Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Moderator: Redaktion
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Jag ska prova igen ikväll. Det blir en liten provtur idag, då borde batteriprocenten sjunka lite mer än igår.
Jag kom på en sak, det kanske är laddboxens fel. När e-Golfen var ny höll den på på samma sätt. Skickade push-notiser hej vilt om att laddningen hade stoppats. Men ändå så var den alltid laddad på morgonen. Jag "löste" problemet genom att stänga av push-notiser och sen glömde jag bort det.
Jag har inte upplevt detta med Audin, men för det första laddade jag den nästan uteslutande med den andra laddboxen (Tesla WC) och dessutom tror jag inte att e-tron appen ens var kapabel till att skicka push-notiser.
Jag ska testa att ladda med WC:n. Få se vad som händer då.
Jag kom på en sak, det kanske är laddboxens fel. När e-Golfen var ny höll den på på samma sätt. Skickade push-notiser hej vilt om att laddningen hade stoppats. Men ändå så var den alltid laddad på morgonen. Jag "löste" problemet genom att stänga av push-notiser och sen glömde jag bort det.
Jag har inte upplevt detta med Audin, men för det första laddade jag den nästan uteslutande med den andra laddboxen (Tesla WC) och dessutom tror jag inte att e-tron appen ens var kapabel till att skicka push-notiser.
Jag ska testa att ladda med WC:n. Få se vad som händer då.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Tänk på att ioniq5 inte startar laddning automatiskt med Tesla WC, du behöver antingen starta i appen eller slå på och sen av "tändningen" i bilen.mati skrev:Jag ska prova igen ikväll. Det blir en liten provtur idag, då borde batteriprocenten sjunka lite mer än igår.
Jag kom på en sak, det kanske är laddboxens fel. När e-Golfen var ny höll den på på samma sätt. Skickade push-notiser hej vilt om att laddningen hade stoppats. Men ändå så var den alltid laddad på morgonen. Jag "löste" problemet genom att stänga av push-notiser och sen glömde jag bort det.
Jag har inte upplevt detta med Audin, men för det första laddade jag den nästan uteslutande med den andra laddboxen (Tesla WC) och dessutom tror jag inte att e-tron appen ens var kapabel till att skicka push-notiser.
Jag ska testa att ladda med WC:n. Få se vad som händer då.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Ja hopp.
Då sitter jag och familjen fast på en parkering 12 mil hemifrån med vår nya Ioniq 5. Kan inte välja ett körläge utan bara P eller N. Men bilen går aldrig i D eller R.
Tips mottages tacksamt!
Då sitter jag och familjen fast på en parkering 12 mil hemifrån med vår nya Ioniq 5. Kan inte välja ett körläge utan bara P eller N. Men bilen går aldrig i D eller R.
Tips mottages tacksamt!
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Stäng av bilen, gå ut, lås, vänta 10min. In och testa igen!Skabb1 skrev:Ja hopp.
Då sitter jag och familjen fast på en parkering 12 mil hemifrån med vår nya Ioniq 5. Kan inte välja ett körläge utan bara P eller N. Men bilen går aldrig i D eller R.
Tips mottages tacksamt!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Skabb1 skrev:Ja hopp.
Då sitter jag och familjen fast på en parkering 12 mil hemifrån med vår nya Ioniq 5. Kan inte välja ett körläge utan bara P eller N. Men bilen går aldrig i D eller R.
Tips mottages tacksamt!

Efter ett tag avstängd blir det bra igen i alla fall, lite tröst på såret….
Stänga och öppna ett antal gånger laddluckan med nyckeln eller appen (där ligger förmodligen en del av problemet) kan hjälpa.
Tror inte det hjälper med det som står nedan:

____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Och sedan efter helgen åka till Åf för att ’klaga’ så att Hyundai snabbt kommer ta itu med detta problemet. Tänk om det skulle behövas en akutresa till sjukhus eller sådant, usch nej riktig irriterande!! 



____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Tack snälla för era svar!
Jag följde schemat men min fläkt gick inte igång. Oavsett så låste jag och gick en bit bort och väntade. Sen helt plötsligt gick det igen.
Försöken i bilen var resultatlösa. Så just att gå bort och låsa verkade vettigt. In alles tog detta nog 30 min i 4 grader i Skånsk blåst. Tur att lilla ingen inte var med. Oavsett absolut inte acceptabelt på en helt ny bil. Ska prata med min ÅF imorgon.
Jag följde schemat men min fläkt gick inte igång. Oavsett så låste jag och gick en bit bort och väntade. Sen helt plötsligt gick det igen.
Försöken i bilen var resultatlösa. Så just att gå bort och låsa verkade vettigt. In alles tog detta nog 30 min i 4 grader i Skånsk blåst. Tur att lilla ingen inte var med. Oavsett absolut inte acceptabelt på en helt ny bil. Ska prata med min ÅF imorgon.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Vadå? Menar du att den inte laddar fast man har ställt in en tid?HelectriC skrev:Tänk på att ioniq5 inte startar laddning automatiskt med Tesla WC, du behöver antingen starta i appen eller slå på och sen av "tändningen" i bilen.mati skrev:Jag ska prova igen ikväll. Det blir en liten provtur idag, då borde batteriprocenten sjunka lite mer än igår.
Jag kom på en sak, det kanske är laddboxens fel. När e-Golfen var ny höll den på på samma sätt. Skickade push-notiser hej vilt om att laddningen hade stoppats. Men ändå så var den alltid laddad på morgonen. Jag "löste" problemet genom att stänga av push-notiser och sen glömde jag bort det.
Jag har inte upplevt detta med Audin, men för det första laddade jag den nästan uteslutande med den andra laddboxen (Tesla WC) och dessutom tror jag inte att e-tron appen ens var kapabel till att skicka push-notiser.
Jag ska testa att ladda med WC:n. Få se vad som händer då.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Det verkar ju vara mer fel än på tidiga Teslor här... fast utan fördelarna. Hur tänkte man?
Skämt åsido, det verkar som om alla andra tillverkare får gå igenom samma saker när de lanserar "datorer på hjul" och tanken uppstår onekligen att det inte är särskilt teslarelaterat utan ett utvecklingssteg som skall igenom.
Hur som helst så har Hyundai ett skapligt bra track record på bra bilar (har de fixat batteriproblemen på Kona?) så det kommer nog att lösa sig bra med tiden även med ioniq5.

Skämt åsido, det verkar som om alla andra tillverkare får gå igenom samma saker när de lanserar "datorer på hjul" och tanken uppstår onekligen att det inte är särskilt teslarelaterat utan ett utvecklingssteg som skall igenom.
Hur som helst så har Hyundai ett skapligt bra track record på bra bilar (har de fixat batteriproblemen på Kona?) så det kommer nog att lösa sig bra med tiden även med ioniq5.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Jo då, tidsinställning funkar också. Men vill du att laddningen ska starta direkt så måste det göras via app eller "tändningen"mati skrev:Vadå? Menar du att den inte laddar fast man har ställt in en tid?HelectriC skrev:Tänk på att ioniq5 inte startar laddning automatiskt med Tesla WC, du behöver antingen starta i appen eller slå på och sen av "tändningen" i bilen.mati skrev:Jag ska prova igen ikväll. Det blir en liten provtur idag, då borde batteriprocenten sjunka lite mer än igår.
Jag kom på en sak, det kanske är laddboxens fel. När e-Golfen var ny höll den på på samma sätt. Skickade push-notiser hej vilt om att laddningen hade stoppats. Men ändå så var den alltid laddad på morgonen. Jag "löste" problemet genom att stänga av push-notiser och sen glömde jag bort det.
Jag har inte upplevt detta med Audin, men för det första laddade jag den nästan uteslutande med den andra laddboxen (Tesla WC) och dessutom tror jag inte att e-tron appen ens var kapabel till att skicka push-notiser.
Jag ska testa att ladda med WC:n. Få se vad som händer då.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Nu begriper jag inte vad jag gör för fel. Jag har inte ändrat nånting, men idag började bilen ladda så fort jag kopplade in den. Igår väntade den på timern och började inte ladda förrän "billig-tiden" kl 23:00. Samma inställningar idag som igår. Varför väntade den inte idag? Bugg?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Nej, den är redan klar.expat skrev:Kanske för att den skall hinna bli klar i tid?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19935
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Dom vill väl att du ska ha något att göramati skrev:Nej, den är redan klar.expat skrev:Kanske för att den skall hinna bli klar i tid?

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Konstigt. Idag började den inte ladda med en gång. Nu väntar den på timern så som sig bör. Det enda jag ändrade var att den nu inte längre får ladda utanför billig-tiden. Den tidigare inställningen var att den ska försöka hålla sig inom billig-tiden om det går. Ingen aning om det har betydelse. Känns som en bugg.Bjelke skrev:Dom vill väl att du ska ha något att göramati skrev:Nej, den är redan klar.expat skrev:Kanske för att den skall hinna bli klar i tid?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Rekommenderar att läsa om möjligt 12V batteri drain när man öppnar laddporten med appen:
https://www.ioniqforum.com/threads/dont ... ery.39087/
https://www.ioniqforum.com/threads/dont ... ery.39087/
____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Läste hela tråden. Liiiiite skraj blir man ju ändå. Får försöka hålla tassarna borta från appen. Den verkar kunna ställa till det rätt så rejält. Jag har inte använt min Ioniq på närmare en vecka nu. Vågar man kolla om den ens lever?Tessi19 skrev:Rekommenderar att läsa om möjligt 12V batteri drain när man öppnar laddporten med appen:
https://www.ioniqforum.com/threads/dont ... ery.39087/

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Skraj blir man väl lite men samtidigt skönt hur man kan undvika. Har haft i början en del larm om batteriet. Och med anledning av Zombie mode (som också verkade vara app relaterat) har jag valt att använda appen enbart för att kolla laddningsstatus, starta värmen före avfärd och starta laddning i sällsynta fall.mati skrev:Läste hela tråden. Liiiiite skraj blir man ju ändå. Får försöka hålla tassarna borta från appen. Den verkar kunna ställa till det rätt så rejält. Jag har inte använt min Ioniq på närmare en vecka nu. Vågar man kolla om den ens lever?Tessi19 skrev:Rekommenderar att läsa om möjligt 12V batteri drain när man öppnar laddporten med appen:
https://www.ioniqforum.com/threads/dont ... ery.39087/
Resten använder jag nyckeln eller när jag är i bilen röstkommando för att öppna laddningsporten.
Du kan se i appen om batteriet är

____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Är det inte lite som att gå över ån för att hämta vatten. Man skall ju ändå gå fram till laddluckan
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Visst, men som någon skrev i tråden. Det är hans fru som kör bilen och hon brukar bara ställa den utan att koppla in laddsladden. Det gör han själv, senare på kvällen när han kommer hem. Men då har han inte bilnyckeln på sig och använder appen istället. Det är ju smidigt att göra så. Och inte alls osannolikt att fler gör på samma sätt. Appen tillhandahåller funktionen, så varför inte?expat skrev:Är det inte lite som att gå över ån för att hämta vatten. Man skall ju ändå gå fram till laddluckan
Att detta kan resultera i att bilen kan bli oanvändbar är ju ingenting man räknar med direkt.
Nästa fråga blir ju, finns ett mer sånt? Mjukvaran verkar ju vara lite dåligt testad överlag.
Vi får se om Hyundai så småningom löser detta eller om de skyller på att det är kundernas fel. Det har ju hänt förr.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Var då nånstans? Ser inget sådant i appen.Tessi19 skrev:Du kan se i appen om batteriet är
Men oavsett så svarar den ju snällt och kvickt när jag öppnar appen. Trots att den inte har varit igång på ett bra tag nu. Den lever alltså.

Laddnivån på högvoltsbatteriet har till och med ökat sen förra veckan utan att laddningen har varit igång. Utetemperaturen är ungefär samma. Det kan det inte vara.
Free energy? En dold kraftkälla? Magi? Eller bara en bugg i BMS:en?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
mati skrev:Var då nånstans? Ser inget sådant i appen.Tessi19 skrev:Du kan se i appen om batteriet är
Men oavsett så svarar den ju snällt och kvickt när jag öppnar appen. Trots att den inte har varit igång på ett bra tag nu. Den lever alltså.![]()
Laddnivån på högvoltsbatteriet har till och med ökat sen förra veckan utan att laddningen har varit igång. Utetemperaturen är ungefär samma. Det kan det inte vara.
Free energy? En dold kraftkälla? Magi? Eller bara en bugg i BMS:en?

I meny; status under övrigt. Ibland finns inte ikonen av oklar anledning. Har som sagt tidigare haft där ett rött meddelande om låg batterinivå.
Har du fått högre percentage i högvoltsbatteriet eller räckvidd? Hur många percent i så fall?
____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Jag har bara en tom ruta där. Ingen batteri-ikon.Tessi19 skrev:I meny; status under övrigt. Ibland finns inte ikonen av oklar anledning. Har som sagt tidigare haft där ett rött meddelande om låg batterinivå.mati skrev:Var då nånstans? Ser inget sådant i appen.Tessi19 skrev:Du kan se i appen om batteriet är
Men oavsett så svarar den ju snällt och kvickt när jag öppnar appen. Trots att den inte har varit igång på ett bra tag nu. Den lever alltså.![]()
Laddnivån på högvoltsbatteriet har till och med ökat sen förra veckan utan att laddningen har varit igång. Utetemperaturen är ungefär samma. Det kan det inte vara.
Free energy? En dold kraftkälla? Magi? Eller bara en bugg i BMS:en?
Har du fått högre percentage i högvoltsbatteriet eller räckvidd? Hur många percent i så fall?
Jag har fått 1% mer i högvoltsbatteriet än vad jag hade förra veckan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Hmm ja mjukvaran är ju inte den bästa delen för Ioniq5. Jag har ibland att ikonen inte finns men oftast gör den det.mati skrev:Jag har bara en tom ruta där. Ingen batteri-ikon.Tessi19 skrev:I meny; status under övrigt. Ibland finns inte ikonen av oklar anledning. Har som sagt tidigare haft där ett rött meddelande om låg batterinivå.mati skrev:Var då nånstans? Ser inget sådant i appen.Tessi19 skrev:Du kan se i appen om batteriet är
Men oavsett så svarar den ju snällt och kvickt när jag öppnar appen. Trots att den inte har varit igång på ett bra tag nu. Den lever alltså.![]()
Laddnivån på högvoltsbatteriet har till och med ökat sen förra veckan utan att laddningen har varit igång. Utetemperaturen är ungefär samma. Det kan det inte vara.
Free energy? En dold kraftkälla? Magi? Eller bara en bugg i BMS:en?
Har du fått högre percentage i högvoltsbatteriet eller räckvidd? Hur många percent i så fall?
Jag har fått 1% mer i högvoltsbatteriet än vad jag hade förra veckan.
Vänta en vecka till kanske det finns något hemligt laddnings strålning på landet hos dig

Men förmodligen hoppar den direkt 1% ner igen när du sätter på bilen.
____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Eller så är det ingen Hyundai utan en Toyota under skalet. För de är ju självladdande som vi alla vet.Tessi19 skrev:Vänta en vecka till kanske det finns något hemligt laddnings strålning på landet hos dig
Men förmodligen hoppar den direkt 1% ner igen när du sätter på bilen.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14