Re: BMW iX3
Postat: 03 jun 2021 23:50
Det är sant. Praktiska nyttan är nog rätt begränsad — sällan man kör 50 mil i låga hastigheterJa, det är faktiskt riktigt bra (även om låga hastigheter sällan är något verkligt bekymmer för BEV).
Det är sant. Praktiska nyttan är nog rätt begränsad — sällan man kör 50 mil i låga hastigheterJa, det är faktiskt riktigt bra (även om låga hastigheter sällan är något verkligt bekymmer för BEV).
Skulle va i Norge då...Hmpftfhdns skrev:Det är sant. Praktiska nyttan är nog rätt begränsad — sällan man kör 50 mil i låga hastigheterJa, det är faktiskt riktigt bra (även om låga hastigheter sällan är något verkligt bekymmer för BEV).
Hmpftfhdns skrev:Det är sant. Praktiska nyttan är nog rätt begränsad — sällan man kör 50 mil i låga hastigheterJa, det är faktiskt riktigt bra (även om låga hastigheter sällan är något verkligt bekymmer för BEV).
Ja faktiskt. I det fallet kan ju t.o.m. solceller på bilen vara vettigt. Eller så gör man som Per Bolund föreslog i aktuellt att man skulle göra om man inte har möjlighet att ladda hemma — skaffar en plug-in hybrid…MWall skrev:Hmpftfhdns skrev:Det är sant. Praktiska nyttan är nog rätt begränsad — sällan man kör 50 mil i låga hastigheterJa, det är faktiskt riktigt bra (även om låga hastigheter sällan är något verkligt bekymmer för BEV).
Bor man i stan utan att kunna ladda hemma är det ju guld värt. Särskilt om det inte är så mycket vampire drain heller.
Jag vill ha en självladdande elbil. Det är så jobbigt att tänka på laddställen och att behöva plugga i/ur laddkabeln i tid och otid. Toyota kan tydligen lösa detta har jag hört.Hmpftfhdns skrev:Ja faktiskt. I det fallet kan ju t.o.m. solceller på bilen vara vettigt. Eller så gör man som Per Bolund föreslog i aktuellt att man skulle göra om man inte har möjlighet att ladda hemma — skaffar en plug-in hybrid…MWall skrev:Hmpftfhdns skrev:Det är sant. Praktiska nyttan är nog rätt begränsad — sällan man kör 50 mil i låga hastigheterJa, det är faktiskt riktigt bra (även om låga hastigheter sällan är något verkligt bekymmer för BEV).
Bor man i stan utan att kunna ladda hemma är det ju guld värt. Särskilt om det inte är så mycket vampire drain heller.
Det var fan det dummaste jag hört. En plugin hybrid man inte kan ladda. Vad är det bra för? En elbil har man ju iaf en sportslig chans att ladda. Men en hybrid?Hmpftfhdns skrev:Ja faktiskt. I det fallet kan ju t.o.m. solceller på bilen vara vettigt. Eller så gör man som Per Bolund föreslog i aktuellt att man skulle göra om man inte har möjlighet att ladda hemma — skaffar en plug-in hybrid…MWall skrev:Hmpftfhdns skrev:Det är sant. Praktiska nyttan är nog rätt begränsad — sällan man kör 50 mil i låga hastigheterJa, det är faktiskt riktigt bra (även om låga hastigheter sällan är något verkligt bekymmer för BEV).
Bor man i stan utan att kunna ladda hemma är det ju guld värt. Särskilt om det inte är så mycket vampire drain heller.
Ja, helt absurt svar från klimatministern — han borde ju rimligtvis ha tänkt tillräckligt mycket på de här frågorna att han vet att en laddhybrid behöver laddas ofta för att ge klimatnytta...MWall skrev:Det var fan det dummaste jag hört. En plugin hybrid man inte kan ladda. Vad är det bra för? En elbil har man ju iaf en sportslig chans att ladda. Men en hybrid?Hmpftfhdns skrev:Ja faktiskt. I det fallet kan ju t.o.m. solceller på bilen vara vettigt. Eller så gör man som Per Bolund föreslog i aktuellt att man skulle göra om man inte har möjlighet att ladda hemma — skaffar en plug-in hybrid…MWall skrev:Hmpftfhdns skrev:Det är sant. Praktiska nyttan är nog rätt begränsad — sällan man kör 50 mil i låga hastigheterJa, det är faktiskt riktigt bra (även om låga hastigheter sällan är något verkligt bekymmer för BEV).
Bor man i stan utan att kunna ladda hemma är det ju guld värt. Särskilt om det inte är så mycket vampire drain heller.
Han tänker väl att man kommer kunna det på sikt. Antingen genom att man ordnar det där man bor, eller dit man flyttar.Hmpftfhdns skrev:Ja, helt absurt svar från klimatministern — han borde ju rimligtvis ha tänkt tillräckligt mycket på de här frågorna att han vet att en laddhybrid behöver laddas ofta för att ge klimatnytta...MWall skrev:
Det var fan det dummaste jag hört. En plugin hybrid man inte kan ladda. Vad är det bra för? En elbil har man ju iaf en sportslig chans att ladda. Men en hybrid?
Undersökningar visar snarare att våra politiker är mer intelligenta än snittet, som tur är.martinot skrev:Grundproblemet är att våra folkvalda oftast har lite mer otur när de tänker, och att det är även lite synd om de, då de oftast inte är lika informerade och insatta i de ämnen de tvingas hantera och ansvara för. Detta sätter de oftast tyvärr i underläge mot oss andra som haft turen att vara mer insatta (genom intresse eller arbete) inom de olika områdena som de ansvarar för.
Intelligens är inte samma sak som att vara kunnig och påläst.taliz skrev:Undersökningar visar snarare att våra politiker är mer intelligenta än snittet, som tur är.martinot skrev:Grundproblemet är att våra folkvalda oftast har lite mer otur när de tänker, och att det är även lite synd om de, då de oftast inte är lika informerade och insatta i de ämnen de tvingas hantera och ansvara för. Detta sätter de oftast tyvärr i underläge mot oss andra som haft turen att vara mer insatta (genom intresse eller arbete) inom de olika områdena som de ansvarar för.
Jag tror inte det är värt att diskutera detta med dig.MWall skrev:Intelligens är inte samma sak som att vara kunnig och påläst.taliz skrev:Undersökningar visar snarare att våra politiker är mer intelligenta än snittet, som tur är.martinot skrev:Grundproblemet är att våra folkvalda oftast har lite mer otur när de tänker, och att det är även lite synd om de, då de oftast inte är lika informerade och insatta i de ämnen de tvingas hantera och ansvara för. Detta sätter de oftast tyvärr i underläge mot oss andra som haft turen att vara mer insatta (genom intresse eller arbete) inom de olika områdena som de ansvarar för.
Dessutom är "snittet" antagligen väldigt lågt.
Sa trollet...taliz skrev:Jag tror inte det är värt att diskutera detta med dig.MWall skrev:Intelligens är inte samma sak som att vara kunnig och påläst.taliz skrev:Undersökningar visar snarare att våra politiker är mer intelligenta än snittet, som tur är.martinot skrev:Grundproblemet är att våra folkvalda oftast har lite mer otur när de tänker, och att det är även lite synd om de, då de oftast inte är lika informerade och insatta i de ämnen de tvingas hantera och ansvara för. Detta sätter de oftast tyvärr i underläge mot oss andra som haft turen att vara mer insatta (genom intresse eller arbete) inom de olika områdena som de ansvarar för.
Dessutom är "snittet" antagligen väldigt lågt.
Verkar inte finnas implementerat. Vad jag förstår så gick det inte att sätta laddnivåbegränsning på i3 utan BMW tänkte att toppbufferten var good enough. På iX3 kan man ställa laddnivåbegränsning i bilen men appen har inte hängt med. Hoppas det kommer.Hmpftfhdns skrev:Nån som har koll på om det går att ändra ”laddningsmål” i My BMW appen? Har satt till 80% till vardags. Kan se det i appen. Men har inte hittat om/hur det går att ändra det inför en långresa. Typisk funktion man vill göra med en app istället för att gå ut i bilen…
Hur är prestanda och laddeffektivitet?Hmpftfhdns skrev:Nu har vi äntligen fått vår iX3!
De första intrycken stämmer bra överrens med hur jag tänkte innan:
1. Riktigt schysst bil
2. Riktigt bra eldrivlina
3. Sådär infotainment
Svårt att säga. Åkte premiärtur på en 10 mil familjeutflykt idag och då hade vi mer räckvidd kvar när vi kom tillbaks än när vi åktemartinot skrev:Hur är prestanda och laddeffektivitet?Hmpftfhdns skrev:Nu har vi äntligen fått vår iX3!
De första intrycken stämmer bra överrens med hur jag tänkte innan:
1. Riktigt schysst bil
2. Riktigt bra eldrivlina
3. Sådär infotainment
Kul! Återkom gärna med rapport när du både kört och laddat lite mer!Hmpftfhdns skrev:Svårt att säga. Åkte premiärtur på en 10 mil familjeutflykt idag och då hade vi mer räckvidd kvar när vi kom tillbaks än när vi åktemartinot skrev:Hur är prestanda och laddeffektivitet?Hmpftfhdns skrev:Nu har vi äntligen fått vår iX3!
De första intrycken stämmer bra överrens med hur jag tänkte innan:
1. Riktigt schysst bil
2. Riktigt bra eldrivlina
3. Sådär infotainment
Ska åka på en längre resa nästa vecka -- så då blir det läge att testa ionity och kanske köra lite mer aktivt också.
Hihi, jo, problemet är bara att vi var glassugna redan i Mariestad — så jag laddade bara från 60%. Tror den började med nåt på 70kW då. När vi hade ätit glass och kaffe var den på 100% och det räckte resten av resan — så vi laddade inte ens till middan. Funkade helt okej med BMW charging kortet. Viftade det framför stolpen och sen var det bara att koppla i. Får testa ordentligt med lägre start-Soc en annan gångBjelke skrev:Nu vill ju alla veta vilken effekt du fick ju och hur länge kanske
Ok då ser vi fram emot det dåHmpftfhdns skrev:Hihi, jo, problemet är bara att vi var glassugna redan i Mariestad — så jag laddade bara från 60%. Tror den började med nåt på 70kW då. När vi hade ätit glass och kaffe var den på 100% och det räckte resten av resan — så vi laddade inte ens till middan. Funkade helt okej med BMW charging kortet. Viftade det framför stolpen och sen var det bara att koppla i. Får testa ordentligt med lägre start-Soc en annan gångBjelke skrev:Nu vill ju alla veta vilken effekt du fick ju och hur länge kanske