Sida 8 av 10

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 26 mar 2020 14:02
av Off Grid Byggaren
lator skrev:
mati skrev:
Han åker ju Audi. Jag tycker det är skandalöst att en Audi-handlare inte låter en Audi-kund ladda. Det behöver ju inte vara gratis. Vad håller de på med?
Sorry... Dåligt med uppmärksamhet från min sida där. (Mina nattrötta ögon såg en Kia framför laddaren...)

Det gjorde det ju bara värre... :( Vad har de för kundvård inom Berners-koncernen? Tror jag måste gå in och prata med dem...
Ja det vore intressant att få veta Audis strategi gällande alla 50 kW laddare de installerat nu.

De tidigare gångerna jag varit in till Audihandlaren i Sundsvall så blev jag väldigt trevligt bemött, och de kom genast ut och startade laddaren för mig. Jag var även välkommen in för att ta en kaffe och låna toaletten.

Fick även en del frågor om e-tron, fast jag förstod att avgasbilar är den stora businessen för dem just nu.

Kan det vara så att Audi centralt gjort denna investering, tydligen får varje handlare betala även för sin egna laddning nu.

Om det är Ionity priser även på dessa så är det klart att handlarn får rätt häftiga fakturor.

(Säljaren sa att de nu ofta istället ställer in elbilen i leveranshallen, där de har en egen 11 kW laddbox på sitt egna elabonnemang).

Tydligen är det BEE som administrerar dessa 50 kW CCS-laddare, frågade hos dem och fick svaret att Audi inte har den som publik laddare och min BEE-tagg funkar inte där.

Möjligen om den finns med i e-tron charging service, om det är någon som har den aktiverad får ni gärna kolla.

Bild från Februari:
Audi.jpg

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 26 mar 2020 14:19
av [JM]
Men för vem har AUDI satt upp laddaren till då?
Om handlarn sätter upp egen laddare för någon tusenlapp och sen laddar billigt så står ju bara DC-laddaren och kostar.
Handlarn klarar nog att ladda sina demobilar över natten ändå så vad ska han med en DC-laddare till från första början....
Känns ju ultrapuckat att investera i en DC-laddare som ingen kommer/kan använda.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 26 mar 2020 14:23
av taliz
Kan ju vara så att Audi centralt stod för installation och alla löpande kostnader initialt. Sen drog de åt svångremmen och nu får handlaren stå för det löpande...

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 26 mar 2020 14:33
av Off Grid Byggaren
Nu dyker de faktisk upp i Audi e-tron chargin service appen.

Verkar som de försöker bygga upp ett eget laddnätverk.

Synd att de har så höga priser för enstaka laddningar.

Handlarna borde fått denna info, men kanske har det inte lanserats ännu helt officiellt? Den står som tillgänglig i appen.
Screenshot_20200326-142638_myAudi.jpg
Screenshot_20200326-143947_myAudi.jpg
Screenshot_20200326-144316_myAudi.jpg

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 26 mar 2020 14:47
av [JM]
Vad tar dom per kwh? Är väl inte dyrare än Ionity eller?

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 26 mar 2020 14:56
av Off Grid Byggaren
Betalar jag först 2400:- i årsavgiften (går bara att köpa årsvis) så kostar det sedan 8,10 per kWh om den klassas som grupp B? Lite oklart faktiskt, men det kan ju förklara varför de inte ens själva vill ladda där.

På Ionity 3,30 per kWh.
Screenshot_20200326-145150_Samsung Internet.jpg

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 26 mar 2020 15:05
av Svenssons
Off Grid Byggaren skrev:
Betalar jag först 2400:- i årsavgiften (går bara att köpa årsvis) så kostar det sedan 8,10 per kWh om den klassas som grupp B? Lite oklart faktiskt.

På Ionity 3,30 per kWh.
Screenshot_20200326-145150_Samsung Internet.jpg
Skulle gissa att deras egna klassas som grupp 1 men 5,20 per kWh efter att ha betalat ca 2400:- per år är inte alls billigt för en 50 kW-laddare. Det är ju dyrast i klassen.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 26 mar 2020 15:27
av mati
Svenssons skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Betalar jag först 2400:- i årsavgiften (går bara att köpa årsvis) så kostar det sedan 8,10 per kWh om den klassas som grupp B? Lite oklart faktiskt.

På Ionity 3,30 per kWh.
Screenshot_20200326-145150_Samsung Internet.jpg
Skulle gissa att deras egna klassas som grupp 1 men 5,20 per kWh efter att ha betalat ca 2400:- per år är inte alls billigt för en 50 kW-laddare. Det är ju dyrast i klassen.
Men Bee är grupp 2 och Audis laddare går via Bee. Så sett är det troligen 8,10kr. Ja, det är billigt att köra en elbil från Audi. ( Om alternativet är att flyga privatjet :evil: )

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 26 mar 2020 15:35
av [JM]
Ja det var ju inte billigt direkt. Snacka om att skjuta sig själv i foten med träplugg.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 26 mar 2020 15:47
av Off Grid Byggaren
Så efter mötet i Ionitygruppen med BMW, Mercedes, Ford och Volkswagen
där planen att skrämma bort de flesta kommande elbilsköpare arbetades fram,
då tyckte styrelsen i Audi att det fanns en viss risk kvar att några ändå köpte sig en Audi elbil?

För säkerhets skull körde de igång Audi e-tron charging service, och lyckades då även
skrämma iväg alla lokala bilhandlare från laddstationerna?

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 26 mar 2020 16:33
av Off Grid Byggaren
mati skrev:
Svenssons skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Betalar jag först 2400:- i årsavgiften (går bara att köpa årsvis) så kostar det sedan 8,10 per kWh om den klassas som grupp B? Lite oklart faktiskt.

På Ionity 3,30 per kWh
Skulle gissa att deras egna klassas som grupp 1 men 5,20 per kWh efter att ha betalat ca 2400:- per år är inte alls billigt för en 50 kW-laddare. Det är ju dyrast i klassen.
Men Bee är grupp 2 och Audis laddare går via Bee. Så sett är det troligen 8,10kr. Ja, det är billigt att köra en elbil från Audi. ( Om alternativet är att flyga privatjet :evil: )
Jag testade att trycka på mailknappen, fick autosvar med ärendenumner från Digital Charging Solutions GmbH
Brunnenstraße 19-21, 10119 Berlin, Tyskland

Provade att ringa det Svenska supportnummret, fick svar direkt av en engelskspråkig support.

Priset beror på vilket avtal som tecknats, de kunde inte tala om vad det kostar. Frågan om prisgrupperna förstod de inte.

Ända sättet att få fram det är via appen när avtalet är aktiverat, då syns priserna.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 26 mar 2020 19:00
av Bjelke
Vedervärdigt från början till slut :evil:

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 26 mar 2020 19:24
av mati
Bjelke skrev:
Vedervärdigt från början till slut :evil:
Det är deras så kallade transparenta priser. Det betyder att du inte har en jävla aning vad skiten kostar förrän du teckar ett 12-månaders tvångsabonnemang. Och om du inte går på bluffen och skiter i det hela det så kan du ladda t.ex. hos Bee för en bråkdel av priset.
Vedervärdigt var ordet.

Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 26 mar 2020 19:30
av taliz
Ptjah, dom har väl sagt att det skall kosta ungefär som, eller tom lite mer än, att köra diesel.
Så det är väl inget förvånande?

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 26 mar 2020 19:49
av mati
taliz skrev:
Ptjah, dom har väl sagt att det skall kosta ungefär som, eller tom lite mer än, att köra diesel.
Så det är väl inget förvånande?
Fast det är väl snarare dubbelt mot vad diesel kostar.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 26 mar 2020 19:52
av taliz
mati skrev:
taliz skrev:
Ptjah, dom har väl sagt att det skall kosta ungefär som, eller tom lite mer än, att köra diesel.
Så det är väl inget förvånande?
Fast det är väl snarare dubbelt mot vad diesel kostar.
Too bad, so sad.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 26 mar 2020 20:02
av mati
taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
Ptjah, dom har väl sagt att det skall kosta ungefär som, eller tom lite mer än, att köra diesel.
Så det är väl inget förvånande?
Fast det är väl snarare dubbelt mot vad diesel kostar.
Too bad, so sad.
Som sagt, man är ju inte tvungen att använda deras charging service. Det är ju mycket billigare att bara låta bli. Jag fattar ärligt talat inte varför folk ska använda en tjänst som har ett prispåslag på 60% utan att ge ett mervärde för kunden.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 26 mar 2020 20:35
av taliz
mati skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
Ptjah, dom har väl sagt att det skall kosta ungefär som, eller tom lite mer än, att köra diesel.
Så det är väl inget förvånande?
Fast det är väl snarare dubbelt mot vad diesel kostar.
Too bad, so sad.
Som sagt, man är ju inte tvungen att använda deras charging service. Det är ju mycket billigare att bara låta bli. Jag fattar ärligt talat inte varför folk ska använda en tjänst som har ett prispåslag på 60% utan att ge ett mervärde för kunden.
Handlar om timing. I denna fas är det greenwashing och att nyttja bidrag etc maximalt, samt att bara sälja "lagom" många elbilar så de slipper böter.

Om några år när de inte är lika beroende av avgasbilar och fått upp tillverkningsvolymen av elbilar så har dom en intrimmad tjänst, och förhoppningsvis mer konkurrens. Då kommer priserna sjunka.
Om dom nu överlever omställningen dvs...

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 26 mar 2020 21:11
av mati
Eller så anpassar alla andra sina priser uppåt, det finns ju marginal.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 26 mar 2020 21:23
av taliz
mati skrev:
Eller så anpassar alla andra sina priser uppåt, det finns ju marginal.
Beror på om man vill sälja elbilar eller inte.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 26 mar 2020 21:27
av mati
taliz skrev:
mati skrev:
Eller så anpassar alla andra sina priser uppåt, det finns ju marginal.
Beror på om man vill sälja elbilar eller inte.
Jag tänkte mer på laddoperatörerna. När det finns tillräckligt många elbilar på gatorna och vissa tar hutlöst betalt för laddning så kan även de billigare operatörerna höja priset.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 26 mar 2020 21:34
av taliz
mati skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
Eller så anpassar alla andra sina priser uppåt, det finns ju marginal.
Beror på om man vill sälja elbilar eller inte.
Jag tänkte mer på laddoperatörerna. När det finns tillräckligt många elbilar på gatorna och vissa tar hutlöst betalt för laddning så kan även de billigare operatörerna höja priset.
När det finns "tillräckligt" många elbilar så bör det rimligen också finnas konkurrens, precis som det finns bland bensinbolagen.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 26 mar 2020 21:42
av Nicke Nyfiken
taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
Eller så anpassar alla andra sina priser uppåt, det finns ju marginal.
Beror på om man vill sälja elbilar eller inte.
Jag tänkte mer på laddoperatörerna. När det finns tillräckligt många elbilar på gatorna och vissa tar hutlöst betalt för laddning så kan även de billigare operatörerna höja priset.
När det finns "tillräckligt" många elbilar så bör det rimligen också finnas konkurrens, precis som det finns bland bensinbolagen.
Precis, och de tvingas sälja korv för att överleva, eftersom marginalerna på drivmedlet är så små. Hoppas det blir likadant med elbilarnas drivmedel.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 26 mar 2020 21:48
av taliz
Nicke Nyfiken skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
Eller så anpassar alla andra sina priser uppåt, det finns ju marginal.
Beror på om man vill sälja elbilar eller inte.
Jag tänkte mer på laddoperatörerna. När det finns tillräckligt många elbilar på gatorna och vissa tar hutlöst betalt för laddning så kan även de billigare operatörerna höja priset.
När det finns "tillräckligt" många elbilar så bör det rimligen också finnas konkurrens, precis som det finns bland bensinbolagen.
Precis, och de tvingas sälja korv för att överleva, eftersom marginalerna på drivmedlet är så små. Hoppas det blir likadant med elbilarnas drivmedel.
Nja, automatstationer är ju inget nytt.
Om en station är bemannad så betyder det att det finns tillräckligt med kunder för att kunna få högre marginal än en automatstation.

Tids nog kanske vi också får tak över snabbladdarna. Man känner sig ju lite åsidosatt när de som pumpar olja slipper få regn på sig, men jag som laddar ren el tvingas bli blöt...

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 26 mar 2020 22:18
av Nicke Nyfiken
taliz skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:

Beror på om man vill sälja elbilar eller inte.
Jag tänkte mer på laddoperatörerna. När det finns tillräckligt många elbilar på gatorna och vissa tar hutlöst betalt för laddning så kan även de billigare operatörerna höja priset.
När det finns "tillräckligt" många elbilar så bör det rimligen också finnas konkurrens, precis som det finns bland bensinbolagen.
Precis, och de tvingas sälja korv för att överleva, eftersom marginalerna på drivmedlet är så små. Hoppas det blir likadant med elbilarnas drivmedel.
Nja, automatstationer är ju inget nytt.
Om en station är bemannad så betyder det att det finns tillräckligt med kunder för att kunna få högre marginal än en automatstation.

Tids nog kanske vi också får tak över snabbladdarna. Man känner sig ju lite åsidosatt när de som pumpar olja slipper få regn på sig, men jag som laddar ren el tvingas bli blöt...
Och den högre marginalen kommer från försäljning av korv mm. Och det är väl bemannade laddstationen vi vill ha, typ Circle K i Flädie ;) så man kan köpa en kopp kaffe och gå på muggen medan man laddar.