Sida 8 av 25
Re: Model 3
Postat: 28 jan 2016 11:55
av Svenssons
När de sålde instegsmodellerna Model S 40 och Model S 60 så ingick inte Supercharging och då var det ändå en bil för uppåt $60 000 i grundutförande. När de säljer en bil för $35 000 så vill de nog ha möjlighet att sänka kostnaderna så mycket som möjligt samtidigt som att ha en attraktiv bil med attraktiva erbjudanden. Skippar de att lägga på $2 000 på instegsversionen av Model 3 men har möjlighet att få in dessa pengar lite senare så tror jag att det är en bra medelväg. Tesla har inte samma problem med kassalikviditet som när Model S lanserades och måste alltså inte få dessa pengar direkt. Tack vare Model S finns dessutom redan ett väl fungerande nätverk med Superchargers. Detta nätverk kommer dock inte kunna klara av flera hundra tusen nya bilar per år.
Re: Model 3
Postat: 28 jan 2016 14:09
av Laban
Fast marknaden har väl visat att S40/S60 inte var så lättsålda, därav att de har utgått. Samt att snabbladdning är något som alla vill ha. Se ex pollen här om Model 3:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =37&t=2884
Men det här är väl en petitess på det stora hela. Om det blir 35k + 2k för snabbladdning så gråter jag inte, men jag föredrar i så fall 37k i grundpris om man måste höja det pga snabbladdningen. Jag hoppas som sagt då på att man har satt 35k med tanke på snabbladdning, det var väl förresten också 30k initialt:
http://www.geek.com/news/tesla-will-lau ... 7-1598406/
Re: Model 3
Postat: 28 jan 2016 15:20
av Hammar
Om SuC skall vara inkluderat i priset på alla Model3, kommer att vara ett stort strategiskt val för Tesla.
Jag tror att det vore ett stort misstag att sälja bilar utan SuC.
* Enkel kommunikation. Våra kunder har alltid tillgång till vårt laddnätverk.
* Betalar du extra för något, så kommer kunderna att ställa högre krav, vilket ger mindre förståelse för köer för att ladda. "Jag har ju betalat, så det skall alltid finnas en ledig laddare när jag kommer."
* S60 ägare utan SuC får ju betala extra för att aktivera möjligheten att använda chademo-adaptern. Skulle då M3 säljas med tillvalet att aktivera snabbladdning, eller helt utan utrustning för snabbladdning, för att få ner priset?
* Kundnöjdhet. Tesla har ju hög kundnöjdhet. Delvis beroende på att det är lätt att köra långt med bilen med hjälp av SuC. En kund som väljer bort SuC och i stället använder andra snabbladdare av varierande kvalitet, kommer också att tillfrågas i märkes undersökningar. Dessa kommer säkert att vara mindre nöjda, på grund av de upplevelser de haft av övrig snabbladdningsinfrastruktur de gånger de kört långt.
* Priset. Om priset för tillgång till SuC är inbakat i bilens pris, och "värdet" av tillgången är högre än vad det hade kostat att köpa till det, så upplevs priset på själva bilen lägre. Värdet för kunden att kunna använda SuC nätverket är högre än priset som kunden är beredd att betala.
SuC nätverket kommer att klara trycket från försäljning av flera hundra tusen nya bilar varje år, bättre än vad övrig snabbladdningsinfrastruktur kommer att göra.
SuC nätverket behöver bara tillföras kapacitet i den takt som det behövs. Fler bilar ger mer pengar, vilket ger mer pengar till utbyggnad. Om bara tillräckligt mycket pengar avsätts per bil så fungerar konceptet.
Ju fler bilar du har i systemet, desto mindre pengar per bil behövs, då mindre del av nätet är underutnyttjat.
Övriga snabbladdarnät som tar betalt för varje laddning, kommer att ha långa köer, när det är många som vill åka samtidigt.
Stationer i närheten av SuC kommer att ha lika långa köer eller längre, när många vill ladda. Det finns alltid de som kan vara beredda att betala för att komma snabbare fram.
Att lägga till ytterligare en laddare på en station, kommer att vara olönsamt om den bara används ett par gånger om året.
Re: Model 3
Postat: 28 jan 2016 15:42
av pegs
Dom skulle ju kunna köra med följande alternativ:
1 Premiumbilar (S/X-klass) : SuC ingår allltid i köpet.
2 För övriga går SuC att köpa till.
3 Alternativt betalar man per laddning.
3 skulle ju förenklas av att SuC känner igen bilen som kopplas in.
Dvs, även med 3 så kör man bara fram och laddar. Ingen annan vet om det är 2 eller 3 man har utan det dras bara från kortet som man har registrerat i MyTesla.
Re: Model 3
Postat: 28 jan 2016 15:44
av bylund
För två år sedan hette det att supercharging skulle ingå:
http://insideevs.com/elon-musk-confirms ... 3-model-e/
Men jag tror att de kan tänkas bli hårdare mot hemmasuperladdare. Kanske man inte ens kommer att kunna ladda på stationer inom ett visst avstånd från sin hemadress?
Re: Model 3
Postat: 28 jan 2016 16:37
av Laban
bylund skrev:För två år sedan hette det att supercharging skulle ingå:
http://insideevs.com/elon-musk-confirms ... 3-model-e/
Men jag tror att de kan tänkas bli hårdare mot hemmasuperladdare. Kanske man inte ens kommer att kunna ladda på stationer inom ett visst avstånd från sin hemadress?
Verkar som att det blir som jag hoppas då, perfekt. Jag tror precis som Hammar att man har igen det på flera plan.
Problemet med hemmasuperladdare är intressant, vet inte riktigt hur det gick med mailutskicken man gjorde i USA, om det blev bättre sen. Har inte läst något om det på ett tag i alla fall.
Re: Model 3
Postat: 28 jan 2016 17:11
av Bjelke
En sak till som iaf gäller här I Sverige är ju att dom flesta bilar utom dom billigare säljs ju till företag och att slippa hanteringen av bränslekostnaden är ju väldigt najs, men framför allt så blir det ju riktigt bra när man har den som förmånsbil
Detta talar ju för att inkludera SuC i priset... Men att ha det som tillval blir ju såklart lika bra typ
Re: Model 3
Postat: 28 jan 2016 19:28
av apkungen
Så som bylund har jag också hört att det ska ingå i priset. Elon musk va ganska tydlig med det förut och han brukar få din vän vill. Jag tror att det är viktigt för hur pass lyckad hela modellen blir. Att inte inkludera det är som att skjuta sig i foten. För att om de inkluderar det kanske det kommer kosta tesla 10k per bil men om det blir så att man måste köpa till det så kan inte kostnaden delas upp på mina många bilar och de som köper till det är de som troligen kommer använda det mest.
Re: Model 3
Postat: 29 jan 2016 06:11
av vigge50
Det är ju långt ifrån säkert men enligt en källa så ska Tesla med stor sannolikhet presentera två bilar i Mars vilket tyder på Model III och Model Y. Jag har tänkt tanken tidigare men det har känns som att det har varit lite ont om tid för att de ska ta fram två modeller till i Mars. Detta gör inte spänningen inför eventet i Mars mindre precis
http://www.theverge.com/2016/1/28/10861 ... te-model-3
Re: Model 3
Postat: 29 jan 2016 06:31
av vigge50
Tesla har tydligen gått ut och sagt att det inte stämmer antagligen för att det inte ska bli en besvikelse i Mars.
http://finance.yahoo.com/news/tesla-cal ... 35796.html
Re: Model 3
Postat: 29 jan 2016 10:55
av TiborBlomhall
"A Tesla spokesperson"
Tesla har en enda spokesperson och han heter Elon Musk. Och han har inte sagt pip.
Ja, de kommer ha både Tesla Model 3 och Y i framtiden. Någon gång i framtiden - jag tror Model Y ligger ca 2 år efter Model 3.
Men även om de hade redan fixat båda modellerna kommer de knappast visa upp dem båda på samma jippo i Mars. Varför skulle de? Spara på eventbudgeten? Det ger mer publicitet att ha TVÅ events.
Re: Model 3
Postat: 29 jan 2016 11:24
av Laban
TiborBlomhall skrev:
Ja, de kommer ha både Tesla Model 3 och Y i framtiden. Någon gång i framtiden - jag tror Model Y ligger ca 2 år efter Model 3.
Jag hoppas att det blir lite snabbare än så, även om det kanske inte är så troligt. Men rimligtvis borde det bli lättare för Tesla att släppa nya modeller nu. Jag antar att Model Y kommer att dela bottenplatta + drivlina med Model 3, falkvingedörrarna fungerar. Så det borde inte vara tekniska "problem" som måste lösas. Samtidigt så saknar man väl inte utmaningar heller, lokal tillverkning i Kina måste till om man ska in på allvar där. Även Europa för att bli mindre känslig för dollarkursen. Samt 1-2 Gigafabriker till. Blir Model 3 den succe man hoppas att den blir så kommer de inte sakna saker att göra

Re: Model 3
Postat: 29 jan 2016 22:04
av bjelkeman
Ser ut som om en Model 3 kan börja på 375 000 kr ungefär. Om den blir £30 000 i UK, som Musk ska ha sagt nyligen enligt Techradar.
http://www.techradar.com/news/car-tech/ ... ce-1313970
Re: Model 3
Postat: 29 jan 2016 22:25
av Svenssons
Du måste tänka på att GB har annan moms än Sverige så det går inte enbart att ta växelkursen för pund. £30 000 pund tyder på att den faktiskt skulle bli dyrare än halva priset för Model S 70.
Model S 70:
USA: $70 000
GB: £51 900
SE: 813 000 kr
Model 3 om priset är halva av Model S 70:
USA: $35 000
GB: £25 950
SE: 406 500 kr
Priset för en Tesla Model S i Storbritannien är alltså lägre än i Sverige om man räknar om valutakurserna. Kan vara att priserna inte har justerats i Storbritannien på samma sätt som i Sverige och att höjning är på gång där så att en Model S 70 skulle kosta £60 000. Högerstyrda Model 3 kommer nog dröja kanske ett år efter att den lanseras i USA så Elon kanske har tagit höjd för detta också.
Hur som helst så kan man inte ta priset i en valuta och sedan räkna om det med dagens växelkurs för att få ett annat lands pris.
Re: Model 3
Postat: 30 jan 2016 00:26
av bjelkeman
Det är intressant att det är så billiga i UK. Jag slår vad att det blir ett pris på en model 3 som ligger under 400k i Sverige.

Re: Model 3
Postat: 30 jan 2016 01:34
av apkungen
Och nu laddar musk in nya aktier. När stort på g?

Re: Model 3
Postat: 30 jan 2016 10:56
av Laban
Nu löser han vad jag förstår visserligen in optioner för just över 6$/aktie. Så det nuvarande samt "efter Model 3 är släppt" priset på aktierna har kanske inte så mycket med köpet att göra. Men det ser bra ut utåt sett, speciellt när vi är så pass nära Model 3 release som vi ändå är.
Tillägg: noterade att han visst fick betala vinstskatt direkt så det kanske fanns en vits med att lösa in optionerna innan Model 3

Re: Model 3
Postat: 31 jan 2016 19:31
av ModelS85D
Re: Model 3
Postat: 01 feb 2016 17:26
av vigge50
Tesla tänker tydligen bara visa upp bilder och de enklaste i Mars och sen släppa mer detaljer efterhand som de närmar sig produktion. Har de inte kommit så långt eller är de att de vill få konkurrenterna så långt efter sig som möjligt?
http://insideevs.com/elon-musk-march-mo ... eveal-all/
Re: Model 3
Postat: 01 feb 2016 19:53
av Laban
Om jag skulle dra en gissning så vill man nog undvika att det blir som med Model X där det skedde rätt stora förändringar efter att prototypen visades. Man vill därför kanske inte visa en prototyp i dagsläget, speciellt inte inredningen. Sen är det förstås bra publicitet att släppa lite information eftersom.
Re: Model 3
Postat: 01 feb 2016 20:06
av TiborBlomhall
BILDER?!
Ska jag flyga till USA och gå på ett freakin' event med freakin' Elon himself Musk on the stage och titta på
BILDER?!
Och lägga deposition efter BILDER?!
OK att man får inte teståka (både Model S och X kunde man) men visa för h-e upp nånting av plåt på scenen!!!
Så vi har nåt slags förtroende kvar att iaf några få ex av Model 3 faktiskt skulle kunna släppas sista dagarna av 2017.
Nu får jag gå och andas i påse lite.
Re: Model 3
Postat: 01 feb 2016 20:21
av LarsL
Kanske önsketänkande men jag tolkar det inte som de bara kommer visa bilder på eventetutan att det kommer finnas en mockup att ta bilder på. Det blir väl lite som de första bilderna på Bolt som inte visade hela bilen som den nu har blivit. Om det blir ett sådan upplägg så låter det klokt.
Re: Model 3
Postat: 01 feb 2016 20:33
av Jerker
Man blir ju lite betänksam. Nu känns ju en Model 3 rätt avlägsen...
Re: Model 3
Postat: 01 feb 2016 22:54
av Laban
Eventet kanske inte blir i Mars ? Att få folk att flyga dit utan åtminstone en mockup är rätt magstarkt, har svårt att tänka mig att de skulle göra det.
Re: Model 3
Postat: 01 feb 2016 22:56
av Hok
Var inte frågan som han svarade på. När finns det bilder på Model 3? Så jag tror att han bara menar att det inte kommer några bilder före eventet. Jag hoppas och tror verkligen att de visar upp en riktig Model 3 i slutet av mars.