Även LR RWD ska vara beställningsbar via telefon

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

iohan
Inlägg: 5
Blev medlem: 09 maj 2019 19:50

Re: Även LR RWD ska vara beställningsbar via telefon

Inlägg av iohan »

loftux skrev:
iohan skrev:
Halloj!

Jag beställde en LR RWD runt den 20:e, så alltså till det lägre priset, och på den ursprungliga offerten står det att autopilot ingår i priset på 597'.

När sen slutligen beställningen gick igenom lades först autopiloten på till en kostnad 33 200, följt av mina protester och ett nytt avtal. I det nya avtalet ingår autopiloten som ett tillval för 33 200, men man har istället gett rabatt på 33 200 på totalbeloppet, så slutsumman överensstämmer med det ursprungliga .

Det jag undrar över är: kommer inte det påverka förmånsvärdet när nu autopiloten ligger med som ett tillval? Någon som är bekant med regelverket?
Satt och kollade på just det idag och kom fram till att Skatteverket kommer se det som en rabatt. Med det beräkningssätt som skatteverket har innebär det ett högre förmånsvärde. Kommer höra av mig till Tesla och kräva intyg på att de inte är en rabatt utan ett korrigerat pris där AP ingår.
Tack för svaret!
Det var ungefär så jag tolkat det också. Om det skulle räknas in som extrautrustning hamnar förmånsvärdet förmodligen ganska nära förmånsvärdet för LR AWD.

Det låter som det blir aktuellt med ett nytt samtal till Tesla.
mattiasv
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 apr 2019 06:57

Re: Även LR RWD ska vara beställningsbar via telefon

Inlägg av mattiasv »

Någon som hört något mer angående detta? Det senaste jag fick från Malmö var:

"Bilen måste ha Autopiloten 'på pappret' för att teknikerna ska kunna aktivera den mjukvarumässigt, och det finns ingen prislista för Long Range RWD som har Autopiloten för 0kr tyvärr.
Därför har inte vår orderavdelning kunnat ändra specen på det sättet."
iohan
Inlägg: 5
Blev medlem: 09 maj 2019 19:50

Re: Även LR RWD ska vara beställningsbar via telefon

Inlägg av iohan »

Nej, inte direkt.
Jag talade med en kvinna på Tesla på fredagseftermiddagen som också verkade tycka det är ett problem med tanke på förmånsvärdet. Hon lovade återkomma, men jag har inte hört något mer.

På den accepterade offerten står klart och tydligt att autopilot ingår, och ingenting om vare sig extrautrustning eller rabatter, så jag har lite svårt att förstå att det ska vara så svårt att ändra.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Även LR RWD ska vara beställningsbar via telefon

Inlägg av Mickep »

Självklart tror jag det kommer lösa sig på slutet, men *** va irriterande att hela tiden få olika besked och kastas mellan förtvivlan och hopp. ap(fsd) skall och borde ingå i det pris man kom överens på att det bara är lite mer än 20 000 med den nya prissättningen är ju ett bevis att ap borde ingått i priset.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Även LR RWD ska vara beställningsbar via telefon

Inlägg av Jeppe_E »

Mickep skrev:
Självklart tror jag det kommer lösa sig på slutet, men *** va irriterande att hela tiden få olika besked och kastas mellan förtvivlan och hopp. ap(fsd) skall och borde ingå i det pris man kom överens på att det bara är lite mer än 20 000 med den nya prissättningen är ju ett bevis att ap borde ingått i priset.
Nej, inte egentligen faktiskt. 23000kr är ett rimligt påslag för 4WD, speciellt som du får en extra motor och ytterligare prestanda. Så det är väl bara att gratulera er som var snabba och fick igenom AP på era beställningar. När jag ringde den 29:e april så var svaret att AP tillkommer och sedan gick de officiellt ut den 2:e maj med att alla som beställt innan den 30:e April får AP på köpet. Jättekul att jag fick fel information. Annars hade min beställning legat på en LR RWD nu. Men nu blev bilen 43000 kr dyrare istället. men jag får ju något för pengarna ivf. Bilen är fortfarande billigare nu, än när jag först funderade på att köpa den.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 575
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Även LR RWD ska vara beställningsbar via telefon

Inlägg av Elmil »

Jag har precis fått beställningsavtalet uppdaterat med dragkroken! AP 33200 med rabatt på samma belopp. LR RWD, beställde 25/4.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Även LR RWD ska vara beställningsbar via telefon

Inlägg av Jeppe_E »

Elmil skrev:
Jag har precis fått beställningsavtalet uppdaterat med dragkroken! AP 33200 med rabatt på samma belopp. LR RWD, beställde 25/4.
Något är jättetrasigt hos Tesla. Informationen som ges är ju inte samstämmig. Bedrövligt, verkligen
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Även LR RWD ska vara beställningsbar via telefon

Inlägg av helix »

Nu verkar det efter mycket fram och tillbaka kommit ett klargörande vad som gäller för beställning av LR RWD. Åtminstone för nybeställning.

AP är nu inkluderat även för off-menu alternativ som LR RWD. Priset för modellen höjs dock med motsvarande $1000 översatt till lokala priser. Innebära troligtvis en prishöjning runt 11k i Sverige. Modellen borde alltså nu landa in på 600k inkl AP och därmed runt 45k billigare än LR AWD.

Mer info här:
https://electrek.co/2019/05/14/tesla-mo ... ses-price/
Användarvisningsbild
skegge
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 06 okt 2016 15:57
Ort: Järbo

Re: Även LR RWD ska vara beställningsbar via telefon

Inlägg av skegge »

helix skrev:
Nu verkar det efter mycket fram och tillbaka kommit ett klargörande vad som gäller för beställning av LR RWD. Åtminstone för nybeställning.

AP är nu inkluderat även för off-menu alternativ som LR RWD. Priset för modellen höjs dock med motsvarande $1000 översatt till lokala priser. Innebära troligtvis en prishöjning runt 11k i Sverige. Modellen borde alltså nu landa in på 600k inkl AP och därmed runt 45k billigare än LR AWD.

Mer info här:
https://electrek.co/2019/05/14/tesla-mo ... ses-price/
Jag gillar speciell den här raden

”It applies to all new Model 3 orders as of May 13th but not on inventory vehicles produced before May 12th.”

Hoppas Sverige / EU ledningen också läser den och inte ändrar redan lagda ordrar

//Christian
_______________
Christian
Model 3 LR RWD FSD
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Även LR RWD ska vara beställningsbar via telefon

Inlägg av taliz »

Blir intressant att se vad det får för effekt.
De ska ju baka in allmänna höjningen på 400 USD också antar jag.
Så 1400 USD höjning.
Nu har jag glömt vad LR RWD kostar i USA, men räknar man på "tesladollarn" för SR+ så borde 1400 USD bli ca 18800 SEK.
LR RWD hamnar då på ca 607000 + dest, dvs ca 616000 SEK tot.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Även LR RWD ska vara beställningsbar via telefon

Inlägg av helix »

taliz skrev:
Blir intressant att se vad det får för effekt.
De ska ju baka in allmänna höjningen på 400 USD också antar jag.
Så 1400 USD höjning.
Nu har jag glömt vad LR RWD kostar i USA, men räknar man på "tesladollarn" för SR+ så borde 1400 USD bli ca 18800 SEK.
LR RWD hamnar då på ca 607000 + dest, dvs ca 616000 SEK tot.
Höjningen på $400 verkar bara gälla USA. Står också uttryckligen att prishöjningen på LR RWD är $1400 i USA och internationellt $1000.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Även LR RWD ska vara beställningsbar via telefon

Inlägg av anna__ »

matsm skrev:
Intressant att veta! SR+ till LR RWD 56500kr skillnad. Då får man 15 mil extra, bättre ljud, uppkopplad bil inkl trafik och media/spotify. Säkert intressant för många. Borde läggas på menyn kan jag tycka!

Dock ingen AP på LR
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Även LR RWD ska vara beställningsbar via telefon

Inlägg av Mickep »

AP är nu inkluderat även för off-menu alternativ som LR RWD. Priset för modellen höjs dock med motsvarande $1000 översatt till lokala priser. Innebära troligtvis en prishöjning runt 11k i Sverige. Modellen borde alltså nu landa in på 600k inkl AP och därmed runt 45k billigare än LR AWD.
jösses att det fortfarande är dubbla budskap...
Användarvisningsbild
Ducke80
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 08 maj 2019 10:17
Ort: Hudiksvall

Re: Även LR RWD ska vara beställningsbar via telefon

Inlägg av Ducke80 »

Elmil skrev:
Jag har precis fått beställningsavtalet uppdaterat med dragkroken! AP 33200 med rabatt på samma belopp. LR RWD, beställde 25/4.
Eftersom jag kommer att få lägga till typ 22000 för att få kroken undrar jag om det stämmer fortfarande, eller har dom ringt dig idag också?!
Jag beställde 23:e och uppdaterade till LR 24:e.
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 575
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Även LR RWD ska vara beställningsbar via telefon

Inlägg av Elmil »

Ducke80 skrev:
Elmil skrev:
Jag har precis fått beställningsavtalet uppdaterat med dragkroken! AP 33200 med rabatt på samma belopp. LR RWD, beställde 25/4.
Eftersom jag kommer att få lägga till typ 22000 för att få kroken undrar jag om det stämmer fortfarande, eller har dom ringt dig idag också?!
Jag beställde 23:e och uppdaterade till LR 24:e.
Nej, jag har inte hört av dem, och beställningsavtalet ligger kvar på kontot...
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
Ducke80
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 08 maj 2019 10:17
Ort: Hudiksvall

Re: Även LR RWD ska vara beställningsbar via telefon

Inlägg av Ducke80 »

Elmil skrev:
Ducke80 skrev:
Elmil skrev:
Jag har precis fått beställningsavtalet uppdaterat med dragkroken! AP 33200 med rabatt på samma belopp. LR RWD, beställde 25/4.
Eftersom jag kommer att få lägga till typ 22000 för att få kroken undrar jag om det stämmer fortfarande, eller har dom ringt dig idag också?!
Jag beställde 23:e och uppdaterade till LR 24:e.
Nej, jag har inte hört av dem, och beställningsavtalet ligger kvar på kontot...
Ok, tack för infon, lite intressant att det blir olika när vi beställt typ samtidigt, hade inget VIN på sidan när jag bad om uppdatering, så borde inte ha haft en matchad bil.., håller tummarna för att du slipper samma som mig!
Thuthy
Inlägg: 15
Blev medlem: 07 mar 2019 11:33

Re: Även LR RWD ska vara beställningsbar via telefon

Inlägg av Thuthy »

Är det någon som varit i kontakt med Tesla angående det nya priset för LR RWD med AP som annonserades igår?
Användarvisningsbild
victor_passe
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 16 apr 2019 07:37

Re: Även LR RWD ska vara beställningsbar via telefon

Inlägg av victor_passe »

Har fått SMS från tesla om att beräknad leverans av min RWD är 27/5
Sweeet!
iohan
Inlägg: 5
Blev medlem: 09 maj 2019 19:50

Re: Även LR RWD ska vara beställningsbar via telefon

Inlägg av iohan »

För den som är intresserad och sitter med den rabatterade LR RWD-beställningen kan jag meddela att jag talat med Skatteverket under dagen, och som avtalet är utformat kommer man åka på förmånsbeskattning på hela AP-beloppet. En LR RWD kommer därmed hamna på ca 3500 i förmånsvärde.

Jag har även varit i kontakt med Tesla för sisådär 5e gången om just den här frågan, som dock vägrar ändra avtalet att överensstämma med offerten. Känns väl sådär proffsigt skött alltihop.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 864
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Även LR RWD ska vara beställningsbar via telefon

Inlägg av loftux »

iohan skrev:
För den som är intresserad och sitter med den rabatterade LR RWD-beställningen kan jag meddela att jag talat med Skatteverket under dagen, och som avtalet är utformat kommer man åka på förmånsbeskattning på hela AP-beloppet. En LR RWD kommer därmed hamna på ca 3500 i förmånsvärde.

Jag har även varit i kontakt med Tesla för sisådär 5e gången om just den här frågan, som dock vägrar ändra avtalet att överensstämma med offerten. Känns väl sådär proffsigt skött alltihop.
Skickade följande till Säljchefen, men inte fått svar. Tanken är att det är lättare bara skriva ett papper än att få beställningsavtalet korrigerat. Inget svar, vi får se
Som framgår av min uträkning så ökar förmånsvärdet med 5750 kr per år, vilket blir rätt mycket extra i personlig skatt + arbetsgivaravgifter.


--------- Mail till Tesla

Har nu fått ett beställningsavtal som har korrekt pris för RNnnnnnnn. Så långt allting bra.
Dock står korrigeringen för Autopilot som Price Adjustment istället för att den posten tagits bort.
Det kommer att medföra att Skatteverket ser det som en rabatt istället för att Autopilot ingår i grundpriset, och jag måste betala förmånsvärde på detta.

Enligt skatteverkets regler så skall rabatt fördelas på hela kostnaden, om vi som räknexempel tar en bil utan med AP utan andra extra tillägg så är kostnaden totalt 588.200 + 33.2000=621.400.
"Rabatten" blir då 33.200/621.400=5,3%.
Då är förmånsvärdet för extrautrustning 33.200 - 33.200x5,3%=31.426

Vilket enligt Skatteverkets regler för exempelbilen höjer förmånsvärdet från 35.988 till 41.738.
Ett antal onödiga tusenlappar att ge till Skatteverket.

Så skicka ett intyg (tror det är enklare än att ni igen justerar beställningsvtalet) på att Autopilot inte är extra utifall Skatteverket en dag skulle komma att kontrollera. Skicka till:



------ Förslag på text, ändra där så behövs

Angående beställningsavtal RNnnnnnn

I beställningsvtalet finns en post "Price Adjustment" om 33.200 kr. Denna post utgör inte en lämnad rabatt, utan är en korrigering av grundpriset då Autopilot ingår i "Long Range med bakhjulsdrift". Anledningen att posten för "Autopilot" finns med som en rad, därefter kostnaden avdragen, är att ordersystement inte hunnit uppdateras med denna information. Autopilot skall således inte betraktas som extrautrustning.

N.N
Tesla Europe Sales
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6003
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Även LR RWD ska vara beställningsbar via telefon

Inlägg av Remuz »

Från och med idag ska AP ingå i LR RWD och inte hamna som extra eller kosta extra. Det ger LR RWD Med drag och vit inredning som jag vill ha, otroligt kostnadseffektiv.

Kostnad för företaget (förmånsbil, inte personalbil):
LR AWD drag+vit 9146kr/mån 12.7pbb
Volvo XC60 D4 8453kr/mån 9pbb
Audi A& Avant 8562kr/mån 9pbb
LR RWD drag+vit 8160kr/mån 11.7pbb
SR+ drag+vit 7465kr/mån 10.5pbb

Siffrorna skapade med Danni excelark :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8773
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Även LR RWD ska vara beställningsbar via telefon

Inlägg av Pontus »

Gällande förmånsvärdet så har ju skatteverket redan tagit fram ett för LR RWD för detta året eller hur?
Då är det väl det som gäller i år och tyvärr så räknas väl AP som extra utrustning i år. Det positiva är väl att det bara är ett halvår kvar och att du bara betalar 33 tkr i stället för 55 tkr för APn.
33000 x 0.2 / 12 = 550 kr vilket ger ca 225 kr i inkomst skatt per månad vilket blir ca 1,5 tkr för resten av året. Vilket är ganska billigt för AP. Nästa år, och om man ska vara noga resten av detta året, så kommer det ingå i förmånsvärdet från start men då kommer väl också startpaket på bilen vara något högre eller hur? Så hur du än ser det så här du nu fått någon form av rabatt eller förmån i skatteverkets ögon?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8773
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Även LR RWD ska vara beställningsbar via telefon

Inlägg av Pontus »

anna__ skrev:
Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
Jeppe_E skrev:
StefL skrev:
I Facebookgruppen Tesla Model 3 Sverige görs gällande att LR RWD går att beställa "off menu" för 588 200:-
Informationen kommer från en gruppledlem som talat med Tesla och fått dessa uppgifter.

Det är ett väldigt bra pris, med tanke på att man får samma batteri som i LR AWD samt full premium. För 48.000 kr, jämfört med SR+

Av dessa 48k är ca 27k kopplade till premium-paketet. Så då betalar man bara 21k för det större batteriet.
Det tillkommer nog ”destinationsavgift” på de där 588.
Det är ju samma stolar och inredning osv. Ev saknas bashögtalare i SR+. Och man får inte live traffic Maps eller Spotify.

Så man betalar sisådär 57000 för mer range, mer tryck i stereon, Spotify och live traffic maps.

10% högre pris för 40% mer range är dock rätt schysst.
Jo, LR RWD har full premium (vill jag påstå) så lite mer tech får man.

Baksäten med stolsvärme
Premium-ljudsystem – 14 högtalare, 1 subwoofer, 2 förstärkare och uppslukande ljud
Satellitkartor med visualisering av trafik och navigering i realtid
Streamad musik och media i bilen över internet
Webbläsare
Platsmedveten automatisk garageportsöppnare

Det var i varje fall så sim premium-paketet var utformat från början, 5000 USD för full premium, 2500 USD för partial premium.

Dock är väl bara streaming gratis första året och därefter 100 dollar per år
Det gäller väl alla Teslas bilar men sedan kan väl nämnas att jag vart aldrig debiteras några pengar efter första året och jag har inte hört någon annan som blivit det heller, ännu.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Verdi

Re: Även LR RWD ska vara beställningsbar via telefon

Inlägg av Verdi »

Pontus skrev:
Gällande förmånsvärdet så har ju skatteverket redan tagit fram ett för LR RWD för detta året eller hur?
Då är det väl det som gäller i år och tyvärr så räknas väl AP som extra utrustning i år. Det positiva är väl att det bara är ett halvår kvar och att du bara betalar 33 tkr i stället för 55 tkr för APn.
33000 x 0.2 / 12 = 550 kr vilket ger ca 225 kr i inkomst skatt per månad vilket blir ca 1,5 tkr för resten av året. Vilket är ganska billigt för AP. Nästa år, och om man ska vara noga resten av detta året, så kommer det ingå i förmånsvärdet från start men då kommer väl också startpaket på bilen vara något högre eller hur? Så hur du än ser det så här du nu fått någon form av rabatt eller förmån i skatteverkets ögon?
Nej så funkar det inte. Det är din spec som bestämmer vad som är extrautrustning eller inte.
y0lo
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 maj 2019 13:53

Re: Även LR RWD ska vara beställningsbar via telefon

Inlägg av y0lo »

loftux skrev:
iohan skrev:
För den som är intresserad och sitter med den rabatterade LR RWD-beställningen kan jag meddela att jag talat med Skatteverket under dagen, och som avtalet är utformat kommer man åka på förmånsbeskattning på hela AP-beloppet. En LR RWD kommer därmed hamna på ca 3500 i förmånsvärde.

Jag har även varit i kontakt med Tesla för sisådär 5e gången om just den här frågan, som dock vägrar ändra avtalet att överensstämma med offerten. Känns väl sådär proffsigt skött alltihop.
Skickade följande till Säljchefen, men inte fått svar. Tanken är att det är lättare bara skriva ett papper än att få beställningsavtalet korrigerat. Inget svar, vi får se
Som framgår av min uträkning så ökar förmånsvärdet med 5750 kr per år, vilket blir rätt mycket extra i personlig skatt + arbetsgivaravgifter.


--------- Mail till Tesla

Har nu fått ett beställningsavtal som har korrekt pris för RNnnnnnnn. Så långt allting bra.
Dock står korrigeringen för Autopilot som Price Adjustment istället för att den posten tagits bort.
Det kommer att medföra att Skatteverket ser det som en rabatt istället för att Autopilot ingår i grundpriset, och jag måste betala förmånsvärde på detta.

Enligt skatteverkets regler så skall rabatt fördelas på hela kostnaden, om vi som räknexempel tar en bil utan med AP utan andra extra tillägg så är kostnaden totalt 588.200 + 33.2000=621.400.
"Rabatten" blir då 33.200/621.400=5,3%.
Då är förmånsvärdet för extrautrustning 33.200 - 33.200x5,3%=31.426

Vilket enligt Skatteverkets regler för exempelbilen höjer förmånsvärdet från 35.988 till 41.738.
Ett antal onödiga tusenlappar att ge till Skatteverket.

Så skicka ett intyg (tror det är enklare än att ni igen justerar beställningsvtalet) på att Autopilot inte är extra utifall Skatteverket en dag skulle komma att kontrollera. Skicka till:



------ Förslag på text, ändra där så behövs

Angående beställningsavtal RNnnnnnn

I beställningsvtalet finns en post "Price Adjustment" om 33.200 kr. Denna post utgör inte en lämnad rabatt, utan är en korrigering av grundpriset då Autopilot ingår i "Long Range med bakhjulsdrift". Anledningen att posten för "Autopilot" finns med som en rad, därefter kostnaden avdragen, är att ordersystement inte hunnit uppdateras med denna information. Autopilot skall således inte betraktas som extrautrustning.

N.N
Tesla Europe Sales


Fick du alltså bekräftat från Tesla att det inte ska betraktas som extrautrustning? Vart mailade du? Jag fick nämligen detta svar igår:
"Vi kommer tyvärr inte heller ändra beställnigsavtalet eftersom det är märkt som ”Price adjustment”. Om du har frågor måste du kontakta skatteverket direk."
Skriv svar