Sida 8 av 41
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 19 dec 2021 08:53
av mati
Jag ska prova igen ikväll. Det blir en liten provtur idag, då borde batteriprocenten sjunka lite mer än igår.
Jag kom på en sak, det kanske är laddboxens fel. När e-Golfen var ny höll den på på samma sätt. Skickade push-notiser hej vilt om att laddningen hade stoppats. Men ändå så var den alltid laddad på morgonen. Jag "löste" problemet genom att stänga av push-notiser och sen glömde jag bort det.
Jag har inte upplevt detta med Audin, men för det första laddade jag den nästan uteslutande med den andra laddboxen (Tesla WC) och dessutom tror jag inte att e-tron appen ens var kapabel till att skicka push-notiser.
Jag ska testa att ladda med WC:n. Få se vad som händer då.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 19 dec 2021 09:17
av HelectriC
mati skrev:Jag ska prova igen ikväll. Det blir en liten provtur idag, då borde batteriprocenten sjunka lite mer än igår.
Jag kom på en sak, det kanske är laddboxens fel. När e-Golfen var ny höll den på på samma sätt. Skickade push-notiser hej vilt om att laddningen hade stoppats. Men ändå så var den alltid laddad på morgonen. Jag "löste" problemet genom att stänga av push-notiser och sen glömde jag bort det.
Jag har inte upplevt detta med Audin, men för det första laddade jag den nästan uteslutande med den andra laddboxen (Tesla WC) och dessutom tror jag inte att e-tron appen ens var kapabel till att skicka push-notiser.
Jag ska testa att ladda med WC:n. Få se vad som händer då.
Tänk på att ioniq5 inte startar laddning automatiskt med Tesla WC, du behöver antingen starta i appen eller slå på och sen av "tändningen" i bilen.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 19 dec 2021 12:47
av Skabb1
Ja hopp.
Då sitter jag och familjen fast på en parkering 12 mil hemifrån med vår nya Ioniq 5. Kan inte välja ett körläge utan bara P eller N. Men bilen går aldrig i D eller R.
Tips mottages tacksamt!
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 19 dec 2021 13:01
av HelectriC
Skabb1 skrev:Ja hopp.
Då sitter jag och familjen fast på en parkering 12 mil hemifrån med vår nya Ioniq 5. Kan inte välja ett körläge utan bara P eller N. Men bilen går aldrig i D eller R.
Tips mottages tacksamt!
Stäng av bilen, gå ut, lås, vänta 10min. In och testa igen!
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 19 dec 2021 13:04
av Tessi19
Skabb1 skrev:Ja hopp.
Då sitter jag och familjen fast på en parkering 12 mil hemifrån med vår nya Ioniq 5. Kan inte välja ett körläge utan bara P eller N. Men bilen går aldrig i D eller R.
Tips mottages tacksamt!

(
Efter ett tag avstängd blir det bra igen i alla fall, lite tröst på såret….
Stänga och öppna ett antal gånger laddluckan med nyckeln eller appen (där ligger förmodligen en del av problemet) kan hjälpa.
Tror inte det hjälper med det som står nedan:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 19 dec 2021 13:07
av Tessi19
Och sedan efter helgen åka till Åf för att ’klaga’ så att Hyundai snabbt kommer ta itu med detta problemet. Tänk om det skulle behövas en akutresa till sjukhus eller sådant, usch nej riktig irriterande!!


Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 19 dec 2021 13:23
av Skabb1
Tack snälla för era svar!
Jag följde schemat men min fläkt gick inte igång. Oavsett så låste jag och gick en bit bort och väntade. Sen helt plötsligt gick det igen.
Försöken i bilen var resultatlösa. Så just att gå bort och låsa verkade vettigt. In alles tog detta nog 30 min i 4 grader i Skånsk blåst. Tur att lilla ingen inte var med. Oavsett absolut inte acceptabelt på en helt ny bil. Ska prata med min ÅF imorgon.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 19 dec 2021 15:06
av mati
HelectriC skrev:mati skrev:Jag ska prova igen ikväll. Det blir en liten provtur idag, då borde batteriprocenten sjunka lite mer än igår.
Jag kom på en sak, det kanske är laddboxens fel. När e-Golfen var ny höll den på på samma sätt. Skickade push-notiser hej vilt om att laddningen hade stoppats. Men ändå så var den alltid laddad på morgonen. Jag "löste" problemet genom att stänga av push-notiser och sen glömde jag bort det.
Jag har inte upplevt detta med Audin, men för det första laddade jag den nästan uteslutande med den andra laddboxen (Tesla WC) och dessutom tror jag inte att e-tron appen ens var kapabel till att skicka push-notiser.
Jag ska testa att ladda med WC:n. Få se vad som händer då.
Tänk på att ioniq5 inte startar laddning automatiskt med Tesla WC, du behöver antingen starta i appen eller slå på och sen av "tändningen" i bilen.
Vadå? Menar du att den inte laddar fast man har ställt in en tid?
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 19 dec 2021 15:09
av BrooklynS
Det verkar ju vara mer fel än på tidiga Teslor här... fast utan fördelarna. Hur tänkte man?
Skämt åsido, det verkar som om alla andra tillverkare får gå igenom samma saker när de lanserar "datorer på hjul" och tanken uppstår onekligen att det inte är särskilt teslarelaterat utan ett utvecklingssteg som skall igenom.
Hur som helst så har Hyundai ett skapligt bra track record på bra bilar (har de fixat batteriproblemen på Kona?) så det kommer nog att lösa sig bra med tiden även med ioniq5.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 19 dec 2021 16:18
av HelectriC
mati skrev:HelectriC skrev:mati skrev:Jag ska prova igen ikväll. Det blir en liten provtur idag, då borde batteriprocenten sjunka lite mer än igår.
Jag kom på en sak, det kanske är laddboxens fel. När e-Golfen var ny höll den på på samma sätt. Skickade push-notiser hej vilt om att laddningen hade stoppats. Men ändå så var den alltid laddad på morgonen. Jag "löste" problemet genom att stänga av push-notiser och sen glömde jag bort det.
Jag har inte upplevt detta med Audin, men för det första laddade jag den nästan uteslutande med den andra laddboxen (Tesla WC) och dessutom tror jag inte att e-tron appen ens var kapabel till att skicka push-notiser.
Jag ska testa att ladda med WC:n. Få se vad som händer då.
Tänk på att ioniq5 inte startar laddning automatiskt med Tesla WC, du behöver antingen starta i appen eller slå på och sen av "tändningen" i bilen.
Vadå? Menar du att den inte laddar fast man har ställt in en tid?
Jo då, tidsinställning funkar också. Men vill du att laddningen ska starta direkt så måste det göras via app eller "tändningen"
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 19 dec 2021 17:45
av mati
Nu begriper jag inte vad jag gör för fel. Jag har inte ändrat nånting, men idag började bilen ladda så fort jag kopplade in den. Igår väntade den på timern och började inte ladda förrän "billig-tiden" kl 23:00. Samma inställningar idag som igår. Varför väntade den inte idag? Bugg?
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 19 dec 2021 18:15
av expat
Kanske för att den skall hinna bli klar i tid?
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 19 dec 2021 18:52
av mati
expat skrev:Kanske för att den skall hinna bli klar i tid?
Nej, den är redan klar.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 19 dec 2021 19:54
av Bjelke
mati skrev:expat skrev:Kanske för att den skall hinna bli klar i tid?
Nej, den är redan klar.
Dom vill väl att du ska ha något att göra

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 20 dec 2021 17:11
av mati
Bjelke skrev:mati skrev:expat skrev:Kanske för att den skall hinna bli klar i tid?
Nej, den är redan klar.
Dom vill väl att du ska ha något att göra

Konstigt. Idag började den inte ladda med en gång. Nu väntar den på timern så som sig bör. Det enda jag ändrade var att den nu inte längre
får ladda utanför billig-tiden. Den tidigare inställningen var att den ska
försöka hålla sig inom billig-tiden om det går. Ingen aning om det har betydelse. Känns som en bugg.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 03 jan 2022 21:33
av Tessi19
Rekommenderar att läsa om möjligt 12V batteri drain när man öppnar laddporten med appen:
https://www.ioniqforum.com/threads/dont ... ery.39087/
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 03 jan 2022 21:41
av mati
Läste hela tråden. Liiiiite skraj blir man ju ändå. Får försöka hålla tassarna borta från appen. Den verkar kunna ställa till det rätt så rejält. Jag har inte använt min Ioniq på närmare en vecka nu. Vågar man kolla om den ens lever?

Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 03 jan 2022 21:59
av Tessi19
mati skrev:
Läste hela tråden. Liiiiite skraj blir man ju ändå. Får försöka hålla tassarna borta från appen. Den verkar kunna ställa till det rätt så rejält. Jag har inte använt min Ioniq på närmare en vecka nu. Vågar man kolla om den ens lever?

Skraj blir man väl lite men samtidigt skönt hur man kan undvika. Har haft i början en del larm om batteriet. Och med anledning av Zombie mode (som också verkade vara app relaterat) har jag valt att använda appen enbart för att kolla laddningsstatus, starta värmen före avfärd och starta laddning i sällsynta fall.
Resten använder jag nyckeln eller när jag är i bilen röstkommando för att öppna laddningsporten.
Du kan se i appen om batteriet är

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 04 jan 2022 06:02
av expat
Är det inte lite som att gå över ån för att hämta vatten. Man skall ju ändå gå fram till laddluckan
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 04 jan 2022 06:24
av mati
expat skrev:Är det inte lite som att gå över ån för att hämta vatten. Man skall ju ändå gå fram till laddluckan
Visst, men som någon skrev i tråden. Det är hans fru som kör bilen och hon brukar bara ställa den utan att koppla in laddsladden. Det gör han själv, senare på kvällen när han kommer hem. Men då har han inte bilnyckeln på sig och använder appen istället. Det är ju smidigt att göra så. Och inte alls osannolikt att fler gör på samma sätt. Appen tillhandahåller funktionen, så varför inte?
Att detta kan resultera i att bilen kan bli oanvändbar är ju ingenting man räknar med direkt.
Nästa fråga blir ju, finns ett mer sånt? Mjukvaran verkar ju vara lite dåligt testad överlag.
Vi får se om Hyundai så småningom löser detta eller om de skyller på att det är kundernas fel. Det har ju hänt förr.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 04 jan 2022 07:00
av mati
Tessi19 skrev:
Du kan se i appen om batteriet är

Var då nånstans? Ser inget sådant i appen.
Men oavsett så svarar den ju snällt och kvickt när jag öppnar appen. Trots att den inte har varit igång på ett bra tag nu. Den lever alltså.
Laddnivån på högvoltsbatteriet har till och med
ökat sen förra veckan utan att laddningen har varit igång. Utetemperaturen är ungefär samma. Det kan det inte vara.
Free energy? En dold kraftkälla? Magi? Eller bara en bugg i BMS:en?
Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 04 jan 2022 07:51
av Tessi19
mati skrev:Tessi19 skrev:
Du kan se i appen om batteriet är

Var då nånstans? Ser inget sådant i appen.
Men oavsett så svarar den ju snällt och kvickt när jag öppnar appen. Trots att den inte har varit igång på ett bra tag nu. Den lever alltså.
Laddnivån på högvoltsbatteriet har till och med
ökat sen förra veckan utan att laddningen har varit igång. Utetemperaturen är ungefär samma. Det kan det inte vara.
Free energy? En dold kraftkälla? Magi? Eller bara en bugg i BMS:en?

I meny; status under övrigt. Ibland finns inte ikonen av oklar anledning. Har som sagt tidigare haft där ett rött meddelande om låg batterinivå.
Har du fått högre percentage i högvoltsbatteriet eller räckvidd? Hur många percent i så fall?
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 04 jan 2022 09:05
av mati
Tessi19 skrev:mati skrev:Tessi19 skrev:
Du kan se i appen om batteriet är

Var då nånstans? Ser inget sådant i appen.
Men oavsett så svarar den ju snällt och kvickt när jag öppnar appen. Trots att den inte har varit igång på ett bra tag nu. Den lever alltså.
Laddnivån på högvoltsbatteriet har till och med
ökat sen förra veckan utan att laddningen har varit igång. Utetemperaturen är ungefär samma. Det kan det inte vara.
Free energy? En dold kraftkälla? Magi? Eller bara en bugg i BMS:en?
I meny; status under övrigt. Ibland finns inte ikonen av oklar anledning. Har som sagt tidigare haft där ett rött meddelande om låg batterinivå.
Har du fått högre percentage i högvoltsbatteriet eller räckvidd? Hur många percent i så fall?
Jag har bara en tom ruta där. Ingen batteri-ikon.
Jag har fått 1% mer i högvoltsbatteriet än vad jag hade förra veckan.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 04 jan 2022 10:35
av Tessi19
mati skrev:Tessi19 skrev:mati skrev:Tessi19 skrev:
Du kan se i appen om batteriet är

Var då nånstans? Ser inget sådant i appen.
Men oavsett så svarar den ju snällt och kvickt när jag öppnar appen. Trots att den inte har varit igång på ett bra tag nu. Den lever alltså.
Laddnivån på högvoltsbatteriet har till och med
ökat sen förra veckan utan att laddningen har varit igång. Utetemperaturen är ungefär samma. Det kan det inte vara.
Free energy? En dold kraftkälla? Magi? Eller bara en bugg i BMS:en?
I meny; status under övrigt. Ibland finns inte ikonen av oklar anledning. Har som sagt tidigare haft där ett rött meddelande om låg batterinivå.
Har du fått högre percentage i högvoltsbatteriet eller räckvidd? Hur många percent i så fall?
Jag har bara en tom ruta där. Ingen batteri-ikon.
Jag har fått 1% mer i högvoltsbatteriet än vad jag hade förra veckan.
Hmm ja mjukvaran är ju inte den bästa delen för Ioniq5. Jag har ibland att ikonen inte finns men oftast gör den det.
Vänta en vecka till kanske det finns något hemligt laddnings strålning på landet hos dig

Men förmodligen hoppar den direkt 1% ner igen när du sätter på bilen.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 04 jan 2022 10:41
av mati
Tessi19 skrev:
Vänta en vecka till kanske det finns något hemligt laddnings strålning på landet hos dig

Men förmodligen hoppar den direkt 1% ner igen när du sätter på bilen.
Eller så är det ingen Hyundai utan en Toyota under skalet. För de är ju självladdande som vi alla vet.
