Håller med, skulle inte förvåna mig om det vid nästa val bli tre nästan lika stor block, kanske 36%+33%+31%. Själv vill jag inte och tror inte att jag kommer rösta på något av partierna i riksdagen idag.LarsL skrev:Inte för att starta en politisk debatt men landskapet har målats om totalt. Det går egentligen inte längre tala om ett ”blått- eller röttlag”. Jag skulle säga att vi befinner oss i en övergång där vi tre block ett till vänster med V och MP ett mitten block med S och C (L kommer nog inte finnas) och ett höger med SD, M och KD. Nästa val kommer bli spännande och något helt nytt där alla får fundera på sina värderingar och sin moral.Banane skrev:C+L spelar numera i det röda laget.
Förmånsvärden för elbilar nästa år
Moderator: Redaktion
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Kan enkelt se till mig själv. Idag anser jag att det gränsfall att köra Förmånsbilar och kommer reglerna ändras så kommer jag definitivt inte välja att köpa en ny bil via företaget. Som det ser ut nu kommer jag behålla de bilar jag har och får se vad jag gör om några år.Tomas L skrev:https://www.dn.se/motor/hogre-skatt-pa- ... rifiering/
Högre skatt på tjänstebilar kan bromsa elektrifiering
Regeringen föreslår att skatten på tjänstebilar höjs med 30–90 procent. Det kan ge stora effekter på bilmarknaden, risken finns att elektrifieringen bromsas upp.
Regeringens förslag har nu gått ut på remiss. Som tidigare utlovats föreslås en kraftig skattehöjning. I förslaget skärps både räntedelen och det prisbaserade beloppet på förmånsbilar.
Syftet är att höja det skattegrundande förmånsvärdet med 25 procent. Enligt förslaget ska den nya skatten på förmånsbilar träda i kraft den 1 juli 2021 och bara gälla nyregistrerade bilar. Redan registrerade bilar ska enligt förslaget beskattas enligt de nuvarande reglerna. Förslaget har stöd av samarbetspartierna i januariöverenskommelsen (S, MP, L och C).
Ändringarna kommer samtidigt som andra, redan beslutade ändringar träder i kraft. Därför blir den sammantagna skattehöjningen betydligt högre än de 25 procent som regeringen talar om. Vid årsskiftet upphör den särskilda skatterabatten för tjänstebilar som är laddbara eller gasdrivna. Hittills har nästan alla laddbara bilar fått upp till 10 000 kronor i rabatt på förmånsvärdet.
Det gör att laddbara tjänstebilar sammantaget får en mycket kraftig skattehöjning. Billigare laddhybrider och elbilar får nästan en dubblering av förmånsvärdet. Lilla eldrivna Renault Zoe får till exempel förmånsvärdet höjt med 93 procent, från 1.534 kronor per månad till 2.963 kronor per månad.
Tesla Model 3, landets mest sålda elbil, får förmånsvärdet höjt från 3.159 kronor till 5.360 kronor per månad. En höjning med 70 procent, omkring 1. 200 kronor i månaden i extra skatt vid 55 procent marginalskatt.En inte planerad bieffekt av det nya förmånsskattesystemet är att riktigt dyra bilar får lägre förmånsskatt. Bilar som har förmånsgrundade pris som överstiger 650 000 kronor får en viss minskning av förmånsvärdet jämfört med nu.I promemorian skriver finansdepartementets utredare att skatteintäkterna beräknas öka med 150 miljoner kronor 2021 och med 2.330 miljoner kronor per år ”på några års sikt”. Men kalkylerna förutsätter att marknadens beteende är oförändrat. ”Beräkningarna baseras på antagandet att det totala antalet förmånsbilar uppgår till 260.000 och förblir oförändrat under tiden.”Men beteendeförändringar kan inte uteslutas, skriver finansdepartementet. I promemorian räknar man på alternativet att tio procent av förmånsbilisterna kommer att avstå från tjänstebil, 60 procent kommer att behålla en likvärdig modell och 30 procent kommer att gå ner i storlek. Ett sådant utfall skulle enligt utredarna på finansdepartementet på sikt ge en årlig skatteökning på 1.100 miljoner kronor.
Förmånsvärdet är ju det som bestämmer kostnaden för en förare av en förmånsbil. Om jag har satt taket på förmånsvärdet till 4.000 kr så kommer jag ta ut en bil som uppfyller det kravet. Får jag en Model 3 så kanske jag väljer en sådan, om arbetsgivaren går med på det. Går förmånsvärdet upp med 70% och hamnar långt över mitt tak, så måste jag välja en annan bil.
Man behöver inte vara nationalekonom för att inse att väldigt många av förarna kommer att välja andra bilar efter den 1/7 2021. Betydligt färre kommer att välja Tesla, V60 och Passat, istället blir det Kia, Hyundai och Skoda. Det allra bästa och billigaste alternativet är att förtsätta köra den bil man redan har. Ett annat attraktivt alternativ är att privatleasa en bil och ta ut skattefri milersättning. Staten kan glömma att de kommer att tjäna 1.1 miljarder i skatteintäkter. Detta är ett utmärkt sätt att bromsa elektrifieringen av den svenska fordonsparken. Men vem bryr sig om miljön, bara det är rättvist. Men det är det ju inte heller.
Om man väljer en Taycan eller annan tjänstebil som kostar över miljonen, då får man sänkt förmånsvärde. Häpnadsväckande.
Bästa är att köpa loss våraa nuvarande bilar privat och skita I allt vad de är med förmånsvärde och annat trams och istället kräva milersättning
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Instämmer helt. Anledningen till att detta aldrig kommer att hända är att skatter, subventioner och bidrag är politikernas viktigaste styrmedel för att styra medborgarna till rätt valurna.LarsL skrev:Alla ska betala mindre skatt! Vi behöver en reset av vårat skattesystem där sådana här avarter rensas bort. Ett skatte system ska vara lättbegriplig och lika för alla.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Så V och Mp skulle skrapa ihop till 30+ procent?Svenssons skrev:Håller med, skulle inte förvåna mig om det vid nästa val bli tre nästan lika stor block, kanske 36%+33%+31%. Själv vill jag inte och tror inte att jag kommer rösta på något av partierna i riksdagen idag.LarsL skrev:Inte för att starta en politisk debatt men landskapet har målats om totalt. Det går egentligen inte längre tala om ett ”blått- eller röttlag”. Jag skulle säga att vi befinner oss i en övergång där vi tre block ett till vänster med V och MP ett mitten block med S och C (L kommer nog inte finnas) och ett höger med SD, M och KD. Nästa val kommer bli spännande och något helt nytt där alla får fundera på sina värderingar och sin moral.Banane skrev:C+L spelar numera i det röda laget.
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
LarsL skrev:Inte för att starta en politisk debatt men landskapet har målats om totalt. Det går egentligen inte längre tala om ett ”blått- eller röttlag”. Jag skulle säga att vi befinner oss i en övergång där vi tre block ett till vänster med V och MP ett mitten block med S och C (L kommer nog inte finnas) och ett höger med SD, M och KD. Nästa val kommer bli spännande och något helt nytt där alla får fundera på sina värderingar och sin moral.Banane skrev:C+L spelar numera i det röda laget.
En äldre släkting sa till mig en gång att politiken är som en vippbräda och en röst längre ut på kanten väger mer. Då var det fortfarande den klassiska höger-vänster som gällde men samma sak gäller nu på sätt och vis.
Apropå värderingar och moral så är det bara att läsa tidningarna för att se vilka som ligger bakom det mesta från assistansbedrägerier till rån till skjutningar till langning till personrån. I våra fängelser är väl typ 30% inte ens svenska medborgare. Tar man med invandrare med medborgarskap och andra generationens invandrare så är det över 80%. Överrepresentationen är enorm. Det går inte att blunda för längre. Det sliter vårt samhälle itu.
Att de flesta invandrare är skötsamma ändrar inte på faktumet att vårt samhälle inte klarar mer invandring just nu. Det är sorgligt på sätt och vis.
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Nope, Mp åker väl troligen ut tillsammans med L och kanske även C.Banane skrev:Så V och Mp skulle skrapa ihop till 30+ procent?Svenssons skrev:Håller med, skulle inte förvåna mig om det vid nästa val bli tre nästan lika stor block, kanske 36%+33%+31%. Själv vill jag inte och tror inte att jag kommer rösta på något av partierna i riksdagen idag.LarsL skrev:Inte för att starta en politisk debatt men landskapet har målats om totalt. Det går egentligen inte längre tala om ett ”blått- eller röttlag”. Jag skulle säga att vi befinner oss i en övergång där vi tre block ett till vänster med V och MP ett mitten block med S och C (L kommer nog inte finnas) och ett höger med SD, M och KD. Nästa val kommer bli spännande och något helt nytt där alla får fundera på sina värderingar och sin moral.Banane skrev:C+L spelar numera i det röda laget.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Tror C klarar sig då det är de enda icke socialister som finns kvar som inte gått över till den mörka sidan.Svenssons skrev:Nope, Mp åker väl troligen ut tillsammans med L och kanske även C.
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Vilken är mörka sidan? Sidan som S, M och KD står på? C har väl bytt sida igen och det bygger knappast förtroende.LarsL skrev:Tror C klarar sig då det är de enda icke socialister som finns kvar som inte gått över till den mörka sidan.Svenssons skrev:Nope, Mp åker väl troligen ut tillsammans med L och kanske även C.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
+1 jag har inget emot att betala skatt men när man betalar skatt med skattade pengar osv då känner jag att det är skevt. Ta istället det som behövs, typ 30% utav allas lön och skippa allt som har med moms, förmånsvärde osv osv. Undra hur många myndigheter man skulle kunna stänga ner om man skippade allt jävla drabbel med olika skatter?holden skrev:Instämmer helt. Anledningen till att detta aldrig kommer att hända är att skatter, subventioner och bidrag är politikernas viktigaste styrmedel för att styra medborgarna till rätt valurna.LarsL skrev:Alla ska betala mindre skatt! Vi behöver en reset av vårat skattesystem där sådana här avarter rensas bort. Ett skatte system ska vara lättbegriplig och lika för alla.
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Samma här. Det finns verkligen inget parti i Sverige som jag skulle vilja lägga min röst på. De flesta riksdagspartierna har visserligen nånting i sitt program som jag skulle kunna ställa mig bakom, men bokstavligen alla partier har å andra sidan nånting som är en total deal-breaker för mig.Svenssons skrev:Håller med, skulle inte förvåna mig om det vid nästa val bli tre nästan lika stor block, kanske 36%+33%+31%. Själv vill jag inte och tror inte att jag kommer rösta på något av partierna i riksdagen idag.
Detta gör att samtliga partier är i mina ögon för närvarande oväljbara. En verkligen bisarr situation.
Samma sak gäller intressant nog även för mitt hemland Tyskland. Det är nästan samma situation där. Men där får jag ändå inte rösta, det är alltså tack och lov bara ett teoretiskt problem.
Hade man varit politiskt engagerad så hade man ju kunnat starta ett nytt parti. DMVB. De Med Elbil Vet Bäst. Nån som vill vara med?

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
4%-spärren....mati skrev:Hade man varit politiskt engagerad så hade man ju kunnat starta ett nytt parti. DMVB. De Med Elbil Vet Bäst. Nån som vill vara med?
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 479
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Tack för en värdig kommentar. Även om jag inte håller med så respekterar jag och förstår hur du tänker. Tror nog att ”bollen är i rullning” som du säger men att detta saktar ner takten och fördröjer det hela med minst ett par år. Men vi får se.+46 skrev:Hej Markus,markuswesterberg skrev:Verkar inte vara någon som läser det jag skriver av de som kallar det för svammel...
Har klart och tydligt sagt att det är billigare att ha förmånsbil än köpa privat, för förmånstagaren. Läs. Har också klart och tydligt sagt att det INTE är dyrare för staten att en förmånsbil säljs än en privat. Det är alltså INTE en subvention. De flertalet som säger det utan att underbygga det med kalkyler och exempel är inget annat än nättroll i min mening så skärp till er!
Hela denna debatt bör ju rimligtvis handla om ifall ett höjt förmånsvärde gynnar omställningen till elbilar. Politik av slaget du är dum för du har mer pengar än jag tycker jag vi kan lämna till andra forum.
Det som gör detta viktigt att diskutera är ju just om det främjar eller hämmar omställningen till en grön elbilsflotta. Det är extremt uppenbart att detta förslag hämmar den utvecklingen, det måste väl alla vara rörande överens om?
Men det som skrämmer mig är att även folk på detta forum verkar vilja se orättvisan i att förmånsbilen är billigare än sin privatköpta bil och göra DET till en anledning att hämma elbilsrevolutionen!?
Och återigen, ni måste göra skillnad på löntagare, företag, stat och privatperson. Allt samspelar men måste skiljas på i debatten om vad som kostar och inte. Hela felet med höjt förmånsvärde på en elbil ligger i att det blir dyrare för två parter, löntagaren/förmånstagaren OCH företaget. Vad tjänar privatpersonen på detta? NADA. Så varför vill du som privatbilsköpare, sett ur elbilsrevolutionens perspektiv, genomföra denna förändring? Att du vill det pga att du tycker livet är orättvist är ju så småbarnsaktigt att man blir mörkrädd och hör som sagt verkligen inte hit, till ett elbilsforum.
Antingen läser man och förstår och argumenterar med varandra om man anser att ett resonemang är felaktigt eller också håller man tyst och kallar framförallt inte folks inlägg för svammel. Då tycker jag att man har förbrukat sin rätt att uttrycka en åsikt.
Jag har läst alla dina kommentarer, inte bara en gång utan flera gånger.
Om vi skippar kommunistfasoner, genusperspektiv, orättvisor, subventioner m.m så tror jag att de nya förmånsvärdena inte kommer ( i någon större utsträckning) bromsa omställningen till fler rena elbilar och hybrider på svenska vägar. Snöbollen är redan i rullning....
Däremot kommer det säkert att ändra på hur vi finansierar ett nytt bilinnehav.. Jag tror att förmånsbilar fortfarande kommer att dominera nybilsförsäljningen, speciellt för elbilar och hybrider. Medan så kallade personalbilar kommer att tappa stort i försäljning till förmån för olika privatleasingupplägg.
Men det största hotet för rena elbilar är ändå att biltillverkarna justerar sina prissättningar utifrån storleken på miljöbonusen.
Ok, det är vad jag tror. Vad jag vet (bland annat genom detta forum) är att de allra flesta som kör en elbil och gjort det i många år aldrig kommer att gå tillbaka till en avgasbil. Inte för att deras val kan rädda jorden utan för ekonomi, teknik, prestanda och miljö.
Som teslaägare brukar jag också alltid påminna andra om att de tillverkar av världens säkraste bilar (som kan vara bra att känna till innan olyckan är framme)
(Sen sällar jag mig till de som verkligen anser att den politiska debatten i tråden bör flyttas/ses över. Att diskutera invandring exempelvis hör inte hit och de flesta här vill nog inte bli förknippade med politiska åsikter av det ena eller andra slaget.)
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Jag delar helt din åsikt här. Oavsett vad våra politiker hittar på för olika beslut fram och tillbaka (de tenderar tyvärr att vara väldigt kortsiktiga, och ändrar sig extremt ofta och med kort framförhållning), så kommer framtiden helt klart att vara elbilar.markuswesterberg skrev:Tack för en värdig kommentar. Även om jag inte håller med så respekterar jag och förstår hur du tänker. Tror nog att ”bollen är i rullning” som du säger men att detta saktar ner takten och fördröjer det hela med minst ett par år. Men vi får se.
Dessutom så tror jag även som du (och som de flesta journalister och analytiker) att omställningen och elektrifiering av fordonsflottan i Sverige (tyvärr) kommer att få en dipp och inbromsning gällande farten i övergången.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Vad betyder att skippa förmånsvärde? Att man ska slippa skatt om man får betalt in natura?PhR34k skrev:+1 jag har inget emot att betala skatt men när man betalar skatt med skattade pengar osv då känner jag att det är skevt. Ta istället det som behövs, typ 30% utav allas lön och skippa allt som har med moms, förmånsvärde osv osv. Undra hur många myndigheter man skulle kunna stänga ner om man skippade allt jävla drabbel med olika skatter?
Eller att man istället för schablonvärde på förmånen (förmånsvärde) att disponera en bil privat få räkna ut det exakta värdet istället och betala skatt på det?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Förmånsbeskattningens inbyggda godtycklighet ger oändliga möjligheter, att kunna parkera vid sin arbetsplats är ju sedan länge en skattepliktig förmån men varför ska man t.ex få sitta ner på en stol någon annan betalat utan beskattning? Typisk förmån. Kaffe och frukt på jobbet är också undantaget förmånsbeskattning, en lucka att täppa till för nästa regering.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Att du har ett kontor att jobba på är ju inte direkt en förmån och det är heller ingen skatt på parkering om det finns fri parkering i området. Men att ta firmansbil ner till Italien på semestern är en förmån. Vi skulle kunna räkna mil per mil och betala skatt efter det istället men det lättaste är ju att betala skatt på vad det skulle kosta om man köpte bilen privat.holden skrev:Förmånsbeskattningens inbyggda godtycklighet ger oändliga möjligheter, att kunna parkera vid sin arbetsplats är ju sedan länge en skattepliktig förmån men varför ska man t.ex få sitta ner på en stol någon annan betalat utan beskattning? Typisk förmån. Kaffe och frukt på jobbet är också undantaget förmånsbeskattning, en lucka att täppa till för nästa regering.
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Här skiljer det ju mycket stad/landsbygd, i Stockholm med omnejd finns ingen fri parkering och ofta ingen allmän parkering öht. Bor man ett par mil utanför stan och har barn som ska hämtas/lämnas i skola funkar det inte att åka kollektivt så då ska man ovanpå alla pålagor med bil dessutom straffas för att bilen ska parkeras, samt obligatoriska trängselskatter.LarsL skrev:Att du har ett kontor att jobba på är ju inte direkt en förmån och det är heller ingen skatt på parkering om det finns fri parkering i området. Men att ta firmansbil ner till Italien på semestern är en förmån. Vi skulle kunna räkna mil per mil och betala skatt efter det istället men det lättaste är ju att betala skatt på vad det skulle kosta om man köpte bilen privat.holden skrev:Förmånsbeskattningens inbyggda godtycklighet ger oändliga möjligheter, att kunna parkera vid sin arbetsplats är ju sedan länge en skattepliktig förmån men varför ska man t.ex få sitta ner på en stol någon annan betalat utan beskattning? Typisk förmån. Kaffe och frukt på jobbet är också undantaget förmånsbeskattning, en lucka att täppa till för nästa regering.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2461
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
En annan sak som är orättvist, förmånsvärdet är lika högt om jag kör 500 eller 5000 privata mil per år.
De som kör väldigt många privatmil subventioneras ju isåfall.
De som kör väldigt många privatmil subventioneras ju isåfall.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Jo, det är helt riktigt ganska märkligt och orättvist.Off Grid Byggaren skrev:En annan sak som är orättvist, förmånsvärdet är lika högt om jag kör 500 eller 5000 privata mil per år.
De som kör väldigt många privatmil subventioneras ju isåfall.
Tjänstebil verkar gynna allra mest de som kör mest privat, medans det verkar bli allt sämre för de som kör allra mest i tjänsten.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Det enklaste vore ju helt klart om man som med annat blev förmånsbeskattad för den faktiska kostnaden, om arbetsgivaren betalar 5k för bilen är det 5k du skall beskattas för. Det är ju det som är den faktiska förmånen ändå, lön som arbetsgivaren annars hade betalat ut i pengar men istället betalas ut i form av bil. Problemet blir väl i fallen man har bruttolöneavdrag och liknande men det hade ju funkat att räkna skatten innan avdraget där också.
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Det är inte rättvist och inte bra. Kanske skulle man redovisa privata mil och privat tid men det skulle bli komplicerat. Ett problem blir att vissa typer skulle köpa hypercars på firman och bara låta dem stå eller möjligen visa upp sig med dem. Kanske ändå enklast att alla köper sina bilar själva och sedan får ersättning av jobbet om de behövs där. Vill man inte köpa dyr bil för att köra i jobbet någon gång per år får de väl hyra bil de gångerna eller ha en ren firmabil, en som du inte tar med hem.martinot skrev:Jo, det är helt riktigt ganska märkligt och orättvist.Off Grid Byggaren skrev:En annan sak som är orättvist, förmånsvärdet är lika högt om jag kör 500 eller 5000 privata mil per år.
De som kör väldigt många privatmil subventioneras ju isåfall.
Tjänstebil verkar gynna allra mest de som kör mest privat, medans det verkar bli allt sämre för de som kör allra mest i tjänsten.
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Min fru måste ha bil i tjänsten pga. hennes jobb. Det fungerade fint när vi bodde inne i stan. Då hade vi en privat bil som räckte för hela familjen (faktum är att vi inte hade bil alls när vi bodde i stan fram tills att vi skaffade barn), och hon kunde gå till jobbet där en ren frimabil stod.LarsL skrev:Det är inte rättvist och inte bra. Kanske skulle man redovisa privata mil och privat tid men det skulle bli komplicerat. Ett problem blir att vissa typer skulle köpa hypercars på firman och bara låta dem stå eller möjligen visa upp sig med dem. Kanske ändå enklast att alla köper sina bilar själva och sedan får ersättning av jobbet om de behövs där. Vill man inte köpa dyr bil för att köra i jobbet någon gång per år får de väl hyra bil de gångerna eller ha en ren firmabil, en som du inte tar med hem.
Idag så har hon tjänstebil då kontor flyttades, och parkering som tillhörde kontor och firmabil försvann. Nu har vi dessutom flyttat från stan och till hus en två mil utanför vid landet/havet. Nu är hennes jobb sådant att de hälften av dagarna utgår direkt ifrån vår bostad, eller avslutas nära bostaden. Så även om hon använder bilen till 80-90% i tjänsten, så tyckte revisorerna att det inte gick att ha firmabil för skatteverkets regler.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 479
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Någon som vet hur det fungerar i de andra nordiska länderna (mest jämförbara tänker jag) med förmånsbilar? Finns det ens? Hur beskattas man där? Är ju relevant ändå kan jag tycka att snegla på andra system som jämförelse även om det är komplexa och svårrelaterade system och frågor.
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Har för mig att det är väldigt förmånligt i Danmark.markuswesterberg skrev:Någon som vet hur det fungerar i de andra nordiska länderna (mest jämförbara tänker jag) med förmånsbilar? Finns det ens? Hur beskattas man där? Är ju relevant ändå kan jag tycka att snegla på andra system som jämförelse även om det är komplexa och svårrelaterade system och frågor.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19945
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Kanon, då lägger min firma maximalt på kontantinsats och resten på 5 år och restvärde på högsta möjligaOfarligTesla skrev:Det enklaste vore ju helt klart om man som med annat blev förmånsbeskattad för den faktiska kostnaden, om arbetsgivaren betalar 5k för bilen är det 5k du skall beskattas för. Det är ju det som är den faktiska förmånen ändå, lön som arbetsgivaren annars hade betalat ut i pengar men istället betalas ut i form av bil. Problemet blir väl i fallen man har bruttolöneavdrag och liknande men det hade ju funkat att räkna skatten innan avdraget där också.

Månadskostnad på kanske 1500 är säkert enkelt fixat liksom...
Det är svårt det här hur man än gör det tror jag...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19