Jag lämnade in bilen i morse. Då sa de att dragkroken hade kommit och att de skulle installera den. Jag tror det när jag ser det, tänkte jag. Och mycket riktigt. Nu ringde de och sa att det var fel. Det finns ingen dragkrok till min bil. Det råder allmän uppgivenhet. Nu har jag meddelat dem att jag vill häva köpet, och det hade de full förståelse för. Säljaren menade på att det kanske är enklast att beställa en helt ny bil. Leveranstiden på den är nog kortare än dragkrokens. Det borde vi gjort från början sa han.
Nu får vi se vad som händer.
På riktigt? Vilken soppa. Jag som var avundsjuk på att du fick din bil så tidigt, men med facit i hand så. Lider så med dig då du även haft sådant strul med din förra bil.
Hoppas du får tag i den där Audi Chefen. Rapportera gärna vad han säger. Ett råd är att inte gå in diskussionen i affekt. Var trevlig och saklig och berätta hur negativt detta har drabbat dig och hur mycket ekonomisk skada det orsakat.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Nej, direkt otrevlig behöver man inte vara. Det är inte min stil. Men jag är ju inte direkt jätteglad heller om man får säga så.
Jag vet inte om jag ens vill ha en ny e-tron. Då måste jag nog få den typ gratis, dvs bara lämna min och få en ny med samma spec. Jag ser inte varför jag skulle kompromissa.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vet ej. Troligen är det så. Det är ganska många frågetecken kring den bilen. Och sämre laddning, 110kW DC bara. Men det som egentligen är en dealbreaker är AC-laddningen. 2-fas 16A. Inte bra alls.
110 kW med en bra laddkurva är väl helt ok? Den går 10-15% snålare än E-Tron också så i praktiken är det ungefär samma.
Provkörde EQC häromveckan. Frågade om leverans. Typ sent januari enligt säljaren.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Björn Nyland på Youtube har kört en del EQC nu de senaste veckorna har jag sett. Verkar vara en trevlig bil!
Om du är intresserad så finns det mycket om laddhastigheter osv där. Han körde Oslo - Frankfurt och tillbaka utan problem nyss så det verkar räcka till för långresa också.
Jag fick direktnumret till Audis regionchef i Sverige. Jag får väl skälla ut honom i morgon. Min säljare sa att jag är nog inte den första som ringer honom angåede detta.
Jag läser om mängder med norska e-tron som blivit levererade precis som din utan krok, trots att den är beställd. De flesta är lika frustrerade, så det är iaf inget som enbart du och någon mer är utsatt för.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Nej, det har jag förstått. Men vissa har fått sina krokar eftermonterade. Det går alltså. Det sa säljaren idag till mig. Senast förra veckan har de installerat en krok på en annan kunds bil, men den var alltså dedikerad till just den bilen. Jag fick ingen. Då frågade jag om vissa kunder är bättre än andra i Audis ögon, men han kunde inte svara på den frågan. Detta gör mig naturligtvis än mer förbannad.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nej, det har jag förstått. Men vissa har fått sina krokar eftermonterade. Det går alltså. Det sa säljaren idag till mig. Senast förra veckan har de installerat en krok på en annan kunds bil, men den var alltså dedikerad till just den bilen. Jag fick ingen. Då frågade jag om vissa kunder är bättre än andra i Audis ögon, men han kunde inte svara på den frågan. Detta gör mig naturligtvis än mer förbannad.
Hos alla bilhandlare utom Tesla värderas du som kund på ett eller annat sätt. De som bedöms vara mer värda får större rabatt, första tjing på populära modeller med lång leveranstid, bättre service vad gäller lånebilar, lättare att få reparationer på goodwill osv osv.
Det är faktiskt det jag gillar allra mest hos Tesla. Det är lika för alla. Ibland är det lika dåligt och ibland lika bra. Men man slipper lismandet åt båda håll. Ibland förväntas du fjäska för säljaren. Ibland ska säljaren fjäska för dig... Passar min personlighet extremt illa.
Visst är det dåligt.
Det jag inte kan begripa är hur Audi tänker i det här fallet. Bevisligen går det att sätta drag på bilarna. Spekulationerna kring eventuella tekniska skäl att vissa bilar inte har fått en krok från fabrik kan vi alltså lägga åt sidan.
Det är alltså nåt annat. Nu har de uppenbarligen släppt ett fåtal krokar som sätts på utvalda bilar. Vad fan är problemet? Nya bilar levereras med drahkrok, de finns alltså nånstans. Befintliga bilar får numera en krok, men bara när man uppfyller kraven för Audis hemliga urvalsprocess. Det är så provocerande så man kan spy. Hur rättfärdigas detta? Jag får inte ihop det. De kan ju inte på största allvar tro att man ändå är nöjd. Eller vill de inte att man är nöjd? Det är ju vansinne, om inget annat rent affärsmässigt. Då ska man ju bara inte köpa en Audi.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jo. Men jag förstår ju ändå varför. Säg att de måste välja mellan en ny kund och en som köpt 5-10 bilar under 10-20 års tid. Vem ska de välja och varför?
@Verdi: Varför ska de behöva välja överhuvudtaget? Det är väl ingen brist på dragkrokar i världen? Eller tillverkas de utav nåt hemligt och extremt sällsynt utomjordiskt råmaterial? Finns det speciella dragkroksfabriker som har så hög arbetsbelastning att de inte hinner med? Eller krävs det någon form av specialistkompentens, måste man ha en tysk doktortitel i dragkroksvetenskap för att få tillverka dragkrokar, och det finns bara ett fåtal människor som uppfyller detta krav?
Bygg för helvete de dragkrokar som fattas för alla bilar som har levererats utan. Hur svårt kan det vara?! Det är inte raketvetenskap det här.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
@Verdi: Varför ska de behöva välja överhuvudtaget? Det är väl ingen brist på dragkrokar i världen? Eller tillverkas de utav nåt hemligt och extremt sällsynt utomjordiskt råmaterial? Finns det speciella dragkroksfabriker som har så hög arbetsbelastning att de inte hinner med? Eller krävs det någon form av specialistkompentens, måste man ha en tysk doktortitel i dragkroksvetenskap för att få tillverka dragkrokar, och det finns bara ett fåtal människor som uppfyller detta krav?
Bygg för helvete de dragkrokar som fattas för alla bilar som har levererats utan. Hur svårt kan det vara?! Det är inte raketvetenskap det här.
Det blir verkligen intressant. Eftersom jag inte fick den utlovade Q5:an med drag som lånebil, utan en liten, manuellt växlad A3 utan drag, kan jag inte bara behålla den tills de har kommit på en lösning. Jag måste alltså lämna tillbaks lånebilen imorgon. Den duger ju verkligen inte till nåt. Jag fick tillfälligt byta firmware i mitt huvud för att överhuvudtaget klara av att köra en manuell bensinbil. Hur klarar folk av detta....?
Samtidigt har jag sagt att jag vägrar köra min egen bil därifrån förrän det sitter en krok på den. Jag vet inte hur de ska lösa det. Och de själva vet det än mindre. Demobilarna är alla sålda.
Fortsättning följer...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det blir verkligen intressant. Eftersom jag inte fick den utlovade Q5:an med drag som lånebil, utan en liten, manuellt växlad A3 utan drag, kan jag inte bara behålla den tills de har kommit på en lösning. Jag måste alltså lämna tillbaks lånebilen imorgon. Den duger ju verkligen inte till nåt. Jag fick tillfälligt byta firmware i mitt huvud för att överhuvudtaget klara av att köra en manuell bensinbil. Hur klarar folk av detta....?
Samtidigt har jag sagt att jag vägrar köra min egen bil därifrån förrän det sitter en krok på den. Jag vet inte hur de ska lösa det. Och de själva vet det än mindre. Demobilarna är alla sålda.
Fortsättning följer...
Varför fick du inte q5:an? Känns ju verkligen som att de prioriterat ner dig.
Skulle gissa på att vissa serier inte fått elektronik/hw installerad från fabrik, hw som inte går att installera i efterhand.
Kanske pga att man haft problem med tex nån underleverantör.
Sen har det inte kommunicerats ut, dvs handlarna vet inget.
Sen lägger Audi locket på när kunderna tjurar och hoppas de inte ska orka driva en process.
Har också följt denna tråd med spänning och måste såklart beklaga hur Audi har skött detta. Påminner dock lite om min V90 som jag beställde direkt när den släpptes. Initialt fanns inte AA/CarPlay som tillval. När bilen levererades hade Volvo precis hunnit lansera denna funktion men den ingick såklart inte i min bil som hann tillverkas med en tidigare hårdvara. Det tog ca 1 år för Volvo att komma på hur man kan eftermontera smartphone integration, säljaren och verkstaden var däremot hela tiden öppna med mig om dialogen med Volvo. Till slut kom rätt usb-hubb och kablage som kunde eftermonteras i min bil och allt löste sig till slut.
Måste faktiskt säga att de skötte det rätt bra trots att det tog lång tid. Volvo har t.ex gått ut till alla verkstadstekniker om att detta är var ett känt problem med tidiga exemplar och att de jobbade på en lösning.
Nu är jag helt med på att AA/carplay är en bagatell jämfört med en dragkrok i din situation men jag kan tänka mig att något liknande kan ha hänt här och inkompatibilitet mellan hårdvarukomponenter kan ta tid att lösa. Men att Audi inte kan vara öppna med vad problemet är och att de jobbar på det är däremot svårt att förklara, finns ju inga poäng att vinna på att bete sig som de har gjort.
Nu är sambon på mig att jag ska skaffa en annan bil (dvs fossilbil) så att problemet försvinner, så man slipper må dåligt. Hon fatttar inte hur dåligt jag skulle må av att byta tillbaka till en fossilbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Min sambo vägrar köra fossilbil. Fick behålla Zoe’n istället för subarun och har därmed ingen bil med dragkrok. Trots att vi har släp och behov av dragkrok. Vi har löst det med att byta bil (Zoe för gammal Passat) ibland så det är inget problem i dagsläget. Men när när/om den möjligheten försvinner så blir det värre. Förhoppningsvis har Y kommit på marknaden tills dess
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Min sambo ser bara den där jäkla husvagnen och grejerna som ska byggas och hon skiter faktiskt i vilken bil som används för det. Och hur jag själv mår i sammamhanget bryr hon sig inte så mycket om. Släpp det där med elbilar, sa hon bara. Det får hon säga, hon som kör e-Golf varje dag.
Det känns rent sagt förjävligt att inte få något som helst stöd från något håll just nu. Är det fel på mig eller?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Min sambo ser bara den där jäkla husvagnen och grejerna som ska byggas och hon skiter faktiskt i vilken bil som används för det. Och hur jag själv mår i sammamhanget bryr hon sig inte så mycket om. Släpp det där med elbilar, sa hon bara. Det får hon säga, hon som kör e-Golf varje dag.
Det känns rent sagt förjävligt att inte få något som helst stöd från något håll just nu. Är det fel på mig eller?