Re: Honda E
Postat: 17 okt 2020 06:25
Jag förstår att Honda E är tänkt som en andrabil, med begränsat plats och räckvidd.
Tyvärr tycker jag inte priset speglar detta.
Tyvärr tycker jag inte priset speglar detta.
Nä 400k för en åka till jobbet bil är en bra slant.heldiggrisen skrev:Jag förstår att Honda E är tänkt som en andrabil, med begränsat plats och räckvidd.
Tyvärr tycker jag inte priset speglar detta.
Jag håller med i allt. (Förresten, ID3 har också funktionen att man bara sätter sig och kör, och den stänger av sig när man lyfter rumpan)Legato skrev:Exakt. Jag är faktiskt helt fascinerad över hur svårt det tycks vara för folk att fatta vad bilen är byggd för. Killen som testar är tom informerad om att det är en ren citybil/andrabil men ändå hakar han upp sig på allt som bara spelar roll i en förstabil...
Tycker även detta är märklig kritik.heldiggrisen skrev:Jag förstår att Honda E är tänkt som en andrabil, med begränsat plats och räckvidd.
Tyvärr tycker jag inte priset speglar detta.
Resonerar exakt som dig här.mati skrev:Jag tycker egentligen inte att Hondan är jättedyr. Okej, tittar man på räckvidd per krona, eller lastutrymme per krona, så är den säkert bland de dyraste bilarna som finns att köpa idag, men det är ju ingen långfärdsbil. Och ingen lastbil heller. Alltså varför räkna så?
Däremot så bjuder den på en jäkla massa lull-lull som ingen annan bil har. Verkligen ingen. Bilen är helt unik på väldigt många sätt. Och priset är därefter. Det är inget konstigt alls.
Haha, japp!PhR34k skrev:Det är helt enkelt inte en bil för alla.
Jag tror dock att den väcker ett stort ha begär hos många som sedan måste hitta ursäkter till att inte köpa den.
Jo, det är toligen främst just det som testare och bedömare hänger upp sig på.heldiggrisen skrev:Jag förstår att Honda E är tänkt som en andrabil, med begränsat plats och räckvidd.
Tyvärr tycker jag inte priset speglar detta.
Så är det nog inte bara för dig, utan för många. Även om man inte behöver två lika jättestora bilar i varje familj, så är det många som inte vill begränsa räckvidden så pass kraftigt i sina andrabilar/småbilar som E.mati skrev:Jag håller med i allt. (Förresten, ID3 har också funktionen att man bara sätter sig och kör, och den stänger av sig när man lyfter rumpan)
Vi, eller snarare min sambo var väldigt sugen på en Honda e. Men jag känner att den korta räckvidden i kombination men den höga förbrukningen och de ganska dåliga laddningsmöjligheterna inte skulle fungera för oss. E-Golfen är redan på gränsen, den fungerar, men mindre räckvidd än så skulle jag inte vilja ha i den. Hondan skulle nog inte klara av samma turer som vi gör med Golfen, i alla fall inte lika bra, det är den inte byggd för. Tyvärr måste även vår andrabil vara mer än en ren stadsbil.
Men att den väcker en massa ha-begär är uppenbart.
Men en i3 har inget akvarium eller 230V uttag på 1,5kW.4dy skrev:BMW i3 har väl rymligare kupé, trefasladdning, fungerande app, mycket bättre prestanda, längre räckvidd, ungefär samma tajta vändradie, hög sittposition med god sikt osv? Visst ser Hondan bra ut men lite gadgets tycker inte jag räcker för att trumfa världens bästa citybil.
Jag resonerar på samma sätt som med iPhone. Inte bästa minne/pris, kamera, eller iOS(efter mitt tyckande), men designen gör att folk står i kö. Ser man på ting som gör en mobil eller andrabil praktiska, så är varken iPhone eller Honda E ”Up there” imho.Legato skrev:Tycker även detta är märklig kritik.heldiggrisen skrev:Jag förstår att Honda E är tänkt som en andrabil, med begränsat plats och räckvidd.
Tyvärr tycker jag inte priset speglar detta.
Honda E är ju uppenbart inte byggd för att vara billig. Att jämföra med en Peugeot 308 är för mig som att vara förvånad över att en BMW 5-serie kostar mer än en Skoda Octavia. Det är två bilar som för mig helt uppenbart är byggda för olika segment av kunder.
Personligen hade jag inte gett ens 250k för Peugeoten för jag har inget intresse av att äga och köra den. Hondan hade jag kunnat ge 500k för om den fanns i Type R-version...
Att stirra sig blind på kWh i elbilsvärlden är för mig som att stirra sig blind på hk i fossilbilsvärlden. Ja en Seat Cupra ger massor av hästkrafter och banprestanda för pengarna, men det betyder inte att folk slutar köpa BMW M4 eller Audi RS5
Tänk om BMW hade formgett och producerat en fyrsitsig bil som såg bra ut istället för det som är i3...4dy skrev:BMW i3 har väl rymligare kupé, trefasladdning, fungerande app, mycket bättre prestanda, längre räckvidd, ungefär samma tajta vändradie, hög sittposition med god sikt osv? Visst ser Hondan bra ut men lite gadgets tycker inte jag räcker för att trumfa världens bästa citybil.
Jag föredrar ofta Apples produkter, men alla är inte lika snygga. Gillar dock den nya iPhone 12-serien som tar tillbaka den snygga formgivningen från 4/5-serien som jag verkligen gillar (de iPhone i tiden mellan de var ju dock rätt generiska och anonyma i designen, även om OK).heldiggrisen skrev:Jag resonerar på samma sätt som med iPhone. Inte bästa minne/pris, kamera, eller iOS(efter mitt tyckande), men designen gör att folk står i kö. Ser man på ting som gör en mobil eller andrabil praktiska, så är varken iPhone eller Honda E ”Up there” imho.Legato skrev:Tycker även detta är märklig kritik.heldiggrisen skrev:Jag förstår att Honda E är tänkt som en andrabil, med begränsat plats och räckvidd.
Tyvärr tycker jag inte priset speglar detta.
Honda E är ju uppenbart inte byggd för att vara billig. Att jämföra med en Peugeot 308 är för mig som att vara förvånad över att en BMW 5-serie kostar mer än en Skoda Octavia. Det är två bilar som för mig helt uppenbart är byggda för olika segment av kunder.
Personligen hade jag inte gett ens 250k för Peugeoten för jag har inget intresse av att äga och köra den. Hondan hade jag kunnat ge 500k för om den fanns i Type R-version...
Att stirra sig blind på kWh i elbilsvärlden är för mig som att stirra sig blind på hk i fossilbilsvärlden. Ja en Seat Cupra ger massor av hästkrafter och banprestanda för pengarna, men det betyder inte att folk slutar köpa BMW M4 eller Audi RS5
Ser man enbart på design, så kanske, men smak är svårt att diskutera.
Räckvidd, laddhastighet och pris är viktig för mig, och jag undrar på varför det inte går att få alla tre i en bil som dessutom är snygg?
Jag har inte jämfört E mot 308, är det mitt inlägg du svarar på?
Rangering av Mervärde är subjektivt. Jag känner också personer som rangerar mervärdet av ett enkelt iOS i iPhone högt. Men om Apple släpper en telefon som fortfarande kostar 10000kr med batteri som varar 6 timmar med 2 timmar laddtid för att få nya 6 timmar, så tycker jag det varit konstigt att inte välja något annat.Legato skrev:Jag gillar inte iPhone. I mina ögon är den bara dyrare utan att ge något mervärde mot min Xiaomi.heldiggrisen skrev:Jag resonerar på samma sätt som med iPhone. Inte bästa minne/pris, kamera, eller iOS(efter mitt tyckande), men designen gör att folk står i kö. Ser man på ting som gör en mobil eller andrabil praktiska, så är varken iPhone eller Honda E ”Up there” imho.Legato skrev:Tycker även detta är märklig kritik.heldiggrisen skrev:Jag förstår att Honda E är tänkt som en andrabil, med begränsat plats och räckvidd.
Tyvärr tycker jag inte priset speglar detta.
Honda E är ju uppenbart inte byggd för att vara billig. Att jämföra med en Peugeot 308 är för mig som att vara förvånad över att en BMW 5-serie kostar mer än en Skoda Octavia. Det är två bilar som för mig helt uppenbart är byggda för olika segment av kunder.
Personligen hade jag inte gett ens 250k för Peugeoten för jag har inget intresse av att äga och köra den. Hondan hade jag kunnat ge 500k för om den fanns i Type R-version...
Att stirra sig blind på kWh i elbilsvärlden är för mig som att stirra sig blind på hk i fossilbilsvärlden. Ja en Seat Cupra ger massor av hästkrafter och banprestanda för pengarna, men det betyder inte att folk slutar köpa BMW M4 eller Audi RS5
Ser man enbart på design, så kanske, men smak är svårt att diskutera.
Räckvidd, laddhastighet och pris är viktig för mig, och jag undrar på varför det inte går att få alla tre i en bil som dessutom är snygg?
Jag har inte jämfört E mot 308, är det mitt inlägg du svarar på?
Hondan däremot ger massor av mervärde som jag redan skrivit om. En lång rad funktioner som ingen annan elbil erbjuder.
Nej, du har inte skrivit Peugeot 308,men du skrev att Hondan är dyr... Det är inte så många andra bilar i klassen så vilken är det då du jämför med?
Exakt så här känner jag också.heldiggrisen skrev:Rangering av Mervärde är subjektivt. Jag känner också personer som rangerar mervärdet av ett enkelt iOS i iPhone högt. Men om Apple släpper en telefon som fortfarande kostar 10000kr med batteri som varar 6 timmar med 2 timmar laddtid för att få nya 6 timmar, så tycker jag det varit konstigt att inte välja något annat.Legato skrev:Jag gillar inte iPhone. I mina ögon är den bara dyrare utan att ge något mervärde mot min Xiaomi.heldiggrisen skrev:Jag resonerar på samma sätt som med iPhone. Inte bästa minne/pris, kamera, eller iOS(efter mitt tyckande), men designen gör att folk står i kö. Ser man på ting som gör en mobil eller andrabil praktiska, så är varken iPhone eller Honda E ”Up there” imho.Legato skrev:Tycker även detta är märklig kritik.heldiggrisen skrev:Jag förstår att Honda E är tänkt som en andrabil, med begränsat plats och räckvidd.
Tyvärr tycker jag inte priset speglar detta.
Honda E är ju uppenbart inte byggd för att vara billig. Att jämföra med en Peugeot 308 är för mig som att vara förvånad över att en BMW 5-serie kostar mer än en Skoda Octavia. Det är två bilar som för mig helt uppenbart är byggda för olika segment av kunder.
Personligen hade jag inte gett ens 250k för Peugeoten för jag har inget intresse av att äga och köra den. Hondan hade jag kunnat ge 500k för om den fanns i Type R-version...
Att stirra sig blind på kWh i elbilsvärlden är för mig som att stirra sig blind på hk i fossilbilsvärlden. Ja en Seat Cupra ger massor av hästkrafter och banprestanda för pengarna, men det betyder inte att folk slutar köpa BMW M4 eller Audi RS5
Ser man enbart på design, så kanske, men smak är svårt att diskutera.
Räckvidd, laddhastighet och pris är viktig för mig, och jag undrar på varför det inte går att få alla tre i en bil som dessutom är snygg?
Jag har inte jämfört E mot 308, är det mitt inlägg du svarar på?
Hondan däremot ger massor av mervärde som jag redan skrivit om. En lång rad funktioner som ingen annan elbil erbjuder.
Nej, du har inte skrivit Peugeot 308,men du skrev att Hondan är dyr... Det är inte så många andra bilar i klassen så vilken är det då du jämför med?
För priset av en Honda E, så får man också (nästan) en iD3. Jag tycker det är roligt att folk väljer Honda e, men personligen så väger basfunktioner (batteristorlek, förbrukning och laddhastighet) mer än kula prylar som ger mervärde.
När basfunktionerna är uppfyllda, så väljer jag mervärde. Imho så fyller inte Honda E basfunktionerna, inte ens för en andrabil, och då faller den tyvärr.
Men jag tycker det är bra du tänker och prioriterar annorlunda, det hade varit en tråkigare värld annars.
Fast e-Golfen klarar ju inte heller 200km. 180km är mer realistiskt. På sommarn är det något mer, på vintern mindre. Sambon brukar ta Golfen till Göteborg vilket är 16 mil enkel väg. Det klarar den oftast med lite marginal, men som jag sa tidigare, mindre marginal än så skulle hon inte vilja ha, också med tanke på att det bara finns ett fåtal ensamma snabbladdare utmed vägen, och om en är trasig så måste man ju alltid kunna ta sig till nästa. Jag är rädd att en Honda e tyvärr inte fungerar lika bra på en sådan resa som en e-Golf.HelectriC skrev:200km för en andrabil är inga som helst problem. Vi har tex aldrig snabbladdat vår eGolf och det längsta den någon gång har gått på en tur är 50km. Vi har haft 2 eGolfar under totalt 5år och det samma gäller båda två. Honda e hade definitivt funkat lika bra!