Sida 8 av 27

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 04 apr 2022 16:54
av Maw
OfarligTesla skrev:
renes skrev:

Öppen fråga. Personligen tror jag på att de följer sitt mission statement vilket gör resonemangen om förlorad försäljning och vinstmarginaler rätt så irrelevanta.
Jag tror inte det finns många aktieägare som är beredda att tillåta bolaget att spendera det som faktiskt är deras resurser på att främja andra tillverkare av elbilar, de vill garanterat se att det finns en ekonomisk vinst för Tesla i deras agerande. Så jag är ganska säker på att deras "mission statement" bara är relevant så länge som de faktiskt kan härleda det till en vinst för Tesla i slutändan, det kan t.ex. vara att marknaden för elbilar i allmänhet blir större och Tesla säljer fler bilar samt dessutom ström som de tjänar pengar på. Men att de skulle göra något som de tror sänker bilförsäljningen för att de är så snälla tror jag inte en sekund på.
Håller med. Det är aktieägarnas företag och de vill helt säkert ha avkastning på sin placering.

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 04 apr 2022 16:56
av renes
Maw skrev:
Håller med. Det är aktieägarnas företag och de vill helt säkert ha avkastning på sin placering.
I långa loppet är det sannolikt en bra avkastning om de följer mission statement. Skillnaden är om man är kortsiktig eller långsiktig. Jag är själv långsiktig aktieinnehavare och ser inga problem med att de befrämjar övergången till elbilar i allmänhet.

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 04 apr 2022 17:36
av Fredrik j
Maw skrev:
OfarligTesla skrev:
renes skrev:

Öppen fråga. Personligen tror jag på att de följer sitt mission statement vilket gör resonemangen om förlorad försäljning och vinstmarginaler rätt så irrelevanta.
Jag tror inte det finns många aktieägare som är beredda att tillåta bolaget att spendera det som faktiskt är deras resurser på att främja andra tillverkare av elbilar, de vill garanterat se att det finns en ekonomisk vinst för Tesla i deras agerande. Så jag är ganska säker på att deras "mission statement" bara är relevant så länge som de faktiskt kan härleda det till en vinst för Tesla i slutändan, det kan t.ex. vara att marknaden för elbilar i allmänhet blir större och Tesla säljer fler bilar samt dessutom ström som de tjänar pengar på. Men att de skulle göra något som de tror sänker bilförsäljningen för att de är så snälla tror jag inte en sekund på.
Håller med. Det är aktieägarnas företag och de vill helt säkert ha avkastning på sin placering.
Tänker du dig att aktieägarna skulle rösta mot Elon Musk om han nu skulle tycka så?

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 04 apr 2022 18:51
av leiflodde
Som rubriken nämner är jag nu lyckligt lottad som avbeställde min "nya" 2019 och tog en 2019 lagerbil istället där bl.a. fri laddning ingick :D

Hur kan man gissa det påverka försäljningsvärdet?


Ser inga begränsningar någonstans att det bara gäller mig som ägare men kanske har missat något.

Så nästa fråga är om någon annan med fri laddning på lagerbil ex 2019 som sett någon begränsning till första ägaren?

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 04 apr 2022 19:20
av MWall
leiflodde skrev:
Som rubriken nämner är jag nu lyckligt lottad som avbeställde min "nya" 2019 och tog en 2019 lagerbil istället där bl.a. fri laddning ingick :D

Hur kan man gissa det påverka försäljningsvärdet?


Ser inga begränsningar någonstans att det bara gäller mig som ägare men kanske har missat något.

Så nästa fråga är om någon annan med fri laddning på lagerbil ex 2019 som sett någon begränsning till första ägaren?
Det gäller bara dig. Generell fri SuC försvann i början på 2107.

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 04 apr 2022 19:50
av leiflodde
MWall skrev:
leiflodde skrev:
Som rubriken nämner är jag nu lyckligt lottad som avbeställde min "nya" 2019 och tog en 2019 lagerbil istället där bl.a. fri laddning ingick :D

Hur kan man gissa det påverka försäljningsvärdet?


Ser inga begränsningar någonstans att det bara gäller mig som ägare men kanske har missat något.

Så nästa fråga är om någon annan med fri laddning på lagerbil ex 2019 som sett någon begränsning till första ägaren?
Det gäller bara dig. Generell fri SuC försvann i början på 2107.
Hur kan jag se det?

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 04 apr 2022 19:57
av MWall
leiflodde skrev:
MWall skrev:
leiflodde skrev:
Som rubriken nämner är jag nu lyckligt lottad som avbeställde min "nya" 2019 och tog en 2019 lagerbil istället där bl.a. fri laddning ingick :D

Hur kan man gissa det påverka försäljningsvärdet?


Ser inga begränsningar någonstans att det bara gäller mig som ägare men kanske har missat något.

Så nästa fråga är om någon annan med fri laddning på lagerbil ex 2019 som sett någon begränsning till första ägaren?
Det gäller bara dig. Generell fri SuC försvann i början på 2107.
Hur kan jag se det?
Vet inte. Men så är det.

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 04 apr 2022 21:48
av Maw
Fredrik j skrev:
Maw skrev:
OfarligTesla skrev:
renes skrev:

Öppen fråga. Personligen tror jag på att de följer sitt mission statement vilket gör resonemangen om förlorad försäljning och vinstmarginaler rätt så irrelevanta.
Jag tror inte det finns många aktieägare som är beredda att tillåta bolaget att spendera det som faktiskt är deras resurser på att främja andra tillverkare av elbilar, de vill garanterat se att det finns en ekonomisk vinst för Tesla i deras agerande. Så jag är ganska säker på att deras "mission statement" bara är relevant så länge som de faktiskt kan härleda det till en vinst för Tesla i slutändan, det kan t.ex. vara att marknaden för elbilar i allmänhet blir större och Tesla säljer fler bilar samt dessutom ström som de tjänar pengar på. Men att de skulle göra något som de tror sänker bilförsäljningen för att de är så snälla tror jag inte en sekund på.
Håller med. Det är aktieägarnas företag och de vill helt säkert ha avkastning på sin placering.
Tänker du dig att aktieägarna skulle rösta mot Elon Musk om han nu skulle tycka så?
Jag tror att Elon Musk har samma uppgattning om lönsamhetens betydelse. ;)

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 04 apr 2022 21:50
av Fredrik j
Maw skrev:
Fredrik j skrev:
Maw skrev:
OfarligTesla skrev:
renes skrev:

Öppen fråga. Personligen tror jag på att de följer sitt mission statement vilket gör resonemangen om förlorad försäljning och vinstmarginaler rätt så irrelevanta.
Jag tror inte det finns många aktieägare som är beredda att tillåta bolaget att spendera det som faktiskt är deras resurser på att främja andra tillverkare av elbilar, de vill garanterat se att det finns en ekonomisk vinst för Tesla i deras agerande. Så jag är ganska säker på att deras "mission statement" bara är relevant så länge som de faktiskt kan härleda det till en vinst för Tesla i slutändan, det kan t.ex. vara att marknaden för elbilar i allmänhet blir större och Tesla säljer fler bilar samt dessutom ström som de tjänar pengar på. Men att de skulle göra något som de tror sänker bilförsäljningen för att de är så snälla tror jag inte en sekund på.
Håller med. Det är aktieägarnas företag och de vill helt säkert ha avkastning på sin placering.
Tänker du dig att aktieägarna skulle rösta mot Elon Musk om han nu skulle tycka så?
Jag tror att Elon Musk har samma uppgattning om lönsamhetens betydelse. ;)
Säkert. Men metoderna kan ju eventuellt avvika.

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 07 apr 2022 10:48
av Legato
R_Edvinsson skrev:
mati skrev:
Hos Hyundai kostar abonnemanget 139kr/mån + 3:10kr/kWh. Första året 0kr i abonnemangsavgift.
Betydligt billigare än VWs abonnemang alltså. Men troligen mindre premium, det är ju ingen premiumbil heller. ;)
VW tar 115:-/månad och 3.50/kWh.
Så skiljer inga stora summor
Lite ironiskt att man beställt en Cupra men helt missat att de verkar ha lägst priser av alla...

99:-/månad + 2,80:-/kWh

Men hur funkar det utomlands med alla dessa taxor? Är det olika taxa för varje land och varje abonnemang eller standardiserat på något vis?

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 07 apr 2022 11:20
av taliz
Olika taxa per land.
Jag reggade mitt VW-abb i Norge för jag hoppades jag då skulle få betala deras ionity-pris, men ikke. Fick betala svenskt pris i Sverige, så det var helt meningslöst... :oops:

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 07 apr 2022 11:36
av Legato
taliz skrev:
Olika taxa per land.
Jag reggade mitt VW-abb i Norge för jag hoppades jag då skulle få betala deras ionity-pris, men ikke. Fick betala svenskt pris i Sverige, så det var helt meningslöst... :oops:
Men vilket svenska pris? Menar du att man med "dyraste" abonnemanget hos VW ändå fick betala ca 6:- i Sverige? Eller blev det "motsvarande" abonnemangspris och då typ 3,40:- i Sverige?

Skulle ju iofs även kunna vara harmoniserat inom EU men då ej vs Norge...

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 07 apr 2022 15:14
av taliz
Legato skrev:
taliz skrev:
Olika taxa per land.
Jag reggade mitt VW-abb i Norge för jag hoppades jag då skulle få betala deras ionity-pris, men ikke. Fick betala svenskt pris i Sverige, så det var helt meningslöst... :oops:
Men vilket svenska pris? Menar du att man med "dyraste" abonnemanget hos VW ändå fick betala ca 6:- i Sverige? Eller blev det "motsvarande" abonnemangspris och då typ 3,40:- i Sverige?

Skulle ju iofs även kunna vara harmoniserat inom EU men då ej vs Norge...
Jag valde gratis-alternativet, dvs utan månadsavgift. Det skulle kosta 4,40 NOK/kwh.
I Sverige fick jag dock betala 6,40 SEK eller ngt sånt. Så inte använt det.

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 07 apr 2022 23:07
av AAKEE
leiflodde skrev:
MWall skrev:
leiflodde skrev:
Som rubriken nämner är jag nu lyckligt lottad som avbeställde min "nya" 2019 och tog en 2019 lagerbil istället där bl.a. fri laddning ingick :D

Hur kan man gissa det påverka försäljningsvärdet?


Ser inga begränsningar någonstans att det bara gäller mig som ägare men kanske har missat något.

Så nästa fråga är om någon annan med fri laddning på lagerbil ex 2019 som sett någon begränsning till första ägaren?
Det gäller bara dig. Generell fri SuC försvann i början på 2107.
Hur kan jag se det?
Du måste vänta i 85 år först innan det går se :D

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 14 apr 2022 09:37
av Jumy
Nypris på superchargers, 5,7 Sek/kWh... :cry:

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 14 apr 2022 10:31
av martinot
Remuz skrev:
Fast på ionity får man köa också. Händer sällan (men inte aldrig) på SuC
Jo, det är "premium" som man får betala med abonnemang...

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 14 apr 2022 10:36
av martinot
Littlefeat skrev:
Tellus skrev:
Postat av Sabbe i annan tråd, kanske passar här också
Hmm, 10% vinst på SUC. En Tesla kör kanske 2000 mil/år och snabbladdar 20%. Ger 800 kWh a 5 SEK per år dvs 4000 SEK i intäkt och 400 SEK i vinst. Under bilens livslängd kanske 4000 SEK i vinst. Ställ det mot vinsten per såld bil. Om den också är 10 % så skjuter sig Tesla i foten ordentligt med att öppna SUC för andra och riskera sin USP.
Absolut. Öppnar de upp SuC så riskerar de att förlora mig som kund (iaf. på bilarna). Fungerar så länge som de har kapacitetsproblem att leverera mot efterfrågan, men den dagen kapacitet och konkurrens ökar så kommer de potentiellt riskera att tappa bilförsäljning.

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 14 apr 2022 10:47
av Gustafsson
Förstår inte diskussionen, är det kö på SuC kan man väl ladda på något annat nätverk med mindre kö som man gillar bättre (om det finns)? Med Teslan kan man ju ladda överallt. Och vill man egentligen inte ha en Tesla så får man väl byta bil?

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 14 apr 2022 10:59
av MWall
Gustafsson skrev:
Förstår inte diskussionen, är det kö på SuC kan man väl ladda på något annat nätverk med mindre kö som man gillar bättre (om det finns)? Med Teslan kan man ju ladda överallt. Och vill man egentligen inte ha en Tesla så får man väl byta bil?

martinot lajvar bara elbilist. De har en Mercedes diesel också. Det är det han menar. Att han överger elbilismen helt och hållet då.

Före nyår hade jag kanske funderat i samma banor men nu är det helt otänkbart. Åker hellre udda tider de få ggr jag behöver besöka SuC än tvingas köra på ultradyr diesel hela året.

Känner att jag börjar bli seriöst snål. :lol:

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 14 apr 2022 11:59
av martinot
MWall skrev:
Remuz skrev:
Fast på ionity får man köa också. Händer sällan (men inte aldrig) på SuC

Om SuC öppnar för alla så gissar jag att det kommer jämna ut sig.

Själv kommer jag nog hålla fast vid min fria laddning åtminstone tills batterigarantin går ut. Om nu den inte börjar falla isär och krångla så att jag tröttnar på den.
Jo, det kommer helt klart att jämna ut sig, och denna fördelen vi har i dag med (mestadels) utan köer på SuC kommer nog (tyvärr) bli ett minne blott, precis som du påpekar.

Gratis laddning på SuC är ju bra, men det allra viktigaste är ju att man kan ladda alls tycker jag. Det är ändå prio före pengarna.

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 14 apr 2022 17:44
av Elmil
Nu ser det ut som att Tesla håller på att harmonisera SuC-priserna lite mer än tidigare. Generellt verkar priset nu ligga på 5,00 - 5,25. Jag hittar bara Sollentuna som avviker med 4,75. Även Norges priser ser ut att ligga på liknande jämn nivå, någon tioöring under svenska priserna.

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 14 apr 2022 18:16
av Niklas Z
Jag fick betala 0,5 Euro per kWh vid SuC utanför Leipzig igår. Ungefär samma som i Sverige m a o.

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 14 apr 2022 18:49
av MWall
12-13:-/mil som jag kör då. Är ändå värt 10-15 tusen per år för min del. Är pengar det med.

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 14 apr 2022 20:47
av jonasl
5:20 kr/kWh i Strängnäs igår

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 14 apr 2022 20:50
av Niklas Z
Här i Tyskland drar bilen väldigt lite, runt 1,5 kWh/mil. Med andra ord cirka 7-8 kronor per mil om jag räknar med priset på SuC. Nästan all laddning har jag dock gjort på AC-stolpar, där det är cirka 10 % billigare.