OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Zalman3 »

Anonymous FTW skrev:
De har i alla fall lyckats få till en kundportal och appar.
https://www.okq8.se/hem-forsakring/ladd ... -pa-vagen/
OKQ8 har ju samarbete redan idag med exempelvis EON.
Screenshot_20210501-155257_OKQ8 Elbilsladdning.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 11055
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:

Mer semester för samma pengar.

Sen hatar jag att boka/reservera saker. Undviker det så ofta det är möjligt. Den största fördelen med husvagn tycker jag.
Nu är jag ingen husvagnsmänniska eller campinmänniska. Skall jag bo på en camping (föredrar normalt hotell) där det är verkligen fint i naturen (har gjort någon gång i Norge när det varit långt till lämpligt hotell), så hyr jag personligen isf. hellre en stuga eller hytta.

Du talar om ekonomi. Nyfiken; blir det inte rätt dyrt att köpa in och äga/underhålla/försäkra/skatta för en husvagn för de få nätter per år som den nyttjas? Får du inte rätt många hotellnätter eller (som du just vill bo på camping) stugnätter för de pengarna?
Man får först bestämma sig om man vill ha en husvagn och om det är så man vill semestra.
Som sagt handlar det om frihet. Att inte behöva boka något utan ta besluten eftersom.
Absolut, jag har är verkligen inte en "husvagnsmänniska", då för mig är det inte aktuellt oavsett hur mycket jag skulle spara på det.

Men är mer att jag är skeptisk till att man sparar något på det (då du hävdar att ekonomi är en viktig faktor för dig). Tror du överskattar hotell och flygkostnader, och underskattar dina kostnader för husvagn med allt som det medför.

Är ju rätt mycket kapital som är bundet i en relativt dyr pryl, men som används få nätter per år (om du inte är pensionär och långliggare). Ovanpå det så har du massor av kostnader för inköp av nya prylar till husvagn/husbil, mycket underhåll/förbättringar, besiktning, skatt, försäkring, etc.

Förstår att vissa har intresset att bo på campingplatser, och den livsstilen; men köper inte ekonomi som en stor avgörande faktor.

Om man tar av sig sina rosa glasögon så tror jag vi får rätt mycket flyg och hotellnätter för de pengarna som folk lägger på husvagn/husbil, när man räknar efter.

Just sayin'.
Husvagnssemester är bara en typ av semester jag sysslar med. När det inte är Corona brukar vi någon gång per år ta Porschen ner till Tyskland. Då blir det hotell. Jag är uppväxt med husvagn. Vi tog t.o.m. husvagnen på skidsemester. Och nu snackar vi 70/80-tal. Med moderna husvagnar är det säkert helt ok numera men vi bokar stuga för skidåkning.

Inga rosa glasögon. Jag använder och har erfarenhet av alla sorters resor. Låter som du borde prova husvagn.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av LarsL »

Släpvagnar och då husvagnar är inte särskilt dyra att äga, efter inköpet. Det är låg skatt på dem och försäkringen täcks av bilen. Men inköpet kan ju göra kalkylen helt snedvriden om man tror att man ska komma billigt undan, särskilt om man köper nytt för ett par 100-tusen... det blir många hotellnätter hur man än vänder på det.

Vi har kör kombinationen hotell och tält senaste åren. Fördelen är att man kan åka fort och enkelt och övernatta lite på chans. Men samtidigt kan man kombinera med några nätter med stad, resturang och frukostbuffé. Det blir ganska bra kombination tycker jag, även om tältet tar ganska orimligt med plats i bagaget.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4980
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av chaffis75 »

Zalman3 skrev:
Anonymous FTW skrev:
De har i alla fall lyckats få till en kundportal och appar.
https://www.okq8.se/hem-forsakring/ladd ... -pa-vagen/
OKQ8 har ju samarbete redan idag med exempelvis EON.
Screenshot_20210501-155257_OKQ8 Elbilsladdning.jpg
Undra vad som händer med de samarbetet eller blir de eon ladd kort kanske som man ska betala med eller "tar de tillbaka" sina laddare..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:

Mer semester för samma pengar.

Sen hatar jag att boka/reservera saker. Undviker det så ofta det är möjligt. Den största fördelen med husvagn tycker jag.
Nu är jag ingen husvagnsmänniska eller campinmänniska. Skall jag bo på en camping (föredrar normalt hotell) där det är verkligen fint i naturen (har gjort någon gång i Norge när det varit långt till lämpligt hotell), så hyr jag personligen isf. hellre en stuga eller hytta.

Du talar om ekonomi. Nyfiken; blir det inte rätt dyrt att köpa in och äga/underhålla/försäkra/skatta för en husvagn för de få nätter per år som den nyttjas? Får du inte rätt många hotellnätter eller (som du just vill bo på camping) stugnätter för de pengarna?
Man får först bestämma sig om man vill ha en husvagn och om det är så man vill semestra.
Som sagt handlar det om frihet. Att inte behöva boka något utan ta besluten eftersom.
Absolut, jag har är verkligen inte en "husvagnsmänniska", då för mig är det inte aktuellt oavsett hur mycket jag skulle spara på det.

Men är mer att jag är skeptisk till att man sparar något på det (då du hävdar att ekonomi är en viktig faktor för dig). Tror du överskattar hotell och flygkostnader, och underskattar dina kostnader för husvagn med allt som det medför.

Är ju rätt mycket kapital som är bundet i en relativt dyr pryl, men som används få nätter per år (om du inte är pensionär och långliggare). Ovanpå det så har du massor av kostnader för inköp av nya prylar till husvagn/husbil, mycket underhåll/förbättringar, besiktning, skatt, försäkring, etc.

Förstår att vissa har intresset att bo på campingplatser, och den livsstilen; men köper inte ekonomi som en stor avgörande faktor.

Om man tar av sig sina rosa glasögon så tror jag vi får rätt mycket flyg och hotellnätter för de pengarna som folk lägger på husvagn/husbil, när man räknar efter.

Just sayin'.
Husvagnssemester är bara en typ av semester jag sysslar med. När det inte är Corona brukar vi någon gång per år ta Porschen ner till Tyskland. Då blir det hotell. Jag är uppväxt med husvagn. Vi tog t.o.m. husvagnen på skidsemester. Och nu snackar vi 70/80-tal. Med moderna husvagnar är det säkert helt ok numera men vi bokar stuga för skidåkning.

Inga rosa glasögon. Jag använder och har erfarenhet av alla sorters resor. Låter som du borde prova husvagn.
Låter som du får ännu mindre utnyttjande av din investering i husvagnen då (eftersom den bara brukas rätt sällan)?

Räkna på alla kostnader, och kom tillbaka vad den kostar per effektiv natt. Skulle misstänka att den blir rätt hög.
Fredrik j skrev:
Låter som du borde prova husvagn.
Har bott i husvagn under en semester när jag var liten (och även ett par semestrar i tält), och upplevde inte direkt någon fördel över normala boendeformer hotell, pensionat, bed and breakfast, vandrarhem, campingstuga, etc. Snarare mest bara nackdelar och obekvämhet. Allt är trångt och smått när man bor i den, och mindre smidigt och långsammare att köra runt med när man är på resa.

Så även om jag absolut skulle klara det igen, så ser jag personligen inte föredelen eller charmen. Har faktiskt riktigt svårt att förstå det konceptet när det finns alternativ (vilket det i princip så gott som alltid gör).

Men inget ont om er som föredrar det. Vi är alla olika, och har full respekt för det.

Tex. så tycker jag det är bra (för att bli lite mer on-topic) om OKQ8, och andra konkurrerande laddnät, tar efter Teslas senaste laddstationer, och underlättar för de som vill ladda med husvagn eller släp. Något att ta hänsyn till när man designar laddplatserna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av taliz »

Anonymous FTW skrev:
De har i alla fall lyckats få till en kundportal och appar.
https://www.okq8.se/hem-forsakring/ladd ... -pa-vagen/
Notera att sidan bara listar pris för AC.
Kanske inte så konstigt då de DC de har vid några stationer inte drivs av dem själva, utan av tex eon(har jag för mig) och alla är singel 50kw...
Luktar greenwashing om detta projekt...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:

Mer semester för samma pengar.

Sen hatar jag att boka/reservera saker. Undviker det så ofta det är möjligt. Den största fördelen med husvagn tycker jag.
Nu är jag ingen husvagnsmänniska eller campinmänniska. Skall jag bo på en camping (föredrar normalt hotell) där det är verkligen fint i naturen (har gjort någon gång i Norge när det varit långt till lämpligt hotell), så hyr jag personligen isf. hellre en stuga eller hytta.

Du talar om ekonomi. Nyfiken; blir det inte rätt dyrt att köpa in och äga/underhålla/försäkra/skatta för en husvagn för de få nätter per år som den nyttjas? Får du inte rätt många hotellnätter eller (som du just vill bo på camping) stugnätter för de pengarna?
Det beror ju på hur ofta man använder husvagnen. Teoretiskt kan man ju åka iväg varje helg, då blir det billigt jämfört med att boka hotell. Samtidigt har en husvagn inte alls samma värdeminskning som en bil. Man kan alltså alltid sälja sin husvagn, t.ex.när man inte (längre) använder den, utan att förlora särskilt mycket pengar på det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av martinot »

mati skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:

Mer semester för samma pengar.

Sen hatar jag att boka/reservera saker. Undviker det så ofta det är möjligt. Den största fördelen med husvagn tycker jag.
Nu är jag ingen husvagnsmänniska eller campinmänniska. Skall jag bo på en camping (föredrar normalt hotell) där det är verkligen fint i naturen (har gjort någon gång i Norge när det varit långt till lämpligt hotell), så hyr jag personligen isf. hellre en stuga eller hytta.

Du talar om ekonomi. Nyfiken; blir det inte rätt dyrt att köpa in och äga/underhålla/försäkra/skatta för en husvagn för de få nätter per år som den nyttjas? Får du inte rätt många hotellnätter eller (som du just vill bo på camping) stugnätter för de pengarna?
Det beror ju på hur ofta man använder husvagnen. Teoretiskt kan man ju åka iväg varje helg, då blir det billigt jämfört med att boka hotell. Samtidigt har en husvagn inte alls samma värdeminskning som en bil. Man kan alltså alltid sälja sin husvagn, t.ex.när man inte (längre) använder den, utan att förlora särskilt mycket pengar på det.
Nu verkade Fredrik inte använda sin husvagn så mycket alls, så reagerade på att det borde bli rätt dyra nätter när den väl används. Även om värdeminskningen är mindre, så borde det ändå vara en hel del kapital som man binder upp i en hyfsat stor och modern vagn.

Nyfiken Mati; hur mycket har ni använt eran; och har ni räknat på vad varje natt kostat er i snitt med inköp, underhåll, förbättringar, utrustning, möbler, försäkringar, besiktningar, etc.?

Skulle vara kul att veta vad varje natt kostar i snitt. Lite som du räknade på vad er e-tron kostat i snitt per körd bil. :)

Precis som du med din e-tron närmat dig taxipriser, misstänker jag att många med större husvagnar och husbilar, och som inte är pensionärer/långliggare, närmar sig priser per natt som är nära hotellpriser i vissa fall (även om kanske inte just i ert fall).

Så vill inte Fredrik räkna på det (eller har räknat på det, men inte vill svara gällande det), så hade det varit intressant om du ville försöka dig på det räknestycket. :)

En annan relaterad fråga; hur är det när man kör elbil med husvagn och laddar; är det vanligt att laddstationer är byggda för att underlätta detta (förutom Teslas)?

Något som jag faktiskt tycker är bra om OKQ8 och andra som bygger nytt borde tänka på och ta hänsyn till (även om det kanske är dyra nätter i snitt, så är det ändå populärt med camping).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 11055
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Fredrik j »

Du utgår från att husvagnsägare egentligen vill semestra på hotell.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Du utgår från att husvagnsägare egentligen vill semestra på hotell.
Nej, inte alls.

Men nu handlade ju frågan om ekonomi/kostnad (som du själv anförde som ett argument i ett inlägg lite längre bak).

Sedan är jag mest nyfiken vad priset hamnar på. :)

Tycker det själv är intressant med liknande uträkningar!

Räknade på vad ett sommarhus vi hade i släkten vid västkusten kostade i snitt per använd natt, och jag kan säga att det var verkligen inte billigt. Var rena rama lyxhotellspriserna! Tänk dig i nivå med vad vi betalar för hörnsvit på Park Hyatt i Tokyo. :D

Så vad jag själv oftast kommit fram till är att reguljärflyg och hotellsemster (på bra fina hotell) oftast är väldigt billigt och prisvärt som semester.

Att äga och underhålla sällanprylar/egendomar är oftast betydligt dyrare än vad man tror, om man tar nyttjandegraden i beaktning.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 11055
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Fredrik j »

En Kabe Smaragd XL från 2014. Köptes 2018 och innan dess en likadan från 2011 och innan dess en polar. Kostade knappt 300 000 och tappar väl ungefär 15 000kr/år.
Vi har husvagnen tillsammans med mina pensionerade föräldrar som använder den när vi inte använder den.
Under flera år har vi bara dragit vagnen en väg till eller från Italien.
Men som sagt, för oss är flyg och hotell inget fullgott alternativ. Husvagnen skulle i så fall stått hemma ändå.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
En Kabe Smaragd XL från 2014. Köptes 2018 och innan dess en likadan från 2011 och innan dess en polar. Kostade knappt 300 000 och tappar väl ungefär 15 000kr/år.
Vi har husvagnen tillsammans med mina pensionerade föräldrar som använder den när vi inte använder den.
Under flera år har vi bara dragit vagnen en väg till eller från Italien.
Men som sagt, för oss är flyg och hotell inget fullgott alternativ. Husvagnen skulle i så fall stått hemma ändå.
Har ni verkligen inga kostnader för försäkring, underhåll av interiört och funktioner i husvagnen, etc?

Får ni inte en mycket högre bränslekostnad när ni åker långt som till Italien?

Även om hotell eller stuga (på camping) kostar lite mer, så är ju sällan campingkostnaden 0.- dessutom.

Tror du missar många kostnader som inte är helt uppenbara om man bara kikar på inköpspriset.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 11055
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
En Kabe Smaragd XL från 2014. Köptes 2018 och innan dess en likadan från 2011 och innan dess en polar. Kostade knappt 300 000 och tappar väl ungefär 15 000kr/år.
Vi har husvagnen tillsammans med mina pensionerade föräldrar som använder den när vi inte använder den.
Under flera år har vi bara dragit vagnen en väg till eller från Italien.
Men som sagt, för oss är flyg och hotell inget fullgott alternativ. Husvagnen skulle i så fall stått hemma ändå.
Har ni verkligen inga kostnader för försäkring, underhåll av interiört och funktioner i husvagnen, etc?

Får ni inte en mycket högre bränslekostnad när ni åker långt som till Italien?

Även om hotell eller stuga (på camping) kostar lite mer, så är ju sällan campingkostnaden 0.- dessutom.

Tror du missar många kostnader som inte är helt uppenbara om man bara kikar på inköpspriset.
En husvagnsförsäkring kostar 150kr/mån. Skatten är 360kr/år. Min S90 drar 0,8 med vagnen och 0,5 utan.

En bra camping i Italien kostar ca 800kr/natt när hela familjen är med.

Färjorna blir lite dyrare, ca 700kr enkel och motorvägsavgiften i Italien blir också lite högre med husvagn.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
En Kabe Smaragd XL från 2014. Köptes 2018 och innan dess en likadan från 2011 och innan dess en polar. Kostade knappt 300 000 och tappar väl ungefär 15 000kr/år.
Vi har husvagnen tillsammans med mina pensionerade föräldrar som använder den när vi inte använder den.
Under flera år har vi bara dragit vagnen en väg till eller från Italien.
Men som sagt, för oss är flyg och hotell inget fullgott alternativ. Husvagnen skulle i så fall stått hemma ändå.
Har ni verkligen inga kostnader för försäkring, underhåll av interiört och funktioner i husvagnen, etc?

Får ni inte en mycket högre bränslekostnad när ni åker långt som till Italien?

Även om hotell eller stuga (på camping) kostar lite mer, så är ju sällan campingkostnaden 0.- dessutom.

Tror du missar många kostnader som inte är helt uppenbara om man bara kikar på inköpspriset.
En husvagnsförsäkring kostar 150kr/mån. Skatten är 360kr/år. Min S90 drar 0,8 med vagnen och 0,5 utan.

En bra camping i Italien kostar ca 800kr/natt när hela familjen är med.

Färjorna blir lite dyrare, ca 700kr enkel och motorvägsavgiften i Italien blir också lite högre med husvagn.
Har du ovanpå detta (som redan de låter som de börjar närma sig campingstugor och hotell i pris) verkligen inga som helst kostnader för att hålla husvagn och interiör uppdaterade? Möbler, kylskåp, TV, inventarier, dusch/toalett, spis, däck som slits, underhåll/service av själva vagnen, etc?

Kostnader för uppvärmning av vagn med gasol eller elektricitet?

Känns som du trots ovan ändå inte räknar på allt, och slirar på många tillkommande kostnader.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 11055
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Fredrik j »

Man värmer inte husvagnar på sommaren. Vi har ingen ac. Längs vägen driver vi kylskåpet med bilens 12v när vi rullar och gasol när vi stannar. En gasolflaska räcker 3år och kostar ca 300kr att fylla.

Det har inte varit så mycket meckande faktiskt. Vi har klarat oss bra.
Däcken sliter man inte ut utan dom tar stryk av solen. Ca 1000 styck kanske vart 5år.
Vi brukar räkna med att tre veckors semester varav 15 dygn på camping vid stranden kostar drygt 20000 mer än att vara hemma. Det är då inklusive bränsle och färja.

Vi är 5 i familjen.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av [JM] »

För några år sedan (innan elbil blev aktuellt) så brukade vi åka på semester ner genom europa med husvagn.
Efter att ha summerat ihop alla kostnader för vad en semester med husvagn kostar i extra diesel, dyrare båtresa, campingkostnader osv och jämförde det med att bara ta bilen. Bo på enklare hotell under resan och sen hyra bungalows på samma campingar så kom vi fram till att det blev ungefär samma kostnad.
Sen sparar man in några semesterdagar för man kan köra fortare utan husvagnen.
Sålde husvagnen....

Husvagn är bra om man campar i sverige/norden.
Korta restider. Man har med sig allt man behöver osv.
Semestra nere på kontinenten blir lättare med bara bil.

Jag är uppväxt med att åka husvagn nere i europa på somrarna så det var inte självklart att sälja husvagnen men siffrorna talade tydligt emot husvagnen för den typen av resor.

Då tog jag inte ens med värdeminskning i kalkylen.
Fredrik j
Inlägg: 11055
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Fredrik j »

[JM] skrev:
För några år sedan (innan elbil blev aktuellt) så brukade vi åka på semester ner genom europa med husvagn.
Efter att ha summerat ihop alla kostnader för vad en semester med husvagn kostar i extra diesel, dyrare båtresa, campingkostnader osv och jämförde det med att bara ta bilen. Bo på enklare hotell under resan och sen hyra bungalows på samma campingar så kom vi fram till att det blev ungefär samma kostnad.
Sen sparar man in några semesterdagar för man kan köra fortare utan husvagnen.
Sålde husvagnen....

Husvagn är bra om man campar i sverige/norden.
Korta restider. Man har med sig allt man behöver osv.
Semestra nere på kontinenten blir lättare med bara bil.

Jag är uppväxt med att åka husvagn nere i europa på somrarna så det var inte självklart att sälja husvagnen men siffrorna talade tydligt emot husvagnen för den typen av resor.

Då tog jag inte ens med värdeminskning i kalkylen.
Bungalows på den camping vi brukar bo på får man boka i mars/april om man ska vara säker.
Blir det samma kostnad är det ett lätt val för oss att slippa det.

Men vi har funderat på hur framtiden med elbil skulle kunna se ut. Ett alternativ som Martin säkert tycker låter galet är att tälta. Tälta vid medelhavet är ju inte samma som att tälta hemma. Finns ju ingen dagg.
Väl på plats tillbringar vi mer tid i förtältet än i husvagnen. Sover egentligen bara i den.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Nyfiken Mati; hur mycket har ni använt eran; och har ni räknat på vad varje natt kostat er i snitt med inköp, underhåll, förbättringar, utrustning, möbler, försäkringar, besiktningar, etc.?
Nej, jag har inte räknat på det. Men naturligtvis hade det varit billigare att bo på hotell. Vi skaffade husvagnen för att det är mysigt, man kan åka när man vill, och man kan stanna var man vill. Tyvärr använder vi den inte heller särskilt ofta. Och det beror såklart på vädret. Man vill ju inte att det är snorkallt liksom. Säsongen har inte riktigt börjat än.
Samtidigt var vår vagn inte så dyr. Vi köpte minsta, enklaste och billigaste modellen för att prova på lite. En begagnad hade varit i princip lika dyr, då valde vi en ny och fräsch istället.
Jag har f ö också hört argumentet att det är så billigt med husvagn. Men det förutsätter att man använder den mycket frekvent och att man annars hade bott på hotell eller hyrt en stuga istället. Alla har väl sina glädjekalkyler. Det känns ju bekant. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 11055
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
martinot skrev:
Nyfiken Mati; hur mycket har ni använt eran; och har ni räknat på vad varje natt kostat er i snitt med inköp, underhåll, förbättringar, utrustning, möbler, försäkringar, besiktningar, etc.?
Nej, jag har inte räknat på det. Men naturligtvis hade det varit billigare att bo på hotell. Vi skaffade husvagnen för att det är mysigt, man kan åka när man vill, och man kan stanna var man vill. Tyvärr använder vi den inte heller särskilt ofta. Och det beror såklart på vädret. Man vill ju inte att det är snorkallt liksom. Säsongen har inte riktigt börjat än.
Samtidigt var vår vagn inte så dyr. Vi köpte minsta, enklaste och billigaste modellen för att prova på lite. En begagnad hade varit i princip lika dyr, då valde vi en ny och fräsch istället.
Jag har f ö också hört argumentet att det är så billigt med husvagn. Men det förutsätter att man använder den mycket frekvent och att man annars hade bott på hotell eller hyrt en stuga istället. Alla har väl sina glädjekalkyler. Det känns ju bekant. ;)
Det gäller att jämföra äpplen och päron. Du får jämföra med att boka hotell och stugor med samma framförhållning och flexibilitet som man använder en husvagn.
Sen handlar du ju om vad man värderar. Jag tycker alltså inte att vilket hotell som helst eller vilken stuga som helst är bättre än husvagnen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av martinot »

[JM] skrev:
För några år sedan (innan elbil blev aktuellt) så brukade vi åka på semester ner genom europa med husvagn.
Efter att ha summerat ihop alla kostnader för vad en semester med husvagn kostar i extra diesel, dyrare båtresa, campingkostnader osv och jämförde det med att bara ta bilen. Bo på enklare hotell under resan och sen hyra bungalows på samma campingar så kom vi fram till att det blev ungefär samma kostnad.
Sen sparar man in några semesterdagar för man kan köra fortare utan husvagnen.
Sålde husvagnen....

Då tog jag inte ens med värdeminskning i kalkylen.
Misstänkte detta, men mycket intressant att få det bekräftat.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av martinot »

mati skrev:
martinot skrev:
Nyfiken Mati; hur mycket har ni använt eran; och har ni räknat på vad varje natt kostat er i snitt med inköp, underhåll, förbättringar, utrustning, möbler, försäkringar, besiktningar, etc.?
Nej, jag har inte räknat på det. Men naturligtvis hade det varit billigare att bo på hotell. Vi skaffade husvagnen för att det är mysigt, man kan åka när man vill, och man kan stanna var man vill. Tyvärr använder vi den inte heller särskilt ofta. Och det beror såklart på vädret. Man vill ju inte att det är snorkallt liksom. Säsongen har inte riktigt börjat än.
Samtidigt var vår vagn inte så dyr. Vi köpte minsta, enklaste och billigaste modellen för att prova på lite. En begagnad hade varit i princip lika dyr, då valde vi en ny och fräsch istället.
Jag har f ö också hört argumentet att det är så billigt med husvagn. Men det förutsätter att man använder den mycket frekvent och att man annars hade bott på hotell eller hyrt en stuga istället. Alla har väl sina glädjekalkyler. Det känns ju bekant. ;)
Absolut! Misstänkte det.

Har inte husvagn, men väl båt. Så känner igen att kalkylen blir rätt intressant när man sätter arbete/pengar i förhållande till nyttjandegraden. :D
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av [JM] »

Fredrik j skrev:
[JM] skrev:
För några år sedan (innan elbil blev aktuellt) så brukade vi åka på semester ner genom europa med husvagn.
Efter att ha summerat ihop alla kostnader för vad en semester med husvagn kostar i extra diesel, dyrare båtresa, campingkostnader osv och jämförde det med att bara ta bilen. Bo på enklare hotell under resan och sen hyra bungalows på samma campingar så kom vi fram till att det blev ungefär samma kostnad.
Sen sparar man in några semesterdagar för man kan köra fortare utan husvagnen.
Sålde husvagnen....

Husvagn är bra om man campar i sverige/norden.
Korta restider. Man har med sig allt man behöver osv.
Semestra nere på kontinenten blir lättare med bara bil.

Jag är uppväxt med att åka husvagn nere i europa på somrarna så det var inte självklart att sälja husvagnen men siffrorna talade tydligt emot husvagnen för den typen av resor.

Då tog jag inte ens med värdeminskning i kalkylen.
Bungalows på den camping vi brukar bo på får man boka i mars/april om man ska vara säker.
Blir det samma kostnad är det ett lätt val för oss att slippa det.


Men vi har funderat på hur framtiden med elbil skulle kunna se ut. Ett alternativ som Martin säkert tycker låter galet är att tälta. Tälta vid medelhavet är ju inte samma som att tälta hemma. Finns ju ingen dagg.
Väl på plats tillbringar vi mer tid i förtältet än i husvagnen. Sover egentligen bara i den.
Vi brukar normalt sett boka aug/sept året i innan....
Sen om man är villig att åka lite tidigare på sommaren , typ direkt efter skolorna slutar så får man rejält bättre priser. Det kan dock variera en hel del mellan olika länder.
Södra Frankrike är typ samma priser hela sommaren.
Italien, Spanien, Kroatien har större variationer.
Fredrik j
Inlägg: 11055
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Fredrik j »

Boka semesterboende ett helt år i förväg är inte aktuellt för oss.
Som sagt, för oss är det den stora fördelen med att ha husvagn. Flexibilteten. Prisvärt jämfört med att boka boende med kort varsel.

Bra liknelse med båt Martin. En båt är ju inte bara ett transportmedel utan själva resan är också en del av nöjet. Hur ser ett likvärdigt alternativ till båtsemester ut?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Boka semesterboende ett helt år i förväg är inte aktuellt för oss.
Som sagt, för oss är det den stora fördelen med att ha husvagn. Flexibilteten. Prisvärt jämfört med att boka boende med kort varsel.

Bra liknelse med båt Martin. En båt är ju inte bara ett transportmedel utan själva resan är också en del av nöjet. Hur ser ett likvärdigt alternativ till båtsemester ut?
När vi åker på bilsemester, nu senast (innan Corona) gjorde en roadtripp i Kaliforninen, så bokade vi längs vägen efter hand. Vi har lite grova idéer innan vi lämnar Sverige. Har läst på lite om vilka saker vi vill försöka se på ett ungefär, och snackat med goda vänner som vi funderar på att hälsa på. Annars så bokar vi längs vägen via hotel.com eller liknande tjänster. Fungerar helt perfekt! :)

Gällande segling så är det absolut "resan" som är nöjet!

Motorbåt ser jag personligen, precis som autobahn, mer som transport (om man inte kör i extremt hög vart och "leker"). :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av bonath »

Husbilen fick nya bromsar bak, ny olja i motor o automaten, 8000 spänn...
Hade väl blivit en vecka på hotell. :shock:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Skriv svar