Sida 70 av 75
Re: VW ID.4
Postat: 01 maj 2023 16:28
av BTC
Har gjort lite research själv. ID4 kan absolut tyckas dyr även som begagnad. Samtidigt finns egentligen väldigt få fullgoda alternativ som jag ser det. Då kanske den t o m kan kallas för prisvärd, sett i sitt sammanhang.
Däremot ska det bli väldigt intressant att följa prisutvecklingen av nya elbilar från de traditionella märkena. Prishöjningar brädet över och +600k för en familjebil. I begynnande lågkonjunktur och slopad bonus. Det kan bara inte vara möjligt att dessa priser håller. Eller så gör de just det. Och tillverkarna accepterar stagnation.
Re: VW ID.4
Postat: 01 maj 2023 16:47
av Off Grid Byggaren
Jo, det är en rätt vettig elbil med bra utrymmen för en familj.
Men vad menar du med prisvärd egentligen?
Om det går att köpa en Tesla modell Y till 50 000:- lägre pris känns ju inte iD4 så prisvärda.
Det är väl möjligen att iD4 är lite bättre lämpad i nordiskt klimat.
Ser att det lämnas lite rabatt på lagerbilar, men hur många iD4 säljs egentligen nu efter Teslas rejäla prissänktning?
https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ ... /107443518
Re: VW ID.4
Postat: 01 maj 2023 17:00
av SwedishAdvocate
Vad kan det tänkas vara för rabatt på det 'redan' rabatterade priset?...
Re: VW ID.4
Postat: 01 maj 2023 18:15
av taliz
Går ju att få en 1st Max(dvs fullutrustad) nu för ca 400k, dvs tapp på 30% av nypriset.
Är väl ändå inte helt fel mtp att de knappt är 2 år gamla.
Re: VW ID.4
Postat: 01 maj 2023 18:45
av Off Grid Byggaren
taliz skrev: ↑01 maj 2023 18:15
Går ju att få en 1st Max(dvs fullutrustad) nu för ca 400k, dvs tapp på 30% av nypriset.
Är väl ändå inte helt fel mtp att de knappt är 2 år gamla.
Ja, det är ju rätt så prisvärt isåfall.
Finns det så bra prutmån nu?
De flesta verkar annonseras över 500k, fast prissänkta från någon galen nivå.
.
Re: VW ID.4
Postat: 01 maj 2023 20:26
av BTC
Off Grid Byggaren skrev: ↑01 maj 2023 16:47
Jo, det är en rätt vettig elbil med bra utrymmen för en familj.
Men vad menar du med prisvärd egentligen?
Om det går att köpa en Tesla modell Y till 50 000:- lägre pris känns ju inte iD4 så prisvärda.
Det är väl möjligen att iD4 är lite bättre lämpad i nordiskt klimat.
Ser att det lämnas lite rabatt på lagerbilar, men hur många iD4 säljs egentligen nu efter Teslas rejäla prissänktning?
https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ ... /107443518
Prisvärd som begagnad. Skulle säga att Model Y ligger på minst 50-100k mer och det gör även i princip alla andra motsvarande bilar.
Nypris däremot är som sagt något helt annat. Vi lever just nu i upp och ner-vända världen där Tesla helt plötsligt är det mest ekonomiska alternativet för de allra flesta. Samtidigt som ”billiga” asiatiska märken och europeiska tillverkare, långt från de så kallade statusmärkena, många gånger är mycket dyrare i just nyköp än Tesla.
Samtidigt kommer man inte ifrån att Tesla fortfarande är lite speciellt. På gott och ont. Fortfarande delar av Sverigekartan som saknar vettig täckning när det kommer både till fysiska verkstäder och mobil service.
Re: VW ID.4
Postat: 02 maj 2023 09:14
av taliz
Off Grid Byggaren skrev: ↑01 maj 2023 18:45
taliz skrev: ↑01 maj 2023 18:15
Går ju att få en 1st Max(dvs fullutrustad) nu för ca 400k, dvs tapp på 30% av nypriset.
Är väl ändå inte helt fel mtp att de knappt är 2 år gamla.
Ja, det är ju rätt så prisvärt isåfall.
Finns det så bra prutmån nu?
De flesta verkar annonseras över 500k, fast prissänkta från någon galen nivå.
.
image(6).png
Annonserade handlarpriser är fortfarande fantasinivåer.
Man får titta på auktion(tex KVD) vad de faktiskt går för.
Re: VW ID.4
Postat: 03 maj 2023 19:18
av JorgenM
Fick äntligen den trasiga kommunikationsmodulen utbytt idag och glädjande nog så hade de uppdaterat bilen till 3.2

.

Re: VW ID.4
Postat: 03 maj 2023 21:42
av toppo
Visst är det fortfarande så att det inte finns någon förvärmning av batteriet för snabbladdning på MEB-plattformen? Hade hoppats det hade kommit med 3.2 men verkar inte finnas? Det är lite av en dealbreaker för mig tyvärr.
Re: VW ID.4
Postat: 04 maj 2023 18:48
av Collin87
Re: VW ID.4
Postat: 04 maj 2023 20:15
av Nick
Har det rullat ut några uppdateringar ännu till oss som har 2.4? Skulle ju kommit för över 1 år sen nu. Kommer hinna byta bil innan man får en ny uppdatering.
Re: VW ID.4
Postat: 04 maj 2023 23:51
av Kubi
Nick skrev: ↑04 maj 2023 20:15
Har det rullat ut några uppdateringar ännu till oss som har 2.4? Skulle ju kommit för över 1 år sen nu. Kommer hinna byta bil innan man får en ny uppdatering.
Som bilden ovan säger ska alla in för uppdateringen.
Re: VW ID.4
Postat: 05 maj 2023 06:52
av R_Edvinsson
Nick skrev: ↑04 maj 2023 20:15
Har det rullat ut några uppdateringar ännu till oss som har 2.4? Skulle ju kommit för över 1 år sen nu. Kommer hinna byta bil innan man får en ny uppdatering.
Ring din handlare och boka in en uppdatering.
Efter att ha brickat ett antal bilar via OTA så sväljer de nu att ta in bilarna för att göra en större uppdatering ”in house”
Dvs alla får 3.2 direkt.
Får min uppdaterad på torsdag och sen två nya batterimoduler i Augusti enligt plan.
Re: VW ID.4
Postat: 05 maj 2023 06:54
av Daven
R_Edvinsson skrev: ↑05 maj 2023 06:52
Nick skrev: ↑04 maj 2023 20:15
Har det rullat ut några uppdateringar ännu till oss som har 2.4? Skulle ju kommit för över 1 år sen nu. Kommer hinna byta bil innan man får en ny uppdatering.
Ring din handlare och boka in en uppdatering.
Efter att ha brickat ett antal bilar via OTA så sväljer de nu att ta in bilarna för att göra en större uppdatering ”in house”
Dvs alla får 3.2 direkt.
Får min uppdaterad på torsdag och sen två nya batterimoduler i Augusti enligt plan.
Vad bra att de försöker lösa programvara iaf. Sen att att de brickat bilar med OTA var nytt för mig.
Varför ska du byta batterimoduler?
Re: VW ID.4
Postat: 05 maj 2023 08:41
av Collin87
Ja det är ett rätt stort antal som blivit brickade.
Batterimodulsbyte var en återkallning framförallt på bilar från 2020-2021 då dom upptäckt att någon/några moduler inte fungerat som dom skulle.
Har dom upptäckt på nyare fordon också?
Eller varför kommer ditt modulbyte så långt fram?
Re: VW ID.4
Postat: 05 maj 2023 10:52
av R_Edvinsson
Collin87 skrev: ↑05 maj 2023 08:41
Ja det är ett rätt stort antal som blivit brickade.
Batterimodulsbyte var en återkallning framförallt på bilar från 2020-2021 då dom upptäckt att någon/några moduler inte fungerat som dom skulle.
Har dom upptäckt på nyare fordon också?
Eller varför kommer ditt modulbyte så långt fram?
Jag har en bil uttagen Juli 21 och har två moduler som skall bytas på garanti.
Vad jag vet är min en av de sista bilarna med den batchen av batterier.
Och att batteribyte dröjer är för att verkstan har fullbokat mot det antal moduler de verkar ha på ingång, och Kista är enda i Stockholm som verkar utföra byten.
Har inte sett någon degradering av räckvidden pga detta problem utan det verkar mest vara för att undvika framtida haveri.
Re: VW ID.4
Postat: 05 maj 2023 11:53
av Collin87
R_Edvinsson skrev: ↑05 maj 2023 10:52
Collin87 skrev: ↑05 maj 2023 08:41
Ja det är ett rätt stort antal som blivit brickade.
Batterimodulsbyte var en återkallning framförallt på bilar från 2020-2021 då dom upptäckt att någon/några moduler inte fungerat som dom skulle.
Har dom upptäckt på nyare fordon också?
Eller varför kommer ditt modulbyte så långt fram?
Jag har en bil uttagen Juli 21 och har två moduler som skall bytas på garanti.
Vad jag vet är min en av de sista bilarna med den batchen av batterier.
Och att batteribyte dröjer är för att verkstan har fullbokat mot det antal moduler de verkar ha på ingång, och Kista är enda i Stockholm som verkar utföra byten.
Har inte sett någon degradering av räckvidden pga detta problem utan det verkar mest vara för att undvika framtida haveri.
Märkte aldrig någon skillnad på min heller. Varken före eller efter bytet.
Har för mig att det endast var en modul som byttes i mitt fall.
För min del utfördes det i höstas.
Re: VW ID.4
Postat: 21 jun 2023 14:27
av Geesy
Kampanjen på 4999:- /mån 1000 mil för en pro performance privatleasing som körs just nu måste anses som det mest prisvärda alternativet på marknaden?
Re: VW ID.4
Postat: 21 jun 2023 18:13
av Maw
Geesy skrev: ↑21 jun 2023 14:27
Kampanjen på 4999:- /mån 1000 mil för en pro performance privatleasing som körs just nu måste anses som det mest prisvärda alternativet på marknaden?
Milkostnaden blir i mina ögon väldigt hög... men det kanske är där man hamnar om man kör så få mil per år
Re: VW ID.4
Postat: 21 jun 2023 18:56
av Geesy
Maw skrev: ↑21 jun 2023 18:13
Geesy skrev: ↑21 jun 2023 14:27
Kampanjen på 4999:- /mån 1000 mil för en pro performance privatleasing som körs just nu måste anses som det mest prisvärda alternativet på marknaden?
Milkostnaden blir i mina ögon väldigt hög... men det kanske är där man hamnar om man kör så få mil per år
Ja kör man lite blir det ju något annat än om man trycker tusentals mil om året
Re: VW ID.4
Postat: 21 jun 2023 19:25
av Collin87
Maw skrev: ↑21 jun 2023 18:13
Geesy skrev: ↑21 jun 2023 14:27
Kampanjen på 4999:- /mån 1000 mil för en pro performance privatleasing som körs just nu måste anses som det mest prisvärda alternativet på marknaden?
Milkostnaden blir i mina ögon väldigt hög... men det kanske är där man hamnar om man kör så få mil per år
Visst blir den hög, men det blir ju alla bilar i den prisklassen på låga mil.
ID.4 kostar ca 300 sek/500 mil ökning på privatleasingavtalet.
3000 mil/år blir då ca 6200:-/månad +försäkring.
Det är inte dyrt i dagens marknad.
Re: VW ID.4
Postat: 21 jun 2023 21:16
av toppo
Geesy skrev: ↑21 jun 2023 14:27
Kampanjen på 4999:- /mån 1000 mil för en pro performance privatleasing som körs just nu måste anses som det mest prisvärda alternativet på marknaden?
Jag håller med att det är en bra deal, framför allt med tanke på hur dyrt privatleasing blivit sedan bonusen försvann och räntan gick upp. Ett tryggt alternativ helt klart, men man ska vara medveten om att drivlinan till ID4 troligen uppdateras efter sommaren.
Re: VW ID.4
Postat: 21 jun 2023 21:20
av Dafro
toppo skrev: ↑21 jun 2023 21:16
Geesy skrev: ↑21 jun 2023 14:27
Kampanjen på 4999:- /mån 1000 mil för en pro performance privatleasing som körs just nu måste anses som det mest prisvärda alternativet på marknaden?
Jag håller med att det är en bra deal, framför allt med tanke på hur dyrt privatleasing blivit sedan bonusen försvann och räntan gick upp. Ett tryggt alternativ helt klart, men man ska vara medveten om att drivlinan till ID4 troligen uppdateras efter sommaren.
Ger dryg 3800 för 1500 mil per år för 24 månader för leaf och är nu upp i 1400 mil efter 17 månader. Jag tycker det låter som ett grymt bra pris, fast jag inte tycker om id4 men till det priset skulle jag överväga.
Länk? Det jag hittat ör PRO performance för 6595 för 1000 mil, viss skillnad.
Re: VW ID.4
Postat: 21 jun 2023 22:09
av Geesy
Dafro skrev: ↑21 jun 2023 21:20
toppo skrev: ↑21 jun 2023 21:16
Geesy skrev: ↑21 jun 2023 14:27
Kampanjen på 4999:- /mån 1000 mil för en pro performance privatleasing som körs just nu måste anses som det mest prisvärda alternativet på marknaden?
Jag håller med att det är en bra deal, framför allt med tanke på hur dyrt privatleasing blivit sedan bonusen försvann och räntan gick upp. Ett tryggt alternativ helt klart, men man ska vara medveten om att drivlinan till ID4 troligen uppdateras efter sommaren.
Ger dryg 3800 för 1500 mil per år för 24 månader för leaf och är nu upp i 1400 mil efter 17 månader. Jag tycker det låter som ett grymt bra pris, fast jag inte tycker om id4 men till det priset skulle jag överväga.
Länk? Det jag hittat ör PRO performance för 6595 för 1000 mil, viss skillnad.
https://vwstockholm.se/erbjudanden/id-4 ... rformance/
Re: VW ID.4
Postat: 21 jun 2023 23:39
av Collin87
Dafro skrev: ↑21 jun 2023 21:20
toppo skrev: ↑21 jun 2023 21:16
Geesy skrev: ↑21 jun 2023 14:27
Kampanjen på 4999:- /mån 1000 mil för en pro performance privatleasing som körs just nu måste anses som det mest prisvärda alternativet på marknaden?
Jag håller med att det är en bra deal, framför allt med tanke på hur dyrt privatleasing blivit sedan bonusen försvann och räntan gick upp. Ett tryggt alternativ helt klart, men man ska vara medveten om att drivlinan till ID4 troligen uppdateras efter sommaren.
Ger dryg 3800 för 1500 mil per år för 24 månader för leaf och är nu upp i 1400 mil efter 17 månader. Jag tycker det låter som ett grymt bra pris, fast jag inte tycker om id4 men till det priset skulle jag överväga.
Länk? Det jag hittat ör PRO performance för 6595 för 1000 mil, viss skillnad.
Samma kampanj på VW Göteborg och Malmö osv också.