M3 med värmepump

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 11046
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: M3 med värmepump

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Absolut. ICE har ju inte närheten samma effektivitet som elmotorer.
Det är när det kommer till energilagring som dieselmotorn briljerar.

En energilagring som räcker 110mil, kostar ett par hundra kronor, väger 50-60kg och går att ladda på 3minuter.
Kommer ta ett tag innan batterierna är där.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4209
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: M3 med värmepump

Inlägg av nek0 »

kenjon skrev:
Jag har rätt många paneler, men visst, det blir inte så många kWh under vintern. Och visst kommer jag mer än 30 mil. Åker dock inte till fjällen men en del andra resor. Och laddar batterierna med timtariff. Blir betydligt billigare i alla fall.
Men du behöver inte hålla med :-)
Nej, men jag tyckte du svarade på martinot kommentar att han tar dieseln till fjällresan och då tänkte jag att du pratade om samma resan :).
Att det är billigare med elbil så länge man laddar hemma vet väl alla
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7697
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: M3 med värmepump

Inlägg av mikebike »

nek0 skrev:
kenjon skrev:
Jag har rätt många paneler, men visst, det blir inte så många kWh under vintern. Och visst kommer jag mer än 30 mil. Åker dock inte till fjällen men en del andra resor. Och laddar batterierna med timtariff. Blir betydligt billigare i alla fall.
Men du behöver inte hålla med :-)
Nej, men jag tyckte du svarade på martinot kommentar att han tar dieseln till fjällresan och då tänkte jag att du pratade om samma resan :).
Att det är billigare med elbil så länge man laddar hemma vet väl alla
Jag kan inte ladda hemma och räknar med 5 kr/mil i bränslekostnad.
Gamla bilen drog bensin för närmare 15 kr/mil.

Sedan kostade serviceavtalet knappt 5 kr/mil och skatten var 3 kr/mil. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3640
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: M3 med värmepump

Inlägg av Tellus »

nek0 skrev:
kenjon skrev:
Utom när man ska betala för 70 l diesel :-)
Blir det mycket billigare med Model 3 ?
Vilken fossilbil går billigare till fjällen?

Sthlm-åre 67mil -5 grader

Model 3 153kr (abrp, laddtid 27min)
Lupo 3L 354kr (67mil x 0,4l/m x 13,20kr/l
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4209
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: M3 med värmepump

Inlägg av nek0 »

Tellus skrev:
nek0 skrev:
kenjon skrev:
Utom när man ska betala för 70 l diesel :-)
Blir det mycket billigare med Model 3 ?
Vilken fossilbil går billigare till fjällen?

Sthlm-åre 67mil -5 grader

Model 3 153kr (abrp, laddtid 27min)
Lupo 3L 354kr (67mil x 0,4l/m x 13,20kr/l
Man pratade inte om 67mil till att börja med.

Jag frågade om det verkligen blir mycket billigare att ta Model 3 istället för en diesel på resan Stockholm-Trysil-Stockholm
Om jag räknat rätt blir det inte 300kr billigare med Model3 och då tycker inte jag att det är mycket för att slippa stå 2 timmar för att ladda.
Tar man någon annan elbil istället blir skillnaden ännu mindre. Audi blir till och med mycket dyrare.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4209
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: M3 med värmepump

Inlägg av nek0 »

mikebike skrev:
nek0 skrev:
kenjon skrev:
Jag har rätt många paneler, men visst, det blir inte så många kWh under vintern. Och visst kommer jag mer än 30 mil. Åker dock inte till fjällen men en del andra resor. Och laddar batterierna med timtariff. Blir betydligt billigare i alla fall.
Men du behöver inte hålla med :-)
Nej, men jag tyckte du svarade på martinot kommentar att han tar dieseln till fjällresan och då tänkte jag att du pratade om samma resan :).
Att det är billigare med elbil så länge man laddar hemma vet väl alla
Jag kan inte ladda hemma och räknar med 5 kr/mil i bränslekostnad.
Gamla bilen drog bensin för närmare 15 kr/mil.

Sedan kostade serviceavtalet knappt 5 kr/mil och skatten var 3 kr/mil. ;)
Alla vi har olika kostnader, inte lätt att jämföra.
Min bil kostar 7,2kr/mil för bränslet
Service 100/kr månad
Skatt 1464kr/år
Försäkring 4800/år
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3640
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: M3 med värmepump

Inlägg av Tellus »

nek0 skrev:
Tellus skrev:
nek0 skrev:
kenjon skrev:
Utom när man ska betala för 70 l diesel :-)
Blir det mycket billigare med Model 3 ?
Vilken fossilbil går billigare till fjällen?

Sthlm-åre 67mil -5 grader

Model 3 153kr (abrp, laddtid 27min)
Lupo 3L 354kr (67mil x 0,4l/m x 13,20kr/l
Man pratade inte om 67mil till att börja med.

Jag frågade om det verkligen blir mycket billigare att ta Model 3 istället för en diesel på resan Stockholm-Trysil-Stockholm
Om jag räknat rätt blir det inte 300kr billigare med Model3 och då tycker inte jag att det är mycket för att slippa stå 2 timmar för att ladda.
Tar man någon annan elbil istället blir skillnaden ännu mindre. Audi blir till och med mycket dyrare.
Stockholm trysil blir ett laddstopp på 10 minuter (72kr) enligt ABRP, med en model 3, då hinner man knappt hitta en toa, får fika/äta i bilen.
Långsamladdning vid boendet borde ej vara svårt att hitta.
Byter jag bil till Leaf40 så blir det istället 5 laddstopp och tot laddtid nästan 2 timmar enkel resa.
Så vilken elbil man åker spelar stor roll.
Jag som tycker resan är en del av målet tycker model 3 laddar alldeles för snabbt :)
Och att slippa sitta i en fossil med alla dess nackdelar(framförallt avsaknad av instant acceleration) tycker jag är värt flera tusenlappar på en sådan resa.
Mitt sista OT inlägg i denna tråd.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4209
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: M3 med värmepump

Inlägg av nek0 »

Tellus skrev:
nek0 skrev:
Tellus skrev:
nek0 skrev:
Utom när man ska betala för 70 l diesel :-)
Blir det mycket billigare med Model 3 ?
Vilken fossilbil går billigare till fjällen?

Sthlm-åre 67mil -5 grader

Model 3 153kr (abrp, laddtid 27min)
Lupo 3L 354kr (67mil x 0,4l/m x 13,20kr/l
Man pratade inte om 67mil till att börja med.

Jag frågade om det verkligen blir mycket billigare att ta Model 3 istället för en diesel på resan Stockholm-Trysil-Stockholm
Om jag räknat rätt blir det inte 300kr billigare med Model3 och då tycker inte jag att det är mycket för att slippa stå 2 timmar för att ladda.
Tar man någon annan elbil istället blir skillnaden ännu mindre. Audi blir till och med mycket dyrare.
Stockholm trysil blir ett laddstopp på 10 minuter (72kr) enligt ABRP, med en model 3, då hinner man knappt hitta en toa, får fika/äta i bilen.
Långsamladdning vid boendet borde ej vara svårt att hitta.
Byter jag bil till Leaf40 så blir det istället 5 laddstopp och tot laddtid nästan 2 timmar enkel resa.
Så vilken elbil man åker spelar stor roll.
Jag som tycker resan är en del av målet tycker model 3 laddar alldeles för snabbt :)
Och att slippa sitta i en fossil med alla dess nackdelar(framförallt avsaknad av instant acceleration) tycker jag är värt flera tusenlappar på en sådan resa.
Mitt sista OT inlägg i denna tråd.[/quote]
Är du säker på att det är torr asfalt,vindstilla och +20 i december?
Men skit samma du vet ditt och jag mitt vi kommer aldrig överens så bäst att sluta :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: M3 med värmepump

Inlägg av taliz »

Om det är snömodd, motvind och minusgrader så kommer avgasbilen dra betydligt mer bränsle.
Och eftersom dess bränsle kostar betydligt mer...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1828
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: M3 med värmepump

Inlägg av BrooklynS »

Jag konstaterar att M3P med 18” dubbdäck i -18 till -27 grader, några centimeter nysnö, fyra personer och full packning klarar Krokom-Storuman med 8% kvar vid framkomst. Vill minnas att vi laddade till 97% i Krokom, orkade inte vänta in de sista procenten.

Ingen värmepump. Men det är ju inte brödrostar som Nissan Leaf utan den genererar värme genom att använda motorerna annorlunda (minns inte exakt). I alla händelser effektivare än Nissan Leaf men säkert någon procent sämre vid noll grader än med värmepump.
Tesla Y LR -22 EAP
Skriv svar