Sida 8 av 10

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Postat: 08 jan 2022 17:10
av martinot
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fortsätter denna vansinniga energipolitiken så kommer vi nog inte bara få extrema elpriser, men ser för mig att vi även skulle kunna riskera att få rolling blackouts, som inte är ovanliga (finns både i Kalifornien som har mycket sol/vind, men även i många utvecklingsländer).

Är också inne på att förbereda mig för sådana kommande tider.

Frågan är; skall man isf. satsa på ett 3-fas dieselaggregat eller någon större batteribank med 3-fas-omvandlare?
Ett sånt här är väl enklast:

https://www.bauhaus.se/bensinelverk-800 ... -fjarrkont

Man kan väl driva det på akylatbensin om man vill.
Tack för tipset!

Försökte läsa data/spec, men kunde inte se om den klarade att leverera 3-fas?

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Postat: 08 jan 2022 17:18
av [JM]
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fortsätter denna vansinniga energipolitiken så kommer vi nog inte bara få extrema elpriser, men ser för mig att vi även skulle kunna riskera att få rolling blackouts, som inte är ovanliga (finns både i Kalifornien som har mycket sol/vind, men även i många utvecklingsländer).

Är också inne på att förbereda mig för sådana kommande tider.

Frågan är; skall man isf. satsa på ett 3-fas dieselaggregat eller någon större batteribank med 3-fas-omvandlare?
Ett sånt här är väl enklast:

https://www.bauhaus.se/bensinelverk-800 ... -fjarrkont

Man kan väl driva det på akylatbensin om man vill.
Tack för tipset!

Försökte läsa data/spec, men kunde inte se om den klarade att leverera 3-fas?
Gisslet med alla billiga generatorer är att dom har så kort drifttid mellan servicetillfällen.
Samt att dom bara får gå några timmar åt gången.

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Postat: 08 jan 2022 17:22
av tor-ake
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fortsätter denna vansinniga energipolitiken så kommer vi nog inte bara få extrema elpriser, men ser för mig att vi även skulle kunna riskera att få rolling blackouts, som inte är ovanliga (finns både i Kalifornien som har mycket sol/vind, men även i många utvecklingsländer).

Är också inne på att förbereda mig för sådana kommande tider.

Frågan är; skall man isf. satsa på ett 3-fas dieselaggregat eller någon större batteribank med 3-fas-omvandlare?
Ett sånt här är väl enklast:

https://www.bauhaus.se/bensinelverk-800 ... -fjarrkont

Man kan väl driva det på akylatbensin om man vill.
Tack för tipset!

Försökte läsa data/spec, men kunde inte se om den klarade att leverera 3-fas?
Watt vid start: 9375w
Toppeffekt: 8000w
Kontinuerlig effekt: 7500w
Uttag: 1st 32A 220V och 2st 16A 220v-uttag
Fas: 1-fas
Varvtal: 3000 rpm
Motor: 459cc OHV
Bränsletank: 25 liter
Oljetank: 1.1 liter
Starttyp: Fjärrkontroll, elektrisk och dragsnöre
Automatisk avstängning vid låg oljenivå: JA
Choketyp: Automatisk
Ljudnivå: 74dB
Mått LxBxH: 69 x 57 x 63 cm
Vikt: 97.5 kg
Drifttid vid 50% last: 10 timmar
2,5 liter bensin ger 3,75kWh eller verkningsgrad på cirka 15% eller om man vill räkna pengar - drygt 11kr/kWh.

Om det är en investering man tänker sig använda mer än ett fåtal timmar så är batterier ett mycket bättre val. Det sagt - jag har ett 2kW elverk som jag behöver använda för att köra betongblandare m.m. vid ett sommarstugebygge till dess jag kan få permanent el inkopplad. För att ladda handverktygen räcker en solpanel m 12V-batteri och inverter.

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Postat: 08 jan 2022 17:25
av martinot
tor-ake skrev:

2,5 liter bensin ger 3,75kWh eller verkningsgrad på cirka 15% eller om man vill räkna pengar - drygt 11kr/kWh.

Om det är en investering man tänker sig använda mer än ett fåtal timmar så är batterier ett mycker bättre val.
Bra poäng.

Någon som vet hur det gått med Teslas Powerwalls här i Sverige? Är de på gång att börja sälja de snart?

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Postat: 08 jan 2022 17:25
av [JM]
tor-ake skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fortsätter denna vansinniga energipolitiken så kommer vi nog inte bara få extrema elpriser, men ser för mig att vi även skulle kunna riskera att få rolling blackouts, som inte är ovanliga (finns både i Kalifornien som har mycket sol/vind, men även i många utvecklingsländer).

Är också inne på att förbereda mig för sådana kommande tider.

Frågan är; skall man isf. satsa på ett 3-fas dieselaggregat eller någon större batteribank med 3-fas-omvandlare?
Ett sånt här är väl enklast:

https://www.bauhaus.se/bensinelverk-800 ... -fjarrkont

Man kan väl driva det på akylatbensin om man vill.
Tack för tipset!

Försökte läsa data/spec, men kunde inte se om den klarade att leverera 3-fas?
Watt vid start: 9375w
Toppeffekt: 8000w
Kontinuerlig effekt: 7500w
Uttag: 1st 32A 220V och 2st 16A 220v-uttag
Fas: 1-fas
Varvtal: 3000 rpm
Motor: 459cc OHV
Bränsletank: 25 liter
Oljetank: 1.1 liter
Starttyp: Fjärrkontroll, elektrisk och dragsnöre
Automatisk avstängning vid låg oljenivå: JA
Choketyp: Automatisk
Ljudnivå: 74dB
Mått LxBxH: 69 x 57 x 63 cm
Vikt: 97.5 kg
Drifttid vid 50% last: 10 timmar
2,5 liter bensin ger 3,75kWh eller verkningsgrad på cirka 15% eller om man vill räkna pengar - drygt 11kr/kWh.

Om det är en investering man tänker sig använda mer än ett fåtal timmar så är batterier ett mycker bättre val.
Om man inte konsumerar mellan 50 och 100kwh per dygn vintertid. För då behöver man ett stort batteri som blir ganska dyrt som nödlösning.

Jamen man kan ju köpa och sälja elen säger du nu. Men då säger jag att sannorlikheten att batteriet är tomt när strömmen går är 100%.....

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Postat: 08 jan 2022 17:33
av Fredrik j
När vi pratar om strömavbrott så beror det ju om man tror att dom blir många och långvariga. Det tror inte jag utan det handlar om en nödlösning. Själv har jag vedspis och vedeldad bastu så jag klarar mig en stund utan el faktiskt. Om det inte är svinkallt.

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Postat: 08 jan 2022 17:38
av martinot
Fredrik j skrev:
När vi pratar om strömavbrott så beror det ju om man tror att dom blir många och långvariga. Det tror inte jag utan det handlar om en nödlösning. Själv har jag vedspis och vedeldad bastu så jag klarar mig en stund utan el faktiskt. Om det inte är svinkallt.
Var mest så jag tänkt det. Har kakelugn i största rummet, och ett par kubikmeter ved. Men hade varit trevlig att ha nödström till varmvatten, frys, kylskåp och spis om det blir lite längre "rolling blackouts" i framtiden när kärnkraften och vattenkraften skärs ner ännu mer.

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Postat: 08 jan 2022 17:46
av tor-ake
[JM] skrev:
tor-ake skrev:
2,5 liter bensin ger 3,75kWh eller verkningsgrad på cirka 15% eller om man vill räkna pengar - drygt 11kr/kWh.

Om det är en investering man tänker sig använda mer än ett fåtal timmar så är batterier ett mycker bättre val.
Om man inte konsumerar mellan 50 och 100kwh per dygn vintertid. För då behöver man ett stort batteri som blir ganska dyrt som nödlösning.

Jamen man kan ju köpa och sälja elen säger du nu. Men då säger jag att sannorlikheten att batteriet är tomt när strömmen går är 100%.....
Beror ju så klart på hur långt norrut man bor, men jag skulle nog faktiskt offra komforten om strömmen går, och gå ned på underhållsvärme. Stormen Alfrida tog vår ström i nästan tre dygn januari 2019, men det var fortfarande 12 grader inne, så ingen risk för vattenledningar m.m. Allt i frysen tinade dock , och vi fick leda bort en del smältvatten.

Husets väggar och golv lagrar mycket energi. Dagen efter strömmen kom tillbaka, efter Alfrida, gick det 90kWh mer än en vanlig januaridag.

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Postat: 09 jan 2022 10:42
av Fredrik j
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
När vi pratar om strömavbrott så beror det ju om man tror att dom blir många och långvariga. Det tror inte jag utan det handlar om en nödlösning. Själv har jag vedspis och vedeldad bastu så jag klarar mig en stund utan el faktiskt. Om det inte är svinkallt.
Var mest så jag tänkt det. Har kakelugn i största rummet, och ett par kubikmeter ved. Men hade varit trevlig att ha nödström till varmvatten, frys, kylskåp och spis om det blir lite längre "rolling blackouts" i framtiden när kärnkraften och vattenkraften skärs ner ännu mer.
Jag tänker mig att det kommer vara kallt om strömmen behöver stängas av. Då har man ju kylskåp utomhus.

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Postat: 09 jan 2022 13:37
av martinot
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
När vi pratar om strömavbrott så beror det ju om man tror att dom blir många och långvariga. Det tror inte jag utan det handlar om en nödlösning. Själv har jag vedspis och vedeldad bastu så jag klarar mig en stund utan el faktiskt. Om det inte är svinkallt.
Var mest så jag tänkt det. Har kakelugn i största rummet, och ett par kubikmeter ved. Men hade varit trevlig att ha nödström till varmvatten, frys, kylskåp och spis om det blir lite längre "rolling blackouts" i framtiden när kärnkraften och vattenkraften skärs ner ännu mer.
Jag tänker mig att det kommer vara kallt om strömmen behöver stängas av. Då har man ju kylskåp utomhus.
Frysen då?

Där vill man ju att livsmedel skall hålla -24?

Synd att bli av med maten, och speciellt vid kriser som vid elavbrott (oavsett som stormr eller helt vindstilla), så kan ju frys mat bli en stor tillgång.

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Postat: 09 jan 2022 14:21
av Fredrik j
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
När vi pratar om strömavbrott så beror det ju om man tror att dom blir många och långvariga. Det tror inte jag utan det handlar om en nödlösning. Själv har jag vedspis och vedeldad bastu så jag klarar mig en stund utan el faktiskt. Om det inte är svinkallt.
Var mest så jag tänkt det. Har kakelugn i största rummet, och ett par kubikmeter ved. Men hade varit trevlig att ha nödström till varmvatten, frys, kylskåp och spis om det blir lite längre "rolling blackouts" i framtiden när kärnkraften och vattenkraften skärs ner ännu mer.
Jag tänker mig att det kommer vara kallt om strömmen behöver stängas av. Då har man ju kylskåp utomhus.
Frysen då?

Där vill man ju att livsmedel skall hålla -24?

Synd att bli av med maten, och speciellt vid kriser som vid elavbrott (oavsett som stormr eller helt vindstilla), så kan ju frys mat bli en stor tillgång.
När vi kör fryst älgkött från Norrland i papperspåsar i bagaget är det fortfarande fryst när vi kommer fram. Öppnar du inte frysen är det lugnt. Om du inte ser framför dig flera dygn långt strömavbrott. Skulle det mot förmodan bli aktuellt handlar det ju säkert om några timmar åt gången enligt roterande schema.

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Postat: 09 jan 2022 14:54
av mati
Vi har haft några längre strömavbrott förra året. Det längsta varade i över ett halvt dygn. Det var absolut inga problem för varken kyl eller frys.

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Postat: 12 jan 2022 04:12
av BEV[e-Rage]
I december 2021 blev det dyrare att ladda hemma än på en public 22kW laddare (Mer, e.on, InCharge etc).

Inklusive alla nätavgifterna, skatter och avgifter kostade varje kWh en bit över 3:- hos oss.
(Rörligt elpris, område 3, Skekraft + e.on).

Sen blev förstås totala kostnaden att ladda elbilen ändå försumbar jämfört med hålla huset varmt etc.

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Postat: 12 jan 2022 07:49
av chaffis75
mati skrev:
Vi har haft några längre strömavbrott förra året. Det längsta varade i över ett halvt dygn. Det var absolut inga problem för varken kyl eller frys.
Som regel brukar man säga ett kyl och frys klarar 18 timmar utan ström om man inte öppnar dörrarna.

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Postat: 12 jan 2022 07:53
av mati
chaffis75 skrev:
mati skrev:
Vi har haft några längre strömavbrott förra året. Det längsta varade i över ett halvt dygn. Det var absolut inga problem för varken kyl eller frys.
Som regel brukar man säga ett kyl och frys klarar 18 timmar utan ström om man inte öppnar dörrarna.
Det hade varit trevligt om man hade kunnat säga samma sak om husets förmåga att hålla värmen. Hade man inte haft en braskamin så hade vi nog frusit rejält efter så många timmar utan el.

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Postat: 12 jan 2022 08:05
av Fredrik j
chaffis75 skrev:
mati skrev:
Vi har haft några längre strömavbrott förra året. Det längsta varade i över ett halvt dygn. Det var absolut inga problem för varken kyl eller frys.
Som regel brukar man säga ett kyl och frys klarar 18 timmar utan ström om man inte öppnar dörrarna.
Det är också stor skillnad om det gäller en frysbox eller ett frysskåp. En frysbox kan öppnas utan att den tappar kylan i någon nämnvärd utsträckning.

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Postat: 12 jan 2022 08:23
av Tellus
Vad är det för prischock alla pratar om? :P

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Postat: 12 jan 2022 08:27
av vigge50
Regeringen avsätter nu 6 miljarder till elkonsumenterna med elförbrukning på över 2000 kWh/månad. Nu ska det gå att få 2000 kr/månaden för december, januari och februari i bidrag.

Redigerad.

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Postat: 12 jan 2022 08:32
av dd88
Var det inte upp till 2000kr i bidrag för de med elräkning över 2000kWh?

För December, Januari och Februari

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Postat: 12 jan 2022 08:37
av vigge50
dd88 skrev:
Var det inte upp till 2000kr i bidrag för de med elräkning över 2000kWh?

För Januari, Februari och Mars
Helt rätt, redigerat inlägget.

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Postat: 12 jan 2022 08:38
av chaffis75
Var väldigt svårt att förstå deras förslag tycker jag.
Och varför ska man inte få något avdrag bara för att man jobbat hårt med att hålla nere sin förbrukning (ja om de nu är så), tycker Norges lösning låter bättre, avdrag på all el som kostar mer än 70 öre per kWh.

Man ja vi får som vanligt vänta på detaljerna.

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Postat: 12 jan 2022 08:38
av R2D2
vigge50 skrev:
dd88 skrev:
Var det inte upp till 2000kr i bidrag för de med elräkning över 2000kWh?

För Januari, Februari och Mars
Helt rätt, redigerat inlägget.

Synd att det inte var retroaktivt för December, 2900kWh för ynka 9700kr... :)

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Postat: 12 jan 2022 08:39
av Tellus
vigge50 skrev:
dd88 skrev:
Var det inte upp till 2000kr i bidrag för de med elräkning över 2000kWh?

För Januari, Februari och Mars
Helt rätt, redigerat inlägget.
Ok, så om jag startar elpatronen så jag kommer över 2000kWh så får jag 2000kr? Även om elräkningen ligger på 1000kr.
Låter som ett bra bidrag, Sweden for the win :lol:

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Postat: 12 jan 2022 08:41
av dd88
Tycker inte att dom var supertydliga under presskonferensen men alla detaljer är ju inte klara än.

När frågan om bidragstrappa kom upp så tolkade jag det som att om man har en förbrukning över 2000kWh dessa månader så får man 2000kr i bidrag, dvs trappan startar inte där utan snarare slutar.

Sen var det sista dom sa December, Januari och Februari :?

Re: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil

Postat: 12 jan 2022 08:41
av MWall
Hur ska man få det? Antar att man måste tjäna under 20 tusen i månaden och inte heller ha några övriga tillgångar för att komma ifråga. :lol: :roll: