Re: KIA EV6
Postat: 20 aug 2021 19:25
Använder bara knappen om jag inte har nyckeln i fickan, snudd på ovärdigt.
Den sensorn/radarn påverkas ju iofs inte utav smuts och dylikt. Det flesta som har problem med den sparkar på helt fel ställe och på fel sätt. Har varit med om säljare som inte ens vet hur man sparkar rätt.martinot skrev:Jo, känns som det faktiskt kan bli en bättre och stabilare funktion än en sensor under bilen (som lätt blir utsatt för smuts och annat).iAkita skrev:Det fungerar bra på min ID4 också och jag har tänkt att det är en funktion jag kommer sakna. Men det blir nästan ännu bättre med EV6:an om det räcker med att ställa sig bakom bilen.Edward123 skrev:På min förra bli, MB GLC, fungerade sensorn i stort sett aldrig. På nuvarande Polestar 2 fungerar det faktiskt 9 gånger av 10 - har jag inte bilnyckeln i fickan utan kör med mobilen som nyckel så kan det ibland inte fungera på första försöket när bilen är låst (hoppas detta ska lösas i senaste uppdateringen som jag inte fått än).martinot skrev:
Då kicksensor oftast fungerar "sådär" på vår Merca, så använder jag det nästan aldrig. Har även upplevt samma sak med Volvo och andra bilar. Fungerar sällan helt perfekt när man vill. Ingen större förlust att inte har det tycker jag.
Ibland har man händerna fulla med pappkassar eller paket när det regnar, och då är ju detta mycket smidigt.
Esterox skrev:Den sensorn/radarn påverkas ju iofs inte utav smuts och dylikt. Det flesta som har problem med den sparkar på helt fel ställe och på fel sätt. Har varit med om säljare som inte ens vet hur man sparkar rätt.martinot skrev:Jo, känns som det faktiskt kan bli en bättre och stabilare funktion än en sensor under bilen (som lätt blir utsatt för smuts och annat).iAkita skrev:Det fungerar bra på min ID4 också och jag har tänkt att det är en funktion jag kommer sakna. Men det blir nästan ännu bättre med EV6:an om det räcker med att ställa sig bakom bilen.Edward123 skrev:På min förra bli, MB GLC, fungerade sensorn i stort sett aldrig. På nuvarande Polestar 2 fungerar det faktiskt 9 gånger av 10 - har jag inte bilnyckeln i fickan utan kör med mobilen som nyckel så kan det ibland inte fungera på första försöket när bilen är låst (hoppas detta ska lösas i senaste uppdateringen som jag inte fått än).martinot skrev:
Då kicksensor oftast fungerar "sådär" på vår Merca, så använder jag det nästan aldrig. Har även upplevt samma sak med Volvo och andra bilar. Fungerar sällan helt perfekt när man vill. Ingen större förlust att inte har det tycker jag.
Ibland har man händerna fulla med pappkassar eller paket när det regnar, och då är ju detta mycket smidigt.
En grym funktion som jag använder flertalet gånger i veckan.
Vad har du för årsmodell och generation? Är du helt säker på att bilen är utrustad med det?martinot skrev:Kanske har jag fel kick eller fel sving för att Mercan skall fatta? Lätt eller självklart är det inte ivf!
Måste säga, att för mig, så tycker jag att Kia/Hyundais angrepp känns som det vore enklare (bara stå still med nyckel/mobil bakom bilen). Men får testa någon gång när jag har möjlighet.
2019 E 220 d Kombi.Aida skrev:Vad har du för årsmodell och generation? Är du helt säker på att bilen är utrustad med det?martinot skrev:Kanske har jag fel kick eller fel sving för att Mercan skall fatta? Lätt eller självklart är det inte ivf!
Måste säga, att för mig, så tycker jag att Kia/Hyundais angrepp känns som det vore enklare (bara stå still med nyckel/mobil bakom bilen). Men får testa någon gång när jag har möjlighet.
Har du keyless go komfortpaket? Enkelt frågat: låser du upp bilen genom att dra i dörrhandtaget med nyckeln i fickan el måste du trycka på nyckeln?martinot skrev:2019 E 220 d Kombi.Aida skrev:Vad har du för årsmodell och generation? Är du helt säker på att bilen är utrustad med det?martinot skrev:Kanske har jag fel kick eller fel sving för att Mercan skall fatta? Lätt eller självklart är det inte ivf!
Måste säga, att för mig, så tycker jag att Kia/Hyundais angrepp känns som det vore enklare (bara stå still med nyckel/mobil bakom bilen). Men får testa någon gång när jag har möjlighet.
Skall checka. Har haft det på tidigare E-klass, men brukar stänga av det direkt när vi får bilen (säkerhetsrisk #1, och som att ge bort bilen till kriminella).Aida skrev:Har du keyless go komfortpaket? Enkelt frågat: låser du upp bilen genom att dra i dörrhandtaget med nyckeln i fickan el måste du trycka på nyckeln?martinot skrev:2019 E 220 d Kombi.Aida skrev:Vad har du för årsmodell och generation? Är du helt säker på att bilen är utrustad med det?martinot skrev:Kanske har jag fel kick eller fel sving för att Mercan skall fatta? Lätt eller självklart är det inte ivf!
Måste säga, att för mig, så tycker jag att Kia/Hyundais angrepp känns som det vore enklare (bara stå still med nyckel/mobil bakom bilen). Men får testa någon gång när jag har möjlighet.
På merca så ska man hålla foten under kofångarenmartinot skrev:Skall checka. Har haft det på tidigare bilar, men brukar stänga av det direkt när vi får bilen (säkerhetsrisk #1, och som att ge bort bilen till kriminella).Aida skrev:Har du keyless go komfortpaket? Enkelt frågat: låser du upp bilen genom att dra i dörrhandtaget med nyckeln i fickan el måste du trycka på nyckeln?martinot skrev:2019 E 220 d Kombi.Aida skrev:Vad har du för årsmodell och generation? Är du helt säker på att bilen är utrustad med det?martinot skrev:Kanske har jag fel kick eller fel sving för att Mercan skall fatta? Lätt eller självklart är det inte ivf!
Måste säga, att för mig, så tycker jag att Kia/Hyundais angrepp känns som det vore enklare (bara stå still med nyckel/mobil bakom bilen). Men får testa någon gång när jag har möjlighet.
Är du säker? Det fanns på vår förra E-klass iaf. (testade och fick det att fungera några gånger, men tröttnade på att använda det då det var så otillförlitligt), utan att vi beställt det specifikt (men är arbetsgivare som beställer bil och paket).Aida skrev:På merca så ska man hålla foten under kofångarenmartinot skrev:Skall checka. Har haft det på tidigare bilar, men brukar stänga av det direkt när vi får bilen (säkerhetsrisk #1, och som att ge bort bilen till kriminella).Aida skrev:Har du keyless go komfortpaket? Enkelt frågat: låser du upp bilen genom att dra i dörrhandtaget med nyckeln i fickan el måste du trycka på nyckeln?martinot skrev:
2019 E 220 d Kombi.
Det var inte standard och är rätt dyrt tillbehör…
Keyless go har aldrig varit standard på merca e klass nä.martinot skrev:Är du säker? Det fanns på vår förra E-klass iaf. (testade och fick det att fungera några gånger, men tröttnade på att använda det då det var så otillförlitligt), utan att vi beställt det specifikt (men är arbetsgivare som beställer bil och paket).Aida skrev:På merca så ska man hålla foten under kofångarenmartinot skrev:Skall checka. Har haft det på tidigare bilar, men brukar stänga av det direkt när vi får bilen (säkerhetsrisk #1, och som att ge bort bilen till kriminella).Aida skrev:Har du keyless go komfortpaket? Enkelt frågat: låser du upp bilen genom att dra i dörrhandtaget med nyckeln i fickan el måste du trycka på nyckeln?martinot skrev:
2019 E 220 d Kombi.
Det var inte standard och är rätt dyrt tillbehör…
Standard i paket alltså. Vi har ju aldrig någonsin övervägt en "bare bone" Mercedes (eller andra normala bilar vi haft innan som Volvo). Blir ju allt för trist med utrustning och en massa vad jag anser basfunktioner som man går miste om då. Går i princip inte i praktiken.Aida skrev:Keyless go har aldrig varit standard på merca e klass nä.martinot skrev:
Är du säker? Det fanns på vår förra E-klass iaf. (testade och fick det att fungera några gånger, men tröttnade på att använda det då det var så otillförlitligt), utan att vi beställt det specifikt (men är arbetsgivare som beställer bil och paket).
Spännande!iAkita skrev:Nu har Car Maniac, en av mina tyska favoritrecensenter, äntligen fått provköra EV6. Han imponeras över bilens prestanda och köregenskaper som han tycker är betydligt sportigare än till exempel Ioniq 5 och ID4 GTX. Samtidigt är bilen bekväm när så önskas. Han får en förbrukning på 191 Wh/km på autobahn med en snitthastighet på 120 km/h. Det verkar lovande, även om autobahntestet var ganska kort.
Japp, GT-line, svart... leveranstid verkar vara komplicerad pga AWD:n... enda RWD bilen min säljare har beställt är byggd och har ett leveransdatum.iAkita skrev:Är det några fler än Leo och jag här på forumet som beställt en EV6?
Vill inte förstöra glädjen, men jag har samma funktion på min Sorento och tycker den fungerar sådär... händer ofta att bilen måste börja om och då blir det ganska många sekunder faktiskt.iAkita skrev:...Sen blev jag positivt överaskad av att den har en ”hands-free” baklucka. Jag trodde den enbart var motoriserad, eftersom bilen saknar kick-sensor...
Hej, ny här och har också beställt en EV6, dock basmodellen/RWD.gnuff skrev:Japp, GT-line, svart... leveranstid verkar vara komplicerad pga AWD:n... enda RWD bilen min säljare har beställt är byggd och har ett leveransdatum.iAkita skrev:Är det några fler än Leo och jag här på forumet som beställt en EV6?
Grattis och välkommen till forumet! Jag har kört e-Niro tidigare, helt rätt beslut att satsa på en EV6 istället.Hyperspam skrev:Hej, ny här och har också beställt en EV6, dock basmodellen/RWD.gnuff skrev:Japp, GT-line, svart... leveranstid verkar vara komplicerad pga AWD:n... enda RWD bilen min säljare har beställt är byggd och har ett leveransdatum.iAkita skrev:Är det några fler än Leo och jag här på forumet som beställt en EV6?
Har två gamla (15 år+) fossilbilar nu och är trött på att ligga på marken och laga hela tiden. Har kollat och räknat på en nyare begagnad bil (som är värd att laga på verkstad) i flera månader, men begagnatpriserna är höga nu efter skattändringen, så vi började räkna på att leasa istället. Provkörde bla. KIA Ceed SW, plug-in och tyckte den var väldigt trevlig... tills jag gasade till och bensinmotorn startade med ett bedrövligt rasslande. Tycker även att e-Niron är alldeless för klumpig utvändigt för det utrymmet man får inuti, så vi chansade och beställde en EV6 för inte många hundralappar/månad mer. Känns dessutom bättre med en plattform byggd för eldrift i grunden och inte ett ihopplock.
Nu får vi se om den dyker upp i Oktober eller inte.
Ryktet går att Kia har haft problem med elektroniken bakom AWD och därför är dessa bilar försenade. Min säljare visste inte detaljer, men hade hört samma sak. Hittills har jag inte hört av en AWD med bekräftat leveransdatum.Hanm skrev:Har också beställd en, en blå GT-Line. Reserverade direkt vid lanseringen men har inte fått leveransinfo än.