Sida 8 av 9

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 18 mar 2021 03:24
av Zalman3
Nu pratas det om att på sikt så kan Berlin fabriken tillverka upp till 3 miljoner bilar per år.



Tesla får miljarder i stöd för att bygga en batterifabrik.
Herbert Diess talar om ”miljarder” som Tesla kommer att få för sin battericellanläggning nära Berlin. Detta skulle innebära att företaget skulle få en tredjedel av finansieringsbeloppet.
https://app.handelsblatt.com/unternehme ... ccReuh-ap4
Initially, the plant is expected to have 100GWh of annual production capacity but in the long run, the number is expected to grow to 250GWh.

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 19 mar 2021 19:01
av Zalman3
Screenshot_20210319-185942_YouTube.jpg

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 09 apr 2021 23:05
av Zalman3
Screenshot_20210409-230235_Chrome.jpg

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 17 apr 2021 20:01
av Zalman3
Blir nog inte stora volymer av MY från Berlin fabriken i år.
Screenshot_20210417-195824_Chrome.jpg
Går det trögt med yeildsen för 4680 batterierna?

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 26 apr 2021 00:29
av Zalman3
Ny film över Berlin fabriken.


Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 26 apr 2021 01:20
av Svenssons
Zalman3 skrev:
Ny film över Berlin fabriken.

Snarare över Giga Texas...

Här är ett par ny filmer över Giga Berlin som har kommit lite längre även ifall Austin, Texas kör på snabbare:




Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 13 maj 2021 18:15
av Zalman3

The Brandenburg Economy Minister Expects Production to Begin at Tesla Giga Berlin in 3 Months
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... n-3-months

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 13 maj 2021 18:22
av Dexter
När Gigacasting kommer på bilarna så kommer det bli byggkvalite. Inte som de gamla OEM som kör med punktsvetsade plåtar och även Tesla gör idag.
Först ute blir väl MY och sen M3 hoppas jag.

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 13 maj 2021 18:40
av chaffis75
Dexter skrev:
När Gigacasting kommer på bilarna så kommer det bli byggkvalite. Inte som de gamla OEM som kör med punktsvetsade plåtar och även Tesla gör idag.
Först ute blir väl MY och sen M3 hoppas jag.
Vad blir fördelarna för mig som kund eller är de mer att bilen blir billigare att bygga? Ta nu inte detta som varken kritik eller något annat utan bara en fråga om vem som vinner på denna tekniken och hur man som kund kan märka av de..

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 13 maj 2021 19:06
av Dexter
chaffis75 skrev:
Dexter skrev:
När Gigacasting kommer på bilarna så kommer det bli byggkvalite. Inte som de gamla OEM som kör med punktsvetsade plåtar och även Tesla gör idag.
Först ute blir väl MY och sen M3 hoppas jag.
Vad blir fördelarna för mig som kund eller är de mer att bilen blir billigare att bygga? Ta nu inte detta som varken kritik eller något annat utan bara en fråga om vem som vinner på denna tekniken och hur man som kund kan märka av de..
Både kund och tillverkare blir vinnare på det.
Som kund så får vi aluminiumlegering (som Tesla har patent på).
Det blir en främre del och en bakre del av bilen istället för vanliga punktsvetsade plåtar 70-80st så blir det en del istället.
Hela botten delen blir endast 3 delar varav 1del är batterilådan.
Man bygger den som typ leksaksbilar med endast ett fåtal delar.
Detta gör att vi som kunder får bättre byggkvalite och passform på bilen alla blir exakt likadana när det gäller toleranserna på delarna.
Plåt rostar som sagt så det är bra att slippa den ,bilen håller längre förhoppningsvis med aluminiumlegeringen.
Aluminium är lättare,vi kommer längre på varje laddning.
Sen får vi mer energitäta batterier snart i bilarna.
Tror knappt att vi får någon prisänkning däremot eftersom företagen vill ha in så mycket som möjligt, de tar hela kakan.
Det enda som kan få dem att sänka priset till kund är konkurrens från de andra BEV tillverkarna.
Pga Gigacastingen tror jag mycket på MY när den kommer ut.
Klart bättre kvalite än TM3 just nu.
Förhoppningsvis kommer de använda samma teknik för alla sina modeller framöver.

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 13 maj 2021 19:10
av Fredrik j
Dexter skrev:
Som kund så får vi aluminiumlegering (som Tesla har patent på).
Vad är det tesla har patent på? Knappast på själva aluminiumlegeringen väl?

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 13 maj 2021 19:13
av Dexter
Fredrik j skrev:
Dexter skrev:
Som kund så får vi aluminiumlegering (som Tesla har patent på).
Vad är det tesla har patent på? Knappast på själva aluminiumlegeringen väl?
Jepp det är en egen som de har komponerat ihop för Gigacastingen.
Kommer inte ihåg beteckningen på den just nu.
Sandy Munro nämnde det i någon av hans videos.
Obs! Han äger inga aktier i Tesla eller någon batteri fabrik poängterade han i senaste videon också.

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 13 maj 2021 19:18
av Fredrik j
Dexter skrev:
Fredrik j skrev:
Dexter skrev:
Som kund så får vi aluminiumlegering (som Tesla har patent på).
Vad är det tesla har patent på? Knappast på själva aluminiumlegeringen väl?
Jepp det är en egen som de har komponerat ihop för Gigacastingen.
Kommer inte ihåg beteckningen på den just nu.
Ok. Så du menar själva materialet.
Tekniken att pressgjuta aluminium är ju inte direkt ny.

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 13 maj 2021 19:22
av Dexter
Fredrik j skrev:
Dexter skrev:
Fredrik j skrev:
Dexter skrev:
Som kund så får vi aluminiumlegering (som Tesla har patent på).
Vad är det tesla har patent på? Knappast på själva aluminiumlegeringen väl?
Jepp det är en egen som de har komponerat ihop för Gigacastingen.
Kommer inte ihåg beteckningen på den just nu.
Ok. Så du menar själva materialet.
Tekniken att pressgjuta aluminium är ju inte direkt ny.
Du har rätt tekniken finns innan.
Men ingen har pressat hela bakdelen som en enhet tidigare inom bilindustrin.
När det gäller aluminiumlegeringen så kanske det krävs något speciellt i den när det är så stora detaljer.
Därav deras patent kanske.

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 13 maj 2021 19:25
av martinot
Fredrik j skrev:
Dexter skrev:
Fredrik j skrev:
Dexter skrev:
Som kund så får vi aluminiumlegering (som Tesla har patent på).
Vad är det tesla har patent på? Knappast på själva aluminiumlegeringen väl?
Jepp det är en egen som de har komponerat ihop för Gigacastingen.
Kommer inte ihåg beteckningen på den just nu.
Ok. Så du menar själva materialet.
Tekniken att pressgjuta aluminium är ju inte direkt ny.
Förutom den patenterade legeringen, så är det storleken på pressgjutningen som är ny.

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 13 maj 2021 19:31
av Fredrik j
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Dexter skrev:
Fredrik j skrev:
Dexter skrev:
Som kund så får vi aluminiumlegering (som Tesla har patent på).
Vad är det tesla har patent på? Knappast på själva aluminiumlegeringen väl?
Jepp det är en egen som de har komponerat ihop för Gigacastingen.
Kommer inte ihåg beteckningen på den just nu.
Ok. Så du menar själva materialet.
Tekniken att pressgjuta aluminium är ju inte direkt ny.
Förutom den patenterade legeringen, så är det storleken på pressgjutningen som är ny.
Jag förstår att storleken är ny. Blev bara förvånad att man lyckats säkra ett patent med en så gammal process som pressgjutning av aluminium.

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 13 maj 2021 19:55
av Remuz
Om man gjuter stora stycken, blir det inte knepigt att byta delar då vid krockskador? Tänker direkt på Xn jag bytte ruta på 2ggr, stor som ett biljardbord, vägde som ett också...

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 13 maj 2021 20:01
av Dexter
Jag hittade lite text om det .
Jag är ingen kemist. :D

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 13 maj 2021 20:05
av Dexter
Remuz skrev:
Om man gjuter stora stycken, blir det inte knepigt att byta delar då vid krockskador? Tänker direkt på Xn jag bytte ruta på 2ggr, stor som ett biljardbord, vägde som ett också...
Tror det också eftersom det är bara är 1 del med inbyggda deformationszoner i den stora gjutna delen.
Dyrare försäkring för oss?
Eller hamnar bilen på skroten? :D

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 13 maj 2021 20:12
av Dexter
När det gäller Cybertrucken så skulle de det bli ännu större detaljer tydligen.
Sen yttre karossen är i något olackerat rostfritt stål.
Lite udda stil som en förvuxen" Transformers" leksaksbil.
Men rätt häftig.
Den kommer ju aldrig rosta upp. :D

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 13 maj 2021 20:32
av Fredrik j
Dexter skrev:
Jag hittade lite text om det .
Jag är ingen kemist. :D
Så det är materialet man har patent på? Inte processen?

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 13 maj 2021 21:17
av Dexter
Fredrik j skrev:
Dexter skrev:
Jag hittade lite text om det .
Jag är ingen kemist. :D
Så det är materialet man har patent på? Inte processen?
Ja precis,jag kanske inte skrev tillräckligt tydligt.
Själva pressarna från Idra kan ju vilket företag som helst köpa.
Idra blir säkert glada ju mer de säljer.
De första 6000tons pressarna har Tesla köpt till MY.
Idra ska nu tillverka de första någonsin 8000tons pressarna som de redan ha sålt till någon köpare som de ej vill nämna.
En del misstänker att det är till cybertrucken men det vet man ju inte.

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 17 maj 2021 06:00
av Zalman3
Tesla Giga Berlin completes first Giga Press Model Y front casting.
https://driveteslacanada.ca/model-y/tes ... t-casting/
Giga-Berlin-front-cast-comparison-678x381.png

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 17 maj 2021 06:22
av hakon18
Zalman3 skrev:
Tesla Giga Berlin completes first Giga Press Model Y front casting.
https://driveteslacanada.ca/model-y/tes ... t-casting/
Giga-Berlin-front-cast-comparison-678x381.png
Editor’s note: A previous version of this article said the casting was made at Giga Berlin. In a later comment, Turck clarified the casting was actually from Giga Texas.
Men Giga Berlin kan säkert dra nytta av att man lyckades i Texas.

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 17 maj 2021 10:58
av wheels
Måste säga att det är imponerande att lyckas med det. Undrar hur många delar pressverktyget består av