utan kärnkraft.

Vi i Sverige med massor av vattenkraft och bättre möjligheter till vindkraft, borde detta vara mycket enkelt.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

evilirish skrev:
Är det överkapacitet av vindkraft i östra Danmark också? Just nu importerar vi över 1,7 GW från Danmark, visst 60% är vindkraft men det är också en hel del kolkraft.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
Bara ringa Gruppsol och beställa hemmabatterier.

*samma bild för 37:e gagn typ*
Har du börjat med spam nu också? :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar