De har ju faktist sagt flera gånger att Du kör bilen, den är inte fult autonom, så du måste va i kontroll och ta de viktiga besluten (tex när det är säkert att byta fil)
De e ju därför du måste fysiskt blinka me blinkersen, säga till bilen att allt är klart. Annars hadde man ju bara kunna sätta en hastighet så kör bilen om själv när de behövs. (De kommer säkert i framtiden)
Jag trodde det var grejen? From entry to exit på motorväg var det väl sagt?
Börjar förstå dstr's ganska bittra inlägg mer och mer
Blir intressant att höra era rapporter när det väl kommer hit
Jag trodde det var grejen? From entry to exit på motorväg var det väl sagt?
Börjar förstå dstr's ganska bittra inlägg mer och mer
Äsch, om du läser om autopiloten på amerikanska TMC-forumet så blir den ju hyllad. En kille skrev att den funkade helt perfekt på motorväg, även genom vägarbeten utan asfalt!
Ni talar om en specifik situation där man vill köra förbi en annan bil då viss mänsklig interaktion behövs.. det är inte ett krav att köra förbi bilar för att kunna köra på motorväg. Detta ser iallafall ut att leva upp till mina förväntningar på autopiloten.
Dstr har blivit sur på Tesla på grund av att de trampade i klaveret när de sålde P85D som en bil med 700hk, när det egentligen är nästan exakt samma bil som 85D, fast de målat bromsarna röda. Och han är inte den ende - av de polls jag har sett så känner sig i stort sett samtliga P85D-ägare vilseförda av Tesla och hade köpt 85D istället om de fått riktig information.
Njae, det innebär ju att man kommer behöva ta över manuellt så fort man hamnar bakom en lastbil till exempel. Autopiloten bör ju kunna utföra samma körning som du skulle gjort. Särskilt om man hävdar att den klarar normal motorvägskörningen vilket varit det intryck man fått. Oavsett häftigt att de fått ut den nu, ska screena TMC.
Läste detta stycket i en artikel som är lite oroande för oss:
"In North America, Model S cars will receive the update as soon as tomorrow. Tesla is still awaiting regulatory approval in Europe and Asia, which Musk expects to come within a week." http://qz.com/524400/tesla-just-transfo ... rless-car/
Skumt - Europa och Asien består ju av en mängd individuella länder, man kan inte gå till någon myndighet för att få godkännande i hela EU eller Asien. Dessutom är en vecka fånigt kort om tid - antar att det istället handlar om att Teslas jurister utreder lagligheten att använda autopiloten i varje land där de är verksamma.
Varför väntar de då till nu med detta? Fattar ingenting!
Uppenbarligen inte sanning eftersom vi nu har en Tesla som kör med Autopilot.
Njae, jag läste på lite där och det är stor skillnad på tex Mercedes och Teslas lane assist.
Mercedes förväntar att det är du som kör bilen, men om du gör fel och kör över sidlinjen så styrs bilen tillbaka. Det är ett stödsystem för föraren som kör. Inte något som kör bilen själv.
Njae, jag läste på lite där och det är stor skillnad på tex Mercedes och Teslas lane assist.
Mercedes förväntar att det är du som kör bilen, men om du gör fel och kör över sidlinjen så styrs bilen tillbaka. Det är ett stödsystem för föraren som kör. Inte något som kör bilen själv.
Så vad är det som skiljer dom åt i praktiken? Teslan kan byta fil med blinkersspaken. Mer?
Det är dock möjligt att få Mercedesen att själv stanna mellan linjerna en kort period om man tejpar fast en ölburk på ratten - det finns flera videor på Youtube som visar folk som prövat detta "hack". Då tror bilen att du har händerna på ratten och studsar tillbaka i filen när den är på väg ut.
Känns som att man inte kan jämföra en ölburkstejpad studsbolls-Mercedes som studsar mellan linjerna med Teslas autopilot, som har intelligens för att under lång tid transportera dig på motorvägen utan att du behöver ingripa.
Njae, jag läste på lite där och det är stor skillnad på tex Mercedes och Teslas lane assist.
Mercedes förväntar att det är du som kör bilen, men om du gör fel och kör över sidlinjen så styrs bilen tillbaka. Det är ett stödsystem för föraren som kör. Inte något som kör bilen själv.
Så vad är det som skiljer dom åt i praktiken? Teslan kan byta fil med blinkersspaken. Mer?
Du slipper använda gaffatejp för att sätta en ölburk på ratten...
EDIT:
Ahh, såg nu att Herr X redan nämnt det. Tog med en länk till en av filmerna i alla fall.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag uppmärksammade att nästan alla som rapporterat in att de fått 7.0 har fått det via Wifi. Det kan så klart vara att många fått det under natten och därmed varit hemma men det verkar vara över 95% som fått det den vägen... http://ev-fw.com/track-reports.php?ver=7.0
Klicka på Updates by Autopilot/OTA (auto-ota)
Jag uppmärksammade att nästan alla som rapporterat in att de fått 7.0 har fått det via Wifi. Det kan så klart vara att många fått det under natten och därmed varit hemma men det verkar vara över 95% som fått det den vägen... http://ev-fw.com/track-reports.php?ver=7.0
Klicka på Updates by Autopilot/OTA (auto-ota)
Om de som rapporterar till Firmware Trackern är ett något sånär slumpmässigt representativt urval av Teslaägarna, så ser det också ut som att P85D är prioriterad.
Nej ja tycker att de har varigt väldigt tydliga med att du måste se till att allt är fritt (kolla döda vinkeln och så) innan du säger åt den att byta fil. Den tar inga beslut själv, bara håller sig i filerna och följer trafiken.
Den här uppfattningen har jag inte alls fått. Jag har hela tiden uppfattat det så att du bara meddelar bilen att du vill byta fil - så löser den allt som behövs för att faktiskt byta fil.
Tesla har inte, som jag vet, uttalat sig i detalj mer om filbytaren mer än att den ska byta fil åt dig automatiskt när du blinkar.
Däremot har jag läst många andra (tyckare) som skrivit att filbytaren inte kommer fungera optimalt på grund av att bilen saknar radar bakåt. Det verkar som att tyckarna fick rätt denna gången..
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Någon som vet om det finns någon begränsning avseende i vilka hastigheter autopiloten fungerar? Man vill gärna att den klarar minst marschfart på motorväg (140km/h, 150 i Halland) för att göra riktigt nytta.
Någon som vet om det finns någon begränsning avseende i vilka hastigheter autopiloten fungerar? Man vill gärna att den klarar minst marschfart på motorväg (140km/h, 150 i Halland) för att göra riktigt nytta.
I en video jag såg igår sa de att den slår ifrån vid samma hastighet som blind spot detectors gör idag, dvs. 140km/h.
Så du får nog räkna med att ligga och krypköra i Halland
Hmm.. känner att jag blir lite förvirrad här..? Det låter ju som att Tesla menar att det räcker att slå på blinkersen när man vill byta fil och bilen gör resten..? Eller misstolkar jag? Vågar de lova det när bilens sensorer bak har så kort räckvidd, eller använder de kameran?
Bilen byter inte fil om det redan finns en annan bil bredvid dig som du då skulle köra in i.
Men den har ingen aning om ifall någon kommer i hög fart bakom dig i filen du ska byta till.
I dagens artikel finns en video där föraren bara blinkar och bilen gör resten. Riktigt coolt faktiskt
Det där är väl en av de första videorna som släpptes igår... men är det säkert att bara trycka på blinkersspaken med tanke på de sensorer som bilen har? Vad händer om det kommer någon i hög fart i omkörningsfilen? Vad händer om någon bakom plötsligt bestämmer sig för att köra om.
Det är nog ganska uppenbart att en bil som kommer i hög fart i filen man är på väg till kommer att detekteras för sent av nuvarande sensorer.
En annan sak som förvånar mig när jag läst recensioner och sett videoklipp på AP är att man inte tycks använda data från GPS:en. Noggrannheten är givetvis för låg för att positionera bilen i körfältet men borde kunna förbättra framförhållningen när det gäller avfarter, kommande kurvor o dyl. AP är ju avsedd för motorväg men rapporterna tyder ju på att den ibland är på väg att avvika när det kommer en avfart. GPS:en i Teslan har IMHO en ovanligt exakt positionering. Vi har ju rätt mycket landsväg i Sverige och där skulle en kombo av GPS och AP kunna göra underverk, speciellt när Galileo (EUs satelitnavigationssystem) kommer igång.