Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1367
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Credde »

Zalman3 skrev:
I Norge har fossilbils kollapsen nått längre.
Tappar man 33% per år i försäljning, då är man illa ute.
Bertel O. Steen nedbemanner med 200 årsverk etter salgskollaps.
For ett år siden var alt bare velstand for bilgiganten. Så kom kjempesmellen.
Etter årets fire første måneder er salget av nye personbiler for Bertel O. Steen redusert med hele 33,2 prosent sammenliknet med tilsvarende periode i fjor.
https://www.nettavisen.no/okonomi/berte ... 89215.html
Gick in och läste artikeln och såg länken till Volkwagens vinnst öker:
https://www.nettavisen.no/nyheter/utenr ... 20166.html
Overskuddet etter skatt steg til 4,11 milliarder euro (nær 40 milliarder kroner), sammenlignet med 3,31 milliarder euro (knapt 32 milliarder kroner) i samme kvartal i fjor.

Selv om antall solgte biler går noe ned, har nettoinntektene økt med 6,6 prosent, til 65,18 milliarder euro (628 milliarder kroner) i april, mai og juni.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Att fossilbils säljarna har problem ser man på statistiken. Ca 30-40% ner för de 2 största märkena i Sverige på bara ett år!

Volvo
2018 1H
48.715 bilar

Volvo
2019 1H
31.693 bilar



VW
2018 1H
34.247 bilar

2019 1H
20.686 bilar
http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1367
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Credde »

Zalman3 skrev:
Att fossilbils säljarna har problem ser man på statistiken. Ca 30-40% ner för de 2 största märkena i Sverige på bara ett år!

Volvo
2018 1H
48.715 bilar

Volvo
2019 1H
31.693 bilar



VW
2018 1H
34.247 bilar

2019 1H
20.686 bilar
http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar
Come on... Det är ju hela bonus-malus systemet som har skapat tvärstop i Sverige samt hela osäkerheten vad regeringen (läs MP) hittar på, det kan vi väl alla vara överens om.

Artikel från april från DI:
https://www.di.se/nyheter/hetaste-trend ... -begagnat/

Begagnade marknade ökar.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Come on... Det är ju hela bonus-malus systemet som har skapat tvärstop i Sverige samt hela osäkerheten vad regeringen (läs MP) hittar på, det kan vi väl alla vara överens om.

Artikel från april från DI:
https://www.di.se/nyheter/hetaste-trend ... -begagnat/

Begagnade marknade ökar.
Hela syftet med Bonus-Malus är ju att bilar i allmänhet och fossilbilar i synnerhet ska minska i försäljning.
Och det målet har man nått!

Misstaget man gjort är att man efter 3 år sänker bilskatten.
Vilket driver på begagnat försäljningen.

Trams som begagnade bilar från "BMW Premium Selection" är av ondo tycker jag.
Med BMW Premium Selection får du en BMW som, även om den haft tidigare ägare, känns ny på alla andra sätt. Bilarna är noggrant utvalda och har inspekterats in i minsta detalj av våra BMW-utbildade servicetekniker så att du kan fokusera på annat i livet. Oavsett vilken modell du letar efter kan du vara säker på att du får mycket BMW för pengarna med Premium Selection.
https://www.bmw.se/sv/avdelning/erbjuda ... 55LWJtdy8=

Man kan ju tycka att bilskatten på +3år gamla bilar borde HÖJAS för att få bort dessa ut trafiken.
Men kan tänka mig att det skapar ett ramaskri bland bilägarna.

Men skattesänkningen efter 3 år måste bort, även bilhandlarna vill ha bort den, för efter 3 år, varför ska kunden köpa en ny bil?
Behåller han bilen ett år till, så minskas ju bilskatten.

Dessutom så skapar ju den låga bilskatten en marknad för import av bilar registerade före 1 juli 2018, vilket inte är bra.

Så vi importerar smutsiga avgasbilar från Tyskland och exporterar elbilar till Norge. Detta måste stoppas!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Att fossilbils säljarna har problem ser man på statistiken. Ca 30-40% ner för de 2 största märkena i Sverige på bara ett år!

Volvo
2018 1H
48.715 bilar

Volvo
2019 1H
31.693 bilar



VW
2018 1H
34.247 bilar

2019 1H
20.686 bilar
http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar
Man kan läsa statistik hur man vill. Volvo S/V90 har ökat 300% i juli 2019 jämfört med juli 2018. Det beror ju på bonus/malus men vill man vinkla kan man ju peka på att 300% är en väldigt stor ökning....
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Come on... Det är ju hela bonus-malus systemet som har skapat tvärstop i Sverige samt hela osäkerheten vad regeringen (läs MP) hittar på, det kan vi väl alla vara överens om.

Artikel från april från DI:
https://www.di.se/nyheter/hetaste-trend ... -begagnat/

Begagnade marknade ökar.
Hela syftet med Bonus-Malus är ju att bilar i allmänhet och fossilbilar i synnerhet ska minska i försäljning.
Och det målet har man nått!

Misstaget man gjort är att man efter 3 år sänker bilskatten.
Vilket driver på begagnat försäljningen.

Trams som begagnade bilar från "BMW Premium Selection" är av ondo tycker jag.
Med BMW Premium Selection får du en BMW som, även om den haft tidigare ägare, känns ny på alla andra sätt. Bilarna är noggrant utvalda och har inspekterats in i minsta detalj av våra BMW-utbildade servicetekniker så att du kan fokusera på annat i livet. Oavsett vilken modell du letar efter kan du vara säker på att du får mycket BMW för pengarna med Premium Selection.
https://www.bmw.se/sv/avdelning/erbjuda ... 55LWJtdy8=

Man kan ju tycka att bilskatten på +3år gamla bilar borde HÖJAS för att få bort dessa ut trafiken.
Men kan tänka mig att det skapar ett ramaskri bland bilägarna.

Men skattesänkningen efter 3 år måste bort, även bilhandlarna vill ha bort den, för efter 3 år, varför ska kunden köpa en ny bil?
Behåller han bilen ett år till, så minskas ju bilskatten.

Dessutom så skapar ju den låga bilskatten en marknad för import av bilar registerade före 1 juli 2018, vilket inte är bra.

Så vi importerar smutsiga avgasbilar från Tyskland och exporterar elbilar till Norge. Detta måste stoppas!
Jag kör en Volvo som är helt befriad från skatt ända fram till april 2023. 0kr per år.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Jag kör en Volvo som är helt befriad från skatt ända fram till april 2023. 0kr per år.
Vilket jag tycker är fel. Du köpte den i april 2018.
Vad kostar samma bil idag i bilskatt?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1367
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Credde »

Zalman3 skrev:

Hela syftet med Bonus-Malus är ju att bilar i allmänhet och fossilbilar i synnerhet ska minska i försäljning.
Och det målet har man nått!

Misstaget man gjort är att man efter 3 år sänker bilskatten.
Vilket driver på begagnat försäljningen.

Trams som begagnade bilar från "BMW Premium Selection" är av ondo tycker jag.

Man kan ju tycka att bilskatten på +3år gamla bilar borde HÖJAS för att få bort dessa ut trafiken.
Men kan tänka mig att det skapar ett ramaskri bland bilägarna.

Men skattesänkningen efter 3 år måste bort, även bilhandlarna vill ha bort den, för efter 3 år, varför ska kunden köpa en ny bil?
Behåller han bilen ett år till, så minskas ju bilskatten.

Dessutom så skapar ju den låga bilskatten en marknad för import av bilar registerade före 1 juli 2018, vilket inte är bra.

Så vi importerar smutsiga avgasbilar från Tyskland och exporterar elbilar till Norge. Detta måste stoppas!
Hela grejen är ju, att det finns ju inga vettiga alternativ av el-bilar som inte kostar mycket pengar, så i nuläget straffar bonus-malus systemet ju egentligen dom som vill köpa en ny och kanske mer miljövänlig bil (vilket jag gissar är flertallet) men inte har råd till att köpa t.ex en Tesla Model 3 för mer än en halv mijon kroner, det är enbart ett sätt att få in mer pengar. Så snart det finns elbilar i kombi storlek (typ V60/90, Passat) till priser som är vettiga då kommer det hända grejer.

I mina ögon är det klart att begagnad marknaden för bilar registrerade förre 1 juli sista år är stort när det inte finns vettiga alternativ. Vi behöver väl inte diskutera ladd-hybriderna, finns väl i stort sett enbart förmånsbilar på Passat GTE och Volvo's laddhybrider för att få så lågt förmånsvärde som möjligt. Som privat person är det nog ganska svårt att försvara att köpa t.ex nya Passat GTE till 458.000 kr istället för en "vanlig" 2.0 bensin eller 2.0 diesel som kostar 110.000 kr mindre.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Jag kör en Volvo som är helt befriad från skatt ända fram till april 2023. 0kr per år.
Vilket jag tycker är fel. Du köpte den i april 2018.
Vad kostar samma bil idag i bilskatt?
Ungefär 4800kr/år.

Skatten på min bil kommer efter 2023 bli 1259kr/år.

Det måste ju finnas någon form av ärlighet. Att höja skatten på bilar där nuvarande ägaren tagit ett beslut baserat på dåvarande omständigheter är inte ärligt.
Min bil är miljöklassad och belönades därför med skattefrihet.
Verdi

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
Come on... Det är ju hela bonus-malus systemet som har skapat tvärstop i Sverige samt hela osäkerheten vad regeringen (läs MP) hittar på, det kan vi väl alla vara överens om.

Artikel från april från DI:
https://www.di.se/nyheter/hetaste-trend ... -begagnat/

Begagnade marknade ökar.
Hela syftet med Bonus-Malus är ju att bilar i allmänhet och fossilbilar i synnerhet ska minska i försäljning.
Och det målet har man nått!

Misstaget man gjort är att man efter 3 år sänker bilskatten.
Vilket driver på begagnat försäljningen.

Trams som begagnade bilar från "BMW Premium Selection" är av ondo tycker jag.
Med BMW Premium Selection får du en BMW som, även om den haft tidigare ägare, känns ny på alla andra sätt. Bilarna är noggrant utvalda och har inspekterats in i minsta detalj av våra BMW-utbildade servicetekniker så att du kan fokusera på annat i livet. Oavsett vilken modell du letar efter kan du vara säker på att du får mycket BMW för pengarna med Premium Selection.
https://www.bmw.se/sv/avdelning/erbjuda ... 55LWJtdy8=

Man kan ju tycka att bilskatten på +3år gamla bilar borde HÖJAS för att få bort dessa ut trafiken.
Men kan tänka mig att det skapar ett ramaskri bland bilägarna.

Men skattesänkningen efter 3 år måste bort, även bilhandlarna vill ha bort den, för efter 3 år, varför ska kunden köpa en ny bil?
Behåller han bilen ett år till, så minskas ju bilskatten.

Dessutom så skapar ju den låga bilskatten en marknad för import av bilar registerade före 1 juli 2018, vilket inte är bra.

Så vi importerar smutsiga avgasbilar från Tyskland och exporterar elbilar till Norge. Detta måste stoppas!

Vad spelar det för roll om begagnatmarknaden ökar? Det betyder ju mest att begagnade bilar blir dyrare och att glappet mot en ny elbil blir mindre. Om en begagnad bil byter ägare eller till och med land spelar väl ingen som helst roll? Klimatet är ju inte lokalt direkt... Dessutom har du lite fel. Det exporteras faktiskt en hel del fossilbilar ut från Sverige idag på grund av den toksvaga kronan.

Att _skrota_ 3 år gamla bilar måste du väl ändå förstå att det är orimligt? Det är väl jättebra om folk hellre har kvar sin gamla fossilbil än köper en ny och fyller på vår bilpool med fler fossiler?

Jag skulle kunna byta vår i3 mot en XC70. Funderade allvarligt på det innan semestern. Som andrabil hos oss rullar den bara drygt 1000 mil per år. Om den som köper i3:an kör fler mil eller om den som hade köpt XC70:n istället för mig hade kört fler mil så vinner ju miljön på att den hamnar just hos mig och rullar få mil per år. Det är ju den totala mängden mil med fossila bränslen som ska minska. Inte just mina mil.

Jag tycker folk förlorar sig i vad just de eller vad Sverige gör. Försök zooma ut.
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 apr 2017 09:06
Ort: Sollentuna

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av David D »

Verdi skrev:
Dessutom har du lite fel.
Verdi skrev:
Att _skrota_ 3 år gamla bilar måste du väl ändå förstå att det är orimligt?
Verdi skrev:
Försök zooma ut.
Jag tycker den där debattstilen är lite tråkig. Det är bättre att argumentera för sin sak istället för att försöka påskina att den man debatterar med är mindre förstående. Det uppfattas lätt som en brist på respekt för den man debatterar med.

Personligen tycker jag att skatten ska vara minst lika hög efter tre år för en fossilbil. Inte för att den ska skrotas utan för att den ska tappa i värde mycket snabbare än en elbil. Om skatten är hög under de tre första åren och andrahandsvärdet beräknas bli lägre pga hög skatt även efter dessa så blir det högre TCO för fossilbilarna och kalkylen blir ännu bättre för elbil.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av dd88 »

David D skrev:
Personligen tycker jag att skatten ska vara minst lika hög efter tre år för en fossilbil. Inte för att den ska skrotas utan för att den ska tappa i värde mycket snabbare än en elbil. Om skatten är hög under de tre första åren och andrahandsvärdet beräknas bli lägre pga hög skatt även efter dessa så blir det högre TCO för fossilbilarna och kalkylen blir ännu bättre för elbil.
Den logiken funkar bara om det finns elbilar folk vill ha.

Har själv planerat att köpa ny bil 2021, finns det ingen intressant elbil då så kommer jag troligtvis leasa en bil något år och hoppas det ser bättre ut 2022. Men jag kommer inte ta några uppoffringar bara för att köra elbil så snart som möjligt, betalar ju hellre högre skatt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Fredrik j »

David D skrev:
Verdi skrev:
Dessutom har du lite fel.
Verdi skrev:
Att _skrota_ 3 år gamla bilar måste du väl ändå förstå att det är orimligt?
Verdi skrev:
Försök zooma ut.
Jag tycker den där debattstilen är lite tråkig. Det är bättre att argumentera för sin sak istället för att försöka påskina att den man debatterar med är mindre förstående. Det uppfattas lätt som en brist på respekt för den man debatterar med.

Personligen tycker jag att skatten ska vara minst lika hög efter tre år för en fossilbil. Inte för att den ska skrotas utan för att den ska tappa i värde mycket snabbare än en elbil. Om skatten är hög under de tre första åren och andrahandsvärdet beräknas bli lägre pga hög skatt även efter dessa så blir det högre TCO för fossilbilarna och kalkylen blir ännu bättre för elbil.
Problemet ligger i att lyckas i ett val med den inställningen som politiker. Man måste nämligen få folket med sig vart fjärde år.
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 apr 2017 09:06
Ort: Sollentuna

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av David D »

dd88 skrev:
David D skrev:
Personligen tycker jag att skatten ska vara minst lika hög efter tre år för en fossilbil. Inte för att den ska skrotas utan för att den ska tappa i värde mycket snabbare än en elbil. Om skatten är hög under de tre första åren och andrahandsvärdet beräknas bli lägre pga hög skatt även efter dessa så blir det högre TCO för fossilbilarna och kalkylen blir ännu bättre för elbil.
Den logiken funkar bara om det finns elbilar folk vill ha.

Har själv planerat att köpa ny bil 2021, finns det ingen intressant elbil då så kommer jag troligtvis leasa en bil något år och hoppas det ser bättre ut 2022. Men jag kommer inte ta några uppoffringar bara för att köra elbil så snart som möjligt, betalar ju hellre högre skatt.
Nya (dyra) bilar köps i stor utsträckning som tjänstebilar och min tanke är att företagen oftare än idag kommer att köpa elbilar om andrahandsvärdet blir ännu sämre. 2021 är väl "två år bort" (TM Volkswagen) och då kommer marknaden att vara översvämmad av Tesladödare. Idag finns det gott om elbilar som folk vill ha, även om de för många fortfarande är för dyra. Inte som passar alla såklart, men jag skulle påstå att det finns elbilar idag som förutom priset säkert skulle passa 80-90% av nybilsköparna. Ska man köra långt varje dag med hästsläp kanske dieselbil är det man ska köra under lång tid framöver.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av dd88 »

David D skrev:
dd88 skrev:
David D skrev:
Personligen tycker jag att skatten ska vara minst lika hög efter tre år för en fossilbil. Inte för att den ska skrotas utan för att den ska tappa i värde mycket snabbare än en elbil. Om skatten är hög under de tre första åren och andrahandsvärdet beräknas bli lägre pga hög skatt även efter dessa så blir det högre TCO för fossilbilarna och kalkylen blir ännu bättre för elbil.
Den logiken funkar bara om det finns elbilar folk vill ha.

Har själv planerat att köpa ny bil 2021, finns det ingen intressant elbil då så kommer jag troligtvis leasa en bil något år och hoppas det ser bättre ut 2022. Men jag kommer inte ta några uppoffringar bara för att köra elbil så snart som möjligt, betalar ju hellre högre skatt.
Nya (dyra) bilar köps i stor utsträckning som tjänstebilar och min tanke är att företagen oftare än idag kommer att köpa elbilar om andrahandsvärdet blir ännu sämre. 2021 är väl "två år bort" (TM Volkswagen) och då kommer marknaden att vara översvämmad av Tesladödare. Idag finns det gott om elbilar som folk vill ha, även om de för många fortfarande är för dyra. Inte som passar alla såklart, men jag skulle påstå att det finns elbilar idag som förutom priset säkert skulle passa 80-90% av nybilsköparna. Ska man köra långt varje dag med hästsläp kanske dieselbil är det man ska köra under lång tid framöver.
Ja man säger att det kommer finnas massor med bilar 2021, men vi får se. Är själv försiktigt optimistisk på den punkten.

Sen tycker jag personligen att priset är en rätt stor del av ”rätt bil”, och för att komma upp i ”80-90%” så skulle iaf jag vilja se ett par kombialternativ på marknaden. Är ju ett sjukt svagt utbud av elbilar på marknaden idag.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 apr 2017 09:06
Ort: Sollentuna

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av David D »

dd88 skrev:
Ja man säger att det kommer finnas massor med bilar 2021, men vi får se. Är själv försiktigt optimistisk på den punkten.

Sen tycker jag personligen att priset är en rätt stor del av ”rätt bil”, och för att komma upp i ”80-90%” så skulle iaf jag vilja se ett par kombialternativ på marknaden. Är ju ett sjukt svagt utbud av elbilar på marknaden idag.
Håller med. Det skulle behöva finnas en eldriven V60 / eldriven 5-serie / 3-serie och liknande. Tror Tesla skulle äga marknaden om de kunde leverera Model Y nu.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av 12man »

Volkswagen worldwide juli -3.3% jämfört förra juli, trots +2% i kina

hittills i år -3.8% worldwide,

totalt 3,49 miljoner levererad fordon i år
ms 76132 "Eleamore"
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Fredrik j »

Lågkonjunkturen kommer. Bara hålla i sig....
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 3026
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Walker »

Fredrik j skrev:
Lågkonjunkturen kommer. Bara hålla i sig....
Kraaaaax, kraaaaaax
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 3026
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Walker »

David D skrev:
dd88 skrev:
Ja man säger att det kommer finnas massor med bilar 2021, men vi får se. Är själv försiktigt optimistisk på den punkten.

Sen tycker jag personligen att priset är en rätt stor del av ”rätt bil”, och för att komma upp i ”80-90%” så skulle iaf jag vilja se ett par kombialternativ på marknaden. Är ju ett sjukt svagt utbud av elbilar på marknaden idag.
Håller med. Det skulle behöva finnas en eldriven V60 / eldriven 5-serie / 3-serie och liknande. Tror Tesla skulle äga marknaden om de kunde leverera Model Y nu.
Äger inte tesla redan (elbils)marknaden? Med deras problem idag att leverera och serva nya kunder vore det en riktig skräckupplevelse om de skulle leverera fler bilar än de försöker idag! Hjäääääälp!!!!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Fredrik j »

Walker skrev:
Fredrik j skrev:
Lågkonjunkturen kommer. Bara hålla i sig....
Kraaaaax, kraaaaaax
Har man varit med om ett par så känner man.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Fredrik j »

Walker skrev:
David D skrev:
dd88 skrev:
Ja man säger att det kommer finnas massor med bilar 2021, men vi får se. Är själv försiktigt optimistisk på den punkten.

Sen tycker jag personligen att priset är en rätt stor del av ”rätt bil”, och för att komma upp i ”80-90%” så skulle iaf jag vilja se ett par kombialternativ på marknaden. Är ju ett sjukt svagt utbud av elbilar på marknaden idag.
Håller med. Det skulle behöva finnas en eldriven V60 / eldriven 5-serie / 3-serie och liknande. Tror Tesla skulle äga marknaden om de kunde leverera Model Y nu.
Äger inte tesla redan (elbils)marknaden? Med deras problem idag att leverera och serva nya kunder vore det en riktig skräckupplevelse om de skulle leverera fler bilar än de försöker idag! Hjäääääälp!!!!
Har tesla leveransproblem?
Jan-Erik Sebestyen
Inlägg: 69
Blev medlem: 16 maj 2018 10:43

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Jan-Erik Sebestyen »

På tal om hur Tesla driver sin R&D jämfört med andra företag.



Speciellt 45:36 och framåt.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Zalman3 skrev:
taliz skrev:
Zalman3 skrev:
Hur ska Europa kunna klara konkurrensen då en Tesla 3 kostar 159.000kr att bygga i USA och 20-30% mindre i Kina?

Om 2-3 år pratar Tesla om att de kommer med en 25.000 dollars bil, vem klarar konkurrensen av den?
Kul med din optimism, men Model 3 kostar betydligt mer att bygga än motsvarande 159k kr.
När Musk & co hade sin autonomy day sa han att kostnaden för att bygga en robotaxi borde vara ca 38k USD. Samtidigt sa han att en robotaxi ÄR en Model 3.
Deras billigaste Model 3 kostar ca 40k USD. De har samtidigt ASP på ca 50k USD och 20% marginal.
Dvs det kostar nog Tesla ungefär just 38k USD att bygga en Model 3, motsvarande 363k kr.
För exakt ett år sedan publicerades en artikel att en Tesla 3 kostar:
"Tesla's Model 3 can make a profit. This is the result of a German engineering service provider, who has a Model 3 disassembled to the last screw . The material and supply costs of the $ 35,000- $ 78,000 car are only around $ 18,000; In addition, according to the calculations of the burglars, which are the WirtschaftsWoche, about $ 10,000 in production costs per car."
https://www.wiwo.de/technologie/mobilit ... 25806.html

Men det finns en tumregel i branschen, att för varje gång man fördubblar volymen, så sjunker styckpriset med 25%.
Så har Tesla lyckats sänka tillverkningskostnaden med 25% på ett år?
Och 20% billigare ytterligare med tillverkning i kina?

Sandy Munro Talks About Tesla in China - Autoline After Hours 458


Intressant är att dieselbilar får en bilskatte höjning den 1 januari på 15-20.000kr för de första 3 åren.
Exempel:
Volkswagen Tiguan 2,0 TDI SCR 4Motion
Skatt i dag: 6554kr
Ny skatt 11737kr
Skillnad: 5183kr

Detta innebär att fossilbils försäljningen tvärdör.
Inte nog med att fossilbilar har fått dramatiska skattehöjningar.
Nu kom Coronaviruset och sänker Europeisk bilindustri.

Det stora vinnaren verkar vara Kina.
De har kapacitet att leverera när det är grus i maskineriet för Europeiska biltillverkare.

20200319_014422.jpg

Det pratas om dramatisk ökad bilexport från Kina.

2 min in i filmen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Kinesiska bilföretag "räddar" nu Europa.
Nu skickar dom ansiktsmasker, för att bli hjältar.
Börjar folk köpa kinesiska bilar av ren tacksamhet?
Den kinesiska fordonskoncernen Geely, som äger Volvo Cars, har erbjudit sig att skicka skyddsutrustning till Sverige. 
För två månader sedan gick hjälpsändningen i omvänd riktning.
Geely Sweden har redan överlämnat över 2.000 ansiktsmasker till Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg och mycket mer är på gång.
https://www.di.se/nyheter/geely-atergal ... ktsmasker/


Lite intressant är att det är inte Trumps USA som kommer med hjälp när det är kris, utan Kina.

"China leadership" kommer vi höra mer av.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar