Sida 8 av 8
Re: M3 med värmepump
Postat: 05 dec 2020 19:32
av Fredrik j
martinot skrev:Absolut. ICE har ju inte närheten samma effektivitet som elmotorer.
Det är när det kommer till energilagring som dieselmotorn briljerar.
En energilagring som räcker 110mil, kostar ett par hundra kronor, väger 50-60kg och går att ladda på 3minuter.
Kommer ta ett tag innan batterierna är där.
Re: M3 med värmepump
Postat: 05 dec 2020 19:36
av nek0
kenjon skrev:Jag har rätt många paneler, men visst, det blir inte så många kWh under vintern. Och visst kommer jag mer än 30 mil. Åker dock inte till fjällen men en del andra resor. Och laddar batterierna med timtariff. Blir betydligt billigare i alla fall.
Men du behöver inte hålla med

Nej, men jag tyckte du svarade på martinot kommentar att han tar dieseln till fjällresan och då tänkte jag att du pratade om samma resan

.
Att det är billigare med elbil så länge man laddar hemma vet väl alla
Re: M3 med värmepump
Postat: 05 dec 2020 21:52
av mikebike
nek0 skrev:kenjon skrev:Jag har rätt många paneler, men visst, det blir inte så många kWh under vintern. Och visst kommer jag mer än 30 mil. Åker dock inte till fjällen men en del andra resor. Och laddar batterierna med timtariff. Blir betydligt billigare i alla fall.
Men du behöver inte hålla med

Nej, men jag tyckte du svarade på martinot kommentar att han tar dieseln till fjällresan och då tänkte jag att du pratade om samma resan

.
Att det är billigare med elbil så länge man laddar hemma vet väl alla
Jag kan inte ladda hemma och räknar med 5 kr/mil i bränslekostnad.
Gamla bilen drog bensin för närmare 15 kr/mil.
Sedan kostade serviceavtalet knappt 5 kr/mil och skatten var 3 kr/mil.

Re: M3 med värmepump
Postat: 05 dec 2020 22:20
av Tellus
nek0 skrev:kenjon skrev:Utom när man ska betala för 70 l diesel

Blir det mycket billigare med Model 3 ?
Vilken fossilbil går billigare till fjällen?
Sthlm-åre 67mil -5 grader
Model 3 153kr (abrp, laddtid 27min)
Lupo 3L 354kr (67mil x 0,4l/m x 13,20kr/l
Re: M3 med värmepump
Postat: 05 dec 2020 22:57
av nek0
Tellus skrev:nek0 skrev:kenjon skrev:Utom när man ska betala för 70 l diesel

Blir det mycket billigare med Model 3 ?
Vilken fossilbil går billigare till fjällen?
Sthlm-åre 67mil -5 grader
Model 3 153kr (abrp, laddtid 27min)
Lupo 3L 354kr (67mil x 0,4l/m x 13,20kr/l
Man pratade inte om 67mil till att börja med.
Jag frågade om det verkligen blir mycket billigare att ta Model 3 istället för en diesel på resan Stockholm-Trysil-Stockholm
Om jag räknat rätt blir det inte 300kr billigare med Model3 och då tycker inte jag att det är mycket för att slippa stå 2 timmar för att ladda.
Tar man någon annan elbil istället blir skillnaden ännu mindre. Audi blir till och med mycket dyrare.
Re: M3 med värmepump
Postat: 05 dec 2020 23:06
av nek0
mikebike skrev:nek0 skrev:kenjon skrev:Jag har rätt många paneler, men visst, det blir inte så många kWh under vintern. Och visst kommer jag mer än 30 mil. Åker dock inte till fjällen men en del andra resor. Och laddar batterierna med timtariff. Blir betydligt billigare i alla fall.
Men du behöver inte hålla med

Nej, men jag tyckte du svarade på martinot kommentar att han tar dieseln till fjällresan och då tänkte jag att du pratade om samma resan

.
Att det är billigare med elbil så länge man laddar hemma vet väl alla
Jag kan inte ladda hemma och räknar med 5 kr/mil i bränslekostnad.
Gamla bilen drog bensin för närmare 15 kr/mil.
Sedan kostade serviceavtalet knappt 5 kr/mil och skatten var 3 kr/mil.

Alla vi har olika kostnader, inte lätt att jämföra.
Min bil kostar 7,2kr/mil för bränslet
Service 100/kr månad
Skatt 1464kr/år
Försäkring 4800/år
Re: M3 med värmepump
Postat: 06 dec 2020 10:02
av Tellus
nek0 skrev:Tellus skrev:nek0 skrev:kenjon skrev:Utom när man ska betala för 70 l diesel

Blir det mycket billigare med Model 3 ?
Vilken fossilbil går billigare till fjällen?
Sthlm-åre 67mil -5 grader
Model 3 153kr (abrp, laddtid 27min)
Lupo 3L 354kr (67mil x 0,4l/m x 13,20kr/l
Man pratade inte om 67mil till att börja med.
Jag frågade om det verkligen blir mycket billigare att ta Model 3 istället för en diesel på resan Stockholm-Trysil-Stockholm
Om jag räknat rätt blir det inte 300kr billigare med Model3 och då tycker inte jag att det är mycket för att slippa stå 2 timmar för att ladda.
Tar man någon annan elbil istället blir skillnaden ännu mindre. Audi blir till och med mycket dyrare.
Stockholm trysil blir ett laddstopp på 10 minuter (72kr) enligt ABRP, med en model 3, då hinner man knappt hitta en toa, får fika/äta i bilen.
Långsamladdning vid boendet borde ej vara svårt att hitta.
Byter jag bil till Leaf40 så blir det istället 5 laddstopp och tot laddtid nästan 2 timmar enkel resa.
Så vilken elbil man åker spelar stor roll.
Jag som tycker resan är en del av målet tycker model 3 laddar alldeles för snabbt

Och att slippa sitta i en fossil med alla dess nackdelar(framförallt avsaknad av instant acceleration) tycker jag är värt flera tusenlappar på en sådan resa.
Mitt sista OT inlägg i denna tråd.
Re: M3 med värmepump
Postat: 06 dec 2020 10:18
av nek0
Tellus skrev:nek0 skrev:Tellus skrev:nek0 skrev:Utom när man ska betala för 70 l diesel

Blir det mycket billigare med Model 3 ?
Vilken fossilbil går billigare till fjällen?
Sthlm-åre 67mil -5 grader
Model 3 153kr (abrp, laddtid 27min)
Lupo 3L 354kr (67mil x 0,4l/m x 13,20kr/l
Man pratade inte om 67mil till att börja med.
Jag frågade om det verkligen blir mycket billigare att ta Model 3 istället för en diesel på resan Stockholm-Trysil-Stockholm
Om jag räknat rätt blir det inte 300kr billigare med Model3 och då tycker inte jag att det är mycket för att slippa stå 2 timmar för att ladda.
Tar man någon annan elbil istället blir skillnaden ännu mindre. Audi blir till och med mycket dyrare.
Stockholm trysil blir ett laddstopp på 10 minuter (72kr) enligt ABRP, med en model 3, då hinner man knappt hitta en toa, får fika/äta i bilen.
Långsamladdning vid boendet borde ej vara svårt att hitta.
Byter jag bil till Leaf40 så blir det istället 5 laddstopp och tot laddtid nästan 2 timmar enkel resa.
Så vilken elbil man åker spelar stor roll.
Jag som tycker resan är en del av målet tycker model 3 laddar alldeles för snabbt

Och att slippa sitta i en fossil med alla dess nackdelar(framförallt avsaknad av instant acceleration) tycker jag är värt flera tusenlappar på en sådan resa.
Mitt sista OT inlägg i denna tråd.[/quote]
Är du säker på att det är torr asfalt,vindstilla och +20 i december?
Men skit samma du vet ditt och jag mitt vi kommer aldrig överens så bäst att sluta

Re: M3 med värmepump
Postat: 06 dec 2020 11:22
av taliz
Om det är snömodd, motvind och minusgrader så kommer avgasbilen dra betydligt mer bränsle.
Och eftersom dess bränsle kostar betydligt mer...
Re: M3 med värmepump
Postat: 06 dec 2020 12:03
av BrooklynS
Jag konstaterar att M3P med 18” dubbdäck i -18 till -27 grader, några centimeter nysnö, fyra personer och full packning klarar Krokom-Storuman med 8% kvar vid framkomst. Vill minnas att vi laddade till 97% i Krokom, orkade inte vänta in de sista procenten.
Ingen värmepump. Men det är ju inte brödrostar som Nissan Leaf utan den genererar värme genom att använda motorerna annorlunda (minns inte exakt). I alla händelser effektivare än Nissan Leaf men säkert någon procent sämre vid noll grader än med värmepump.