Re: Artikel i media
Postat: 23 aug 2017 17:55
Går utmärkt i ajfånen! 

För att dölja hur snabbt elbilar nu tar marknadsandelar, i synnerhet i segment där de är konkurrenskraftiga, klumpar han ihop allt till en enda siffra sedan 2010. Det är i bästa fall vilseledande, i sämsta fall ohederligt. Till och med tillverkarna han intervjuar talar om att deras produkter inte varit konkurrenskraftiga. Själv insinuerar han att de sålt dåligt för att folk mer generellt inte vill ha el."Men hur ska bilarna säljas? Hur ska bilköparna förmås överge förbränningsmotorn? Erfarenheterna hittills måste avskräcka även den mest inbitna elbilsentusiast.
I tabellen härintill har vi listat alla elbilar som sålts i Sverige sedan 2010 fram till och med juli i år.
Att kalla bilarna trögsålda är årets underdrift. Facit är 10.185 bilar. Det ska jämföras med den totala försäljningen på – 2,38 miljoner bilar. De eldrivna modellerna svarar därmed för 0,43 procent.
Inte ens Mercedes med sitt urstarka varumärke har lyckats. När företaget lanserade B-klass med eldrift 2015 var intresset stort. Bilen var praktisk, rymlig, krocksäker och redan från början förberedd för eldrift genom det unika dubbelgolvet."
Han verkar vara ute efter att folket inte vill ha elbilar, samtidigt som Tesla har 450k+ reservationer på Model 3. Ett intresset som ingen biltillverkare någonsin varit i närheten av för en ny modell. Det där vet säkert Lasse S om men låtsats som att det regnar för annars blir det ingen artikel där han kan klaga på elbilar.Alfred skrev:Lasse Svärd tycks med flit missförstå Mercedes reträtt med B-klassen. Att allt för få bilar sålts sedan lanseringen måste ju bero på att el är dåligt och inte att B-klass var en dålig elbil.
Betalartikel. Kan du kopiera in texten?Swede1 skrev:
Tack!bonath skrev:Om det funkar att länka så här:
https://unvis.it/di.se/nyheter/magnus-d ... nikskiftet
En joker i leken är fortfarande tillgången på elbilar. Även om kunder kommer till insikten om att elbil är det de ska ha, hur tålmodiga är de att vänta tills de får en? Eller så kan man vända på det och säga: Den dagen elbilarna blir tillräckligt billiga och tveksamheter kring räckvidd är undanröjda kommer inte många att ändå vilja ha en fossilbil. Om det då är ett kraftigt underskott på elbilar så kan det mycket möjligt bli så att marknaden helt stagnerar. Ingen vill köpa de fossilbilar som kan tillverkas utan skjuter upp sitt nybilsköp tills de får sin elbil. Biltillverkarna hamnar i kris när kassaflödet sinar och tvingas i panik att öka sin elbilstillverkning. Då blir det kaos och biltillverkare kommer att slås ut när de inte får göra omställningen i den takt de själva vill. (Eller få statligt stöd och rekonstrueras)joel80 skrev:Ja det var välskrivet, jag tror ändå att men underskattat hur snabbt det kommer gå även där. 30% inom 10 år säger dom..
Jag skulle inte bli förvånad om vi ligger på 50% redan om 8 år, 2025 alltså..
Mäniskor som fattar att dom vill ha en elbil ställer sig i kö är kötiden lång så löser dom det dom köper inte en fosil för 400000kr kanske en för 80000kr som håller tills elbilen kommer, så hårdast kommer smällen bli för dom som säljer premium fosilerJerker skrev:En joker i leken är fortfarande tillgången på elbilar. Även om kunder kommer till insikten om att elbil är det de ska ha, hur tålmodiga är de att vänta tills de får en? Eller så kan man vända på det och säga: Den dagen elbilarna blir tillräckligt billiga och tveksamheter kring räckvidd är undanröjda kommer inte många att ändå vilja ha en fossilbil. Om det då är ett kraftigt underskott på elbilar så kan det mycket möjligt bli så att marknaden helt stagnerar. Ingen vill köpa de fossilbilar som kan tillverkas utan skjuter upp sitt nybilsköp tills de får sin elbil. Biltillverkarna hamnar i kris när kassaflödet sinar och tvingas i panik att öka sin elbilstillverkning. Då blir det kaos och biltillverkare kommer att slås ut när de inte får göra omställningen i den takt de själva vill. (Eller få statligt stöd och rekonstrueras)joel80 skrev:Ja det var välskrivet, jag tror ändå att men underskattat hur snabbt det kommer gå även där. 30% inom 10 år säger dom..
Jag skulle inte bli förvånad om vi ligger på 50% redan om 8 år, 2025 alltså..
Jag har länge tänkt så här: När Tesla bedöms av marknaden så letar man efter ett nettoöverskott. Men en tillverkare som hela tiden återinvesterar sina inkomster och dessutom tar in nytt kapital visar ingen vinst och därför beskrivs Tesla som en tillverkare som går med förlust. Men: När den verkliga elbilsboomen kommer så kommer de andra tillverkarna att tvingas till stora och smärtsamma omställningar, kanske ofta alldeles för snabbt för att ha ekonomisk täckning för det. De kommer då att gå igen om ett stålbad. Det är det som Tesla gör nu, trots att de inte har nån gammal fossilbilstillverkning att ta hänsyn till. De har istället andra problem att brottas med eftersom de är en ny tillverkare. De "tar smällen" idag, den som de andra kommer att få ta om 5-10 år, och bereder marken för den dag då efterfrågan tar fart. De kommer att ha fabriker över hela världen och kommer att kunna svara på efterfrågan och då kommer de att stå starka ekonomiskt och de kommer att ta marknadsandelar. Även andra tillverkare som BYD har samma sits som Tesla. Kartan över biltillverkare kommer att ritas om.
Ja, hur man än löser det så kommer inkomsterna för biltillverkarna att minska innan de kan tillverka elbilar i tillräckliga mängder.Smutt skrev:Människor som fattar att dom vill ha en elbil ställer sig i kö är kötiden lång så löser dom det dom köper inte en fosil för 400000kr kanske en för 80000kr som håller tills elbilen kommer, så hårdast kommer smällen bli för dom som säljer premium fosiler
Ja detta scenario är oundvikligt tror jag, under 2019 när modell 3 kommer att spridas runt kommer nåt hemskt att hända med andrahandsvärdet på fossilerna.Jerker skrev:Ja, hur man än löser det så kommer inkomsterna för biltillverkarna att minska innan de kan tillverka elbilar i tillräckliga mängder.Smutt skrev:Människor som fattar att dom vill ha en elbil ställer sig i kö är kötiden lång så löser dom det dom köper inte en fosil för 400000kr kanske en för 80000kr som håller tills elbilen kommer, så hårdast kommer smällen bli för dom som säljer premium fosiler
Som jag sagt förut: Det är bara att poppa popcorn och sätta sig på läktarplats! Det kommer att bli en rafflande final!
Han hänvisar till fler sidor med mer text. Kan vi länkarna till dem också, eller texten kopierad?Swede1 skrev:
Har mer att göra med att jag inte vill installera extra program bara för att se på TV4.ovelundkvist skrev:Går utmärkt i ajfånen!
Iofs tycker jag ju att en mjukvaruförändring också kan klassas som "teknisk lösning" men självklart är det hårdvara de menar. Det krävs en drastisk hårdvaruförändring. Ut med förbränningsmotorn, in med en elmotor.Bjelke skrev:Hörde nyss på radion att dom i Tyskland nu har verifierat att mjukvaruändringar inte räcker för att lösa dieselproblemet...ooohhh vad förvånad jag blir...not!
6% isf bra mycket mer (tyckte dom sa 25-30%) är inte tillräckligt enligt miljöministern där och "enbart mjukvaruförändringar räcker inte utan även tekniska lösningar krävs" vilket (såklart)
kommer att kosta mycket mer än åtgärderna hittills (mjukvaruändringar).
Jag poppar inga poppkorn innan jag fått min dragkrok. Blir himla orolig över att jag kommer sitta med Svartepetter trots att jag vet att det är Svartepetter sedan länge...Jerker skrev:Ja, hur man än löser det så kommer inkomsterna för biltillverkarna att minska innan de kan tillverka elbilar i tillräckliga mängder.
Som jag sagt förut: Det är bara att poppa popcorn och sätta sig på läktarplats! Det kommer att bli en rafflande final!
Jag håller med...Jerker skrev:En joker i leken är fortfarande tillgången på elbilar. Även om kunder kommer till insikten om att elbil är det de ska ha, hur tålmodiga är de att vänta tills de får en? Eller så kan man vända på det och säga: Den dagen elbilarna blir tillräckligt billiga och tveksamheter kring räckvidd är undanröjda kommer inte många att ändå vilja ha en fossilbil. Om det då är ett kraftigt underskott på elbilar så kan det mycket möjligt bli så att marknaden helt stagnerar. Ingen vill köpa de fossilbilar som kan tillverkas utan skjuter upp sitt nybilsköp tills de får sin elbil. Biltillverkarna hamnar i kris när kassaflödet sinar och tvingas i panik att öka sin elbilstillverkning. Då blir det kaos och biltillverkare kommer att slås ut när de inte får göra omställningen i den takt de själva vill. (Eller få statligt stöd och rekonstrueras)joel80 skrev:Ja det var välskrivet, jag tror ändå att men underskattat hur snabbt det kommer gå även där. 30% inom 10 år säger dom..
Jag skulle inte bli förvånad om vi ligger på 50% redan om 8 år, 2025 alltså..
Det borde inte vara svårt för etablerade fossilbilstillverkarna att konstruera en bra elbil. Svårigheterna tror jag är att få fram tillräckligt med batterier och skapa samma laddmöjlighet som Tesla! Batterier och laddning blir svåra hinder för fossilerna att ställa om. Det är inte säkert att alla klarar det!chaffis75 skrev:Jag håller med...Jerker skrev:En joker i leken är fortfarande tillgången på elbilar. Även om kunder kommer till insikten om att elbil är det de ska ha, hur tålmodiga är de att vänta tills de får en? Eller så kan man vända på det och säga: Den dagen elbilarna blir tillräckligt billiga och tveksamheter kring räckvidd är undanröjda kommer inte många att ändå vilja ha en fossilbil. Om det då är ett kraftigt underskott på elbilar så kan det mycket möjligt bli så att marknaden helt stagnerar. Ingen vill köpa de fossilbilar som kan tillverkas utan skjuter upp sitt nybilsköp tills de får sin elbil. Biltillverkarna hamnar i kris när kassaflödet sinar och tvingas i panik att öka sin elbilstillverkning. Då blir det kaos och biltillverkare kommer att slås ut när de inte får göra omställningen i den takt de själva vill. (Eller få statligt stöd och rekonstrueras)joel80 skrev:Ja det var välskrivet, jag tror ändå att men underskattat hur snabbt det kommer gå även där. 30% inom 10 år säger dom..
Jag skulle inte bli förvånad om vi ligger på 50% redan om 8 år, 2025 alltså..
Jag tror också tillgången är en viktig nyckeln för hur många elbilar vi har om några år. De är väl bara att titta på många av oss som hänger här, hade de funnits en vettig elbil att köpa nu så skulle vi vara många fler här med en elbil som första bil, jag tänker helt enkelt att om M3 hade varit tillgänglig att köpa idag så hade jag högst troligen redan haft den på uppfarten, nu måste jag vänta ca 1 år till eftersom de finns ingen som kan leverera en elbil till mig idag som är bra nog och som min ekonomi klarar.
Ja vi hoppas nog alla att omställningen går snabbt men de finns två sidor av myntet, konsumenterna ska vilja köpa men framförallt måste tillverkarna ha vettiga bilar att sälja utan att stå två år i kö.
"Problemet" hittills tror jag framförallt har varit att dom inte sett värdet i en elbil tillräckligt stort för att investera tillräckligt mycket för att konstruera en elbil från grunden utan istället valtLarsL skrev:Hittills är det ju förvånansvärt många fossilbilstillverkare som har haft svårt att designa en bra elbil. Jag tror inte utmaningen ska underskattas i att bli kreativ i de nya koncepten. Och att våga göra bra elbilar.