Re: Mercedes EQS
Postat: 22 okt 2021 16:32
Fasen, elbil är en dyr sport....HelectriC skrev:Ska provköra på lördag
Fasen, elbil är en dyr sport....HelectriC skrev:Ska provköra på lördag
Ja, men så dyr bil köper jag ändå inte. T.o.m. jag har tillräckligt vett att inte köpa bil över miljonen, det finns så mkt annat kul att göra för de pengarna!PapaD skrev:Fasen, elbil är en dyr sport....HelectriC skrev:Ska provköra på lördag
Håller med om det jag vet, dvs priset och vill också se EQE. Men det lär jag ju hinna då det 1,5 år kvar på min leasing.HelectriC skrev:Var och körde EQS idag och det ord som hela tiden klingar i huvudet efteråt är ”komfortmonster”. Bilen är riktigt komfortabel, mjuk i fjädring när det behövs, sportig när det behövs (dock inte som en Taycan eller etron GT sportig). Bilen svävar fram över ojämnheter. 5,2m är ingen liten kloss att flytta på, verkligen monster size. Men den jag körde hade 10˚ bakaxelstyrning och det var en otrolig aha-upplevelse, den vände på en femöring, mindre radie än eGolfen. Säljaren sa radien är samma som på Peugeot 208, och det är verkligen ingen stor bil
När man gasade på hade den ett väldigt spacigt ljud, som var kul i 3min. Antar det går att stänga av.
Massage i stolarna var riktigt nice och språkstyrningen funkade på allt jag testade, som hade med klimatanläggning, stolar, radio, navi, laddstationer att göra. Däremot var jag lite besviken på den stora skärmen, den var inte så snappy, som jag hade hoppats och inte alls på nivå med Polestar 2 tex. Men skärmen är stor och översiktlig. Jag la in en lång rutt på ca 800km och det visades riktigt fint med laddstopp och allt. Oavsett vad man gör på kartan så får man upp alla laddstationer och vilken effekt de har. Det är riktigt praktiskt.
De flesta ytor man tar på känns högkvalitativa, dock är jag mycket överraskad att solskyddet var i hårdplast. Ingen tyg eller Alcantara, det kändes billigt! T.o.m ioniq5 har tyg på solskyddet.
Bagaget har ett ganska stort utrymme under golvet, så totalt sett har man ganska mkt plats att packa på. Dock ingen frunk, kan inte ens öppna huven (den måste låsas upp på verkstad)
Baksätesplatsen var också ganska extrem, hur mkt plats som helst, dock typiskt högt elbilsgolv, tyvärr inga fotgarage som i Polestar2/Taycan/etron GT. På bilden sitter jag”bakom mig själv” i klassisk testsituation. Jag tror nästan barnen kan sträcka ut benen helt ut
1års leveranstid fick jag upplyst om.
Summa summarum en mkt trevlig bil, men för dyr tycker jag. Väntar med spänning på EQE, dock vet vi ju redan att den inte får lika praktisk bagagelucka utan vanlig sedanlucka.
Vet inte varför bilderna kommer upp och ner, brukar inte bli så för mig
Ropade du hem den där på kvd igår och funderar på om du ska ta emot den?Legato skrev: ↑18 sep 2023 15:07Är det någon här i forumet som har en EQS och är ni i så fall nöjda? Är det något som verkligen sticker ut positivt bortsett från komforten? Vad är sämst med bilen?
Nu börjar ju även denna bil komma ner i pris på begagnatmarknaden och man blir ju mer och mer gubbe för varje år, så det börjar locka med en riktigt komfortabel motorvägskryssare
Det du beskriver är ju tydligt hela Mercedes S klass, den är och kommer vara i en lika för dig själv, det här väl aldrig varit en sportbil utan är ju en riktig direktörslimmo.Off Grid Byggaren skrev: ↑05 nov 2021 18:20Provade en ganska standardutrustad EQS 450 idag.
Trevlig och exklusiv elbil med hög komfort och fantastisk räckvidd. 63 mil enligt GOM.
Den svävar fram över gupp och ojämnheter.
Kändes att det är en elbil för långkörare som vill ha komforten.
Ingen körglädje som i sportbilar, här åker man verkligen i bilen.
Tyvärr för dyr bil med min budget.
Får bli begagnad e-tron tills vidare.
På EQA, EQB och EQE är det ju redan rejäla sänkningar som gäller året ut i Sverige. Känns som en lågoddsare att man gör det på EQS också, den är ju orimligt dyr just nu (både sedan och suv).
SR-71-BlackBird skrev: ↑12 maj 2024 07:06EQS börjar nu på 899.000:-, då ingår ju både hyperscreen samt luftfjädring, även specialpris på paketen.
1,1 nått. Sen krävde hyperscreen att man valde 500 modellen för runt 1,5.Verdi_ skrev: ↑12 maj 2024 07:22SR-71-BlackBird skrev: ↑12 maj 2024 07:06EQS börjar nu på 899.000:-, då ingår ju både hyperscreen samt luftfjädring, även specialpris på paketen.
Vad kostade den förut?
Jag tror hyperscreen är standard på 2024-modeller oavsett spec?taliz skrev: ↑12 maj 2024 07:541,1 nått. Sen krävde hyperscreen att man valde 500 modellen för runt 1,5.Verdi_ skrev: ↑12 maj 2024 07:22SR-71-BlackBird skrev: ↑12 maj 2024 07:06EQS börjar nu på 899.000:-, då ingår ju både hyperscreen samt luftfjädring, även specialpris på paketen.
Vad kostade den förut?
(Tycker dock personligen att hyperscreen är fult, bas-skärmarna är mkt snyggare).
Mitt inlägg ovanför ditt "did age well"SR-71-BlackBird skrev: ↑12 maj 2024 07:06EQS börjar nu på 899.000:-, då ingår ju både hyperscreen samt luftfjädring, även specialpris på paketen.
Kanske är möjligt att få lite ytterligare rabatt på det...Legato skrev: ↑12 maj 2024 08:08Mitt inlägg ovanför ditt "did age well"SR-71-BlackBird skrev: ↑12 maj 2024 07:06EQS börjar nu på 899.000:-, då ingår ju både hyperscreen samt luftfjädring, även specialpris på paketen.
Verkligen ett attraktivt pris!
Dock är det ju en utgående modell. 2025orna är ju nya generationen, gissar att den lanseras rätt snart med tanke på hur tyskarna brukar hantera årsmodeller?
Skitbra!SR-71-BlackBird skrev: ↑12 maj 2024 07:06EQS börjar nu på 899.000:-, då ingår ju både hyperscreen samt luftfjädring, även specialpris på paketen.
Den nya faceliftade med ”riktig” grill.Sportbilsentusiasten skrev: ↑12 maj 2024 08:40Skitbra!SR-71-BlackBird skrev: ↑12 maj 2024 07:06EQS börjar nu på 899.000:-, då ingår ju både hyperscreen samt luftfjädring, även specialpris på paketen.
Är det nya faceliftade modellen eller lagerbilar?
Merca har äntligen bytt till lite mer klassisk MB-grill och nu kan man få stjärnan på huven igen, saknar den på min E-klass
Tror den har fått rätt rejält höjd dragvikt också ifall någon tycke sånt är viktigt. Minns inte exakt, men har för mig att det låg ngnstans runt 1600-1800 kg...Sportbilsentusiasten skrev: ↑12 maj 2024 08:40Skitbra!SR-71-BlackBird skrev: ↑12 maj 2024 07:06EQS börjar nu på 899.000:-, då ingår ju både hyperscreen samt luftfjädring, även specialpris på paketen.
Är det nya faceliftade modellen eller lagerbilar?
Merca har äntligen bytt till lite mer klassisk MB-grill och nu kan man få stjärnan på huven igen, saknar den på min E-klass
Aha, ja det verkar det ju faktiskt vara. Det känns som ett riktigt bra pris!SR-71-BlackBird skrev: ↑12 maj 2024 08:41Den nya faceliftade med ”riktig” grill.Sportbilsentusiasten skrev: ↑12 maj 2024 08:40Skitbra!SR-71-BlackBird skrev: ↑12 maj 2024 07:06EQS börjar nu på 899.000:-, då ingår ju både hyperscreen samt luftfjädring, även specialpris på paketen.
Är det nya faceliftade modellen eller lagerbilar?
Merca har äntligen bytt till lite mer klassisk MB-grill och nu kan man få stjärnan på huven igen, saknar den på min E-klass
Jag tycker Polestar 3 ligger ganska bra redan nu faktiskt, åtminstone i launch edition.
Ska de inte ha över en miljon för den? Ska väl sägas att jag inte är helt insatt i dagens prissättning eftersom jag inte är intresserad av just de modellerna.