Re: Model Y Juniper
Postat: 14 okt 2025 14:10
2025.38.3.1 fick jag igår minns inte vad jag var på innan. Men leverans versionen iaf.
2025.38.3.1 fick jag igår minns inte vad jag var på innan. Men leverans versionen iaf.
Vilket IQ-befriat test han gjorde. Att köra 0-80-0 flera gånger på raken med ABS som kickar in sänker ju alla bromsar. Helt irrelevant i det läget att bromsarna är samma som Y LR. Men han är dansk så det kanske inte är så konstigt.
Tack PSMKA, precis vad jag behövde! Ska bara övertyga sambon att vi borde göra detsamma.PSMKA skrev: ↑22 okt 2025 19:11Tänkte skriva ett gediget inlägg om mina tankar efter första månaden, men det blir för jobbigt på telefonen, så här kommer en kortis.
Har kört bilen i sisådär 45 dagar och 600 mil. Har innan denna bil aldrig varken kört eller åkt med i en Tesla (bortsett provkörningarna innan beställning av ny bil). Jag hade inte ens åkt med i en elbil innan. Gick från en Passat 2.0 TDI R-Line -14. Från Volkswagen till Teslan är det många, många nivåskillnader på nästintill allt.
Den ligger fint på vägen trots sin storlek. Ligger betydligt bättre på vägen och är en aning trevligare att köra än våran gamla Volkswagen, som jag iofs gillade på den tiden då den var våran aktuella bil. Den är bra mycket tystare trots storleken och 2" större däck. Rullar fint på motorväg och mjukt över ojämnheter. Väldigt tilltalande att köra med sin rapphet, men samtidigt hyfsat snål i förbrukningen. Ligger på 16.8/100 över dessa 6104km. Kör bilen i chill-mode med en Commander och kick down på 60.
Teslan är dessutom gudomlig invändigt. Inga knappar, inget krimskrams, inga utblås, ingenting! Det skulle vara en vridbar skärm och bra plats att ha telefonen på, men annars saknar jag ingenting och bilen är precis så som jag önskar den. Ratt, skärm och två funktionsdugliga mugghållare.
Utrymmet ska vi inte ens prata om. Golfbagen ligger på bredden med trä-klubborna kvar i bagen. Bara det är en sensation. Hatthyllan skulle väl kunna vara bättre, men den är också undanskuffad och gör inte så mycket påverkan. Trodde på förhand att frunken inte skulle användas speciellt mycket, men den används hela tiden och har en speciell plats för golfskorna.
Det som den gamla bilen var bättre på var en sak - 3-blink. Kanske att även stolarna var bättre, men det är på marginalen isåfall.
Om någon funderar på bil och läser här - Prova och beställ sedan.![]()
Bara med pågående navigering.
Svarar mig själv eftersom jag råkar ha mobil service hemma hos mig nu. Det är tydligen normalt på Juniper. Om man ska lita på, eller acceptera, det eller eller inte vet jag inte än.Twarkie skrev: ↑27 okt 2025 09:38Bilens förmåga att stanna mjukt när man kör med "hold" som inställning är sämre på Juniper, eller är det min bil som har något fel?
Om jag stannar i en svagt uppåtlutande backe (måste vara väldigt svagt) och bara släpper pedalerna så kommer ju bilen bromsa in till stopp, men min bil börjar sedan rulla bakåt ett par centimeter innan bilen bromsar bilen med ett litet hugg. Varje gång. Fler som upplever?
Branta lutningar fungerar fint, det är just de där svagt lutande vägarna som bilen har svårt för.
Den är metallicM3170 skrev: ↑27 okt 2025 14:36Om jag förstått det rätt med färgvalen så är Steath Grey en ikke metallic färg, antar att den då är som den gamla jobbiga solid svart som inte har klarlack och blir repig bara man tittar på den. Valde till slut Quick Silver men tyvärr passar inte original fälgarna med den färgen, så antingen får jag slanta upp 25.000 extra eller kanske välja Stealth Grey istället ifall någon kan bekräfta att den inte är solid utan klarlack.
Kul att läsa, är inne på min andra Tesla, gick från en exakt likadan Passat 2.0 TDI R-Line innan första, och är väldigt nöjd.PSMKA skrev: ↑22 okt 2025 19:11Tänkte skriva ett gediget inlägg om mina tankar efter första månaden, men det blir för jobbigt på telefonen, så här kommer en kortis.
Har kört bilen i sisådär 45 dagar och 600 mil. Har innan denna bil aldrig varken kört eller åkt med i en Tesla (bortsett provkörningarna innan beställning av ny bil). Jag hade inte ens åkt med i en elbil innan. Gick från en Passat 2.0 TDI R-Line -14. Från Volkswagen till Teslan är det många, många nivåskillnader på nästintill allt.
Den ligger fint på vägen trots sin storlek. Ligger betydligt bättre på vägen och är en aning trevligare att köra än våran gamla Volkswagen, som jag iofs gillade på den tiden då den var våran aktuella bil. Den är bra mycket tystare trots storleken och 2" större däck. Rullar fint på motorväg och mjukt över ojämnheter. Väldigt tilltalande att köra med sin rapphet, men samtidigt hyfsat snål i förbrukningen. Ligger på 16.8/100 över dessa 6104km. Kör bilen i chill-mode med en Commander och kick down på 60.
Teslan är dessutom gudomlig invändigt. Inga knappar, inget krimskrams, inga utblås, ingenting! Det skulle vara en vridbar skärm och bra plats att ha telefonen på, men annars saknar jag ingenting och bilen är precis så som jag önskar den. Ratt, skärm och två funktionsdugliga mugghållare.
Utrymmet ska vi inte ens prata om. Golfbagen ligger på bredden med trä-klubborna kvar i bagen. Bara det är en sensation. Hatthyllan skulle väl kunna vara bättre, men den är också undanskuffad och gör inte så mycket påverkan. Trodde på förhand att frunken inte skulle användas speciellt mycket, men den används hela tiden och har en speciell plats för golfskorna.
Det som den gamla bilen var bättre på var en sak - 3-blink. Kanske att även stolarna var bättre, men det är på marginalen isåfall.
Om någon funderar på bil och läser här - Prova och beställ sedan.![]()
Jo, givetvis är det inte hela världen med blinkersen. Väldigt ofta är den bara så himla slö och jag väljer att trycka av den. Precis i samma stund stänger den av sig, så istället blinkar jag igen.TeslaMac skrev: ↑27 okt 2025 16:55Kul att läsa, är inne på min andra Tesla, gick från en exakt likadan Passat 2.0 TDI R-Line innan första, och är väldigt nöjd.PSMKA skrev: ↑22 okt 2025 19:11Tänkte skriva ett gediget inlägg om mina tankar efter första månaden, men det blir för jobbigt på telefonen, så här kommer en kortis.
Har kört bilen i sisådär 45 dagar och 600 mil. Har innan denna bil aldrig varken kört eller åkt med i en Tesla (bortsett provkörningarna innan beställning av ny bil). Jag hade inte ens åkt med i en elbil innan. Gick från en Passat 2.0 TDI R-Line -14. Från Volkswagen till Teslan är det många, många nivåskillnader på nästintill allt.
Den ligger fint på vägen trots sin storlek. Ligger betydligt bättre på vägen och är en aning trevligare att köra än våran gamla Volkswagen, som jag iofs gillade på den tiden då den var våran aktuella bil. Den är bra mycket tystare trots storleken och 2" större däck. Rullar fint på motorväg och mjukt över ojämnheter. Väldigt tilltalande att köra med sin rapphet, men samtidigt hyfsat snål i förbrukningen. Ligger på 16.8/100 över dessa 6104km. Kör bilen i chill-mode med en Commander och kick down på 60.
Teslan är dessutom gudomlig invändigt. Inga knappar, inget krimskrams, inga utblås, ingenting! Det skulle vara en vridbar skärm och bra plats att ha telefonen på, men annars saknar jag ingenting och bilen är precis så som jag önskar den. Ratt, skärm och två funktionsdugliga mugghållare.
Utrymmet ska vi inte ens prata om. Golfbagen ligger på bredden med trä-klubborna kvar i bagen. Bara det är en sensation. Hatthyllan skulle väl kunna vara bättre, men den är också undanskuffad och gör inte så mycket påverkan. Trodde på förhand att frunken inte skulle användas speciellt mycket, men den används hela tiden och har en speciell plats för golfskorna.
Det som den gamla bilen var bättre på var en sak - 3-blink. Kanske att även stolarna var bättre, men det är på marginalen isåfall.
Om någon funderar på bil och läser här - Prova och beställ sedan.![]()
Än mer nöjd med MY Juniper än min gamla M3 tillverkad 2022. Känns som MY Juniper är mycket mer välbyggd och tyst.
Hade möjlighet att välja 3 blink eller auto-blink på M3, men det finns ju inte på MY. Tycker dock man vänjer sig vid att slå av blinkersen genom att dra en gång till åt samma håll om den fastnar.
Fick draget eftermonterat på uppfarten idag, tog en timme och en liten pratstund med två nyfikna umareller i grannskapet.
Riktigt smidigt!
Inte hängt med riktigt, är inte drag standard på alla Y Juniper ?TeslaMac skrev: ↑27 okt 2025 16:55Kul att läsa, är inne på min andra Tesla, gick från en exakt likadan Passat 2.0 TDI R-Line innan första, och är väldigt nöjd.PSMKA skrev: ↑22 okt 2025 19:11Tänkte skriva ett gediget inlägg om mina tankar efter första månaden, men det blir för jobbigt på telefonen, så här kommer en kortis.
Har kört bilen i sisådär 45 dagar och 600 mil. Har innan denna bil aldrig varken kört eller åkt med i en Tesla (bortsett provkörningarna innan beställning av ny bil). Jag hade inte ens åkt med i en elbil innan. Gick från en Passat 2.0 TDI R-Line -14. Från Volkswagen till Teslan är det många, många nivåskillnader på nästintill allt.
Den ligger fint på vägen trots sin storlek. Ligger betydligt bättre på vägen och är en aning trevligare att köra än våran gamla Volkswagen, som jag iofs gillade på den tiden då den var våran aktuella bil. Den är bra mycket tystare trots storleken och 2" större däck. Rullar fint på motorväg och mjukt över ojämnheter. Väldigt tilltalande att köra med sin rapphet, men samtidigt hyfsat snål i förbrukningen. Ligger på 16.8/100 över dessa 6104km. Kör bilen i chill-mode med en Commander och kick down på 60.
Teslan är dessutom gudomlig invändigt. Inga knappar, inget krimskrams, inga utblås, ingenting! Det skulle vara en vridbar skärm och bra plats att ha telefonen på, men annars saknar jag ingenting och bilen är precis så som jag önskar den. Ratt, skärm och två funktionsdugliga mugghållare.
Utrymmet ska vi inte ens prata om. Golfbagen ligger på bredden med trä-klubborna kvar i bagen. Bara det är en sensation. Hatthyllan skulle väl kunna vara bättre, men den är också undanskuffad och gör inte så mycket påverkan. Trodde på förhand att frunken inte skulle användas speciellt mycket, men den används hela tiden och har en speciell plats för golfskorna.
Det som den gamla bilen var bättre på var en sak - 3-blink. Kanske att även stolarna var bättre, men det är på marginalen isåfall.
Om någon funderar på bil och läser här - Prova och beställ sedan.![]()
Än mer nöjd med MY Juniper än min gamla M3 tillverkad 2022. Känns som MY Juniper är mycket mer välbyggd och tyst.
Hade möjlighet att välja 3 blink eller auto-blink på M3, men det finns ju inte på MY. Tycker dock man vänjer sig vid att slå av blinkersen genom att dra en gång till åt samma håll om den fastnar.
Fick draget eftermonterat på uppfarten idag, tog en timme och en liten pratstund med två nyfikna umareller i grannskapet.
Riktigt smidigt!
Jo, det stämmer, men troligen hastade Tesla för att få ut bilen i Q3, fick hämta den 30/9, så draget satt inte på.Tellus skrev: ↑27 okt 2025 19:45Inte hängt med riktigt, är inte drag standard på alla Y Juniper ?TeslaMac skrev: ↑27 okt 2025 16:55Kul att läsa, är inne på min andra Tesla, gick från en exakt likadan Passat 2.0 TDI R-Line innan första, och är väldigt nöjd.PSMKA skrev: ↑22 okt 2025 19:11Tänkte skriva ett gediget inlägg om mina tankar efter första månaden, men det blir för jobbigt på telefonen, så här kommer en kortis.
Har kört bilen i sisådär 45 dagar och 600 mil. Har innan denna bil aldrig varken kört eller åkt med i en Tesla (bortsett provkörningarna innan beställning av ny bil). Jag hade inte ens åkt med i en elbil innan. Gick från en Passat 2.0 TDI R-Line -14. Från Volkswagen till Teslan är det många, många nivåskillnader på nästintill allt.
Den ligger fint på vägen trots sin storlek. Ligger betydligt bättre på vägen och är en aning trevligare att köra än våran gamla Volkswagen, som jag iofs gillade på den tiden då den var våran aktuella bil. Den är bra mycket tystare trots storleken och 2" större däck. Rullar fint på motorväg och mjukt över ojämnheter. Väldigt tilltalande att köra med sin rapphet, men samtidigt hyfsat snål i förbrukningen. Ligger på 16.8/100 över dessa 6104km. Kör bilen i chill-mode med en Commander och kick down på 60.
Teslan är dessutom gudomlig invändigt. Inga knappar, inget krimskrams, inga utblås, ingenting! Det skulle vara en vridbar skärm och bra plats att ha telefonen på, men annars saknar jag ingenting och bilen är precis så som jag önskar den. Ratt, skärm och två funktionsdugliga mugghållare.
Utrymmet ska vi inte ens prata om. Golfbagen ligger på bredden med trä-klubborna kvar i bagen. Bara det är en sensation. Hatthyllan skulle väl kunna vara bättre, men den är också undanskuffad och gör inte så mycket påverkan. Trodde på förhand att frunken inte skulle användas speciellt mycket, men den används hela tiden och har en speciell plats för golfskorna.
Det som den gamla bilen var bättre på var en sak - 3-blink. Kanske att även stolarna var bättre, men det är på marginalen isåfall.
Om någon funderar på bil och läser här - Prova och beställ sedan.![]()
Än mer nöjd med MY Juniper än min gamla M3 tillverkad 2022. Känns som MY Juniper är mycket mer välbyggd och tyst.
Hade möjlighet att välja 3 blink eller auto-blink på M3, men det finns ju inte på MY. Tycker dock man vänjer sig vid att slå av blinkersen genom att dra en gång till åt samma håll om den fastnar.
Fick draget eftermonterat på uppfarten idag, tog en timme och en liten pratstund med två nyfikna umareller i grannskapet.
Riktigt smidigt!
I mitt fall drog de av 12 000, sedan fick jag beställa dragkrok för eftermontering och då kostade den 14 000.TeslaMac skrev: ↑28 okt 2025 12:55Jo, det stämmer, men troligen hastade Tesla för att få ut bilen i Q3, fick hämta den 30/9, så draget satt inte på.Tellus skrev: ↑27 okt 2025 19:45Inte hängt med riktigt, är inte drag standard på alla Y Juniper ?TeslaMac skrev: ↑27 okt 2025 16:55Kul att läsa, är inne på min andra Tesla, gick från en exakt likadan Passat 2.0 TDI R-Line innan första, och är väldigt nöjd.PSMKA skrev: ↑22 okt 2025 19:11Tänkte skriva ett gediget inlägg om mina tankar efter första månaden, men det blir för jobbigt på telefonen, så här kommer en kortis.
Har kört bilen i sisådär 45 dagar och 600 mil. Har innan denna bil aldrig varken kört eller åkt med i en Tesla (bortsett provkörningarna innan beställning av ny bil). Jag hade inte ens åkt med i en elbil innan. Gick från en Passat 2.0 TDI R-Line -14. Från Volkswagen till Teslan är det många, många nivåskillnader på nästintill allt.
Den ligger fint på vägen trots sin storlek. Ligger betydligt bättre på vägen och är en aning trevligare att köra än våran gamla Volkswagen, som jag iofs gillade på den tiden då den var våran aktuella bil. Den är bra mycket tystare trots storleken och 2" större däck. Rullar fint på motorväg och mjukt över ojämnheter. Väldigt tilltalande att köra med sin rapphet, men samtidigt hyfsat snål i förbrukningen. Ligger på 16.8/100 över dessa 6104km. Kör bilen i chill-mode med en Commander och kick down på 60.
Teslan är dessutom gudomlig invändigt. Inga knappar, inget krimskrams, inga utblås, ingenting! Det skulle vara en vridbar skärm och bra plats att ha telefonen på, men annars saknar jag ingenting och bilen är precis så som jag önskar den. Ratt, skärm och två funktionsdugliga mugghållare.
Utrymmet ska vi inte ens prata om. Golfbagen ligger på bredden med trä-klubborna kvar i bagen. Bara det är en sensation. Hatthyllan skulle väl kunna vara bättre, men den är också undanskuffad och gör inte så mycket påverkan. Trodde på förhand att frunken inte skulle användas speciellt mycket, men den används hela tiden och har en speciell plats för golfskorna.
Det som den gamla bilen var bättre på var en sak - 3-blink. Kanske att även stolarna var bättre, men det är på marginalen isåfall.
Om någon funderar på bil och läser här - Prova och beställ sedan.![]()
Än mer nöjd med MY Juniper än min gamla M3 tillverkad 2022. Känns som MY Juniper är mycket mer välbyggd och tyst.
Hade möjlighet att välja 3 blink eller auto-blink på M3, men det finns ju inte på MY. Tycker dock man vänjer sig vid att slå av blinkersen genom att dra en gång till åt samma håll om den fastnar.
Fick draget eftermonterat på uppfarten idag, tog en timme och en liten pratstund med två nyfikna umareller i grannskapet.
Riktigt smidigt!
Draget måste väl monteras på fabriken, men att det restade eller nåt så för att kunna leverera i Q3 skickade de ut den ändå och fick eftermontera nu, kostnadsfritt givetvis.