Det jag framförallt vänder mig emot är att folk som har exakt noll koll på vad konkurrenterna gör, och teknikutveckling i allmänhet verkar det som, och säger att Tesla är "dom enda", "dom bästa", eller "först" med precis allting. Wow, simulering, mind blown. Wow, superdator, mind blown. Wow, neurala nätverk, mind blown. Wow, robot, mind blown. Det är som man bott i en källare i 30 år och får se en iPhone med internet. För varje grej.
När hälften av de grejer man dessutom pratar om inte finns i verkligheten blir det extra tröttsamt...
Det är klart det är jätteimponerande att Tesla har fått ihop det här själva, men tanke på hur relativt litet företaget är. Räcker det till att lösa problemet icke-geofencad Robotaxi med kameror. Kanske om 5-10 år? Jag tittar mer på faktiska resultat än på slidedecks. FSD beta v9 will blow your mind... Or not. Var är dom här "exponentiella förbättringarna"? Nä, istället så kommer omskrivningar och nya grepp vartannat år, minst. v10 är det dags för plannern. Vad blir v11? v12?
Tesla är som en tävlande i ett rullstolsrace i mörker, där man säger att man inte behöver varken rullstolen eller lampa är att köra loppet och vinna, på rekordtid. De andra använder hjälpmedel för att kunna komma i mål med känd teknik. Det är svårt nog.